93

راه حل های بی سیم در بخش صنایع پایین دستی

راه حل های بی سیم در بخش صنایع پایین دستی
(شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

کاربردهای بی سیم صنعتی شامل یک میزبان برای کنترل ایمنی فرآیند و تجهیزات بهینه سازی بهداشت می شود.

راه حل های بی سیم[1] می توانند به طور گسترده در بخش صنایع پایین دستی مورد استفاده قرار گیرند، زیرا در مقایسه با روش های سنتی سطوح بسیار بالایی از ایمنی را به منظور کنترل سخت ترین قسمت های فرآیندها ارائه می دهند. علاوه بر این، راه حل های بی سیم از نظر تجاری این توانایی را به متصدیان ماشین آلات کارخانه ها می دهد که دارایی های خود را با هزینه بسیار کمتری اداره کنند.

شرکت هایی که در آن فرآیندها به صورت خودکار انجام می شوند اخیرا راه حل های هوشمندانه ای بسیاری را به بازار صنایع پایین دستی در حال رشد خاورمیانه معرفی کرده اند، و هدف آنها این است که در بخش های مختلف فرآیندهای پایین دستی هزینه های سرمایه را کاهش داده و هزینه های تاسیسات را پایین بیاورند.

کاربردهای بی سیم صنعتی شامل یک میزبان برای کنترل ایمنی فرآیند و تجهیزات بهینه سازی بهداشت می شود. سنسورهای بی سیم می توانند موقعیت های مختلف از سرریز شدن تانکرهای ذخیره تا خوردگی لوله ها را کنترل کنند.

علاوه بر این، کارخانه ها می توانند از راه حل های بی سیم به منظور رهگیری مکان دارایی ها و کارگران استفاده کنند- تا اطمینان حاصل کنند که صدمه ای به آنها وارد نمی شود و آنها را از پذیرفتن اقدامات خطرناک بر حذر دارد.

راه حل های بی سیم می توانند برای کنترل و نظارت بر تجهیزات ایمنی و بهداشتی، کاهش ریسک و رهگیری و موقعیت یابی وقایع و حوادث مورد استفاده قرار گیرند.

فیروز قریشی، از شرکت وان وایرلس بی. دی. ام.[2]، از زیرمجموعه های راه حل های فرآیندی هانیول[3]، در این مورد می گوید، همچنین این راه حل ها می توانند برای کنترل ویدئویی، تصویر سازی متحرک، سیستم های ضبط صدا، پاسخگویی به اخطارها و نیز ایستگاه های شستشوی چشم و دوش ایمنی مورد استفاده قرار گیرند.

وی ادامه می دهد، هانیولوایرلس بر راه حل ها تمرکز می کند و موارد و مشکلات اساسی کسب و کارها را با استفاده از یکی از کامل ترین پورتفولیوهای کاربردهای بی سیم رفع می کند مانند پذیرش مسایل ایمنی و تنظیمی، تجهیزات اعتباری و بهداشتی، کارایی و عملکرد کارکنان.

وی می افزاید، این راه حل ها در موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، از نظارت های ساده تا اپلیکیشن های کنترل، از بهره وریاپراتورهای متحرک تا کنترل تجهیزات بهداشتی، و از ویدئو تا کنترل امنیتی. با ردیابی بی سیک گاز و رهگیری دستگاه های مختلف، ایمنی کارخانه و کارکنان نیز افزایش می یابد.

افزایش پیچیدگی های عملیات پایین دستی، همراه با ادغام عملیات پتروشیمی با عملیات پالایش، باعث شده است که توسعه دهندگان فرآیندهای خودکار اقدام به معرفی راه حل های بسیار ماهرانه و پیچیده کنند که می تواند نیازهای مشتریان بسیار سطح بالا را نیز برآورده کند.

جدیدترین وسیله ای که به دستگاه های اندازه گیری بی سیم اضافه شده است، یک دستگاه مخابره کننده صوت است که می تواند دریچه بخاری که به درستی کار نمی کند را شناسایی کند.

دیوید واکر[4]، مدیر فروش راه حل های بی سیم در شرکت راه حل های فرآیندی امرسون[5] می گوید: نشت یا بسته شدن دریچه های بخار باعث شده است که این صنعت سالانه با زیان های میلیون دلاری مواجه شود و تاکنون هیچ راه موثری برای کنترل و جلوگیری از این صدمات وجود نداشته است.

وی ادامه می دهد، راه حل بی سیم یک راه حل کامل و همه جانبه است زیرا مقدار کابل مورد نیاز برای متصل کردن همه لوله های بخار در یک کارخانه بسیار کم است و این اقدام از بروز فجایع بعدی جلوگیری می کند. ضمن اینکه دستگاه های مخابره صوت به سادگی در لوله ها قرار می گیرند بدون اینکه اختلالی در فرآیند عملیاتی ایجاد کنند.

بازار پر از شرکت هایی است که راه حل های بی سیم را ارائه می دهند، و هدف مشترک همه آنها این است که زندگی را برای گردانندگان کارخانه ها ساده تر کنند  و از پیچیدگی آنها بکاهند. شهزاد خان[6]، متخصص راه حل های بی سیم در یوکوگاوا[7] در این باره می گوید: هدف ما این است که ره حل های بی سیم را در همه جا انجام پذیر کنیم. ما برای همه نوع فرآیندی در صنعت راه حلی داریم.

وی می افزاید: به عنوان شرکتی که تابع ISA100.11aاست، ما ویژگی های غیر ممکنی را به راه حل های بی سیم خود افزوده ایم که برخی از آنها عبارتند از: زمان به روز رسانی 1 ثانیه ای با صفر درصد نرخ خطا در بسته[8]، ارتباط از راه دور از فاصله بسیار زیاد 600 متری از سنسور بی سیم تا مدخل بی سیم، راه حل های باتری بی نظیر و بسیاری از راه حل های دیگر.

برای اینکه بتوانیم به مشتریان خود در بخش صنایع پایین دستی به بهترین شکل ممکن خدمت رسانی کنیم، راه حل های بی سیم به صورت مداوم توسعه پیدا می کنند تا بتوانند نیازمندی های کاربران بخش پالایش و پتروشیمی را پاسخ دهند.

اریک میکلسِن[9]، مدیر توسعه منطقه ای شرکت مناطق نفت خیز، نفت، گاز و پتروشیمی آ. ب. ب.، در این مورد می گوید: تا امروز ما دو نوع راه حل بی سیم به کاربران صنایع پایین دستی پیشنهاد داده ایم که یکی از آنهاآداپتور بی سیم HART است که هر ابزار HART چهار تا 20 متری را به شبکه بی سیم وصل می کند و اجازه دسترسی بی سیم به آن، نگهداری و تشکیل اطلاعاتی را می دهد که تا قبل از آن امکان پذیر نبوده است. دیگری WiMon100است که مسیر استراتژی های جدید و بهبود یافته را برای نگهداری از موتورهای الکتریکی و سایر تجهیزات الکتریکی هموار می کند.

میکلسن می گوید، آداپتور بی سیم HART امکان اتصال به هر ابزار HART 5را از هر مکانی فراهم می کند در حالی که WiMon 100کنترل پیوسته نوسانات را از هر گونه ماشیندوار ارائه می دهد. با استفاده از WiMon 100جمع آوری دستیآمار و داده ها با استفاده از تجهیزات کنترل دستی دیگر ضروری نخواهد بود.

از آنجایی که مصرف کنندگان نهایی تمایل دارند که عرضه کنندگان مختلفی داشته باشند، راه حل های بی سیم با امکان برقراری ارتباط از راه دور برنده خواهند بود.

با این وجود، توسعه دهندگان راه حل های بی سیم باید ویژگی هایی را در نظر بگیرند که توسط مشتریان تعیین می شود.

قریشی در این باره می گوید، به همین دلیل است که ما باور داریم که شرکت هانیول استانداردهای ISA100.11aرا رعایت می کند، که نشان دهنده یک رویکرد بی سیم صنعتی جامع است- فناوری که طراحی شده است تا مشخصات مختلف مورد نظر مشتریان را در بر بگیرد.

وی می افزاید، این تنها رعایت مقررات مختلف و نیازمندی های قانونی دولت های مختلف نیست که مهم است، بلکه جنبه های مهم دیگری از عملیات پایه کارخانه ها نیز وجود دارد، مانند مقررات ایمنی، تجهیزات اعتباری و بهداشتی، کارایی عملیات و کارکنان که عوامل موثر بر توسعه راه حل های بی سیم هستند.

راه حل های متفاوت در بازار بی سیم حاکی از این است که مدیران خرید در شرکت های پایین دستی با انتخاب های بسیار زیادی رو به رو هستند، اما آنها باید بسیار محتاطانه عمل کنند تا بتوانند با استفاده از تکنولوژی های موجود بهترین روش را برای کنترل دارایی های خود انتخاب کنند.

واکر می گوید، به عقیده ما پنج نکته بسیار مهم وجود دارند که عبارتند از حمایت گسترده از جانب فروشندگان، تضمین امنیت و کارکرد صحیح همه اجزا. نکته چهارم این است که آیا فروشنده همه مجوزهای لازم برای واردات و فروش تجهیزات در کشور محل اجرای پروژه را دارد یا خیر.

نکته پایانی مربوط به هزینه چرخه زندگی است. هزینه یک وسیله بی سیم احتمالا بالاتر از هزینه وسیله مشابه با سیم است. اما صرفه جویی در قسمت مهندسی، طراحی، سیم کشی، راه اندازی و نگهداری به این مفهوم است که هزینه کل راه اندازی وسیله بی سم بسیار کمتر از بقیه موارد خواهد بود.

بنابراین مدیران خرید هنگام تصمیم گیری برای خرید باید به جای هزینه وسیله بی سیم به هزینه کل راه اندازی توجه کنند.

بالاتر از همه این موارد اینکه متخصصان می گویند که مشتریان روز به روز تمایل بیشتری نسبت به راه حل های بی سیم پیدا می کنند، و بیشتر به این گزینه فکر میکنند که زیر ساخت های بی سیم را برای کاربردهای بسیار متنوعی در کل کارخانه به کار بگیرند. آنها مایلند که از راه حل های بی سیم برای کنترل فرآیندها، راه حل های ایمنی، راه حل های اعتباری و سیستم های تشخیص مکان استفاده کنند.

قریشی در این مورد می گوید، در خاورمیانه، بازار در سال های گذشته بسیار بالغ شده است و ما می دانیم که تنها راه پیشرفت صنعت استفاده از سیستم های بی سیم است.

علاوه بر این، توسعه دهندگان راه حل های بی سیم معتقدند که بکارگیری راه حل های آنها توسط مشتریان در صنایع پایین دستی با نرخ بسیار چشمگیری در حال افزایش است.

هر روز مشتریان کاربردهای جدیدی برای این سیستم ها پیدا می کنند. به عنوان مثال، تمسال شاهد این هستیم که دستگاه های بی سیم برای کنترل و نظارت در مقیاس های بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.

بنابراین آینده راه حل های بی سیم بسیار روشن است و روز به روز هم روشن تر می شود.

 



[1]Wireless solutions

[2]OneWireless BDM

[3]Honeywell Process Solutions

[4]David Walker

[5]Emerson Process Solutions

[6]Shahzad Khan

[7]Yokogawa

[8]Packet Error Rate

[9]Erik Mikkelsen

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی