89

مجلس دهم پشتیبان صنعت پتروشیمی در مسیر توسعه پایدار

مجلس دهم پشتیبان صنعت پتروشیمی در مسیر توسعه پایدار
(سه شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

صنعت پتروشیمی ایران در مسیر رشد و توسعه خود افزون بر نیاز به جذب سرمایه گذاری های جدید و همچنین انتقال دانش و فناوری روز جهان، نیازمند حمایت دولت و مجلس است .

مجلس دهم که به تازگی فعالیت خود را بطور رسمی آغاز کرد می تواند به عنوان یک نهاد قانون گذار و قدرتمند روند پرشتاب توسعه صنعت پتروشیمی کشورمان را با تصویب لایحه ها و طرح های تاثیر گذار تسهیل کند.

 کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی به ویژه انرژی و صنایع و معادن به عنوان  کمیسیون های موثر در راستای قانون گذاری می توانند موانع و چالش های قانونی موجود در راه توسعه صنعت پتروشیمی را با همکاری دولت تدبیر و امید مرتفع کنند و بدون تردید حمایت از صنعت پتروشیمی منافع ملی فراوانی را برای کشورمان به همراه خواهد داشت.

نمایندگان مردم در خانه ملت بر این اعتقادند که  افزایش همکاری و تعامل  میان وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی با کمیسیون های مختلف مجلس برای تدوین  قوانین مورد نیاز برای توسعه صنعت پتروشیمی همسو با سیاست های ابلاغی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است و ارائه طرح های نو برای ساختن کشور در این دوره و توجه به نقش صنعت پتروشیمی کشورمان در تعامل با جهان و طراحی سازوکارهای اجرایی و قانونی از سوی دولت و مجلس از فرصت های پیش رو بعد از لغو تدریجی تحریم ها است.

اعضای کمیسیون های مجلس با تأکید بر این که تکمیل زنجیره ارزش افزوده در صنعت نفت و گاز نباید مورد غفلت قرار گیرد، بر این نکته تاکید دارند که توجه به صنایع تکمیلی و پایین دستی در راستای اقتصاد مقاومتی و تشویق شرکت های طرف قرارداد به مسئولیت پذیری در بخش پایین دستی از ضروریات تکمیل زنجیره ارزش در صنعت ارزش آفرین پتروشیمی است.

گفتنی است که نمایندگان مجلس به شکل پیوسته بر موضوع توسعه صنایع پتروشیمی تاکید و توصیه دارند، چرا که آثار و پیامدهای این توسعه را رشد صادرات غیرنفتی و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ارزیابی می کنند .

پیام پتروشیمی در گفتگو با چند تن از نمایندگان مجلس دیدگاه ها و راهکارهای آنان را برای توسعه صنعت پتروشیمی جویا شده است که نقطه نظر های آنان درپی می آید:

استفاده از منابع طبیعی در مسیر تکمیل زنجیره ارزش

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص اهمیت تبدیل نفت خام به محصولات نهایی، با اشاره به ایجاد محدودیت های ناشی از اعمال تحریم های غیرقانونی اظهار کرد: به طور حتم، توجه به ظرفیت های پتروشیمی در شرایط جدید ضروری است. از این رو، با مدنظر قرار دادن سیاست های اقتصاد مقاومتی باید سرمایه گذاری و توسعه صنعت پتروشیمی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: باید مواد اولیه مانند نفت و گاز را در مسیر تکمیل زنجیره ارزش، به محصول و فرآورده های نهایی تبدیل کرد.

این نماینده مجلس دهم، توسعه صنایع پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش را همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد و گفت: همزمان با تلاش برای احیای بازار نفت باید کوشش ها برای تولید محصولات نهایی افزایش یابد.

تاکید مجلس بر توسعه صنایع پایین دستی

رمضانعالی سبحانی فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم نیز درگفتگویی اظهار کرد: یکی از بخش های که می تواند آثار و پیامدهای مثبتی به سایر حوزه های اقتصادی جامعه از جمله تولید برساند،  رشد و توسعه صنایع پتروشیمی است.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده در پتروشیمی و منابع موجود نفت و گاز گفت: دور از واقعت نیست اگر بگوییم ظرفیت های کشور در حوزه پتروشیمی، کم نظیر است، از این رو باید از همه ظرفیت های این صنعت به نفع اقتصاد کشور ایجاد ارزش افزوده استفاده کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان این باید زمینه توسعه بیشتر پتروشیمی فراهم شود، افزود:، باید توسعه پتروشیمی در اولویت بخش صنعت کشور قرار گیرد زیرا منابع و زیرساخت های خوبی برای این بخش در کشور وجود دارد و صنعت پتروشیمی می تواند روند توسعه اقتصادی کشور را شتاب بخشد.

وی با تاکید بر توسعه صنایع میانی پتروشیمی گفت: توسعه بخش تکمیلی پتروشیمی، ضمن ایجاد درآمد بیشتر برای کشور، اشتغال آفرینی خوبی ایجاد می کند که در نهایت سبب ایجاد ارزش افزوده و بهره وری خواهد شد.

  این نماینده مجلس دهم گفت: ایجاد ارزش افزوده و تولید کالا و محصول نهایی از وابستگی به خام فروشی می کاهد. از این رو پیامدهای مثبت اقتصادی به خصوص در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی  خواهد داشت

وعده مجلس برای تسهیل سرمایه گذاری در پتروشیمی

محمدرضا ملکشاهی راد عضو کمیسیون عمران در گفتگو با پیام پتروشیمی درباره نقش پتروشیمی در دوران پسا برجام برای تحقق اهداف اقتصادی کشور گفت:  سرمایه گذری های جدید راهگشا خواهد بود و امروز خوشبختانه درزمینهٔ صنایع پتروشیمی دانش وتوان علمی خوبی در داخل کشور وجود دارد و می توان با بهره گیری از تمام ظرفیت های موجود شتاب در توسعه این صنعت را رقم زد.

وی افزود: بخشی قابل ملاحظه ای از تجهیزات و قطعه های مورد نیاز این صنعت ارزش آفرین در داخل تولید می‌شود، درنتیجه توسعه صنایع پتروشیمی با هدف کاهش خام فروشی معقول و منطقی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس دهم یکی از پیامدهای مثبت توسعه صنایع پتروشیمی را اشتغال آفرینی و مانع‌شدن از خروج ارز از کشور برشمرد و افزود: با توسعه این صنعت، تکیه‌ بر تولید داخلی افزایش می‌یابد و فناوری خود را با نیاز موجود متناسب‌ سازی می‌کنیم.

توسعه صنعت پتروشیمی از اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی به منظور کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است از این جهت کارشناسان معتقد هستند توسعه متوازن در بخش های پایه ای، میانی و تکمیلی این صنعت نقش بسزایی در تولید محصول نهایی دارد.

از سوی دیگر، سرمایه گذاری در پتروشیمی کلان محسوب می شود اما چون در ایران مزیت های اقتصادی و زیرساختی مناسبی وجود دارد این حوزه برای سرمایه گذاران سودآور است به طوری که امکان چشم پوشی از آن وجود ندارد.

اما همه این عواید زمانی برای کشور حاصل می شود که با تکیه بر قوانین شفاف و پایدارو برنامه ریزی مشخص، توسعه و رشد انجام شود.

 توجه به توسعه صنعت پتروشیمی به عنوان یک راهبرد استراتژیک

سید کاظم دلخوش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که ضرورت توسعه صنایع پتروشیمی برای تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد با توجه به اولویت های دولت و مجلس چیست؟  اظهارکرد: صنعت پتروشیمی چون از صنایع مهم و بالادستی کشور محسوب می شود در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش موثری ایفا می کند. از این رو توسعه آن مهم ارزیابی می شود.

 آماده تعامل با پتروشیمی ها هستیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم گفت: به نظر من اگر به توسعه صنایع پتروشیمی با برنامه ریزی مشخص در کشوراهمیت مناسب داده شود بسیاری از تنگناها و چالش های اقتصادی برطرف می شود و این صنعت می تواند نقش پررنگ تری در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند.

این نماینده مجلس دهم گفت: باید کوشش کرد تا آنگونه که صنعت پتروشیمی ایران شایسته است توسعه یابد تا بیش از این در اقتصاد نقش آفرینی کند و در این مسیر حمایت از این صنعت رو به رشد به عنوان یک راهبرد باید افزایش یابد.

 عضو کمیسیون اقتصادی افزود: ما آماده ایم برای توسعه روز افزون این صنعت کمک کنیم از این رو مسئولان پتروشیمی نیز ورود کنند تا با همکاری و تعامل بتوانیم به هدف های پیش بینی شده در راه توسعه صنعت پتروشیمی ایران دست یابیم.

راهبرد توسعه متوازن پتروشیمی

غلام محمد زارعی عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز در گفتگو با پیام پتروشیمی درباره اولویت‌های مجلس دهم و کمیسیون صنایع در خصوص صنایع پتروشیمی و همین‌طور سایر صنایع با این بیان که دیدگاه‌های شخصی خود را مطرح می‌کنم، گفت: ایران با دارا بودن حدود 9.5 درصد کل ذخایر متعارف نفت جهان و 18.2 درصد ذخایر گاز جهان، جایگاه نخست را درمجموع منابع هیدروکربوری نفت و گاز متعارف جهان به خود اختصاص داده است.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: بهره‌مندی بهتر از مواد اولیه با فراورش آنها حاصل می‌شود موضوعی که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تحت عنوان تنوع‌بخشی به صادرات نفتی و تولید فرآورده پیش‌بینی و حکم شده است.

زارعی با اشاره به سه بخش راهبردی صنعت پتروشیمی، یعنی بالادستی، میان دستی و تکمیلی تصریح کرد: در ابتدا باید تأکید کنم توسعه متوازن این ارکان، نه‌تنها راهبرد، بلکه ضروری است. چراکه هدف نهایی از ایجاد صنایع پتروشیمی تکمیل زنجیره ارزش است؛ بنابراین، زمانی این موضوع محقق می‌شود که بخشهای مذکور به‌موازات توسعه یابد.

عضو سابق کمیته پتروشیمی مجلس نهم بابیان این‌که ارزش پروژه‌های در حال ساخت و طراحی در صنایع بالادستی و پایین‌دستی صنعت پتروشیمی بالغ‌بر ٧٠ میلیارد دلار است، افزود: بخش تکمیلی خوراک خود را از بخش میانی و این بخش نیز از صنایع پایه‌ای (بالادستی) می‌گیرد. ازاین‌رو، اگر بخواهم این موضوع را با فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، مورد ارزیابی قرار دهم باید بگوییم بخش‌های پتروشیمی، خانه‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت هستند. چراکه این صنعت پتروشیمی است که مانع خام فروشی می‌شود.

زارعی گفت: در حال حاضر 67 طرح نیمه‌تمام در صنعت پتروشیمی ایران وجود دارد و یکی از راه کارهای حل این معضل جلب مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این صنعت است؛ بنابراین این صنعت برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام خود به سرمایه‌گذاری سالانه حداقل 5 میلیارد دلاری بخش خصوصی نیاز دارد زیرا بیشتر چالش طرح‌های نیمه‌کاره صنعت پتروشیمی مربوط به محدودیت منابع مالی است؛ بنابراین پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی قابل‌بررسی است.

وی درباره حضور خارجی‌ها در این صنعت نیز گفت: در این زمینه نباید نگاه بسته داشت. اقتصاد مقاومتی افزون بر درون‌زا بودن برونگراست. بنابراین، با تکیه‌بر همین راهبرد باید سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کرد و حتی برای آنها مشوق نیز گذاشت اما این برنامه‌ها شرایطی دارد و آن را کشورمان تعیین می‌کند.

زراعی در پاسخ به این پرسش که شرایط ایران برای حضور خارجی در توسعه صنعت پتروشیمی چیست؟ تصریح کرد: اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی به‌عنوان معیاری برای سنجش پویایی رونق و توسعه هر کشور به‌ویژه از منظر کشورهای نیازمند توسعه، انکارناپذیر است.

وی در ادامه تصریح کرد: در ابتدا آنها باید فناوری‌های روز آمد خود را ارائه کنند و بعد آنکه ایران به دنبال تولید مشترک است و بازاریابی محصولات است و نهایت صادرات است. امروز محصولات پتروشیمی ایران به اروپا صادر می‌شود.

دفاع قوانین مزاحم توسعه پتروشیمی

نماینده مردم اهواز در مجلس دهم نیز در گفتگو با پیام پتروشیمی گفت: مجلس دهم می تواند در زمینه رفع چالش های قانونی و قوانین مزاحم تولید وسرمایه گذاری صنعت پتروشیمی را کمک کند، ، آسیب شناسی قوانین مزاحم تولید و توسعه این بخش، موضوع مهمی است.

همایون یوسفی درباره اهمیت رشد و توسعه صنایع ایجاد کننده زنجیره ارزش مانند صنعت پتروشیمی اظهار کرد: به یقین این صنایع تاثیرمهمی در افزایش تولید محصولات و فرآورده های نهایی و به دنبال آن افزایش صادرات غیرنفتی دارند. از این رو جایگاه صنایع ایجاد کننده ارزش افزوده، بسیار استراتژیک و راهبردی است.

این نماینده مجلس دهم ادامه داد: توسعه صنعت پتروشیمی در گرو تامین زیرساخت ها از جمله خوراک مناسب است، همچنین باید در این زمینه مشوق های مشخص و شفاف برای سرمایه گذاری مدنظر باشد، هرچند سودآوری این صنعت در ایران بالاست، اما ظرفیت ایران در این زمینه بیشتر از وضع موجود است. بنابراین، دولت و مجلس باید نسبت به صنایع راهبردی اهتمام داشته باشند، چراکه رشد اقتصادی پایدار و تحقق اقتصاد مقاومتی از اینگونه مسیرها می گذرد.

یوسفی با اشاره منویات مقام معظم رهبری در خصوص پرهیز از خام فروشی نفت و گاز گفت: دلیل فروش و صادرات نفت، کسب منابع مالی است. بنابراین اگر بتوانیم منابع بودجه سالانه را از محل های صادرات غیرنفتی و مالیات محقق کنیم. به طور طبیعی نیازی به خام فروشی نخواهد بود. اما این موضوع یک فرایند زمان بر است که هرچه کوشش کنیم این زمان کوتاه تر شود به نفع مملکت است.

نماینده مردم اهواز در مجلس دهم گفت: مجلس دهم می تواند در زمینه رفع چالش های قانونی و قوانین مزاحم تولید و سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی را کمک کند. از این رو، آسیب شناسی قوانین مزاحم تولید و توسعه این بخش، موضوع مهمی است که امید وارم شرکت ملی پتروشیمی از وضع موجود، چالشها، فرصتها و برنامه های فوری خود برای رشد و توسعه، گزارشی به مجلس دهم ارائه کند تا بلافاصله در کمیسیون های انرژی (فرعی) و صنایع و معادن ( اصلی) بررسی شود چراکه برنامه ششم توسعه جز دستورکارهای نخست مجلس دهم است که قادر است به موضوع توسعه صنایع پتروشیمی در سه بخش، پایه، میانی و تکمیلی بپردازد.

اکنون  و با توجه به دیدگاه های مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توان گفت که مجلسی ها نیز همگام با مقام های دولت بر این باور هستند که  یکی از بخش هایی که قابلیت توسعه و رشد در آن محسوس است صنایع پتروشیمی است و تقویت صنعت پتروشیمی کشورمان باهدف توسعه زنجیره ارزش در قالب برنامه‌های توسعه باید با جدیت از سوی مجلس مورد توجه قرار بگیرد.

در این میان باید تاکید کرد که تولید محصولات متنوع پتروشیمی و  نیز محصول نهایی  از سوی صنایع پایین دستی از ارکان اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت و گاز است و برای تحقق اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی باید از هرگونه سازوکاری که خام فروشی را می‌کاهد، حمایت کرد و رویه‌های منجر به این هدف را آسان‌سازی کرد.

صاحبنظران بر این باورند که توسعه صنایع پتروشیمی در تحقق اقتصاد مقاومتی نقشی بسزا دارد زیرا این صنعت می تواند روند فروش مواد خام را کاهش دهد ضمن آن که سبب ایجاد شغل و بهره مندی بهتر از مزیت های اقتصادی کشور نیز می شود و باید بر این نکته تاکید کرد که توسعه صنعت پتروشیمی می تواند افزون بر تاثیر مثبت در رشد اقتصادی بر اشتغال زایی نیز تاثیرگذار باشد.

در پایان یاد آوری این نکته ضروری است که برای تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش خام‌فروشی، همگرایی و همکاری میان تمام متولیان امر ضروری است و باید صنایعی که برای تحقق این هدف تلاش می کنند مورد حمایت قرار بگیرند.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی