87

مدیر دهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست مطرح کرد:

مدیر دهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست مطرح کرد:
(چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

ایران پلاست، جدی‌ترین تلاش ایران برای برگزاری نمایشگاهی جهانی

دهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با شعار «کسب و کار جهانی» از 25 فروردین‌ماه به مدت پنج روز با حضور 500 شرکت داخلی و 400 شرکت خارجی در فضایی به وسعت 25 هزار مترمربع که 8000 مترمربع آن به شرکت‌های خارجی و 17 هزارمترمربع آن به شرکت‌های داخلی تعلق داشت، برگزار شد که محمد مقاره، مدیریت برگزاری این نمایشگاه را برعهده داشت. او که سعی داشته نمایشگاه ایران پلاست امسال تاجای ممکن از نمایشگاه‌های پیشین کامل‌تر باشد، تلاش زیادی انجام داده تا ایران پلاست دهم به‌عنوان نمایشگاهی کاربردی شناخته شود که فراتر از بازدیدکنندگان عمومی، پای بازدیدکنندگان تخصصی را به این نمایشگاه باز کند و در نهایت گامی در جهت تحقق شعار "کسب و کار جهانی" بردارد، به گفته خود با مشورت با برگزارکنندگان پیشین نمایشگاه سعی در ارتقای هرچه بیشتر کیفیت نمایشگاه داشته است. مقاره در گفتگو با نشریه پیام پتروشیمی ضمن اشاره به چالش‌های برگزاری نمایشگاه ایران پلاست دهم در ایران به تشریح روند، اهداف و نتایج برگزاری این نمایشگاه پرداخته که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید:

یکی از ویژگی‌های دهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست حضور تجار خارجی بود، آیا این حضور مورد استقبال غرفه‌داران داخلی قرار گرفت؟

در حقیقت یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه فراهم کردن زمینه‌ای برای حضور تولیدکنندگان داخلی در بازار جهانی بود. به همین منظور از هیئت‌های 18 کشور جهان دعوت به عمل آمد و 200 نفر از هیئت‌های بازرگانی از نمایشگاه بازدید کردند. در روز نخست نمایشگاه، هیئت‌هایی از کشورهای پاکستان، هند و جمهوری آذربایجان از نمایشگاه بازدید کردند که خوشبختانه طی صحبتی که در مدت نمایشگاه با غرفه‌داران داشتم متوجه شدم، این بازدید‌ها مورد توجه آن‌ها قرار گرفته بود و غرفه داران از حضور تجار خارجی در نمایشگاه خرسند بودند.

در مورد اهداف حضور تجار خارجی در این نمایشگاه نیز توضیح دهید؟

همانطور که ذکر شد، هدف اصلی حضور بازرگانان خارجی، فراهم کردن زمینه حضور شرکت‌های ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی بود. یکی از ضعف‌های همیشگی نمایشگاه‌های ایرانی این است که معمولاً به صورت بومی برگزار می‌شود و در نهایت شرکت‌کننده به عنوان غرفه‌گذار از خارج به ایران می‌آید و بازدیدکننده خارجی در نمایشگاه حضور ندارد. در این نمایشگاه سعی شد نقص مذکور با سرمایه‌گذاری برگزارکننده نمایشگاه یعنی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برطرف شود. از سوی دیگر حضور شرکت‌های صاحب‌نام که فناوری‌های نوین و های‌تک را در صنایع پایین‌دست پتروشیمی و صنایع تکمیلی پتروشیمی در اختیار دارند، به تولیدکنندگان داخلی کمک می‌کرد تا به فناوری‌های روز هم دسترسی پیدا کنند. درواقع این جنبه بین‌المللی نمایشگاه کاملاً دومنظوره بود و سعی شد هم در واردات حوزه فناوری تکنولوژی و هم در حوزه صادرات محصولات، زمینه  فراهم شود.

به بحث سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام شده اشاره کردید، برای حضور بازرگانان و تجار خارجی در این نمایشگاه، چه میزان هزینه شد؟ آیا تجار خارجی برای انعقاد قرارداد در این دوره از نمایشگاه علاقه‌ای نشان دادند؟

برای حضور هیئت‌های خارجی و 200 بازدید کننده بودجه‌ای حدود 600 میلیون تومان اختصاص داده شد که این مبلغ برای یک نمایشگاه مانند نمایشگاه ایران‌پلاست که خودگردان است و هیچ بودجه‌ای هم از دولت اخذ نمی‌کند،هزینه کمی نیست. عمده مشتریان که به ترتیب از کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان و پاکستان هستند،اولویت خرید محصولات ما را دارند و بیشترین خریداران از این کشورها هستند. در بین آن 18 کشور هم، عمده بازرگانان از این کشورها، از نمایشگاه بازدید کرده و در واقع هدف آنها خرید محصولات و فناوری‌های ایرانی است.

ایران توانایی فروش چه محصولاتی به بازرگانان و تجار خارجی را دارد؟

ایران توانایی فروش و صادرات ماشین‌آلات، مواد و محصولات نهایی به این کشورها را دارد. البته محصولات نهایی ما فقط در کشورهای آسیایی فروش نمی‌رود، بلکه برخی تولیدکنندگان ما که در این نمایشگاه نیز حضور داشتند، دارای استاندارد اروپا بوده و محصولاتشان به اروپا هم صادر می‌شود، ولی عمده فروش ما به همسایگان و چهار کشوری است که به آن اشاره شد.

با توجه به اینکه این دوره، دهمین دوره برگزاری نمایشگاه بود، نمایشگاه امسال چه تفاوت‌هایی با نمایشگاه‌های ادوار گذشته داشت و چه راهکارهایی برای افزایش کیفیت برگزاری نمایشگاه در این دوره اندیشیده شده بود؟

من تمام تلاش خود را به کار گرفتم تا از توان مدیریتی دوستانی که در 9 دوره گذشته نمایشگاه را اداره کردند، استفاده کنم. آقای حزین و خانم کمیلی که چهار دوره اول نمایشگاه را برگزار کردند، لطف کردند و برای برگزاری این نمایشگاه به من مشاوره دادند. آقای زنوزی هم که از دوستان من است و سال‌ها با هم همکار بودیم و سابقه چهار دوره مدیریت نمایشگاه ایران‌پلاست را دارد، به طور مرتب نظرات مشورتی را در اختیار من قرار می‌دادند. در واقع با کمک‌های دوستان، مؤلفه اصلی نمایشگاه دوره دهم، نظم در برگزاری و رعایت تاریخ‌هایی بود که اعلام شد و سعی کردیم همه چیز را طبق آن برنامه زمان‌بندی پیش ببریم. ادامه تجربه دوره گذشته، سیستم الکترونیک نمایشگاه بود که ما تمام روند نمایشگاه را از ثبت‌نام، جانمایی، واریز وجه و ورود مشخصات بازدیدکنندگان برای صدور کارت به صورت الکترونیک انجام دهیم و سعی شد تا کمترین زحمت را برای مشارکت‌‌کنندگان در نمایشگاه برای ایاب و ذهاب و رفت و آمد به ستاد ایجاد کنیم.

به نظر می‌رسد که استقبال شرکت‌های خارجی با توجه به لغو تحریم‌ها و تلاش برگزار کنندگان نمایشگاه از دوره‌های قبل بیشتر شده بود، در این زمینه توضیح دهید.

حضور شرکت‌کنندگان خارجی در این دوره سه برابر دوره‌های قبل بود.این مسئله را باید در نظر گرفت که ثبت‌نام نمایشگاه ایران‌پلاست از مردادماه سال 94 آغاز شد و تا دی‌ماه ادامه داشت که طی زمان مذکور برجام هنوز رسماً محقق نشده بود، اما به علت فضای مثبتی که ایجاد شده بود، شرکت‌های خارجی حضور سه برابری نسبت به دوره گذشته داشتند که بسیار ارزشمند است.

شاخص‌های دهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست چه بود؟

یکی از شاخص‌های دهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست، ارائه خدمات منحصر به فرد به شرکت‌کنندگان بود. به نظر می‌رسد ایران پلاست تنها نمایشگاه در کشور بود که به هر غرفه یک خط اینترنت رایگان اختصاص داد که این مساله هزینه کمی هم برای ما نداشت. بحث دیگر، سامانه ثبت‌نام بازدیدکنندگان بود که برای اولین بار در کشور در نمایشگاه ایران‌پلاست استقرار پیدا کرد. بر اساس این سامانه، هر بازدیدکننده‌ای که وارد نمایشگاه می‌شد، یک کارت مجهز به QR کد دریافت می‌کرد، بعد از ثبتQR کد در مبادی ورودی نمایشگاه، این کارت مُبیّن کارت ویزیت آن فرد بود و از هر غرفه‌ای که بازدید می‌کرد، اگر توسط غرفه‌دار با نرم‌افزار موبایل نمایشگاه ایران‌پلاست اسکن می‌شد، کارت ویزیت آن فرد در اختیار غرفه‌دار قرار می‌گرفت؛ مزیت این کار برای غرفه‌دار این بود می‌توانست افرادی که  از غرفه او بازدید کرده‌اند را مشاهده کند.همچنین برای ما به عنوان ستاد برگزاری نمایشگاه این مزیت را داشت که به طور کلی می‌توانستیم از خط سیر بازدید نمایشگاه مطلع شویم، اینکه چه افرادی از چه سالن‌هایی بازدید می‌کنند، علایق‌شان به چه صورت بوده و چند ساعت در نمایشگاه وقت صرف کرده‌اند؛ بنابراین در چینش سالن‌ها و مشخص کردن گروه‌های کالایی برای دوره‌های آینده بسیار برای ما راهگشا خواهد بود. مشخصه دیگر این نمایشگاه، حمایت رسانه‌ای ارزشمندی بود که از نمایشگاه انجام شد. در این نمایشگاه 20 رسانه داخلی و سه رسانه خارجی حضور داشتند و به عنوان حامی رسانه‌ای در کنار ما بودند که از همه آنها تشکر می‌کنم.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نمایشگاه‌ها، انعقاد تفاهم‌نامه و قراردادها بین شرکت‌های داخلی یا با خارجی‌هاست، برای تحقق این شاخص در سال جاری چه تمهیداتی اندیشیده شد؟

از ویژگی‌هایی که ما سعی کردیم آن را محقق سازیم این بود که نمایشگاه را از حالت بازدید عمومی به سمت بازدید تخصصی ببریم. شعار من همیشه این بوده که اگر 5000 متخصص از نمایشگاه بازدید کنند،بهتر از بازدید 70-60 هزار نفری بی اثر است. زیرا در این شرایط صنعت به حرکت می‌افتد و تفاهم‌نامه‌های تجاری شکل می‌گیرد. به همین دلیل سعی شد شرایط برای حضور متخصصان این حوزه در نمایشگاه فراهم شود که دستاوردهایی هم داشت.

چهار گروه کالایی در این نمایشگاه شرکت کردند، به نظر شما مشارکت و حضور کدام گروه‌ها بیشتر بوده و دلیل این اکثریت چیست؟

نمایشگاه ایران‌پلاست در چهار گروه کالایی مواد اولیه، ماشین‌آلات، محصولات ساخته و نیمه ساخته و خدمات فنی و مهندسی برگزار شد و همه زنجیره‌های صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و صنعت پلیمر در نمایشگاه حضور داشتند. اینکه بگوییم مشارکت کدام گروه بیشتر بود، درست نیست، زیرا ممکن است تعداد شرکت‌های پتروشیمی محدود باشد، ولی حجم بزرگی را در این صنعت از لحاظ تولید مواد اولیه اشغال ‌کنند و ممکن است شش تا هفت شرکت پتروشیمی، سهم بزرگی از مواد اولیه و تولیدکنندگان و ماشین‌آلات هم سهم کمتری داشته باشند. ممکن است 30 هزار واحد تولیدی در کشور داشته باشیم که تولیدکننده محصول هستند، بنابراین قطعاَ حضور تولیدکنندگان محصولات بیشتر است. بنابراین  اگر بخواهیم به ترتیب بگوییم چه گروهی بیشتر حضور داشتند؛ تولیدکنندگان محصولات ، تولیدکنندگان مواد اولیه و ارائه‌کنندگان خدمات فنی و مهندسی و در نهایت تولیدکنندگان ماشین‌آلات به ترتیب بیشترین حضور را داشتند.

به اعتقاد شما چه کاستی‌هایی در روند برگزاری این نمایشگاه وجود داشته که می‌توان آنها را رفع کرد و راهکارهای جدیدی برای حل آن‌ها اتخاذ کرد؟

در این راستا یک تیم نظرسنجی ما در نمایشگاه مستقر شد که از مردم نظرخواهی و نتایج را به ما اطلاع‌رسانی کند. قصد داریم تا نظر واقعی مردم را بگیریم و نمی‌خواهیم در آخر اعلام کنیم كه نمایشگاه خوبی بوده و هیچ مشکلی نداشته است. در نهایت اینکه چه مسائل و مشکلاتی وجود داشته و غرفه‌گذاران و کسانی که هزینه کردند و به نمایشگاه آمدند، دوست داشتند چه اتفاقی بیافتد که نیفتاده است مورد بررسی قرار می‌گیرد و تلاش می‌شود مشکلات موجود در دوره آینده برطرف شود.

گفته می‌شود برخی از تولیدکنندگان داخلی این نمایشگاه را تحریم و بیانیه‌ای را صادر کردند، دلیل این تحریم از سوی آن‌ها چه بوده و چه اتفاقاتی افتاده است؟

زمانی که تاریخ نمایشگاه از مهرماه به فروردین ماه تغییر کرد، خیلی از دوستان و تشکل‌ها تصورشان این بود که به خواست شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بدون توجه به نیازهای آن‌ها، این تغییر اتفاق افتاده است. در جلساتی مطرح شد که این‌‌طور نبوده و ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا تاریخ نمایشگاه به اواخر اردیبهشت، اوایل خرداد، تیرماه یا تاریخ بهتری منتقل شود که به دلیل معذوریتی که شرکت سهامی نمایشگاه داشت، این اتفاق نیفتاد و تاریخی که به ما اعلام شد، تاریخ 25 تا 29 فروردین ماه بود. تشکل‌ها معتقد بودند که به نوعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی لجبازی می‌کند و می‌خواهد حرف خود را به کرسی بنشاند و آن‌ها هم می‌گفتند ما این را نمی‌پذیریم، اما واقعیت این است که ما هم مسئول تاریخ نیستیم و سعی شرکت سهامی نمایشگاه بر این بود تا تاریخ بهتری در اختیار ما قرار بدهد.متاسفانه به دلیل اینکه سایت نمایشگاهی کاملاً پر بود، محقق نشد ولی آن‌ها همکاری کردند و از سال بعد تاریخ مهرماه را برای ما ثابت در نظر گرفتند که انشاءالله هر سال در دهه اول مهرماه نمایشگاه ایران‌پلاست برگزار خواهد شد. به همین منظور دوستان معتقد بودند که این تاریخ برای ما مناسب نیست و در نمایشگاه شرکت نمی‌کنیم. البته تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی در حوزه مواد اولیه، محصولات ساخته و نیمه ساخته و خدمات فنی و مهندسی در نمایشگاه شرکت کردند. امسال یک سالن هم به حوزه ماشین‌آلات اختصاص داه شد، اما اگر بخواهم صادقانه بگویم بزرگان صنعت ماشین‌سازی ایران در نمایشگاه ایران‌پلاست امسال حضور نداشتند و معتقد بودند این تاریخ برایشان تاریخ مناسبی نبود.

با توجه به اینکه گفته می‌شود نمایشگاه ایران‌پلاست در کشور ما،از لحاظ برگزاری یکی از قدرتمندترین نمایشگاه‌ها است، تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاه‌هایی که در کشور برگزار می‌شود چیست؟

نمایشگاه ایران‌پلاست دو ویژگی عمده وجهه بین‌المللی و سابقه 10 دوره‌ای دارد. نمایشگاه به معنای واقعی کلمه «بین‌المللی» است و ما سعی کردیم از بحث بومی بودن نمایشگاه فاصله بگیریم. در حال حاضر 33 درصد شرکت‌کنندگان ما، شرکت‌کنندگان خارجی هستند که امیدواریم برای سال‌ آینده بتوانیم مساحت حضور آن‌ها را از 8000 متر به بیش از 10 هزار متر افزایش دهیم. مسئله دیگر، برنامه‌‌ریزی دقیق نمایشگاه ایران‌پلاست است؛ به عبارت دیگر آن بهم‌ریختگی که در نمایشگاه‌های دیگر در کشور سراغ داریم، در نمایشگاه ایران‌پلاست وجود ندارد و معمولاً این نمایشگاه روی نظم برگزار می‌شود.

با این حال انتقادهایی به صنعت نمایشگاهی در ایران وجود دارد و گفته می‌شود بین برگزاری نمایشگاه در ایران وجهان تفاوت‌ وجود دارد، به نظر شما این تفاوت‌ها چیست و چه راهکارهایی برای کاهش این فاصله وجود دارد؟

به طور کلی بخشی از تفاوت‌ها به دلیل فرهنگ، بخشی به علت مدرن نبودن سایت نمایشگاهی ما و بخشی دیگر از آن هم به دلیل فناوری اطلاعات و به روز نبودن فرهنگ ما در استفاده از فناوری اطلاعات است. به طور مثال سال‌هاست که نمایشگاه‌های بزرگ دنیا این سیستم ثبت‌نامی بازدیدکنندگان را انجام می‌دهند ولی برای اولین بار است که کشور ما این کار را انجام داد. همچنین نوع چینش غرفه‌ها، سالن‌ها و نحوه کنار هم قرار گرفتن آن‌ها در خارج از کشور تغییر کرده است. همانطور که مستحضر هستید سایت‌ نمایشگاهی ما، سایت قدیمی است و سال‌ها از ساخت آن می‌گذرد و نوع نگاه به صنعت نمایشگاهی متفاوت است؛ یعنی مسئله عمده‌ای که در صنعت نمایشگاهی وجود دارد، سخت‌افزار ما است و برای آنکه بتوانیم نمایشگاه را در سطح جهانی برگزار کنیم به کمک ما نمی‌آید. البته اگر همه این موارد را در کنار هم قرار دهیم، ما در سطح منطقه، نمایشگاه‌های خوبی را برگزار می‌کنیم که در رده بین‌المللی هستند و از لحاظ برگزاری کم و کسری ندارند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی