102

سرمقاله

سرمقاله
(چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

با گذشت بیش از 50 سال از پیدایش صنعت پتروشیمی در ایران، با ورود به دوران پسابرجام صنعت پتروشیمی دورانی جدیدی را برای توسعه و تکامل تجربه خواهد کرد.

 به عبارت ساده تر اگر در طول پنجاه سال گذشته توسعه صنعت پتروشیمی صرفا بر مبنای افزایش ظرفیت تولید در بخش بالادستی و میان دستی متمرکز شده بود با ورود به دوره پسابرجام و بازگشایی دوباره درهای فن آوری و تکنولوژی بر روی ایران، توسعه کیفی این صنعت ارزش آفرین در دستور کار قرار گرفته است. در شرایط فعلی خلق ثروت و ارزش در صنعت پتروشیمی صرفا تولید محصولات بالادستی و میان دستی نیست و بر اساس سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با محور تکمیل زنجیره‌های ارزش مهمترین رکن و محور توسعه پتروشیمی در کشور خواهد بود. همزمان با مرور تحولات پیش روی توسعه صنعت پتروشیمی، برگزاری یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست به بهترین فرصت برای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی تبدیل شده است. در یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست بیش از یک‌هزار شرکت داخلی و بین‌المللی از بیست و چهار کشور جهان به ویژه کشورهای صاحب فن آوری و تکنولوژی اروپایی و آسیایی شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، سوئیس، اتریش و ... در تهران گردهم جمع خواهند شد. بر این اساس با توجه به حضور همزمان تمامی برندهای صاحب دانش فعال در صنایع تکمیلی پتروشیمی در حوزه‌های مهندسی، ساخت ماشین آلات، تجهیزات، قالب، تجارت و بازرگانی، مواد اولیه و کامپاند، خدمات فنی و ... در چهار گروه کالایی، فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی، پلیمر و پلاستیک ایران باید از این فرصت طلایی برای توسعه، به روز رسانی و نوسازی خطوط تولید موجود و حتی راه اندازی خطوط جدید تولید استفاده بهینه را داشته باشند. فعالان صنایع تکمیلی پتروشیمی با حضور در یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست به عنوان مشارکت کننده و یا بازدیدکننده می‌توانند در حوزه طراحی، ساخت، انتقال دانش و بهره برداری جدیدترین ماشین آلات و تجهیزات تبدیل محصولات نیمه خام پتروشیمی و پلیمری به محصولات و کالاهایی با بالاترین کیفیت، ارزش و استاندارد بهره برداری کنند. از سوی دیگر در کنار حوزه ساخت و توسعه ظرفیت‌های تولید در صنایع تکمیلی پتروشیمی، فعالان این صنایع ارزش آفرین با استفاده از فرصت‌های تجاری و بازرگانی برگزاری یازدهمین نمایشگاه ایران پلاست می توانند نسبت به تقویت و تثبیت موقعیت تجاری خود در حوزه صادرات محصولات در بازارهای جهانی و منطقه ای هم اقدام کنند. ایجاد کنسرسیوم های بین‌المللی، آشنایی با بازارهای جدید، تحلیل وضعیت عرضه و تقاضا در بازارهای هدف، بررسی و نیازسنجی تقاضا نسبت به تولید محصولات جدید و نوآورانه را هم باید از مجموعه اهدافی دانست که با حضور و مشارکت در نمایشگاه ایران پلاست برای توسعه بازارهای صادراتی قابل تحقق است. آری، نمایشگاه ایران پلاست می تواند به بازوی اجرایی تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنایع پتروشیمی ایران تبدیل شود.

 

رضا خلج - مدیر مسئول نشریه الکترونیکی پیام پتروشیمی

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی