86

سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در سال 1394

سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در سال 1394
(یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴) ۰۸:۰۰

نفت و گاز به‌عنوان دو منبع ارزشمند از ذخایر ملی کشور،از جمله منابعی هستند که بیشترین قابلیت برای نقش‌آفرینی در مسیر رشد و توسعه اقتصادی کشور را دارند.

نفت و گاز به‌عنوان دو منبع ارزشمند از ذخایر ملی کشور،از جمله منابعی هستند که بیشترین قابلیت برای نقش‌آفرینی در مسیر رشد و توسعه اقتصادی کشور را دارند. در واقع سرمایه‌گذاری در کشور باید در حوزه‌هایی اتفاق بیفتد که مزیت نسبی بالاتری نسبت به دیگر حوزه‌ها در آن وجود دارد و هم‌اکنون این مزیت در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی بیش از دیگر قسمت‌ها بوده و مزیت کشور در امکان تامین خوراک برای مدت‌های طولانی، نیروی انسانی متخصص، مصرف در حال رشد، دسترسی به بنادر و بازارهای فروش برای صنعت پتروشیمی، این صنعت را به یکی از ارزآورترین بخش‌ها در اقتصاد ایران تبدیل ساخته است و مسلماً یکی از راه‌های گریز برای کاهش خام‌فروشی منابع زیرزمینی به شمار می‌آید. در این نوشتار سعی می‌شود تا نگاهی داشته باشیم به روند سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در ماه‌های مختلف سال 1394، هم سرمایه‌گذاری داخلی و هم سرمایه‌گذاری خارجی؛ اما نکته مهمی‌که در این بررسی نیز مشهود است تغییر نسبت سرمایه‌گذاری خارجی به داخلی پس از توافق هسته ای و مخصوصاً پس از اجرای برجام است. مساله‌ای که چندان هم دور از ذهن نیست.

چرا صنعت پتروشیمی به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد؟

سرمایه خارجی در حکم یک غزال زیباروی است که در صورت فقدان امنیت، از دست شما خارج می‌شود.امروزه آزاد شدن تجارت و از سویی جهانی شدن اقتصاد، امری است که برغم مخالفت‌ها، حتمی الوقوع و گریز ناپذیر است. پس در راستای ادغام اقتصاد جهانی و کسب سهم بیشتر از بازار جهانی و مهار امواج ناشی از پیوستن به‌این بازار، جذب سرمایه های خارجی که باعث رونق اقتصاد داخلی می‌شود، ضروری است.

سرمایه‌گذاری خارجی یکی از عوامل رشد نرخ اقتصادی کشورها محسوب می‌شود و کشورها در صدد تسهیل ورود سرمایه گذار به کشورهای خود بوده و با تدوین قوانین و مقررات متناسب با سرمایه‌گذاری و ارائه تشویق ها و تخصیص معافیت‌ها و عوارض ... در جهت جذب سرمایه های خارجی گام برمی دارند. حقوق سرمایه‌گذاری خارجی شامل قواعدی برای تضمین امنیت سرمایه‌گذاری و تسهیل گردش اموال در کشور میزبان سرمایه است. باید اذعان داشت که سرمایه خارجی در حکم یک غزال زیباروی است که در صورت فقدان امنیت، از دست شما خارج می‌شود. از این رو، کشورهای در حال توسعه، در سنوات اخیر سعی کرده‌اند که ساختار و بستر حقوقی لازم را در قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری خارجی خود در راستای بالا بردن ضریب امنیت سرمایه های خارجی و کاهش ریسک بوجود آورند.

اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی به عنوان معیاری برای سنجش پویایی رونق و توسعه هر کشور بویژه از منظر کشورهای نیازمند توسعه، انکار ناپذیر است. با این وجود، باید دانست که ضمن تسهیل قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری خارجی و اتخاذ مشوق های لازم جهت جذب سرمایه های خارجی، نباید منابع کشور را با انعقاد قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک به خطر انداخت.  بنابراین، امروزه، بکارگیری ساز و کار  پویا برای جذب سرمایه های خارجی به عنوان عامل کارآمدی در توسعه صنعتی کشورها مطرح است.

فروردین ماه 1394

طرح‌های نیمه تمام پتروشیمی

در حال حاضر 67 طرح نیمه تمام در صنعت پتروشیمی ایران وجود دارد و یکی از راهکارهای حل این معضل جلب مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این صنعت است. دولت نیز برای اتمام طرح‌های نیمه تمام در قانون بودجه رده‌بندی را در نظر گرفته تا طرح‌ها براساس اولویت در دستور کار تامین منابع و اجرا قرار گیرند، بر این اساس طرح‌هایی که بیشترین پیشرفت فیزیکی را داشته باشند از اولویت بالاتری در اجرا برخوردار خواهند بود.

این در حالی است که به گفته محمدحسن پیوندی، صنعت پتروشیمی برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام خود به سرمایه‌گذاری سالانه حداقل 5 میلیارد دلاری بخش خصوصی نیاز دارد .وی تاکید کرد: بیشتر مشکلات طرح‌های نیمه کاره صنعت پتروشیمی مربوط به کمبود منابع مالی است و در این میان متاسفانه بانکهای داخلی همکاری لازم را با طرح‌های پتروشیمی ندارند. و پتروشیمی به دولت پیشنهاد کرده است که برای ١٥ طرح که بالای ٦٠ درصد پیشرفت دارند با نظارت شرکت ملی صنایع پتروشیمی و در ازای در اختیار گرفتن محصول این طرح‌ها، از منابع مالی صندوق توسعه ملی استفاده شود.

٧٠میلیارد دلار پروژه در بالادست و پایین دست صنعت پتروشیمی

به گفته وزیر نفت ارزش پروژه‌های در حال ساخت و طراحی در صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت پتروشیمی بالغ بر ٧٠ میلیارد دلار است و نقش بخش خصوصی در اجرا و سرمایه‌گذاری این طرح‌ها بسیار اهمیت دارد.

این درحالی است که امسال مجلس در قالب ماده ١٥ رفع موانع تولید به دولت و وزارت نفت اجازه سرمایه‌گذاری ٥٠ هزار میلیارد تومانی (٢٠ میلیارد دلاری) را داده است که‌این رقم با احتساب منابع بند «ق» از نظر فیزیکی رقمی بی نهایت برای ما به شمار می رود.

اردیبهشت ماه 1394

تشکیل کنسرسیوم برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی

طرح‌های توسعه‌ای نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از جذاب ترین طرح‌ها در میان بخش‌های صنعتی است وبه دلیل آن که ارزش افزوده بالا دارند برای سرمایه‌گذاری جذاب هستند. از طرفی، اکنون تجربه، اطلاعات و دانش فنی در صنعت پتروشیمی‌کشور موجود است اما سرمایه‌گذاری در این بخش نیازمند صرف هزینه بالاست و به دلیل هزینه بالای راه‌اندازی این طرح‌ها بخش خصوصی توانایی لازم را در اختیار ندارد. پیشنهاد علی مروی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس این است که علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی با یکدیگر همکار شده و تشکیل کنسرسیوم دهند تا منابع مالی طرح‌ها تامین شود.

خرداد ماه 1394

تمهیدات تازه برای افزایش سرمایه‌گذاری در پتروشیمی

به گفته رئیس کمیته پتروشیمی مجلس، وزارت نفت برنامه‌های خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی تدوین کرده است. بر اساس این طرح، چارچوبی برای تعیین قیمت خوراک پتروشیمی تعیین شده است و در این مسیر شاخص‌هایی به وزارت نفت مبنی بر حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها، تکمیل زنجیره صنایع و مناطق محروم و نوع محصول (شامل تکراری نبودن محصول) ارائه شده تا قیمت تعیین شود.

حسینی صدر درباره پیشنهاد اخیر معاون مدیرعامل پتروشیمی مبنی بر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام پتروشیمی نیز گفت: وازرت نفت، پیشنهاد خوبی به دولت ارائه کرده مبنی بر این که  تضمینسرمایه‌گذاری خارجی و وام صندوق توسعه ملی را در پتروشیمی بر عهده گیرد و بدون تردید سرمایه‌گذاری‌های جدید به صنعت پتروشیمی جانی تازه خواهد بخشید.

تیرماه 1394

ضرورت سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت پتروشیمی همگام با انتقال دانش فنی

پتروشیمی در کشور جز صنایع رقابت پذیر با جهان است و توسعه‌این صنعت می‌تواند در مسیر رشد اقتصادی کشور تاثیر گذار باشد.صنعت پتروشیمی به دلیل دارا بودن زیر ساخت‌های مناسب می‌تواند در جلوگیری از خام فروشی و تحقق اهداف اقتصاد توسعه یافته جایگاه  مناسبی ایفا کند.

جذب فاینانس و سرمایه‌گذاری خارجی بهترین راهکار جهش در صنعت پتروشیمی

بهترین راه برای توسعه صنعت پتروشیمی استفاده از منابع خارجی و فاینانس است که با حل شدن تحریم و اشتیاقی که در شرکت‌های توسعه یافته وجود دارد، چشم انداز مناسبی در توسعه‌این واحدها پیش روست. صنعت  پتروشیمی با دو مشکل عمده در طول دهه گذشته با آن مواجه بوده است که عبارتند از نقدینگی و تامین سرمایه و تکنولوژی به روز تولید. برای رفع این مشکلات نیز چاره‌ای جز استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و جذب فاینانس نیست.

مرداد ماه 1394

ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی

باید زمینه برای سرمایه‌گذاری درصنعت پتروشیمی از سوی دولت و بخش خصوصی تسهیل شود تا با تولید محصول نهایی درآمد بیشتری عاید کشور شود. به گفته الله وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم، کشورمان رتبه نخست ذخیره نفت و گاز را در جهان دارد. این در حالی است که از این منابع می‌توان محصولات فراوانی تولید کرد از این رو صنایع پتروشیمی در این مسیر با اهیمت محسوب می‌شوند.

یکی از دلایل این موضوع این است که در داخل کشور حداکثر استفاده از منابع انرژی نمی‌شود و به نوعی تبدیل به ارزش افزوده  نمی‌شود. به عبارتی خام‌فروشی در این صنعت یکی از مهم‌ترین مشکلات است که در صورت مقفول ماندن، راه توسعه ‌این صنعت را بسیار دشوار می‌سازد.این موضوع به‌این دلیل اهمیت بسیاری دارد که صنعت پتروشیمی از زمره صنایع ایجاد کننده زنجیره ارزش و اشتغال است و به همین دلیل دولت و بخش خصوصی باید بسترها را برای سرمایه‌گذاری آماده کنند چون این صنعت پس از واگذاری‌ها با تنگنا مواجه شده است.

مشارکت به سبک خارجیها

سرمایه گذار ایرانی وقتی می بیند به دلیل تورمی‌که در کشور وجود دارد، اگر پولش را در بانک بگذارد بیش از 20 درصد سود می برد، برایش دشوار است که‌این ریسک را بپذیرد و در صنعتی سرمایه‌گذاری کند که در آینده ممکن است 20 درصد بازگشت سرمایه داشته باشد. در مقابل، سرمایه‌گذاران خارجی بسیار شایق هستند، برای این که در کشورهای اروپایی نرخ تورم و نرخ سود بانکی هر دو پایین است و این سرمایه‌گذاری برای آنها سودآور است.

از طرفی، همان طور که پیشتر نیز گفته شد، صنعت پتروشیمی به حدود 70 تا 80 میلیارد دلار برای اجرا شدن طرح‌ها نیاز دارد. در یک دورنمای 10 ساله، سالانه 7 تا 8 میلیارد دلار باید به بخش‌های مختلف این صنعت تزریق شود. بنابراین این صنعت نیاز مبرم و اجتناب ناپذیری به ورود سرمایه‌های خارجی دارد. اما در این مسیر موانع بسیار وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به قیمت خوراک، نبود زیرساخت‌های کافی، قوانین متعدد دست و پاگیر و عدم ثبات آنها و نبود روحیه مشارکت پذیری در ایرانیان اشاره کرد. (قیمت خوراک اگرچه 13 سنت بر متر مکعب  اعلام شده است ولی به دلیل ارزان بودن قیمت گاز ، متوسط قیمت واقعی گاز تحویلی به صنعت پتروشیمی در حال حاضر حدود 8 سنت بر متر مکعب است و در صورت برخورداری از 30 درصد تخفیف، این رقم  به 6 سنت بر متر مکعب  هم می‌تواند کاهش یابد.)

به نظر می‌رسد در حال حاضر مهم‌ترین اولویت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی با صنایعی است که خوراکشان ترجیحاً گاز طبیعی باشد و با سرمایه مستقیم خارجی در کنار خلیج فارس و دریای عمان احداث و منجر به اشتغال‌زایی شوند و زنجیره تولید را هم  کامل نمایند.

سرمایه‌گذاری بخشی از منابع بلوکه شده برای پتروشیمی

یکی از محل های مناسب برای صرف منابع بلوکه شده، صنایع پایین دستی پتروشیمی و شرکت‌های دانش بنیان است. با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در صنعت پتروشیمی وجود دارد و به بخشی از آنها در قسمت‌های قبل اشاره شد به نظر می‌رسد یکی از راه‌های استفاده موثر از آزادسازی اموال بلوکه شده‌ایران در خارج از کشور بعد از توافق نهایی با گروه کشورهای 1+5 اظهار کرد: در این زمینه اولویت نخست با منابع مالی برای تامین مواد اولیه و تجهیزات تولید است.

فعالیت‌هایی که ارزش افزوده خلق می‌کنند مانند محصولات پایین دستی پتروشیمی و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش بنیان از محل‌های اثربخشی است که می‌توان منابع جدید را در آنها سرمایه‌گذاری کرد.

برنامه‌ریزی‌های موثر برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی

برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی برای تسهیل سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی انجام شده و در صورت نیاز علاوه بر رفع موانع تولید، قوانین جدید نیز به تصویب خواهد رسید استفاده از منابع صندوق توسعه ملی (برابر با قانون) بهره‌مندی از نقدینگی پراکنده در جامعه و بخش خصوصی و بهره جستن از ظرفیت‌های خارجی راهکارهایی هستند که می‌توان از آنها برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در پتروشیمی استفاده کرد.

در حال حاضر نقدینگی موجود در سطح جامعه بالاست از این رو  چنانچه ‌این روند به سمت سرمایه‌گذاری‌های  مولد  مانند پتروشیمی هدایت شود از برخی آسیب‌های اقتصادی جلوگیری می‌شود و افزون بر این طرح‌های خلق کننده ثروت فعال می‌شوند.

مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران

در دوره پسابرجام شرکت‌ها و کشورهای مختلف دنیا به شدت به دنبال آغاز فعالیت دوباره در صنعت پتروشیمی ایران هستند، چرا که ‌ایران برای صاحبان سرمایه می‌تواند مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد و وجود منابع عظیم نفت و گاز در ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی نوعی تضمین تلقی می‌شود.وجود مناطق ویژه و آزاد در ایران یکی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در کشورمان است، زیرا بر اساس قانون، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با تمهیداتی تا ١٠٠ درصد در این مناطق سرمایه‌گذاری کنند و تا ١٠ سال از پرداخت عوارض و مالیات معاف باشند.

علاوه بر این، ایران مزیت‌های منحصر به فردی در زمینه توسعه صنعت پتروشیمی دارد، زیرا انواع خوراک مایع و گاز مورد نیاز این صنایع را به حد فراوان دارد، از سوی دیگر کشورمان از نظر گاز و نفت به ترتیب با دارا بودن بیش از  ١٨ و ٩ درصد از منابع جهان در مجموع از نظر منابع هیدروکربوری در دنیا مقام نخست را به خود اختصاص داده است.

بر این اساس مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از گفتگوهای مستقیم و غیرمستقیم با هیئت‌های خارجی خبر داد و اظهار کرد: بیشتر شرکت‌های صاحب نام خارجی فعال در صنعت پتروشیمی برای حضور در ایران مشتاق هستند.

شهریور ماه1394

استقبال از سرمایه‌گذاری خارجی در پتروشیمی با ساز و کار مشخص

اگرچه بر اساس مستندات پیش گفته، ایران در حال حاضر نیاز وافری به سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی دارد، اما بدون ساز و کار مشخص جذب هرگروه سرمایه ممکن است به جای ایجاد مزیت و رفع مشکلات فعلی، بر مشکلات موجود بیفزاید. از این رو لازم است پیش از اینکه ورود خارجی‌ها به کشور با شدت بیشتری آغاز شود، بجاست که از هم اکنون برنامه‌ریزی مدونی برای سازوکار جذب سرمایه‌های آنها داشته باشیم.

تکمیل زنجیره ارزش در پرتوی سرمایه‌گذاری‌های جدید

سرمایه‌گذاری در پتروشیمی زمانی اثربخش خواهد شد که در مسیر ایجاد زنجیره ارزش و بر اساس برنامه‌های بلند مدت صورت گیرد.

یکی از محورهای مورد تاکید برای توسعه صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری است؛ اما نکته حائز اهمیت روشهای سرمایه‌گذاری است به معنای این که روند یادشده باید درجریان ایجاد زنجیره ارزش انجام شود.

ثبات قوانین، راهگشای جذب سرمایههای خارجی

یکی از مؤلفه‌های مثبت در خصوص جذب سرمایه‌گذاران، ثبات قوانین است. سرمایه‌گذار خارجی تنها زمانی به سرمایه‌گذاری در کشور مقصد تمایل پیدا می‌کند که مطمئن باشد قوانین بدو ورود وی تا چند سال آتی ثابت خواهد ماند. چراکه عدم ثبات در قوانین نشان دهنده نااطمینانی و بی ثباتی اقتصادی در یک کشور است که باعث افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در آن کشور خواهد شد. از این رو باید به‌ سرعت بستر را برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی فراهم کرد تا این صنعت بتوان در کشور نقش ‌آفرینی کند.

غولهای پتروشیمی در آستانه ورود به‌ایران

شرکت‌های اروپائی صاحب نام در صنعت پتروشیمی جهان علاقه مند به بازگشت به‌ایران هستند.

بر اساس گفته مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در چند ماه گذشته سرمایه‌گذاران و نیز دارندگان دانش فنی صنعت پتروشیمی در اروپا برای حضور دوباره در صنعت پتروشیمی به‌ایران سفر کرده‌اند که‌این امر نوید بخش چشم انداز روشن این صنعت در دوران پسا تحریم است.

مهرماه 1394

از سرمایه‌گذاری FDI استقبال می‌کنیم

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با تاکید بر این که به دنبال سرمایه گذار FDI هستیم، گفت که هم اکنون 67 طرح پتروشیمی به ظرفیت اسمی 60 میلیون تن در سال در دست اجرا است که 48.6 میلیون تن از تولید قابل فروش است. این طرح‌ها نیاز به 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارند و تاکنون هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

وی با اشاره به ظرفیت نصب شده 57 میلیون تنی پتروشیمی با توان تولید 44 میلیون تن و راندمان 78 درصد اشاره کرد و گفت: 32.2 میلیون تن از محصول تولیدی در سال گذشته به فروش رسیده است و ارزش صادرات محصولات پتروشیمی 10.3 میلیون دلار است.

آبان ماه 1394

آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها مصمم به حضور در ایران هستند

مشاور فاینانس و مدیر توسعه سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح مذاکرات خود با شرکت‌های خارجی در یک ماه اخیر، گفت: به نظر می رسد شرکت‌های آلمانی و ژاپنی راسخ‌تر از هر شرکت دیگر برای حضور دوباره در صنعت پتروشیمی ایران باشند.

وی افزود: این شرکت طی یک ماه اخیر با شرکت‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اتریشی، ژاپنی و اسپانیا برای حضور دوباره در صنعت پتروشیمی ایران مذاکره کرده است.

کاهش خام فروشی با سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت پتروشیمی

با عملیاتی شدن برنامه‌های توسعه کشورمی‌توانیم صنایع را به سمت تولید ارزش‌افزوده هدایت کنیم که در این خصوص تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پتروشیمی حائز اهمیت است. بنابراین، باید سیاست کلان در اقتصاد همسو با تولید فرآورده در صنایعی همچون پتروشیمی باشد تا بتوانیم به شکوفایی اقتصادی برسیم.اگر توسعه صنایع تکمیلی بر مبنای سازوکارهای مشخص و اثربخش باشد درنهایت منجر به رشد شاخص‌های اقتصادی و کمک به خروج از رکود خواهد شد، افزون بر این مزیت‌های همچون اشتغال آفرینی نیز ایجاد می‌شود.

ساخت پتروشیمی در منطقه آزاد ماکو با مشارکت آلمان و ترکیه

شرکت‌های آلمانی و ترکیه‌ای فعال در صنعت پتروشیمی برای حضور در منطقه آزاد ماکو اعلام آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

افزون بر شرکت‌های آلمانی شرکت‌های ترکیه‌ای نیز برای ساخت پتروشیمی در منطقه آزاد ماکو ابراز علاقه کرده‌اند و تاسیس پتروشیمی در منطقه آزاد ماکو جزو اولویت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه خواهد بود.

آذر ماه 1394

جان دوباره پتروشیمی با سرمایه‌گذاری‌های جدید

همزمان با رفع کامل تحریم‌ها شاهد شکوفایی و جهش دوباره صنعت پتروشیمی خواهیم بود .

وجود شریک خارجی در سرمایه‌گذاری جدید یکی از اهداف اصلی است؛ چراکه به دنبال آن بازار هدف تضمین و امنیت سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود و در این راستا باید سعی شود تا بخش خصوصی برای انجام مطالعات بیشتر در زمینه پتروشیمی و خوشه‌های پایین‌دستی پتروشیمی، ترغیب شود و حتی آمادگی این را داشته باشیم با شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهیم.

باید این امیدواری را به شرکا بدهیم که تا زمانی که کارخانه به سوددهی و پایداری کامل رسید کل سهام را از طریق بورس به سرمایه‌گذار واگذار کنیم و درنهایت در شرکت جدید دیگری سرمایه‌گذاری شود و درواقع نقش ما حکم یک مولد باشد و به‌این‌ترتیب خوشه‌های صنعتی جدیدی در موضوعات باارزش اقتصادی بالا ایجاد کنیم.

شرایط سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران روی میز همایش IPF

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اعلام آمادگی 1300 کارشناس داخلی و خارجی برای حضور در دوازدهمین همایش IPF، گفت: افزون بر شرکت‌های معتبر آسیائی، بسیاری از شرکت‌ها از کشورهایی چون ایتالیا، آلمان، سوئد، آفریقای جنوبی و همچنین بسیاری از شرکت‌های لایسنسور در IPF حضور پیدا می‌کنند.

وی در مورد سهم همایش IPF درجذب سرمایه خارجی نیز تاکید کرد:  قبل از تحریم بیشتر طرح‌های پتروشیمی از طریق جذب فاینانس پیشرفت؛ با توجه به‌ اینکه توسعه پتروشیمی سرمایه بر است، با آمدن شرکت‌ها می‌توانیم تامین نقدینگی مورد نیاز را داشته باشیم.

بساق زاده با تاکید براین که یکی ازشرکت‌های آلمانی آمادگی دارد 8 میلیارد یورو برای ایجاد یک زنجیره پتروشیمی سرمایه‌گذاری کند، اظهار کرد: ظرفیت تولید پتروشیمی می‌تواند با پروژه‌های تعریف شده از 60 میلیون تن به 120 میلیون تن با جذب سرمایه و انجام ممیزی برسد.

آمادگی زیمنس برای همکاری با تولیدکنندگان ایرانی در دوران پساتحریم

شرکت زیمنس با توجه به تجربه خوب حضور در صنعت پتروشیمی آمادگی دارد همکاری‌های خود را با شرکت‌های ایرانی گسترش دهد.

به گفته یکی از مدیران ارشد شرکت زیمنس که در دوازدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) ایران می‌تواند در آینده نزدیک به قطب محصولات پتروشیمی در خاورمیانه تبدیل شود. وی همچنین اظهار کرد: شرکت زیمنس آمادگی دارد تا با تولیدکنندگان ایرانی در زمینه های مختلف همکاری کند.

سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران یک مزیت است

ایران دارای مزیت‌های متعددی برای سرمایه‌گذاران است که از جمله، می‌توان به موقیعت استراتژیک، زیرساخت‌های لازم و بازار داخل و حضور توانمند پیمانکاران، مشاوران و سازندگان ایرانی اشاره کرد.

دوران تحریم سبب شد تا توانمندی کشور در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی افزایش یابد و با حمایت وزارت نفت از توانمندی داخلی و بهره‌مندی از توان موجود در پروژه‌های متعدد موجب شده تا ایران در عرصه بین‌المللی شناخته و در کنار پیمانکاران خارجی حضور موثری داشته باشد.

شرکت‌های داخلی با داشتن نیروی انسانی تحصیل کرده و انگیزه بسیار که تمایل به یادگیری هم دارند، در کنار شرکت‌های خارجی که توان رقابت حتی از منظر مالی دارند، می‌تواند به کسب تجربه بالا کمک فراوان کند. 
در حال حاضر 1100 شرکت سازنده با بیش از 100 هزار نیروی انسانی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی وجود دارد که بیشتر محصولات مورد نیاز این صنعت را تولید می‌کنند و به مرز خودکفایی رسیده است، چراکه حدود 80 درصد از تجهیزات در کشور تولید می‌شود. برای نمونه می‌توان به تولید توربین های گازی تا 170 مگاوات و توربین های بخار با 20 مگاوات اشاره کرد.

همایش IPF نقطه شروع جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای پتروشیمی

سخنگوی کمیسیون انرژی در خصوص همایش IPF گفت: باید از فضای پس ازتحریم‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری در چارچوب مشخص قانونی به‌خوبی استفاده کرد.

وی اظهار کرد: هدف تحقق اقتصاد مقاومتی برای تحریم ناپذیر کردن اقتصاد کشور است و در این مسیر پتروشیمی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

آمادگی شرکت‌های آلمانی برای بازگشت به‌ایران در دوران پسا تحریم

رولند برگر آلمان به دنبال مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری‌ها در ایران و حضور دوباره پس از رفع تحریم‌ها است.

نماینده شرکت رولندبرگر آلمان با اشاره به‌این که پتانسیل سرمایه‌گذاری در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران بالاست، گفت: سرمایه‌گذاری‌ها در این کشور باید با مدیریت ریسک همراه باشد.

شرکت ساچه ایتالیا آماده حضور در صنعت پتروشیمی ایران

مسئول صنایع سنگین شرکت ساچه‌ایتالیا، در دوازدهمین همایش بین المللی IPF با بیان این که گردش مالی این شرکت هم اکنون به ٤٠ میلیارد یورو در سال می رسد، گفت: این شرکت آمادگی لازم را برای حضور دوباره در صنعت پتروشیمی ایران در دوران پساتحریم دارد و دولت ایتالیا ضمانت لازم را برای سرمایه‌گذاری و این حضور به شرکت‌ها و دولت ایران خواهد داد. وی گفت: حمایت‌های دولت ایران از سرمایه‌گذاران می‌تواند مسیر بازگشت شرکت‌های خارجی را به طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی تسهیل کند.

حضور انگلیسیها در ایران

ریچارد بوکلی مدیر توسعه بازرگانی شرکت انگلیسی سایمون کاروس در حاشیه همایش بین المللی IPF گفت: شرکت‌هایی که بتوانند بعد از برداشته شدن تحریم‌ها در صنعت پتروشیمی ایران حضور داشته باشند بسیار خوش شانس خواهند بود و ما نیز قصد داریم در دوره پسا تحریم حضور جدی تر در عرصه تولید صنعت پتروشیمی ایران داشته باشیم. البته قابل ذکر است که شرکت ما پیش از برقراری تحریم‌ها در ایران حضور داشت و قطعا از این فرصت دوباره بهره برداری خواهیم کرد.

دی ماه 1394

هندوستان در انتظار بازگشت به صنعت پتروشیمی ایران

سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی ایران سود آور است و در صورت برنامه‌ریزی بلندمدت و نقشه راه دقیق می‌توان در ایران سرمایه‌گذاری کرد.

آمیت چاتوروردی معاون تجارت کراکر شرکت صنایع رلیانس هندوستان در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهارکرد: انتظار داریم بتوانیم در طرح‌های مختلف پتروشیمی ایران همکاری کنیم البته در حال حاضر سرمایه‌گذاری نخواهیم کرد اما باید موقعیت را بررسی کرده و ببینیم امکان سرمایه‌گذاری در ایران برای ما وجود دارد.

دو پیشنهاد جذاب آلمانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در عسلویه

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از 2 پیشنهاد سرمایه‌گذاری خارجی خبر داد و گفت: دو شرکت آلمانی پیشنهاد سرمایه‌گذاری 8 میلیارد دلاری و 4 میلیارد دلاری در عسلویه را داده‌اند.

وی همچنین از تمایل شرکت‌های خارجی برای تکمیل پتروشیمی دماوند خبر داد و گفت: بخش خصوصی ایران توان سرمایه‌گذاری در این پروژه را ندارد و بر اساس مذاکرات مقرر شده است که درصورت عدم درخواست برای این پروژه از سوی بخش خصوصی پس از 3 بار مزایده، این مجتمع پتروشیمی برای تکمیل به ان.پی.سی. واگذار شود تا بعد از تکمیل برای خصوصی سازی آن اقدام لازم صورت گیرد. 

وی تصریح کرد: تا کنون در پروژه دماوند یک میلیارد دلار هزینه شده است و تکمیل آن نیاز به 4 سال زمان و سه میلیارد دلار دیگر سرمایه دارد که بخش خصوصی ایرانی توان این سرمایه‌گذاری را ندارد.

بهمن ماه 1394

فرمول جدید خوراک سبب تسهیل سرمایه‌گذاری می‌شود

 خوراک گاز طبیعی مجتمع های پتروشیمی با قیمت ٨ تا ٩ سنت برای هر مترمکعب مناسب و قابل اعتماد است.

این فرمول جدید خوراک سبب تسهیل سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران خواهد شد و سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی با اطمینان از فرمول 10 ساله مصوب می‌توانند با برنامه‌ریزی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

هفت مجتمع پتروشیمی اکنون از گاز به عنوان خوراک استفاده می‌کنند و به تدریج با تولیدی شدن طرح‌های جدید بر تعداد این مجتمع ها در سال های آینده افزوده خواهد شد و تعداد آنها به 36 واحد پتروشیمی خواهد رسید.

توسعه صنعت پتروشیمی ایران با فناوری و سرمایه خارجی

سرمایه‌گذاران خارجی درصورت انتقال فناوری‌های جدید و نیز سرمایه می‌توانند در طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی ایران حضور یابند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: در دوران پساتحریم فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران برای سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی بیش از گذشته تسهیل خواهد شد اما سرمایه‌گذاران خارجی باید افزون بر سرمایه، دانش و فناوری روز جهان را نیز انتقال دهند.

 مهندس عباس شعری مقدم افزود: صنعت پتروشیمی ایران که با اتکا به خوراک فراوان مایع و گازی، نیروی کار تحصیل کرده و جوان، موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد با دسترسی به آبهای آزاد و نزدیکی به بازارهای هدف بهترین صنعت برای سرمایه‌گذاری است و در این مسیر آماده حمایت از سرمایه‌گذاری‌های جدید هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به رفت و آمد هیئت‌های تجاری خارجی پیش و پس از امضا توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ١+٥ گفت: همه شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی در مذاکرات خود با ما بر وجود یک شریک دولتی برای رفع موانع موجود در ایران تاکید دارند.

اعلام آمادگی 3 شرکت خارجی برای تامین مالی پتروشیمی دماوند

پتروشیمی دماوند به‌زودی و با تعیین تکلیف نهائی از سوی سازمان خصوصی سازی میزبان سرمایه‌گذاری‌های جدید خواهد بود.

 3 شرکت بزرگ و صاحب نام خارجی برای تامین مالی و تکمیل ساخت پتروشیمی دماوند اعلام آمادگی کرده‌اند  زیرا پتروشیمی دماوند به دلیل تامین یوتیلیتی مجتمع های واقع در فاز 2 عسلویه باید با شتاب بیشتری ساخته شود  .

تسهیل فضای کسب و کار نیاز توسعه صنعت پتروشیمی در پساتحریم

صنعت پتروشیمی ایران افزون بر جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید در دوران پساتحریم نیازمند رویکردی جدید برای تسهیل فضای کسب و کار است.

 نخست این که قوانین دست ‌و ‌پا گیر بسیار زیادی وجود دارد. مشکل دیگر تغییر سریع قوانین در ایران است، در این بین اجرا نشدن قوانین و نبود سازمان‌هایی که پیگیر اجرای قوانین باشند هم بر این مشکلات افزوده است.

سرمایه‌‌گذار نیاز به فضای شفاف برای سرمایه‌گذاری دارد و باید فضا را برای سرمایه‌گذاری مناسب فراهم کنیم و در این مسیر با هدف جلوگیری از خام فروشی و نیز کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی به دنبال تسهیل زمینه برای رونق صادرات محصولات نهایی هستیم.

باید راهکارهای تقویت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی تقویت شود زیرا این صنعت اشتغال آفرین و از محورهای راهبردی اقتصاد مقاومتی در نفت است.

آمادگی ایران برای همکاری با قزاقستان درصنعت پتروشیمی

جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با قزاقستان در بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که‌ایران همیشه با قزاقستان روابط تجاری خوبی داشته است گفت: موقعیت استراتژیک کشورمان از نظر جغرافیائی این امکان را به قزاقستان می دهد تا از طریق دریای خزر در شمال و نیز خلیج فارس و دریای عمان در جنوب به بازارهای بین المللی دسترسی آسانتری داشته باشد.

آمادگی عمان برای سرمایه‌گذاری مشترک با ایران در صنعت پتروشیمی

همکاری میان ایران و عمان در صنعت پتروشیمی به ویژه سرمایه‌گذاری و نیز ساخت مجتمع‌های پتروشیمی به صورت مشترک فراهم است .

 ایران و عمان می‌توانند در زمینه پتروشیمی با هم  در تمام بخش‌ها همکاری کنند و باید گفت که اهمیت کشور عمان تنها به عنوان یک کشور 4 میلیون نفری برای ما مطرح نیست بلکه‌این کشور برای ارتباط با سایر کشورهای دنیا از جنبه های مختلف دارای اهمیت است.

باسف آماده سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: شرکت آلمانی باسف (BASF) آماده سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلاری در منطقه ویژه صنایع معدنی پارسیان برای احداث صنایع پتروشیمی است.

شرکت آلمانی باسف آماده سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلاری در منطقه ویژه صنایع معدنی پارسیان برای ساخت صنایع پتروشیمی است.در این سرمایه‌گذاری قرار است شرکت آلمانی با سهم ٦٠ درصدی، چهار میلیارد دلار سرمایه وارد این پروژه کند و ٤٠ درصد نیز از طرف ایرانی تامین شود، این شرکت آلمانی در نظر دارد در فاز دوم،‌ سرمایه‌گذاری بیشتری در این حوزه انجام دهد.

شرکت‌های سوئیسی آماده انتقال فناوری به صنعت پتروشیمی ایران

گروه سولزر به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در بخش انرژی سوئیس آماده بازگشت به صنعت پتروشیمی ایران است.

معاون ارشد گروه سولزر از آمادگی شرکت خود برای حضور دوباره در صنعت پتروشیمی ایران خبر داد.

تورسن وینتر گرسته با اشاره به روابط خوب شرکت متبوع خود با ایران پیش از تحریم اظهار کرد : ما تجربه خوبی از همکاری با شرکت‌های پتروشیمی ایران داریم و آماده هستیم در دوران پساتحریم دوباره در بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی ایران فعالیت کنیم.

استقبال سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در پتروشیمی ایران

پتروشیمی صنعتی است که به واسطه آن می‌توان از خام فروشی در کشور جلوگیری کرده و در عین حال با ایجاد اشتغال موثر وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش داد.

علاقه سرمایه‌گذارانخارجی و استقبال از ایجاد مجتمع های متعدد پتروشیمی بر اساس فناوری‌های روز توسط آنها نشان دهنده مزایای نسبی و مطلق این صنعت است.

اسفندماه 1394

تناسب بازدهی فعالیت‌های اقتصادی، پیش نیاز جذب سرمایه در پتروشیمی

صنعت پتروشیمی ایران برای رسیدن به هدف های پیش بینی شده خود باید با تمام توان به سوی جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید حرکت کند.

برای افزایش سطح سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت پتروشیمی، نیاز به تصمیمات اساسی و زیرساختی جدید داریم و حمایت دولت می‌تواند زمینه ساز سرمایه‌گذاری‌های جدید باشد.

بازدهی نامناسب در تولیدات صنعتی باعث عدم هدایت منابع به‌این بخش‌ها شده است و لذا دولت باید چاره‌ای برای افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری در کشور بیاندیشد.

اسپانیا آماده سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشمی ایران است

همزمان با علاقه شرکت‌های بزرگ اروپایی برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران شرکت سرکوبه اسپانیا برای حضور در کشورمان اعلام آمادگی کرد.

نمایندگان شرکت اسپانیایی سرکوبه در دیدار با مهندس مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیران ارشد NPC برای تبادل نظر و افزایش سطح همکاری‌های دو طرف در آینده دیدار کردند.

مارسلو آلبرتو ریوداوتس اسلانگن مدیر صادرات شرکت سرکوبه اسپانیا در این دیدار از ابراز علاقه شرکت متبوع خود برای حضور در پتروشیمی دماوند و فاینانس بلند مدت برای این طرح خبر داد و گفت: برای دومین بار است که طی ماه های اخیر در ایران حضور داریم و امیدواریم مذ اکرات برای حضور در پتروشیمی دماوند به نتیجه برسد.

 

 

سمیه مردانه کارشناس دنیای اقتصاد

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی