97

50 شرکت برتر پتروشیمی دنیا

50 شرکت برتر پتروشیمی دنیا
(یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

سال 2016 همراه بوده است با دلار بسیار قوی، نفت ارزان و اقتصادی که ثبات نسبی داشته است. صنعت پتروشیمی نیز در این سال به رغم برخی نوسانات از رشد مناسب و معقولی برخوردار بوده است.

در این گزارش 50 شرکت پتروشیمی برتر دنیا معرفی شده و عملکرد 10 شرکت اول به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گرفته است. اطلاعات این گزارش می تواند در طراحی ساختار شرکت های پتروشیمی کشور و ارزیابی عملکرد آنها در سطح جهانی بسیار موثر باشد. این گزارش در ماه ژوئیه سال 2016 توسط C&EN تولید شده است و بر این اساس داده های آماری مورد استفاده در تهیه این گزارش تا پایان سال 2015 را شامل می شود.

50 شرکت برتر پتروشیمی دنیا در سال 2015 نسبت به سال 2014 فروش کمتری داشته اند. در سال مذکور مجموع فروش این 50 شرکت 2/775 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال قبل از آن 8/10 درصد کاهش داشته است. اما با این وجود میزان سودآوری این شرکت ها در جهت معکوس حرکت کرده است. 44 شرکت از 50 شرکت برتر دنیا که رقم قبلی گزارش شده برای سود آنها 7/96 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال گذشته 1/15 درصد افزایش داشته است. سود نهایی این شرکت ها نیز در دوره زمانی مشابه از 6/10 درصد به 5/13 درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر هیچ یک از شرکت های نام برده شده در لیست 50 شرکت برتر پتروشیمی در سال 2015 ضرر نکرده اند. بنابراین به نظر نمی رسد که سال مذکور سال بدی برای شرکت های پتروشیمی و شرکت های تولید مواد شیمیایی نبوده است.

بر اساس گزارش سازمان اطلاعات انرژی[1]قیمت متوسط نفت خام در سال 2015، در حدود 49 دلار بوده است که نسبت به سال 2014 که قیمت آن 93 دلار بود، کاهش چشمگیری را تجربه کرده است. این قیمت در سال 2016 حتی شاهد کاهش بیشتری نیز بود و به رقمی در حدود 43 دلار رسید. کاهش قیمت نفت باعث کاهش قیمت مواد شیمیایی و محصولات پتروشیمی نیز شد، اما در عین حال باعث شد که قیمت خوراک مورد استفاده در تولید آنها نیز به شدت کاهش یابد. بنابراین به طور کلی کاهش قیمت نفت به نفع تولیدکنندگان مواد شیمیایی و پتروشیمی بوده است، به خصوص برای تولیدکنندگان آسیایی و اروپایی که در گذشته در مقایسه با همتابان آمریکایی و خاور میانه ای خود ضرر بسیاری کرده بودند.

عامل مهم دیگری که در رتبه بندی شرکت های پتروشیمی موثر بوده است تقویت دلار در سال 2015 بوده است. در سال 2014، به طور متوسط قیمت هر یورو 33/1 دلار آمریکا بوده است، اما در سال 2015 قیمت آن به 11/1 دلار رسیده است. ارزش سایر ارزهای عمده مانند ین ژاپن و وون کره جنوبی نیز در این سال نسبت به دلار آمریکا کاهش یافت. قدرت ارز خارجی به این دلیل بر رتبه بندی مذکور تاثیر می گذارد که موسسه C & EN فروش شرکت های خارجی را به ارز داخلی را به دلار تبدیل و گزارش می کند.

فهرست 50 شرکت برتر پتروشیمی دنیا در سال 2015 نسبت به سال 2014 تا حدی تغییر کرده است. نام شرکت تولید مواد شیمیایی شل[2] به دلیل کاهش فروش از این فهرست حذف شده است. کاهش میزان فروش همچنین باعث شده است که نام شرکت هایی مانند بی. پی.، توسو و سیام سمنت[3] نیز از این فهرست حذف شود.

در عوض نام برخی شرکت ها برای اولین بار در این فهرست دیده می شود که یکی از آنها شرکت بایر اسپینآفکاوسترو[4] است. سایر اسامی جدید در این فهرست عبارتند از لوبریزول، هانی ول و شرکت پوتاش از مجموعه ساسکاتچوان[5]. نکته جالب توجه این است که ارقام فروش مربوط به همه این بنگاه های جدید به دلار آمریکا تبدیل و گزارش شده است.

فهرست 50 شرکت برتر پتروشیمی بر اساس رتبه بندی C & EN در جدول 1 آورده شده است.

خصوصی

خصوصی1.      بی. ای. اس. اف.

فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 7/63 میلیارد دلار آمریکا

بی. ای. اس. اف.[6] در یک دهه گذشته بزرگترین شرکت تولید مواد شیمیایی در جهان بوده است، اما ممکن است این رشته موفقیت به زودی با ادغام داوکمیکال[7] و دوپونت[8] گسسته شود. اخیرا شایعاتی پخش شده بود مبنی بر اینکه بی. ای. اس. اف. به دنبال این بوده است که مانع از شکل گیری شرکت داو - دوپونت[9] و ادغام این دو شرکت شود. اوراق قانونی مربوط به ادغام این دو شرکت افشا کرده است که بی. ای. اس. اف. پیشنهاد داده است که شرکت تولید مواد شیمیایی کشاورزی را بخرد تا بدین ترتیب بتواند از ادغام این دو شرکت جلوگیری کند. شایعات دیگری نیز وجود داشته است مبنی بر اینکه شرکت بی. ای. اس. اف. قصد دارد در مورد فروش شرکت تولید مواد شیمیایی کشاورزی خود با شرکت مونسانتو[10] مذاکره کند. در حال حاضر نیز این دو شرکت همکاری های گسترده ای با یکدیگر دارند.

چنین معامله ای باعث ناراحتی شرکت بایر خواهد شد که قصد داشته شرکت مونسانتو را به قیمت 65 میلیارد دلار خریداری کند؛ این پیشنهاد تاکنون از سوی این شرکت رد شده است. اخیرا نیز بی. ای. اس. اف روی پیشنهاد دیگری با ارزش کمتر متمرکز شده . با خرید شرکت تولید فلزات سطحی کمتال[11] از هلدینگ البمارل[12] به ارزش 2/3 میلیارد دلار موافقت کرده است. شرکت کمتال با بهره‌گیری از فناوری هایی که استفاده از آلومینیم را در تولید خودرو به کار می گیرد، می تواند به کسب و کار تولید بدنه اتومبیل بی. ای. اس. اف. کمک شایانی کند.

نمودار 1 میزان فروش شرکت بی. ای. اس. اف. را در طول سال های 2011 تا 2015 را نشان می دهد و نمودار 2 میزان درآمدهای این شرکت را در همین سال ها مقایسه می کند. در نمودار 2 پنل سمت چپ سود عملیاتی این شرکت قبل از کسر بهره و مالیات را نشان می دهد، پنل وسط درآمدهای این شرکت را قبل از کسر مالیات و پنل سمت راست درآمد خالص این شرکت را در طول پنج سال مقایسه می کند.

نمودار 1- مقایسه میزان فروش شرکت بی. ای. اس. اف. بین سال های 2011 تا 2015 (میلیون یورو)

 خصوصی

منبع: وب سایت شرکت بی. ای. اس. اف.

نمودار 2- مقایسه عناصر تشکیل دهنده درآمد شرکت بی. ای. اس. اف. در سال های 2011 تا 2015 (میلیون یورو)

            خصوصی

منبع: وب سایت شرکت بی. ای. اس. اف.

2.      شرکت داوکمیکال

فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 8/48 میلیارد دلار

داوکمیکال صنعت تولید محصولات شیمیایی را به سمت تغییرات ساختاری هدایت می کند که در یک دهه اخیر بی سابقه بوده اند. ادغام این شرکت با شرکت دوپونت که ارزش آن 130 میلیارد دلار است، غول عظیم الجثه ای را در صنعت تولید مواد شیمیایی به وجود آورد0 که ارزش فروش آن را 70 میلیارد دلار افزایش خواهد داد. برای اینکه میزان اهمیت این ادغام را بفهمیم که با تشکیل شرکاداو- دوپونت این شرکت تبدیل به بزرگترین شرکت تولید مواد شیمیایی در جهان خواهد شد. تازه این بدون در نظر گرفتن فروش شرکت داوکورنینگ[13] است که به تازگی به این مجموعه پیوسته است و ارزش فروش آن به 4 میلیارد دلار در سال خواهد رسید. نمودار 3 داده های مهم در مورد این شرکت را بین سال های 2010 تا 2015 مقایسه می کند.

نمودار 3- مقایسه داده های شرکت داوکمیکال بین سال های 2010 تا 2015

 خصوصی

منبع: سایت شرکت داوکمیکال

پنل سمت چپ نمودار 3 میزان فروش خالص شرکت داوکمیکال را بین سال های 2010 تا 2015 نشان می دهد. همان طور که در این نمودار دیده می شود، میزان فروش خالص این شرکت در سال 2015 نسبت به سال قبل از آن در حدود 10 میلیون دلار کاهش یافته است. پنل وسطی این نمودار میزان درآمد خالص شرکت داوکمیکال را که برای سهامداران عمومی در دسترس است را نشان می دهد که در مقایسه با سال 2014 به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. پنل سمت راست نمودار 3 نیز میزان سود هر سهم در این شرکت را نشان می دهد که به رغم کاهش چشمگیر میزان فروش در سال 2015، افزایش یافته است.

اما ادغام این دو شرکت و تشکیل شرکت داو- دوپونت به هدفی که برای آن در نظر گرفته شده بود نرسید. دو سال پس از تشکیل آن، این شرکت به سه قسمت تقسیم شد که عبارتند از یک شرکت علوم مواد، یک شرکت تخصصی تولید محصولات و یک شرکت عظیم تولید محصولات شیمیایی کشاورزی که هر یک از این سه شرکت توان این را دارد که به زودی به جمع 50 شرکت پتروشیمی برتر دنیا بپیوندند.

ادغام داودوپونت به انجام سایر معاملات کمک شایانی کرده است. به همین دلیل شرکت کم چاینا[14] پیشنهاد خرید مونسانتا توسط سینجنتا[15] و بایر[16] را تا اعلام خبر این ادغام به تعویق انداخت. با این وجود معاملات مربوط به شرکت داو در میزان فروش 50 شرکت برتر دنیا تاثیر می گذارد. فروش کلر به شرکت اولین[17] توسط شرکت داو می تواند باعث پیشرفت این شرکت شود و به زودی میزان فروش سالانه آن به رقمی بالغ بر 7 میلیارد دلار خواهد رسید.

3.      شرکت سینوپک

فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 8/43 میلیارد دلار

کاهش شدید قیمت نفت و سایر مواد اولیه مرتبط باعث شد که درآمدهای شرکت سینوپک[18] از محل فروش مواد شیمیایی کاهش یابد، البته این اتفاق مختص سینوپک نبود و همه شرکت های پتروشیمی را با شرایط مشابهی مواجه کرد. در همین زمان، کاهش قیمت مواد اولیه به شرکت سینوپک، بزرگترین شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی در چین، کمک کرد که به سود برسد. ونگ جوپو[19]، رییس سینوپک، می گوید که انتظار می رود که سال 2016 سال بر از فراز و نشیبی برای این شرکت باشد. وی در آخرین گزارش سالانه این شرکت نوشته است: «نگاه به آینده حاکی از این است که در سال 2016 رشد اقتصاد جهانی بسیار کند بوده، تجارت بین المللی رونق چندانی نخواهد داشت، تورم پایین خواهد بود، میزان سرمایه گذاری نیز کاهش خواهد یافت و میزان بدهی افزایش می یابد.» وی همچنین اذعان می دارد که: «اقتصاد چین نیز در حالیکه رشد اقتصادی متوسط خود را حفظ خواهد کرد، با فشارهای نزولی مواجه خواهد شد.»

4.      شرکت سابیک

فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 3/34 میلیارد دلار

در دهه 2000، هلدینگ صنایع پایه سعودی[20]، با خرجکرد میلیاردها دلار بر روی پروژه های پتروشیمی در موطن خود، باعث پیشرفت صنعت ساخت و ساز در خاورمیانه شد، منطقه ای که همواره به دلیل دارا بودن خوراک های ارزان همچون اتان در این صنعت بسیار خوش درخشیده است. در حال حاضر، که شرایط عرضه نامناسب شده است این شرکت به متنوع سازی فعالیت های خود علاقه مند شده است. شرکت سابیک[21] و گروه صنعتی زغال سنگ شنهوانینگشیا[22] مشغول مطالعه طرحی هستند که بر اساس آن قرار است به صورت مشترک یک کارخانه تبدیل زغال سنگ به مواد شیمیایی در داخل چین بسازند.

اخیرا شایعه ای پخش شده بود مبنی بر اینکه قرار است به عنوان بخشی از برنامه مدرن سازی اقتصاد عربستان سعودی شرکت سابیک و شرکت غول پیکر سعودی یعنی آرامکو با یکدیگر ادغام شوند، که این دو شرکت این خبر را تکذیب کردند.

5.      شرکت پلاستیک سازی فورموسا

فروش مواد شیمیایی در سال 2015:2/29 میلیارد دلار

شرکت تایوانی تولیدکننده مواد شیمیایی، گروه پلاستیک فورموسا[23]، نسبت به سرمایه گذاری در پروژه های عظیم استخراج گاز شیل با هزینه پایین در ایالات متحده آمریکا نظر مثبتی دارد. شرکت فورموسا پلاستیک آمریکا[24] که هویت آمریکایی دارد، اخیرا ساخت یک کارخانه کراکر اتیلن و دی هیدورژنه سازی پروپان را در پوینت کامفورت[25] در ایالت تگزاس را آغاز کرده است. سال گذشته نیز یکی دیگر از زیر مجموعه های آمریکایی شرکت فورموسا تحت عنوان شرکت پتروشیمی فورموسا[26]، اعلام کرد بر روی یک طرح 4/9 میلیارد دلاری ساخت یک مجتمع پتروشیمی مطالعه می کند که قرار است در شهر سنت جیمز در ایالت لوس آنجلس[27] ساخته شود، این طرح در دو فاز انجام خواهد شد و ساخت آن در حدود یک دهه به طول خواهد انجامید.

6.      شرکت اینئوس

فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 5/28 میلیارد دلار

سال گذشته سال بسیار پرباری برای شرکت اینئوس[28]بوده است زیرا با یک جهش بزرگ رتبه 9 را در رتبه بندی سال 2015 توسط موسسه C&EN به خود اختصاص داده است. در سال گذشته شرکت اینئوس سهم شرکت بی. ای. اس. اف. را در پروژه مشترک استایرولوشون رزین های استایرنیک[29] را از آن خود کرد. علاوه بر این، این شرکت پروژه مشترک استحصال بی کربنات سدیم از سودا را در پروژه اینووین پلی وینیل کلراید[30]، دو سال زودتر از موعد مقرر به اتمام رساند. کارخانه کراکر اتیلن شرکت اینئوس در نروژ نیز اخیرا اولین محموله گاز اتان کم هزینه حاصل از گاز شیل را تحویل داده است. کراکر اتیلن متعلق به این شرکت در اسکاتلند نیز به زودی محموله های مشابهی را حمل و تحویل خواهد داد. این در حالی است که شرکت اینئوس راه اندازی یک واحد اتیلن را نیز که از سال 2008 در اسکاتلند بیکار مانده بود از سر گرفته است.

7.      شرکت اکسونموبیل

فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 1/28 میلیارد دلار

شرکت تولید مواد شیمیایی اکسونموبیل[31]، به عنوان بازوی بزرگترین شرکت نفتی دنیا، می تواند بر روی هر فرصتی در هر گوشه از دنیا سرمایه گذاری کند. این شرکت در حال ساختن یک واحد کراکر اتیلن و کارخانه پایین دستی تولید پلی اتیلن در ایالت تگزاس است تا بتواند از مزایای گاز طبیعی ارزان در این ایالات استفاده کند. اکسونموبیل همچنین در سنگاپور، کشوری که این شرکت در آن بزرگترین کارخانه های تولید مواد شیمیایی و پلایشگاهی خود را دارد، اخیرا از واحد کراکری بهره برداری کرده است که قادر است به صورت مستقیم نفت خام را پالایش و پردازش کند. سازمان تحقیق و توسعه این شرکت نیز در این سال ها بسیار فعال بوده است. در ماه آوریل، اکسونموبیل بهره برداری از خط اکسید اکس پی را آغاز کرد که تولید پلی اتیلن را به حداکثر کارایی خواهد رساند، و این امر باعث می شود که دستگاه های تبدیل کننده پلاستیک به فیلم بسیار بهینه تر عمل کنند و نسبت به دستگاه های تبدیل قدیمی میزان مواد اولیه بسیار کمتری را استفاده خواهد کرد.

8.      صنایع لیوندل بازل

فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 7/26 میلیارد دلار

در سال 2014، زمانی که سرمایه گذار عمل گرا دانیللوئب[32] در جهت تجزیه داوکمیکال تلاش می کرد، گزارشی منتشر کرد که در آن به صورت بسیار نامطلوبی شرکت داو را با صنایع لیوندل بازل[33] مقایسه کرد. لوئب در آن گزارش تصریح کرده بود که اگر شرکت داو مانند لیوندل عمل می کرد می توانست سالانه 5/2 میلیارد دلار درآمد بالاتری کسب کند.

لیوندل یکی از محافظه کارترین شرکت های تولیدکننده مواد شیمیایی از نظر مالی است، و به همین دلیل از پروژه بنیادی احداث واحد کراکر اتیلن در آمریکا حرفی به میان نیاورده است. اما از طریق روند صعودی بهبودی پروژه های خود در سال های گذشته، شرکت لیوندل توانسته است ظرفیت تولید خود را به میزان 20 درصد افزایش دهد. ضمن اینکه توانسته است در مقایسه با رقبای خود ارزش محصول تولید واحد کراکر اتیلن خود را با سرعت بیشتر و قیمت کمتر، به ثمر برساند. باوشپاتل[34]، مدیرعامل شرکت لیوندل، در نامه سالانه خود به سهامداران نوشته است: «من مطمئنم ما شرکتی را می سازیم که از نظر برتری عملیاتی و عملکرد مالی زبانزد خاص و عام خواهد بود.

9.      شرکت میتسوبیشیکمیکال

فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 3/24 میلیارد دلار

واحد گاز صنعتی هلدینگ مواد شیمیایی میتسوبیشی[35]، تیائونیپونسانسو[36]، با خرید کارخانه های تجزیه هوا، اکسید نیتروس و دی اکسید کربن از شرکت ایرلیکوئید[37]، بازار آمریکای شمالی را به شدت مورد هجوم قرار داده است. شرکت ایرلیکوئید مجبور بود به دلیل فرو نشاندن نگرانی هایی که در مورد قوانین آنتی تراست به دلیل خرید ایر گاز[38] پیش آمده بود این سه کارخانه را بفروشد. شرکت تیائونیپونسانسو، پنجمین شرکت تولیدکننده گاز صنعتی در دنیا، همچنین حق مالکیت چند کارخانه در تایلند و سنگاپور را نیز به دست آورد. در عین حال، شرکت میتسوبیشیکمیکال یک پروژه سرمایه گذاری مشترک با آساهیکاسایی[39] برای ساخت یک واحد اتیلن را در میزوشیما[40] در ژاپن را به اتمام رسانده است.

شرکت میبسوبیشیرایون[41] در جهت یک اقدام تثبیت قدرت شرکت میتسوبیشیکمیکال، با رقبای ژاپنی خود صنایع اوبه و جی. اس. آر برای ادغام کارخانه های آکریلونیتریله- بوتادیناستایرن وارد مذاکره شده است.

10. شرکت دوپونت

فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 7/20 میلیارد دلار

فقط در طول چند ماه شرکت دوپونتی که ما از سال 1802 می شناختیم دیگر وجود خارجی نداشت. این شرکت با شرکت داوکمیکال ادغام شد تا شرکت داودوپونت را تشکیل دهد اما بلافاصله به سه شرکت کوچکتر تقسیم شد. اما حداقل نام دوپونت بر یکی از این سه شرکت باعث زنده ماندن آن می شود، این شرکت شرکت مواد شیمیایی کشاورزی و دانه های روغنی است که دفتر مرکزی آن نیز در ویلمینگتون[42] خواهد بود. شرکت دیگری که از تجزیه شرکت داودوپونت ایجاد خواهد شد شرکت تخصصی تولید مواد است. این شرکت، با تولید محصولاتی مانند کولار و کورین[43]، اصل و نسب خود را که از شرکت دوپونت به یادگار مانده حفظ خواهد کرد. اما این فقط ادغام با شرکت داوکمیکال نبود که باعث شد شرکت دوپونت برای همیشه تغییر کند. همزمان با ادغام این شرکت با داوکمیکال این خبر منتشر شد که از 54.000 نفر نیروی کار مشغول در این شرکت 10 درصد اخراج خواهند شد. در راستای این برنامه، شرکت عملیات مرکزی تحقیق و توسعه خود را مجددا طراحی کرد و آن را تبدیل به یک واحد کوچک علوم و نوآوری کرد.

11. شرکت ال. جی. کم[44]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 2/18 میلیارد دلار

12. شرکت ایرلیکوئید/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 3/17 میلیارد دلار

13. شرکت لینده[45]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 8/16 میلیارد دلار

14. شرکت آکزونوبل[46]/فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 5/16 میلیارد دلار

15. صنایع توری[47]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 5/15 میلیارد دلار

16. صنایع اوونیک[48]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 0/15 میلیارد دلار

17. صنایع پی. پی. جی[49]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 2/14 میلیارد دلار

18. شرکت براسکم[50]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 2/14 میلیارد دلار

19. شرکت یارا[51]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 9/13 میلیارد دلار

20. شرکت کاوسترو[52]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 4/13 میلیارد دلار

21. شرکت سومیتوموکمیکال[53]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 3/13 میلیارد دلار

22. صنایع ریلاینس[54]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 9/12 میلیارد دلار

23. شرکت سولوی[55]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 3/12 میلیارد دلار

24. شرکت بایر[56]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 5/11 میلیارد دلار

25. شرکت میتسوئیکمیکالز[57]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 1/11 میلیارد دلار

26. شرکت پراکسایر[58]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 8/10 میلیارد دلار

27. شرکت شین اتسوکمیکال[59]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 6/10 میلیارد دلار

28.  شرکت لوتهکمیکال[60]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 4/10 میلیارد دلار

29. شرکت هانتزمن[61]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 3/10 میلیارد دلار

30. شرکت سینجنتا[62]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 9/9 میلیارد دلار

31. شرکت دی. اس. ام.[63]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 9/9 میلیارد دلار

32.  شرکت محصولات هوایی و شیمیایی[64]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 9/9 میلیارد دلار

33. شرکت ایستمنکمیکال[65]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 6/9 میلیارد دلار

34. شرکت شورونفیلیپسکمیکال[66]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 2/9 میلیارد دلار

35. شرکت موزائیک[67]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 9/8 میلیارد دلار

36. شرکت لانکسس[68]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 8/8 میلیارد دلار

37. شرکت بورآلیس[69]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 5/8 میلیارد دلار

38. شرکت آرکما[70]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 5/8 میلیارد دلار

39. شرکت آساهیکسائی/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 5/8 میلیارد دلار

40. شرکت ساسول[71]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 3/8 میلیارد دلار

41. شرکت اس. کی. اینوویشن[72]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 2/8 میلیارد دلار

42. شرکت دی. آی. سی.[73]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 1/7 میلیارد دلار

43. شرکت هانواکمیکال[74]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 1/7 میلیارد دلار

44. شرکت لوبریزول[75]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 0/7 میلیارد دلار

45. شرکت اکولب[76]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 9/6 میلیارد دلار

46. شرکت ایندوراما[77]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 9/6 میلیارد دلار

47. شرکت جانسون ماتی[78]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 5/6 میلیارد دلار

48. شرکت هانی ول[79]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 2/9 میلیارد دلار

49. شرکت پی. تی. تی. گلوبالکمیکال[80]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 4/6 میلیارد دلار

50. شرکت پوتاش[81]/ فروش مواد شیمیایی در سال 2015: 3/6 میلیارد دلار

 



[1]EnergyInformation Administration

[2]Shell Chemicals

[3]BP, Tosoh, and Siam Cement

[4]Bayer spinoffCovestro

[5]Lubrizol, Honeywell, and Potash Corp. of Saskatchewan

[6]BASF

[7]Dow Chemical

[8]DuPont

[9]Dow-DuPont

[10]Monsanto

[11]Chemetall

[12]Albemarl

[13]Dow Corning

[14]ChemChina

[15]Syngenta

[16]Bayer

[17]Olin

[18]Sinopec

[19]Wang Yupu

[20]Saudi Basic Industries Corp.

[21]SABIC

[22]Shenhua Ningxia Coal Industry Group

[23]Formosa Plastics Group

[24]FormosaPlastics USA

[25]Point Comfort, Texas

[26]Formosa Petrochemical

[27]St.James, La.

[28]Ineos

[29]Styrolutionstyrenicresins

[30]Inovyn polyvinyl chloride

[31]ExxonMobil Chemical

[32]Daniel Loeb

[33]LyondellBasell Industries

[34]Bhavesh V. (Bob) Patel

[35]Mitsubishi Chemical Holdings

[36]Taiyo Nippon Sanso

[37]Air Liquide

[38]Airgas

[39]Asahi Kasei

[40]Mizushima

[41]Mitsubishi Rayon

[42]Wilmington

[43]Kevlar and Corian

[44]LG Chem

[45]Linde

[46]AkzoNobel

[47]Toray Industries

[48]Evonik Industries

[49]PPG Industries

[50]Braskem

[51]Yara

[52]Covestro

[53]Sumitomo Chemical

[54]Reliance Industries

[55]Solvay

[56]Bayer

[57]Mitsui Chemicals

[58]Praxair

[59]Shin-EtsuChemical

[60]Lotte Chemical

[61]Huntsman Corp.

[62]Syngenta

[63]DSM

[64]Air Products & Chemicals

[65]Eastman Chemical

[66]Chevron Phillips Chemical

[67]Mosaic

[68]Lanxess

[69]Borealis

[70]Arkema

[71]Sasol

[72]SK Innovation

[73]DIC

[74]Hanwha Chemical

[75]Lubrizol

[76]Ecolab

[77]Indorama

[78]Johnson Matthey

[79]Honeywell

[80]PTT Global Chemical

[81]PotashCorp

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی