84

صیانت از محیط زیست در صنعت پتروشیمی با بهره گیری از فناوری های روز جهان

صیانت از محیط زیست در صنعت پتروشیمی با بهره گیری از فناوری های روز جهان
(سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴) ۰۸:۰۰

همزمان با دانش روز جهان ،صیانت از محیط زیست از سوی پتروشیمی ها در حال گسترش است

صنعت پتروشیمی ایران در مسیر توسعه خود حفظ محیط زیست را به عنوان یک راهبرد کلیدی مورد توجه ویژه ای قرار داده است و همزمان با دانش روز جهان صیانت از محیط زیست از سوی پتروشیمی ها در حال گسترش است.

مدیر پیشین اچ. اس. ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران قدرت ا... نصیری درپنجاه و یکمین سالگرد تاسیس این شرکت در گفتگوبا پیام پتروشیمی اظهارکرد: در یک دهه گذشته حدود 300 میلیارد تومان در حوزه محیط زیست در این صنعت هزینه شده است و توجه به اصول زیست محیطی از سوس طرح ها و مجتمع های پتروشیمی بطور کامل نهادینه شده است.

 متن کامل این گفتگو درپی می آید:

وضعیت محیط زیست در شرکتهای پتروشیمی را در بیش ازنیم قرن فعالیت صنعت پتروشیمی ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

 خوشبختانه از ابتدای شروع بکار صنعت پتروشیمی در ایران توجه به حفظ محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است و به ویژه از ابتدای دهه 80 همزمان با توسعه صنعت پتروشیمی در ایران و به طور مشخص مجتمع‌های پتروشیمی در عسلویه و ماهشهر با هدف صیانت از محیط زیست همواره در پی گسترش فضای سبز این مناطق هستند.

استفاده از فناوریهای نوین در زمینه حفظ محیط زیست و رعایت اصول HSE از محورهای اصلی فعالیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و امید است که با تعامل و همکاری همه کارکنان، فضایی ایمن، سالم و شاداب برای همکاران در صنعت پتروشیمی ایجاد کنیم که در این مسیر  باید از آخرین دانش روز جهان بهره‌مند شویم.

در حال حاضر شرکتهای پتروشیمی در سراسر کشور با هدف حفظ محیط زیست، پیشگام توسعه فضای سبز و کشت انواع درختان و گیاهان باتوجه به شرایط بومی در مناطق مختلف شده‌اند و در این مسیر در عسلویه و ماهشهر به عنوان دو قطب پتروشیمی ایران اقدامهای بسیار خوبی محقق شده است و باید تنوع گیاهی به عنوان یک اصل مهم زیست محیطی در مناطق مختلف محقق شود.

همکاران ما در پتروشیمی درصدد هستند تا در کوه های عسلویه  گیاهان بومی کاشته شود و از طریق پساب تصفیه شده، سیستم آبیاری قطره‌ای اجرا کنند و برای این کار مخازنی در بالای کوه احداث می‌شوند که با آبیاری قطره‌ای فضای سبز منطقه پوشش داده خواهد شد.

اکنون مقدار زیادی از پساب تصفیه شده در شرکت پتروشیمی مبین برای آبیاری فضای سبز به کارگرفته می‌شود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی درصدد اجرای طرح جامع فضای سبز منطقه است تا از پساب پتروشیمی برای ایجاد فضای سبز در اماکن خالی بتوان استفاده کرد.

همچنین مجتمع پتروشیمی بندر امام نیز به دلیل دارا بودن امکانات و زیرساختهای مطلوب اقدام های خوبی را برای گسترش کاشت درخت حرا در خورهای منطقه انجام داده است.

در عسلویه و ماهشهر به عنوان دو قطب اصلی صنعت پتروشیمی برنامه‌های جامع و کلانی برای صیانت از محیط زیست این مناطق در حال اجراست و با همکاری سازمان محیط زیست و دیگر متولیان امر فعالیتهای مطالعاتی متنوعی را در دست اقدام داریم.

شرکتهایی که خصوصی شده اند در زمینه حفظ محیط زیست در چه وضعی قرار دارند؟

مجتمع های واگذار شده به بخش خصوصی همکاری خوبی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی دارند  و دستاوردهای خوبی طی سالین گذشته محقق شده است از جمله کسب دو جایزه کلاب انرژی از سوی پتروشیمی خراسان و بندر امام از جمله اقدامهای موفق شرکتهای خصوصی به شمار می رود و بیش از 90 درصد از پتروشیمی ها به عنوان صنعت سبز  یا برگزیده سبز جوایز بسیاری دریافت کرده اند.

آینده محیط زیست را با توجه به نقش جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان سیاست گذار و رگولاتور چگونه می بینید؟

اکنون هیچ گونه الزام وار قانونی برای اجرایی شدن تعهدات مجتمع های واگذارشده به بخش خصوصی در کشور وجود ندارد و متاسفانه فاقد هرگونه نظارت بر عملکرد آنها در زمینه بهداشت، ایمنی و محیط زیست  هستیم و امید است قانون الزام شرکت ها به رعایت اصول اچ. اس. ای بتواند هرچه زوتر مصوب شده و به مرحله اجرا درآید.

 مدیران صنعت امروز با آگاهی و نظارت به دنبال توسعه پایدار و ایمن هستند و ان. پی . سی می تواند روابط میان شرکت ها را تسهیل کند.

بستر سازی برای اجرای فعالیت های ایمن  هم اکنون در اولویت کاری این مدیران صنعت قرار دارد و همسو با این موضوع فعالیت هایی شامل تدوین دستورعملهای ایمنی، یکسان سازی الگوهای مدیریت و ایمنی در طرح ها، توانمند سازی نیروهای انسانی و آموزش نیروهای پیمانکاری در مجتمع های پتروشیمی انجام شده است.

در بخش ایمنی طرح ها به تازگی مجموعه 7 جلدی مهندسی ایمنی ، مجموعه 9 جلدی محیط زیست و و 4 جلدی بهداشت حرفه ای نگاشته شده است و آنچه که باید در حوزه ایمنی مورد استفاده قرار بگیرد، ابلاغ  می شود.

این روش ها و دستورعملها را به عنوان دستگاه حاکمیتی به طرح ها و مجتمع ها  ارسال شده اما در چگونگی اجرای آن و به عبارتی چگونه اجرا کردن آن نمی توانیم نظارت کنیم و قوانین نظارتی در سطح ملی برای شرکتهای خصوصی تعریف نشده است و باید با هدف تولید پایدار و ایمن این وظایف از سوی قانونگذاران تدوین شده و ابلاغ شود تا شرکت ها تکلیف خود را نسبت به قانون بدانند.

نصب سیستم پایش آن لاین مجتمع های پتروشیمی در چه وضعی قرار دارد؟

مجتمع های پتروشیمی کشور باید تا پایان سال ٩٦ به سیستم برخط نظارت پسابهای صنعتی و پایش برخط آلاینده ها مجهز می شوند.

با نصب این سامانه ها در مجتمع های پتروشیمی اطلاعات مربوط به خروجی سیستمهای گاز فلر و پسابهای صنعتی به دفاتر استانی سازمان محیط زیست منتقل می شود و در آینده نزدیک امید است بتوانیم از تهران و در محل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیزپایش ها را آنلاین رصد کنیم.

باید در نظر داشت که از طریق سیستمهای پایش برخط ( آنلاین) می توان خروجی ها را رصد کرد، بنابراین امیدواریم امسال با این سیستم مشارکت بیشتری در حفظ محیط زیست کشورمان داشته باشیم.

در دوران پسا تحریم چشم انداز اچ . اس ای را چگونه ارزیابی می کنید؟

 پسا تحریم فرصت مناسبی برای انتقال دانش فنی روز جهان به داخل کشور است و  می توان فناوری های سازگار با محیط زیست را وارد کشور کرد و از منظر آلودگی و  کاهش مصرف انرژی می توان از دستاوردهای موفق بهره برد.

از سوی دیگر فرصت برای تبادل دانش و تجربه میان کارشناسان ایرانی و خارجی نیز فراهم خواهد شد و  نیروزهای متخصص فعال در صنعت پتروشیمی کشورمان می توانند  دیدگاه ها، دستاوردها و دانش خود را ارتقا دهند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی