85

چگونه تبدیل و مزایای هر شرکت پتروشیمی به یک هلدینگ پتروشیمایی / مورد مطالعه پتروشیمی خراسان

چگونه تبدیل و مزایای هر شرکت پتروشیمی به یک هلدینگ پتروشیمایی / مورد مطالعه پتروشیمی خراسان
(پنج شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴) ۰۸:۰۰

صنعت پتروشیمی ایران از چند منظر پیشراول صنعت مدرن در ایران اسلامی است. پتروشیمی در ایران وارد دهه ششم حیات خود شده است. اما اوج شکوفائی آن در سال های پس از جنگ و عمدتاً در دهه هشتاد و نود شمسی رخ دارد.

50 میلیون تن برای تولید سال 94 برآورد می شود و تاکنون بطور مستقیم حدود 60 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است. در زنجیره ­ی صنایع تکمیلی این رقم بیش به ده برابر می­رسد. از منظر مالی و پولی بصورت سرانگشتی 60 میلیارد دلار یا ریالی معادل آن، سرمایه گذاری در این صنعت انجام شده است. صنعت پتروشیمی بر خلاف هم قطاری پنجاه ساله ی خود یعنی صنعت خودرو سازی، برای ادامه­ حیاتش از ویژه خواری و کم کیفیتی محصولاتش رنج نمی برد، بلکه برعکس در همین اوضاع رکورد اقتصادی و ارزانی بی­سابقه ی قیمت نفت، هر ماه بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری ملی برای سبد اقتصادی کلان کشور به ارمغان می آورد.

دگردیسی و پوست اندازی عمیق صنعت پتروشیمی ایران در دهه ی 90 شمسی و عمدتاً در حد فاصل سالهای 84 الی 92 با واگذاری، خصوصی سازی و تقدیم برای رد دیون به صندوق های بازنشستگی کشوری و لشگری صورت گرفت امروز بیش از 95% کاملاً غیر دولتی و با قانون تجارت اداره می شود. مثل هر تغییر دیگری این رخداد مهم نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود را بهمراه داشته است.

اما آنچه مهم و محل بحث ماست، اینکه امروز این غیر دولتی بودن تبعیت از قانون تجارت در مناسبات اقتصادی و تبعیت از قانون کار و تامین اجتماعی از منظر سرمایه ی انسانی یک واقعیت است که باید با آن زندگی کنیم و پذیرای همه ی فرصت ها و تهدیدهای احتمالی آن باشیم.

صنعت پتروشیمی کشور امروز توسط کارتل های اقتصادی کلان و تابع قانون تجارت که هولدینگ های پتروشیمی نامیده می شوند، اداره می شود. بزرگترین آنها هلدینگ خلیج فارس هولدینگ تاپیکو، سرمایه گذاری ایرانیان، ساتا هستند که قریب 50 شرکت تولیدی و تعداد کمتری شرکت های بازرگانی، خدمات مهندسی و ... را در خود جای داده اند.

سوال اساسی این نوشتار این است که آیا هر شرکت پتروشیمی ظرفیت تبدیل به یک هولدینگ را دارا نیست؟

قطعاً پاسخ مثبت است و جدی گرفتن چنین پیشنهادی سبب گسترش حرفه ای گرایی و نزول خیر برکات مادی و توسعه ی ظرفیت های انسانی موجود در این صنعت خواهد شد. هولدینگ های مالی موجود همان مسیر خودشان را ادامه خواهند داد. اما هولدینگ های عملیاتی که محصول توسعه ی درون زاد، سرمایه ی انسانی محور و "درگاه اشتغال ملی" از مسیر توسعه ی زنجیره صنایع تکمیلی صنعت پتروشیمی در قالب پتروشمی شهرها و با هدف ارزش افروزده ی 10 برابری صنعت پتروشیمی و ایجاد اشتغال 10 برابری هدف گذاری خواهند شد. با ساز و کار زیر قابل پیاده سازی است. ما برای تقریب بیشتر به ذهن و ملموس تر شدن این پیشنهاد آن را بصورت مصداقی و با مثال پتروشیمی خراسان جلو می بریم:

1-    تشکیل و ثبت شرکت بازرگانی پتروشیمی خراسان ، شرکت خدمات فنی پتروشیی خراسان، شرکت بهره برداری پتروشیمی خراسان، شرکت تعمیرات و عملیات تعمیرات کلی پتروشیمی خراسان، شرکت توسعه و تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی خراسان و شرکت توسعه ی سرمایه ی انسانی و مدیریت پتروشیمی خراسان

2-    هر یک از این شرکت ها با هویت حقوقی مستقل، تدریجاً و به همین ترتیب که نام برده شده اند، تاسیس خواهد شد و اولین ثمره­ی آن ایجاد فضای رقابتی مثبت  بین شرکت های اقماری و متنوع هولدینگ پتروشیمی خراسان خواهد بود.

3-    هریک از این شرکت ها که تمامی سهام ممتاز آن به پتروشیمی خراسان و درصدی از سهام آن ها (بطور مثال تا سقف 30%) به کارکنان همان شرکت تعلق خواهد شد، فضای انگیزش، خودکنترلی، خود توسعه دهندگی را جایگزین شمردن روزهای عمر برای بازنشستگی خواهدکرد.

4-    تشکیل هریک از این شرکت ها به باز تولید توانمندی های سرمایه­ی انسانی و مدیریت در سطح حرفه ای منجر خواهد شد. یعنی افرادی که با ساعات کار شناور، دورکاری و ساعات مشترک کاری 10 صبح تا 3 عصر (یعنی ساعت 7 الی 10 و 3 الی 6 شناور) که با هویت حرفه ای شان زندگی می کنند، عمیقاً به توسعه­ی مهارت های های فردی شان می پردازند. مهارت هایی نظیر دانش حرفه ای، زبان انگلیسی، کامپیوتر، مذاکرات صنعتی و ارتباطات به غایت در ایشان زمینه ی تقویت پیدا می کند.

5-    هریک از این شرکت ابتدا در سطح واحدهای صنعتی مجاور از نوع پتروشیمایی، سیمان، نیروگاه­ها ، شهرک­های صنعتی ودر مرحله سوم در مقیاس صنعت پتروشیمی کشور، سوم در پهنه­ی صنعتی ایران اسلامی و در مرحله­ی چهارم در مقیاس منطقه­ای و حوزه ی نفوذ 600 میلیونی کشورهای هم مرز و در مرحله ی آرمانی و مطلوب نهائی در کلاس بین المللی امکان ارائه خدمات تخصصی و حرفه ای به ترتیب در زمینه های بازرگانی و صادرات و بازاریابی صنعتی، بهره برداری، راه اندازی و پیش راه اندازی واحد های صنعتی فرآیندی، ارائه ی خدمات تخصصی بازرسی فنی، فرآیند و خدمات مهندسی عمومی،  و نهایتا توسعه ی توانمندی های مدیریتی، آموزش های در حین کار و پرورش متوازن سرمایه­ی انسانی درهریک از سطوح چهار گانه فوق در فضائی رقابتی با دیگر شرکت های اقماری و در فضائی مشارکتی در جهت منافع  و آورده­ی اقتصادی هریک از شرکت های اقماری و در فضائی که هریک از شرکت ها در سربلندی "برند  هلدینگ پتروشیمی خراسان" کوشا هستند  فراهم می آورد.

6-    یک حوزه­ ی تخصصی و یک شرکت اقماری ویژه که تعمداً آنرا  جدای از دیگر زمینه ها مطرح می نمایم، حوزه­ ی تحقیق و توسعه ی مسئله محور و توسعه دهنده­ ی محصولات جدید است. تجربه ی ده هفته مستمر حضور در کشور ژاپن و نوشتن کتابی در زمینه­ ی صنایع در این کشور  حاصل 46 روز بازدید از 46 صنعت فرآیندی بصورت 4 ساعت بازدید و 4 ساعت کنفرانس درمورد هریک از آنها ، دو وجه  مشترک بین همه ی  آنها را نشان می داد:

الف) تمامی آنها وفادار به توسعه ی پایدار و صنعت سبز از طریق مدیریت شدت مصرف انرژی و کنترل پساب ها و پسماند ها، مطابق با  کارآمدترین "استاندارد های با ماهیت سختگیری تدریجاً فزاینده" بودند.

ب) درتمامی آنها واحدهای تحقیق و توسعه مهمترین و پول سازترین بخش واحد های پالایشگاهی و پتروشیمایی بودند، بطوریکه همواره به توسعه ی محصول، ثبت مالکیت فکری و تولید محصولات جدید یا فروش لیسانس یا دانش این محصولات  و فرآیندهایشان در سطح ملی و بین المللی در کنار تولید اقتصادی این محصولات در بخش تولید و بهره برداری خود بودند.

نتیجه اینکه تا زمانی که تمام تمرکز و بذل همت ما معطوف تولید، تولید و تنها تولید باشد، تمامی سود آوری خود را هم از طریق ­­ندادن یک پاداش نفت به کارکنان، فشار به کارکنان نفتی برای ترک شرکت، نپذیرفتن خط و مشی های سازمانی در بدنه ­ی پیمانکاری و نشنیدن در خواست های معقول آنها  و نهایتا در بالاترین سطح خود چانه زنی ملی و پارلمانی برای یک سنت ارزان تر خریدن گاز مصرفی خواهد شد و به مفهوم " خلق ثروت " و ارتقاء به جایگاه "درگاه اشتغال ملی " از مسیر توسعه ی زنجیره ی ارزش در صنعت پتروشیمی نزدیک هم نخواهیم شد.

این حق خراسان شمالی و این حق هلدینگ پتروشیمی خراسان بعنوان" صنعت برتر شرق ایران " و حق صنعت معظم پتروشمی ایران است که به "مدیریت درآمد" و " خلق ثروت ملی" و تبدیل شدن به "درگاه اشتغال ملی" و " پیش­تازی" توسعه ی صنعتی بیاندیشد، و این شدنی است اگر از ابتدا آنقدر از منظر فردی و سازمانی توسعه یافته شده باشم که بتوانم تصویر ذهنی آن را در ضمیرمان ترسیم کنیم وآن را "شدنی" بدانیم.

"ما" می توانیم به تعبیر پیر فرزانه، صنعت پتروشیمی و ایرانی بسازیم که هرکس از هرجای دنیا به این صنعت و این کشور نگاه کرد معجزه ی کار آمدی صنعتگر مسلمان در سازندگی ایران و ایرانیان را به چشم ببینند.

 

محمد کرمانی معاون توسعه منابع انسانی

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی