84

نامداران صنعت پتروشیمی آماده بازگشت به ایران هستند

نامداران صنعت پتروشیمی آماده بازگشت به ایران هستند
(سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴) ۰۸:۰۰

دوازدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران تبلور دیپلماسی انرژی ایران

بزرگترین رویداد صنعت پتروشیمی ایران در سال 1394 با برگزاری موفق دوازدهمین همایش ای. پی اف  همراه بود و این همایش دو روزه، بزرگان صنعت پتروشیمی ایران و جهان را یک بار دیگر گرد هم آورد.

دوازدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران توانست دوباره نگاه های قدرت های پتروشیمی دنیا را به سوی صنعت پتروشیمی ایران معطوف کند و همزمان در آستانه لغو تحریم های اعمال شده علیه صنعت پتروشیمی ایران و با توجه به فضای مثبت پدید آمده در عرصه دیپلماسی،بسیاری از شرکتهای خارجی آماده بازگشت به ایران هستند.

 این همایش فرصت مناسبی بود تا شرکت کنندگان ایرانی و خارجی به بیان دیدگاه ها و نظرهای خود ونیز تبادل نظر درباره آینده صنعت پتروشیمی به ویژه در ایران بپردازند ودر این مسیر بیشتر شرکت های صاحب نام آمادگی خود را برای حضور دوباره در طرح های مختلف صنعت پتروشیمی در دوران پسا تحریم اعلام کردند.

 از سوی دیگر ارائه دستاوردها و توانمندی های شرکت کنندگان ایرانی در ای پی اف دوازدهم سبب شد تا حاضران در بزرگترین همایش پتروشیمی منطقه خاورمیانه  شناخت بهتری از وضع کنونی صنعت پتروشیمی ایران پیدا کنند و بدون تردید این نگاه جدید می تواند در برنامه ریزی ها برای حضور دوباره آنان در طرح های توسعه ای صنعت ارزش آفرین پتروشیمی تاثیر گذار باشد.

نمایندگان شرکت های صاحب نام بین المللی فعال در صنعت پتروشیمی در حاشیه برگزاری دوازدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران ای پی اف  بر این اعتقاد بودن که زمینه برای حضور دوباره درایران آماده است و در دروان پسا تحریم بطور گسترده همکاری های خود را بخش های مختلف صنعت رو به رشد پتروشیمی ایران افزایش خواهند داد. 

چکیده برخی از گفتگو های پیام پتروشیمی با تعدادی ازنمایندگان شرکت های خارجی حاضر در دوازدهمین همایش ای پی اف در پی می آید:

 

نماینده گروه مایره تکنی مونت ایتالیا: آماده بازگشت به ایران هستیم 

پائولو آندریا کاروسو، نماینده عمده گروه مایره تکنی مونت مستقر در ایران، طی مصاحبه ای در حاشیه دوازدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران، از سازماندهی مطلوب کنفرانس IPF امسال قدردانی کرد حضور شرکت های بین المللی را در این همایش چشمگیر دانست.

او تاکید کرد که بی صبرانه منتظر مساعد شدن شرایط برای از سرگیری روابط با ایران بر مبنای رهنمود ( (Directive اتحادیه اروپا هستیم.

کاروسو با اشاره به به سابقه تاریخی طولانی و روشن همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور ایران و ایتالیا، افزود: ما در حال حاضر تصمیم نداریم به ریسک های احتمالی سرمایه گذاری در ایران بپردازیم و تنها متمرکز بر فرصت ها و پتانسیل های بی شمار موجود هستیم.

 

مدیر ارشد مؤسسه انلگیسی نکسانت: بازگشت صنعت پتروشیمی به شرایط عادی نیازمند زمان است

اندرو اسپایرز، از مدیران ارشد شرکت نکسانت، طی گفتگویی در حاشیه همایش IPF امسال، حجم سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران را تحسین برانگیز خواند.

 

او گفت: با رفع تحریم ها، در آینده ای نزدیک ظرفیت های فراوانی برای سرمایه گذاری در ایران مهیا می شود و چشم انداز روشنی پیش روی سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

این کارشناس انگلیسی افزود: باید درباره پیامدهای رفع تحریم ها واقع بین بود و در نظر داشت که بازگشت صنعت پتروشیمی ایران به شرایط عادی نیازمند زمان است.

اسپایرز نیز به مانند برخی دیگر از کارشناسان حاضر در این همایش، تامین اعتبار پروژه های پتروشیمی را یکی از موانع عمده بر سر راه سرمایه گذاران خارجی در ایران برشمرد و یادآور شد: تامین مالی پروژه ها در نقاط مختلف دنیا فرآیندی زمان بر است.

وی همچنین از کیفیت همایش امسال تجدید کرد و حضور سخنرانان با کیفیت در این کنفرانس و تعاملات صورت گرفته را مفید و سازنده دانست.

 

نماینده شرکت سیگ من سولوشنز دانمارک: لزوم حضور شرکت های خدمات مشاوره ای در آینده صنعت پتروشمیی ایران

سید سهیل منصوری، نماینده شرکت سیگ من سولوشنز دانمارک ( CigMan Solutions )، طی مصاحبه ای در حاشیه دوازدهمین همایش IPF ، عنوان کرد: با لغو تحریم ها و به دنبال آن سرعت گرفتن رشد صنعت پتروشیمی، شرکت های پتروشیمی ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند مشاوره های فنی و حقوقی برای عقد قراردادهای تجاری موفق خواهند بود.

او در ادامه افزود: صنعت پتروشیمی ایران پس از تحریم ها فصل جدیدی را آغاز می کند و در این دوران حضور شرکت های خدمات مشاوره ای نظیر سیگ من سولوشنز، می تواند به رفع مشکلات این صنعت کمک شایانی کند.

 

منصوری در پایان گفت: یکی از چالش های فعلی صنعت پتروشیمی، خلاء یک چارچوب مشخص همکاری میان شرکت های داخلی است که در این مورد نیز خدمات مشاوره ای می تواند نقش تعیین کننده ای ایفا کند.

 

سرپرست بخش سرمایه‌گذاری در صنایع سنگین و برآوردهای مؤسسه SACE ایتالیا: به دنبال تجدید روابط گذشته با ایران هستیم

جولیو دال ماگرو، سرپرست بخش سرمایه‌گذاری در صنایع سنگین و برآوردهای مؤسسه SACE ایتالیا، در مصاحبه ای در حاشیه کنفرانس امسال عنوان کرد: حضور شرکت هایی از مناطق مختلف دنیا نظیر ایتالیا، خاورمیانه و شمال آفریقا در همایش IPF امسال، شرایط مناسبی برای برقراری تعامل میان فعالان برجسته صنعت پتروشیمی فراهم آورد.

وی افزود: با لغو تحریم ها و حضور مجدد شرکت های ایتالیایی در ایران، می توانیم نقش سازنده ای در ارائه خدمات مشاوره ای به شرکت های پیمانکار، سرمایه گذار و صادرکنندگان کالا و فناوری ایفا کنیم.

دال ماگرو با اشاره به سابقه طولانی مدت همکاری های اقتصادی ایران و ایتالیا گفت: ما در گذشته، به ویژه در اوایل دهه 2000 میلادی، حجم بالایی از سرمایه گذاری در پروژه های مختلف ایران داشته ایم و امیدواریم بتوانیم در کوتاه ترین زمان به تجدید روابط سابق بپردازیم.

 

معاون بخش فناوری های زیست محیطی شرکت آیزنمان آلمان: پتانسیل ایران برای تبدیل شدن به قطب پتروشیمی خاورمیانه

پتر بورگاردتس، معاون بخش فناوری های زیست محیطی شرکت آیزنمان ( Eisenmann )، در حاشیه دوازدهمین همایش IPF اظهار داشت: چشم انداز روشنی پیش روی صنعت پتروشیمی ایران قرار دارد و امیدواریم که شکوفایی این صنعت در دوران پساتحریم، زمینه مناسبی برای حضور شرکت هایی نظیر آیزنمان که در زمینه ارائه خدمات زیست محیطی ( environmental technology ) فعالیت دارند؛ فراهم آورد.

 

وی  افزود: ایران با برخورداری از ذخایر غنی نفت و گاز، نیروی جوان تحصیل کرده و موقعیت جغرافیایی مناسب، قابلیت بالایی برای تبدیل شدن به قطب پتروشیمی خاورمیانه دارد. بوگارتس ابراز امیدواری کرد که با رفع موانع موجود، شرکت آیزنمان بتواند در آینده ای نزدیک نمایندگی خود را در ایران بازگشایی کند.

 

معاونت بخش پلیمر گروه ماکروکم: تمایل اوکراینی ها به خرید محصولات پلیمری ایران

ویاچسلاو تیخونوف، نماینده مدیر بخش پلیمر گروه ماکروکم ( Macrochem Group ) اوکراین، در حاشیه برگزاری همایش IPF امسال، ضمن ابراز خشنودی از حضور در این کنفرانس، عنوان کرد: چشم انداز روشنی پیش روی بازار ایران به عنوان یکی از قطب های مسلم پتروشیمی خاورمیانه قرار دارد.

وی با اشاره به این که گروه ماکروکم در حوزه خریداری محصولات پلیمری فعالیت دارد؛ ابراز امیدواری کرد که با لغو تحریم ها زمینه همکاری های گسترده با تولیدکنندگان بزرگ پتروشیمی ایران فراهم شود.

تیخونوف درباره چالش ها و فرصت های سرمایه گذاری در ایران افزود: ریسک پذیری قسمت جدایی ناپذیر هر سرمایه گذاری محسوب می شود. البته حمایت های گسترده دولتی از صنعت پتروشمی، فرصت های مطلوبی پیش روی سرمایه گذاران قرار خواهد داد.

 

رئیس هیئت مدیره یک شرکت لیتوانیایی: به دنبال واردات محصولات پتروشیمی ایران هستیم

ویگانداس بلاندیس، رئیس هیئت مدیره شرکت املیتکس ( Imlitex ) لیتوانی در حاشیه دوازدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران ( IPF ) عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی ما از حضور در همایش امسال، آشنایی بیشتر با عرضه کنندگان محصولات پتروشیمی ایران و فراهم آوردن زمینه های همکاری های احتمالی در آینده است.

 او با اشاره به استقبال گسترده از همایش بین المللی پتروشیمی، کنفرانس امسال را رویدادی بزرگ و مفید خواند.

بلاندیس ضمن پیش بینی رشد اقتصادی ایران در دوران پسا-تحریم گفت: ایران کشوری با ثبات است و با برخورداری از منابع سرشار نفت و گاز، مقصدی جذاب برای سرمایه گذاران خارجی به شمار می رود. ما نیز امیدواریم بتوانیم در آینده همکاری های سازنده ای با شرکت های ایرانی داشته باشیم.

 

نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تهران: لزوم ثبات در سیاست های اقتصادی و شفاف سازی قیمت خوراک

دکتر فرهاد فزونی، نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تهران، که بیش از 15 سال در زمینه صادرات فرآورده های پتروشیمی ایران فعالیت دارد؛ طی مصاحبه ای در حاشیه همایش IPF امسال عنوان کرد: امیدواریم با رفع تحریم ها، ضمن افزایش حجم صادرات، فرصت دستیابی به بازارهای جدید فراهم شود.

وی با اشاره به فرصت ها و ظرفیت های فراوان سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران خاطرنشان کرد: برای جلب سرمایه های خارجی، اقداماتی نظیر ثبات و پایداری در سیاست های اقتصادی، شفاف سازی قیمت خوراک و ارائه مشوق هایی در بخش تامین خوراک و فروش فرآورده ها، می تواند موثر واقع شود.

 

نماینده شرکت آلمانی تایسن کراپ: به دنبال تجدید روابط گذشته و ایجاد نمایندگی در ایران هستیم

ینس دریک، نماینده شرکت تایسن کراپ آلمان ( ThyssenKrupp Industrial Solutions )، ضمن جالب توجه دانستن حضور گسترده شرکت های خارجی در همایش IPF امسال، اظهار داشت: حضور پررنگ شرکت های خارجی در دوازدهمین کنفرانس IPF ، نشان از خوش بینی آن ها به افق همکاری ها با ایران و ظرفیت های فراوان صنعت پتروشیمی این کشور دارد.

 او با اشاره به تجربه حضور و همکاری های گذشته، درباره فرصت های سرمایه گذاری در ایران افزود: ایران با برخورداری از امتیازاتی نظیر دسترسی به خوراک ارزان، سابقه تاریخی در صنعت پتروشیمی و در اختیار داشتن زیرساخت های مناسب، به طور بالقوه فرصت های سرمایه گذاری فراوانی پیش روی سرمایه گذاران قرار می دهد.

دریک ادامه داد: در نظر داریم تا بلافاصله پس از برچیده شدن تحریم، با ایجاد نمایندگی های محلی، ضمن فراهم آوردن فرصت های شغلی، فناوری های اختصاصی خود را به ایران وارد کنیم.

 

مدیر بخش صادرات شرکت پلیمر پلی تکس: متمایل به حضور مجدد در صنعت پلیمر ایران هستیم

رمی کورسو، مدیر بخش صادرات شرکت پلیمر پلی تکس ( polytechs )، طی مصاحبه ای در حاشیه دوازدهمین کنفرانس IPF ، ضمن ابراز رضایت از نحوه برگزاری همایش، عنوان کرد: این اجلاس فرصت مناسبی را فراهم آورد تا مدیران برجسته صنعت پتروشیمی از نقاط مختلف دنیا گرد هم آیند.

او با اشاره به این که شرکت پلی تکس در زمینه ارائه خدمات به شرکت های تولیدکننده محصولات پلیمری در سراسر جهان فعالیت دارد؛ افزود: ما در گذشته تجربه همکاری با شرکت های ایرانی را داشته ایم و مشتاقانه در انتظار لغو تحریم ها و حضور فعالانه در بازار ایران هستیم.

کورسو مهمترین چالش پیش روی صنعت پتروشیمی ایران را در حال حاضر تحریم های بانکی و مشکلات دسترسی به پرداخت ها دانست. با این حال او تاکید کرد که تجربه همکاری های گذشته قابل اعتماد بودن مشتریان ایرانی را اثبات کرده است و امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک فعالیت های خود را در ایران از سر گیریم. 

 

جمع بندی :

با نگاهی اجمالی به اظهار نظرهای شرکت کنندگان ایرانی و خارجی درمی یابیم که نگاه جهان به صنعت پتروشیمی ایران اکنون نگاهی استراتژیک است.

 اکنون تمام  بزرگان صنعت پتروشیمی جهان از جمله شرکت های صاحب نام اروپائی بر این باورند که سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران سودآور است و می تواند منافع مالی خوبی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد و شفاف شدن نرخ خوراک و نیز تضامین دولتی می تواند راه را برای ورود سرمایه های جدید هموار کند.

کارشناسان انرژی اعتقاد دارند با توجه به این که ایران از مزیت های فراوانی برای جذب سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی برخوردار است قطعا ظرفیت خوبی در دروان پساتحریم برای جذب سرمایه گذاران جدید ایجاد خواهد شد و از فرصت به وجود آمده می توان به بهترین شکل استفاده کرد و جهش دوم صنعت پتروشیمی ایران را رقم زد.

باید در نظر داشت که درعرصه دیپلماسی انرژی، برگزاری موفق دوره های گذشته و استقبال کم نظیراز این دوره همایش نشان داد شرکت های بزرگ بین المللی و بزرگان صنعت پتروشیمی  به این باور رسیده اند  که صنعت پتروشیمی ایران دارای جایگاه ویژه ای در سطح بین المللی است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی