93

مفهوم بیوپالایشگاه در مقایسه با پالایشگاه های محصولات پتروشیمی

مفهوم بیوپالایشگاه در مقایسه با پالایشگاه های محصولات پتروشیمی
(شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

قسمت اول: مفاهیم پایه

در سال های اخیر گام های مهمی در جهت حرکت به سمت اقتصاد بر پایه محصولات بیو (محصولاتی که دوسندار محیط زیست هستند و به جای سوخت های فسیلی مورد استفاده قرار می گیرند، این محصولات به هیچ وجه آلاینده نیستند به دلیل اینکه مواد اولیه آنها انواع گیاهان هستند)، که ما از این به بعد آن را به اختصار بیو اقتصاد می نامیم، برداشته شده است. عوامل مختلفی بر این امر تاثیر می گذارند که برخی از آنها به سیاست های اقتصادی و سیاسی و متغیرهای جغرافیایی وابسته هستند. اما حرکت به سوی بیو اقتصاد مزایایی نیز دارد که از آن جمله می توان به کاهش ضایعات و کاهش گازهای گلخانه ای اشاره کرد زیرا محصولات بیو جایگزین مشابهان فسیلی خود شده اند.

یک از دلایل اقبال عمومی به سوی تولید این گونه محصولات، نوسانات بسیار زیاد اخیر قیمت انواع سوخت های فسیلی (مانند نفت) بوده است و تقاضای بسیار زیاد و در حال افزایش برای انواع سوخت باعث شده است که کشورهای مختلف برای حفظ قدرت رقابت پذیری خود در بازارهای جهانی به فکر تولید سوخت هایی باشند که برای آنها مقرون به صرفه تر است.

اما نکته مهم این است که اقتصادی که بر پایه استفاده بهینه و نوآورانه از بیوماس است تا از آن هم در تولید محصولات بیو استفاده کند و هم با استفاده از آن بیو انرژی تولید کند، باید سیستم های پیشرفته بیوپالایشگاهی را توسعه داده باشد. این امر به نوبه خود منجر به نیاز به حجم بیشتری از بیوماس می شود، که احتمالا باعث افزایش قیمت مواد غذایی و سایر کالاها می شود و رقابت ناسالمی برای تولید مواد غذایی، انواع خوراک، محصولات چوبی، کاغذ و از این قبیل به وجود می آید.

علاوه بر این، چنین تغییراتی تاثیرات عمیقی بر محیط زیست خواهد گذاشت، مانند از بین رفتن جنگل ها (شمالی و بارانی)، کاهش تنوع اقلیمی، کاهش حاصلخیزی خاک و کاهش دسترسی به آب های آزاد. بر همین اساس برنامه احیای جنگل ها، مدیریت پایدار، مذاکره و گفتگو و توسعه پایدار همه انواع جنگل ها نمی تواند محدود به اقتصادهای نوظهوری همچون الجزیره (باراجیورت در ساحارا[1]) یا کنیا (حرکت کمربند سبز[2] که توسط وانگاریماتاهی[3]، برنده جایزه نوبل، پایه گذاری شد) شود بلکه لازم است که در تمام مناطق جهان که شاهد از بین رفتن جنگل ها بوده اند دنبال شود و کشورهای توسعه یافته نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

استفاده بهینه و پایدار از منابع بیوماس، که از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است، می تواند با استفاده از فرآیندهای بیوپالایشگاهی و محصولات آنها بهبود پیدا کند، که این امر نیز به نوبه خود بنیان های ایک بیو اقتصاد را در آینده فراهم می کنند. هدف نهایی نباید فقط این باشد که به صورت بهینه و پایدار از بیوماس برای کاربردهای غیرخوراکی استفاده شود. بلکه باید دسترسی بیشتر به بیوماس برای کاربردهای غیرخوراکی را نیز از طریق بهبود کارایی زنجیره مواد غذایی در کشورهای صنعتی را نیز در بگیرد.

ادغام محصولات کشاورزی انرژی بر و فناوری های تولیدی بیوپالایشگاهی امکانات بالقوه برای توسعه پایدار برق بیو و مواد اولیه بیو فراهم می کند که این امر نیز منجر به یک پارادایم جدید تولیدی می شود.[4]

بخش بیوانرژی در آژانس بین المللی انرژی[5](IEA)  سازمانی است که از سال 1978 با هدف بهبود همکاری ها و تبادل اطلاعات بین کشورهایی که برنامه های ملی در تحقیق، توسعه و گسترش بیو انرژی دارند، تاسیس شده است. IEA در ماه نوامبر سال 1974 و در چارچوب سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه[6](OECD) تاسیس شد تا یک برنامه بین المللی انرژی را پیش ببرد. این موسسه یک برنامه جامع انرژی را در کشورهای عضو OECD هدایت می کند. هدف این برنامه این است که موارد زیر را بهبود بخشد:

·        سیستم هایی برای همکاری در مورد اختلالات عرضه نفت،

·        سیاست های معقول انرژی،

·        سیستم اطلاعات بازار نفت،

·        بهبود ساختارهای عرضه و تقاضای انرژی،

·        و ادغام سیاست های محیط زیستی و انرژی.

چشم انداز بخش بیوانرژیIEA این است که سهم پایداری از تقاضای جهانی انرژی در آینده را به بیو انرژی اختصاص دهدو برای این منظور تولید و استفاده از بیو انرژی را تولید کند که برای همیشه از نظر مسایل زیست محیطی معقول، از نظر اجتماعی قابل پذیرش و از نظر هزینه رقابتی باشد، و بدین ترتیب امنیت عرضه را افزایش دهد در حالی که میزان انتشار گازهای گلخانه ای در اثر استفاده از انرژی را کاهش می دهد.[7]

در دوره بین سال های 2013 و 2015 ، مجموعا 10 برنامه اقداماتی زیر چتر بیوانرژیIEA در نظر گرفته شده است که همه جنبه های اصلی زمینه بیو انرژی را پوشش می دهد. مرتبط بودن بیو انرژی در یک تحقیق موفقیت آمیز سیاست انرژی مورد تایید قرار گرفته است و برای تثبیت آن در سال 2007 بند 42 قانون بیو انرژی IEA به بیوپالایشگاه ها، تولید همزمان سوخت، مواد شیمیایی، برق و مواد اولیه از بیوماس اختصاص یافته است.

هدف اصلی از اختصاص این بند قانونی این است که وضعیت جهانی و پتانسیل ایجاد سیستم بیوپالایشگاهی مورد ارزیابی قرار گیرد. هدف دیگر این بند این است که دیدگاه های جدید را در این مورد جمع کند که نتیجه آن این خواهد بود که روشن می شود آیا امکانات مورد نیاز برای روش های پالایشی جدید و رقابتی، پایدار، ایمن و از نظر اقتصادی بهینه وجود دارد تا بیوسوخت های مورد نیاز در بخش حمل و نقل، مواد شیمیایی دارای ارزش افزوده، برق و گرما و مواد اولیه از بیوماس وجود دارد یا خیر. این بند یکی از زمینه هایی را پوشش می دهد که می تواند تاثیر بسزایی هم بر سیاست های نوآورانه محیط زیستی و فناوری و هم بر اقدامات لازم بگذارد. برای بهره برداری از پتانسیل بیوپالایشگاه، توسعه سیستم ها و فناوری ها امری ضروری است. برنامه های تحقیق، توسعه و نظم[8](RD&D)می تواند بین موسسات تحقیقاتی، دانشگاه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی، و سازمان های غیردولتی (NGO) ارتباط موثری برقرار کند، در حالی که استراتژی های اولیه بازار باید توسعه پیدا کنند. نتایج اصلی بند 42 عبارتند از:

·        تعریف بیووپالایشگاه و سیستم طبقه بندی بیوپالایشگاه ها[9]،

·        گزارش های کشوری که پتانسیل فعلی پالایش پالایشگاه های موجود را در کشورهای شرکت کننده در طرح تشریح و نقشه آنها را ارائه می کند، و برنامه های RD&D را مورد ارزیابی قرار می دهد تا به دولت کشورهای مختلف کمک کند تا اهداف سیاست های کشور در مورد بیوپالایشگاه و سایر برنامه های مرتبط را تشریح نمایند.

·        عوامل موثر اصلی (شامل، صنعت، سیاست، NGOها و تحقیق و توسعه) را که معمولا در بخش های مختلف یک بازار فعالیت می کنند ( به عنوان مثال، سوخت های حمل و نقل، مواد شیمیایی، انرژی و غیره) در شراکت های بین رشته ای دور هم جمع می کند تا در مورد موضوعات عمومی بیوپالایشگاه ها بحث و گفتگو صورت گیرد، تا مسیرهای پیشرفت ضروری RD&D را شناسایی کند و به این ترتیب بهره برداری از فناوری های توسعه یافته را سرعت بخشد.

·        بروشورها، گزارش ها و انتشارات در زمینه های مشخص مانند مواد شیمیایی بیو پایه «مواد شیمیایی بیو پایه محصولات دارای ارزش افزوده که حاصل تولید بیوپالایشگاه ها هستند»[10]، «ستون های سبز ساختمان پلاستیک های بیو پایه و بیو سوخت های تولید شده در بیوپالایشگاه ها»[11] و «منتخبی از مهم ترین مفاهیم بیوپالایشگاهی برای تولید حجم کلانی از بیو سوخت های مورد نیاز برای حمل و نقل جاده ای تا سال 2025».[12]

·        توسعه یک «گزارش واقعی در مورد بیوپالایشگاه ها» تا وقایع و آمار و ارقام مربوط به بیوپالایشگاه ها در یک فرمت عمومی و خلاصه ثبت و ضبط شوند، و شامل توضیحات مختصر در مورد آمار و ارقام، طبقه بندی طرح و نقشه ها، توازن انرژی باشد. ضمن اینکه پایداری زنجیره ارزش را به صورت یک کل با سیستم های مرسوم  مورد مقایسه قرار دهد.[13]



[1]Barrage vert in the Sahara

[2]GreenBelt Movement

[3]Wangari Maathai

[4]Ragauskas AJ, Williams CK, Davison BH, Britovsek G, Cairney J, Eckert CA, et al. The path forward for biofuels and biomaterials. Science 2006;311:484–9.

[5]International Energy Agency

[6]Economic Co-operation and Development (OECD)

[8]Research, development, and deployment (RD&D)

[9]Cherubini F, Jungmeier G, Wellisch M, Willke T, Skiadas I, van Ree R, et al. Toward a common classificationapproach for biorefinery systems. Biofuels BioprodBioref 2009;3(5):534–46.

[10]de Jong E, Higson A, Walsh P, Wellisch M. Product developments in the bio-based chemicals arena.

Biofuels BioprodBioref2012;6:606–24, and de Jong E, Higson A, Walsh P, Wellissch M. Bio-based chemicals, value added products from biorefineries.In: IEA Bioenergy Task 42 report. 2012. http://www.ieabioenergy.com/wp-content/uploads/2013/10/Task-42-Biobased-Chemicals-value-added-products-from-biorefineries.pdf.

[11]de Jong E, Langeveld H, van Ree R. IEA Bioenergy Task 42 biorefinery. 2009. http://www.iea-bioenergy.

task42-biorefineries.com/upload_mm/8/5/4/2e500e0f-d19a-4f7f-9360-4e9d5e580b75_Brochure

%20Totaal_definitief_HR%5B1%5D.pdf.

[12]Jungmeier G, Hingsamer M, van Ree R. Biofuel-driven biorefineries. A selection of the most promising biorefinery

concepts to produce large volumes of road transportation biofuels by 2025. 2013. http://www.ieabioenergy.

task42-bioref ineries .com/upload_mm/b/6/4/8d4294a1-9021-4360-adb3-

a76c8b309519_Biofuel-driven%20Biorefineries%20Report%20LR%20February%202013.pdf.

[13][13]Jungmeier G, Stichnothe H, de Bari I, Jørgensen H, Van Ree R, de Jong E, et al. A biorefinery fact sheet

for the sustainability assessment of energy driven biorefineries. Efforts of IEA Bioenergy Task 42 “biorefining”.

In: Conference proceedings of the 21st European biomass conference, Copenhagen, Denmark. June 2013.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی