91

سرمقاله

سرمقاله
(دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

ترکیب یکپارچه بهداشت، ایمنی و محیط زیست از عوامل ساختاری همگون و اثر بخش به شمار رفته و انسان را در ارتباط سنجیده با دیگران و محیط پیرامونی قرار می‌دهد.

با پیشرفت تمدن بشری و پیچیده تر شدن تکنولوژی در جهان، توجه و راهکار متناسب با شیوه های ادامه زندگی تغییر یافت تا این که در روزگار معاصر، صنعت به راهکاری اقتصادی از سوی کشورها برای افزایش بازدهی اقتصادی بدل شد و بدون شک صنعت نفت از استخراج تا صادرات یکی از پیچیده ترین صنایعی است که برای سرمایه انسانی و ادوات همراه با خطرناک ترین حوادث ممکن همراه است . بنابراین ایجاد و توسعه ساختارهای مناسب برای حفظ و گسترش سلامتی، دستیابی به ایمنی‌های لازم و جلوگیری از آسیب‌های بهداشتی و محیط زیستی، ضرورت تدوین مقررات و دستورالعمل‌های لازم HSE  را در برنامه چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران در راستای کاهش مخاطرات تهدید کننده سلامتی در محیط کار، مورد تاکید قرار داد .

ترکیب یکپارچه بهداشت، ایمنی و محیط زیست(HSE) از عوامل ساختاری همگون و اثر بخش به شمار رفته و انسان را در ارتباط سنجیده با دیگران و محیط پیرامونی قرار می‌دهد. چیدمان خردمندانه این سه موضوع، بازتاب فرهنگی و روانشناختی سازنده‌ای نیز در میان افراد جامعه داشته است . سه موضوع بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست از یک مقوله‌اند که اثرات متقابل بر هم دارند.

امروزه بسیاری از شرکت‌های دنیا بر این باورند که توجه بیش از پیش به مقوله HSE، باعث موفقیت‌های چشمگیری در امر تولید می‌گردد؛ چرا که با به‌کارگیری مدیریت یکپارچه HSE می‌توان بسیاری از مشکلات و هزینه‌ها را از بین برد و سطح بالاتری از کیفیت را تجربه نمود. بر اساس تجارب صنعتی در کشورهای توسعه یافته، همواره باید این نکته را به خاطر داشت که پیاده‌سازی HSE در یک جامعه نشانه تمدن و سطح فرهنگ مردم جامعه می‌باشد.

امروزه، همه کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که برای نیل به توسعه پایدار، سلامت انسان، جامعه و محیط زیست باید در صدر اولویت‌ها قرار گیرد. با توجه به نقش محوری سلامت در مبحث HSE و اینکه هدف عالی هر یک از این سه موضوع حفظ سلامت و زندگی انسان است، توجه جدی‌تر به مقوله بهداشت و ایمنی ضروری به نظر می رسد. ایمنی در حقیقت معیاری برای دور بودن از خطر یا رهایی از ریسک غیر قابل قبول یک خطر است. در حالت کلی کاهش تلفات مالی و جانی در واحدهای صنعتی ارتباط مستقیم با افزایش سوددهی اقتصادی، کاهش هزینه ها، صرفه جویی در زمان اختصاص یافته و جلوگیری از افت روحیه کارگران دارد.

مدیریت HSE در محیط‌های صنعتی ریسک‌های تهدید کننده افراد، محیط زیست و اموال را به طور سیستماتیک شناسایی نموده و نیروی کار را در راستای صیانت از بهداشت و سلامت جسمانی ارزیابی می کند .به منظور پیاده‌سازی فرهنگ HSE در یک سازمان لازم است تعهد مدیران را تقویت نمود و دوره‌های آموزشی مناسبی را نیز در کلیه سطوح سازمانی برگزار کرد.

در صنعت پتروشیمی نیز رعایت ملاحظات ایمنی،  HSE ، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران از ضرورتی انکار ناپذیر برخوردار است و این موضوع پیرو دستورالعمل های ابلاغی  وزیر محترم نفت، به مدیران عامل شرکت های تولیدی صنعت پتروشیمی تأکید شده است.

هم اکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در جایگاه حاکمیتی و به دنبال ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود در حال تدوین برنامه جامعی در خصوص ملاحظات سرمایه های انسانی، HSE، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با هماهنگی هلدینگ های خصوصی در صنعت پتروشیمی می باشد تا انشاء ا... از وقوع حوادث و ایجاد خسارت در صنعت ارزش آفرین پتروشیمی ممانعت به عمل آید.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی