98

سرمقاله

سرمقاله
(جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

توسعه صنعت پتروشیمی در تمام بخش‌های بالا و پایین دستی به طور قطع دستاوردهای گسترده‌ای برای کشور خواهد داشت که یکی از آنها افزایش اشتغال زایی در کشور است .

ایران یکی از کشورهای جوان دنیاست و هر ساله به تعداد جوانان جویای کار در کشور افزوده می‌شود که تامین نیازهای به حق آنها با توجه به پیروی از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و نامگذاری سال 1396 به سال  "اقتصاد مقاومتی ؛ تولید و اشتغال " یکی از وظایف سنگین مسئولان در کشور است. با توسعه صنعت پتروشیمی می‌تواند بخش قابل توجهی از نیازهای کشور در این باره را برطرف کند.یکی از راهکارهای تحقق این مهم، توسعه صنایع فعال است که صنعت پتروشیمی کشور به عنوان مهم ترین صنعت کشور در این زمینه، نقش بسیار مهمی دارد.

صنعت پتروشیمی در حال حاضر ۵۲ مجتمع تولیدی با ظرفیت اسمی سالانه 60 میلیون تن دارد و فروش خالص در داخل و خارج از کشور به ارزش ۱۵ میلیارد دلار است و با افتتاح چهار طرحی که 27 فروردین با حضور مقام محترم ریاست جمهوری و وزارت نفت افتتاح گردید در مجموع ۲ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی اضافه شد که 883 میلیون دلار سرمایه گذاری داشته است. همچنین در سال جاری هفت طرح جدید در فهرست بهره برداری است و در سال آینده - 1397 نیز 10 طرح دیگر بهره‌برداری می‌شود که در مجموع ۲۰ میلیون تن به ظرفیت کشور اضافه خواهد کرد .

 افق روشن صنعت پتروشیمی و تحولات شتابنده بین­المللی اقتضاء دارد تحولی هم تراز با مأموریت و مسئولیت نوین در صنعت پتروشیمی ایجاد شود. تحولی که در برگیرنده، نگرش جدید با هدف کارآیی و اثربخشی فزاینده، دستیابی به رتبه اوّل در منطقه را به ارمغان بیاورد تا ملت شریف ایران بتوانند در صحنه­های توسعه و پیشرفت به عنوان قطب و کانون شکوفایی صنعت پتروشیمی در منطقه، نمونه برجسته و آموزنده­ای را در پرتو انقلاب اسلامی ایران در مقابل دیدگان جهانیان قراردهند.

یکی از راهکارهای مهم در رسیدن به تحولات بین المللی، حضور سرمایه گذاران در صنعت است . یکی از راهکارهای جذب سرمایه در جهان امروز تبلیغات مدرن و عرضه مناسب تولیدات است که برگزاری  نمایشگاه ها برای تحقق هدف فوق تاثیر بسزایی داشته است.

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت با هدف افزایش جذب سرمایه خارجی و به دنبال آن رشد و توسعه این صنعت کشور در 16 ام اردیبهشت ماه سال جاری آغاز به کار می کند  .

با رشد فزاینده کشورهای خارجی و سیر صعودی شرکت­های بین المللی و مشارکت فعال شرکت­های داخلی که با درک صحیح از مزیت های منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران در دوره های نمایشگاه بین­المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی شرکت فعال داشته­اند، به جرات می‌توانم بگویم از مرحله صرفاً امید داشتن و بستر فراهم کردن عبور کرده و به مرحله عمل رسیده‌ایم یعنی اتفاقات مثبتی در رابطه با همکاری‌های متقابل شرکت‌های داخلی و خارجی بوجود آمده و زمینه‌های همکاری عملی برای آنها ایجاد خواهد شد تا بتوانند در حوزه نفت و گاز فعالیت کنند. همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری که در این نمایشگاه جزء جذاب‌ترین بخش‌ها و از اولویت‌های ماست تا امکان جذب سرمایه‌گذاری و تکنولوژی برای این بخش مهم از اقتصاد کشور بوجود آید.دلیلی واضح از تعامل و همراهی کشورهای علاقمند به برقراری بسط روابط اقتصادی و صنعتی با ایران اسلامی و صنعت نفت ایران می باشد.

نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران به عنوان بزرگترین رخداد صنعتی و تجاری ایران در این حوزه ، فرصت بسیار مغتنمی است تا شرکت های فعال در این صنعت دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدید دست اندرکاران و متخصصان این صنعت قرار دهند و با در نظر گرفتن روند تقاضای بازارها و سمت و سوی رشد این صنعت، فعالیتها و نوآوری های آتی خود را هدایت نمایند.

 

رضا خلج مدیر مسئول نشریه پیام 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی