90

پتروشیمی برگ زرین توسعه ایران

پتروشیمی برگ زرین توسعه ایران
(جمعه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۵) ۰۸:۲۸

صنعت پتروشیمی ایران به عنوان صنعتی پیشرو و رو به رشد با بیش از 50 سال قدمت در مسیر توسعه خود با همدلی و تعامل میان دولت و بخش خصوصی گام به سوی آینده ای روشن را برداشته است.

 این صنعت امسال و سال آینده با 15 طرح جدید که به تولید می رسند می تواند منافع ملی کشورمان را در تمام ابعاد تحکیم بخشد و در این مسیر دولت تدبیر و امید با وجود تمام چالش های موجود پشتیبان صنعت ارزش آفرین پتروشیمی است.

در این میان و در آستانه هفته دولت متولیان امر در صنعت پتروشیمی کشورمان در تلاش هستند دستاوردهای کسب شده و برنامه های آتی صنعت را تبیین کنند و قرار است در این هفته با توجه به برنامه ریزی های انجام شده تلاش های صورت گرفته در قالبی گسترده اطلاع رسانی شود.

هفته اول شهریورماه، به مناسبت شهادت دو دولتمرد بزرگ انقلاب اسلامی، شهید محمدعلی رجایی (رئیس جمهور) و شهید حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد باهنر(نخست وزیر) هفته دولت نام گرفته است.

در این هفته، مردم با عملکرد و دستاوردهای دولت در زمینه‌های گوناگون عمرانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آشنا می‌شوند. و دولت با توجه به وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری، می‌کوشد در زمینه‌های گوناگون به موفقیت‌های بیشتر و مهم‌تری دست یابد و آینده بهتری برای ملت بزرگ و پرافتخار ایران به وجود آورد.


هفته دولت

در تاریخ هر ملت، فراز و نشیب‌های تلخ و شیرینی وجود دارد که تعیین‌کننده سرنوشت و سازنده فرهنگ آن ملت است. نظام جمهوری اسلامی در ایران به رهبری بزرگ مردی که جهان مانند او را کمتر به خود دیده است وهمچنین جان‌فشانی فرزندان فداکار این مرز و بوم، حرکت خود را آغاز کرد. در این میان، شهادت دو شخصیت فداکار اسلام، رجایی و باهنر که به آتش کین منافقان سوختند، فصلی از شهادت را به نام «هفته دولت» در تاریخ انقلاب گشوده است.


علت نام‌گذاری چنین هفته‌ای این است که دولت شهید رجایی، نخستین دولت و مکتبی بود که پس از حاکمیت لیبرال‌ها بر کشور، عهده‌دار امور شد. این دولت در آن دوره بحرانی، بیش‌ترین حد تلاش و کوشش را برای خدمت به اهداف مقدس انقلاب از خود نشان داد، تا آنجا که جان خویش را سر آن نهاد.

مقام معظم رهبری درباره ویژگی‌های اخلاقی شهیدان رجایی و باهنر می‌فرماید: «شهید باهنر، مرد بی تظاهری بود که هیچ کس از ظاهر آرام او نمی‌فهمید در باطن و ذهن و اندیشه موّاج او چه می‌گذرد. وی یکی از متفکرین و تئوریسین‌ها و ایدئولوگ‌های انقلاب بود. نوشته‌های زیادی داشت و کتاب‌های زیادی را تنظیم کرده بود....ارتباطات نزدیکی با شهید مطهری و شهید بهشتی داشت و هر دوی اینها، برای عظمت فکری و قدرت تفکر عملی او ارزش زیادی قائل بودند... نقش شهید رجایی و باهنر در افشا کردن ماهیت لیبرالی و منافقانه بنی صدر، بسیار برجسته بود. شهید رجایی با صبر خود و متانت و حوصله عظیم و با قبول دردها و رنج‌های قلبی و غیرقابل افشایی که داشت، توانست، بنی صدر خائن را افشا و رسوا کند و به زمین بکوبد.


توسعه صنعت پتروشیمی راهبردی ملی

امروز صنعت پتروشیمی ایران نقش غیر قابل انکاری در اقتصاد کشور دارد و همزمان با تامین نیاز داخل در زمینه صادرات نیز عملکرد قابل قبولی را در چند سال گذشته داشته و در صورتی که بخش های میان دستی و تکمیلی نیز توسعه متوازنی داشته باشند ایران به عنوان یک قطب بزرگ پتروشیمی در سطح منطقه می تواند در عرصه بین المللی نیز حضوری پررنگ تر داشته باشد.

صنعت پتروشیمی کشورمان به عنوان  دارنده بیشترین رقم صادرات غیرنفتی پیشران اقتصاد کشور دارای جایگاه ویژه‌ای است که داشتن نقش اساسی درتحقق اهداف کلان اقتصاد ملی در افق چشم انداز 20 ساله، موتور محرکه اقتصاد ملی، پیشبرد دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و تضمین امنیت ملی کشور از طریق توسعه همکاری ها و تعاملات منطقه ای و بین المللی از ان جمله است.

صنعت  پتروشیمی بدون تردید امروز یکی از اصلی‌ترین مزیت های اقتصاد ایران به شمار می رود به طوری که بخش عمده ای از صادرات غیر نفتی همانطور که پیشتر اشاره شد از این صنعت تامین می شود.

امروزصنعت پتروشیمی ایران با وجود همه چالش های موجود همچنان روند توسعه خود رابا شتاب طی می کند و در صورت تامین مالی طرح های در دست توسعه در این صنعت ایران می تواند در افق ١٤٠٤ قدرت اول پتروشیمی در سطح منطقه باشد.

از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که یکی از مهم ترین ارکان اقتصاد مقاومتی توسعه صنعت پتروشیمی است و با وجود زیر ساخت های مناسب در کشورمان این صنعت می تواند به یکی ازسودآورترین صنایع ایران بدل شود و برای رسیدن به هدف های پیش بینی شده در مسیر توسعه این صنعت ، افزون بر سرمایه گذاری های جدید و تکمیل پروژه های در دست ساخت باید از خام فروشی پرهیز و سبد کالاهای صادراتی پتروشیمی را با هدف توسعه صادرات متنوع کرد.

با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و تغییر در نگرش ها و برنامه های دولت صنعت پتروشیمی به دنبال ارزش افزوده بیشتر است و با سیاست گذاری های وزیر نفت و مدیریت جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی و هیئت مدیره این شرکت که کارآمد و با تجربه است، امید می رود  پتروشیمی بتواند به جایگاه واقعی خود برسد.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی