87

استقبال بخش خصوصی از کسب‌وکار محوری ایران پلاست

استقبال بخش خصوصی از کسب‌وکار محوری ایران پلاست
(چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

دهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست با حضور شرکت های مختلف داخلی و خارجی در زمینه ها و سطوح مختلف صنایع مربوط به پلاستیک، پلیمر و پتروشیمی در نمایشگاه بین المللی تهران در شرایطی برگزارشد .

به اعتقاد بسیاری از شرکت های داخلی  بخش خصوصی، این نمایشگاه نسبت به دوره قبلی آن که پر رونق تر و پویا تر بوده است و مهم ترین وجه تمایز این دروه از ایران پلاست را حضور پررنگ و موثر شرکت های خارجی در نمایشگاه می دانند.

پس از اجرایی شدن برجام، "ایران پلاست" اولین نمایشگاهی است که در سطح گسترده و در سطح بین المللی برگزار می‌شود و نگاه‌های بنگاه ها و فعالان اقتصادی را بیش از دوره های قبل به خود جلب کرده است و قبل از آغاز به کار آن بسیاری منتظر بودند که ببینند حضور شرکت ها و فعالان تجاری خارجی در چه ابعادی در این دوره اتفاق خواهد افتاد.

بررسی ها از سطح نمایشگاه و غرفه ها نشان می دهد که اکثر شرکت های خصوصی که در دهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست شرکت کرده‌اند معتقد هستند که حضور شرکت های خارجی چه در سطح کمی و چه در سطح کیفی دست کم در مقایسه با دوره های قبل مفیدتر بوده است و نتایج آن در مواردی در قالب تفاهم نامه ها و قراردادهایی جنبه عینی وعملی پیدا کرده است، هرچند که البته بعضی شرکت ها در برخی زمینه ها اعتقاد دارند که حضور خارجی چندان چشمگیر نبوده است و توقعات آن ها  در این زمینه برآورده نشده است.

از سوی دیگر یکی از شعارهایی که برای دهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست از پیش تعریف شد این بود که رویکرد نمایشگاه از بازدید محور بودن به سمت رویکرد کسب و کار محور بودن تغییر کند موضوعی که به اعتقاد اکثر شرکت های خصوصی حاضر در نمایشگاه تا حد قابل قبولی محقق شده است.  اما یکی از مباحث مهم در زمینه صنایع پلاستیک حضور بخش خصوصی و چالش های پیش روی آن برای فعالیت در این حوزه است. عرصه ای که به نظر می رسد بخش خصوصی تا اندازه قابل قبولی موفق شده است جای خود را در آن باز کند و با بخش دولتی رقابت کند و حتی در موارد زیادی نسبت به بخش دولتی جلو بزند.

به گفته برخی شرکت کنندگان درنمایشگاه ایران پلاست بخش خصوصی در زمینه صنایع مربوط به پتروشیمی و پلاستیک امکان رقابت با شرکت های دولتی را دارد اما همچنان مسائل مالی و بحث سرمایه در گردش را یکی از مهمترین مشکلات فعالان بخش خصوصی در این صنعت می دانند.  از سوی دیگر نیز برخی دیگر از فعالان و تولید کنندگان بر این باورند که وضعیت صادرات این محصولات به کشور های مختلف از کشورهای منطقه و سایر کشورها بسیار ناچیز است واین ظرفیت وجود دارد که میزان صادرات محصولات پلاستیکی و پتروشیمی بسیار بیشتر از وضعیت موجود شود و شرکت های داخلی به سمت بازارهای صادراتی حرکت کنند.

بهرامی مدیر فروش شرکت بیرنوش تولید کننده در بطری، پت و پریفورم حضور در نمایشگاه دهمین دوره ایران پلاست را مثبت ارزیابی کرد و تصریح کرد که نمایشگاه از بازده مطلوبی برخوردار بوده است. وی عنوان کرد: درمجموع شرایط نمایشگاه راضی کننده بوده و نظم و رسیدگی قابل قبولی در برگزاری این دوره بر قرار بوده است و به لحاظ امنیت غرفه ها همه چیز لحاظ شده است.

مدیر فروش شرکت بیرنوش همچنین حضور شرکت های خارجی را در این دوره مثبت ارزیابی کرد و گفت: حضور بازرگان ها و شرکت های خارجی در این دوره از نمایشگاه ایران پلاست در مقایسه با آخرین دوره این نمایشگاه که دو سال پیش برگزار شد وضعیت مطلوب تری داشته است.  وی اضافه کرد: درغرفه خودمان مشتریان زیاد داخلی و خارجی داشتیم و با طرف های خارجی صحبت ها و مذاکرات خوبی برای امضا تفاهم نامه ها برای آینده صورت گرفت.

بهرامی همچنین درباره اینکه چقدر رویکرد نمایشگاه از بازدید محوری به سمت کسب و کار محوری تغییر کرده است تصریح کرد: این هدف امکان محقق شدن دارد چرا که بعد از رفع تحریم ها حضور شرکت های بین المللی و مراجعه کنندگان خارجی بیشتر شده است و از طرفی هم امضا قراردادهای همگی زمینه را برای تحقق این هدف فراهم کرده است.

به گفته وی دهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست اولین نمایشگاه پس از تحریم ها است که بازدهی بیشتری نسبت به نمایشگاه های گدشته داشته است.

همچنین مسعود شریفی مدیر شرکت اسبب بازی رویدی گفت: امسال اولین باری است که در نمایشگاه ایران پلاست شرکت می کنیم و درمجموع شرایط مثبت بوده است و بازدید کنندگان زیادی نیز داشته ایم. وی درباره اینکه حضور شرکتهای خارجی در این دوره از نمایشگاه چقدر قابل قبول بوده است گفت: در صنف ما حضور خارجی ها چندان قابل توجه نبوده است و تفاهمنامه و قرارداد  چندانی به امضا نرسید و توقع ما برای این صنف در این زمینه محقق نشد.

مهدی عسگری مدیر اداری شرکت موج اندیشه نوین تولید کننده قطعات لاستیکی و پلاستیکی نیز شرایط برگزاری نمایشگاه ایران پلاست را بسیار بهتری نسبت به نمایشگاه های دوره های قبل و نمایشگاه های مشابه ارزیابی کرد. وی درباره حضور شرکت ها و تجار خارجی در ایران پلاست امسال گفت: در مجموع حضور خارجی ها در نمایشگاه این دوره مفید بود و در میان شرکت های خارجی شرکت های اروپایی حضور بیشتر و پررنگ تری داشته اند.   عسگری افزود: تا کنون امضا تفاهم نامه یا قراردادی را مشاهده نکردم اما با توجه به شرایط امیدواری برای برقراری برای ققراردادهای جدید وجود دارد.

مدیر اداری شرکت موج اندیشه نوین همچنین اظهار امیدواری کرد که با توجه به وضعیت برگزاری این دوره از نمایشگاه ایران پلاست، رویکرد نمایشگاه از باردید محوری به سمت کسب و کار محوری تغییر کند.  صالح حسابدار و مدیر بازرگانی شرکت سینا پلاستیک پاکیزه نیز عنوان کرد: نمایشگاه برای شرکت ما مثبت و مفید بوده است اما به نظر می رسد بادیدکنندگان از شهرستان کم بوده است.

وی درباره حضور فعالان تجاری خارجی در نمایشگاه گفت: امسال از کشورهای اروپایی و آسیایی شرکت ها و بازرگانان زیادی در نمایشگاه حضور داشتند و در مجموع حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه قابل قبول و مثبت بوده است. صالح همچنین تصریح کرد که شرایط برای امضا قرارداد جدید بین شرکت های ایرانی و طرف های خارجی فراهم است.

مدیر بازرگانی شرکت سینا پلاستیک پاکیزه درباره تغییر رویکرد نمایشگاه ایران پلاست از بادید محوری به کسب و کار محوری گفت: اگر این موضوع در حد شعار نباشد امکان این تغییر رویکرد برای نمایشگاه وجود دارد. همچنین محمد امین هاشمی مسئول کنترل کیفیت شرکت سامان پلیمر نمایشگاه این دوره ایران پلاست را مطلوب و قابل استفاده ارزیابی کرد.

وی گفت: نسبت به سال 2014 حضور شرکت های خارجی بسیار بیشتر  جذاب تر در نمایشگاه دنبال شده است و آن چیز هایی که به شخصه در سال های مربوط به اروپایی ها دیدم بسیار برایم قابل استفاده بود و بهره کافی را بردم. هاشمی اضافه کرد: حضور خارجی ها در نمایشگاه کاملا جنبه عملی و عینی داشت و منجر به امضا قرارداد و تفاهم نامه هایی شد.

مسئول کنترل کیفیت شرکت سامان پلیمر درباره تغییر رویکرد و نگاه نمایشگاه به سممت کسب و کار محوری گفت: تا حد زیادی این تغییر رویکرد اتفاق افتاده است و نگاه ها به سمت کسب و کار برگشته است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی