102

سرمایه گذاری آمریکا در صنعت پتروشیمی تا سال 2020

سرمایه گذاری آمریکا در صنعت پتروشیمی تا سال 2020
(چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

سرمایه گذاری در صنایع شیمیایی غیر ارگانیک و کودهای شیمیایی نیز افزایش یافته است.

شرکت های پیشرو در صنعت پتروشیمی جهان در طول چند سال گذشته به سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی و فرآورده های شیمیایی در ایالات متحده آمریکا روی آورده اند تا بدین ترتیب از منابع فراوان و خوراک ارزان قیمت این کشور بهره برده و کسب و کار خود را گسترش دهند. سایر شرکت های پتروشیمی نیز اخیرا به سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی و محصولات شیمیایی این کشور علاقمند شده اند. علاوه بر این، سرمایه گذاری در صنایع شیمیایی غیر ارگانیک و کودهای شیمیایی نیز افزایش یافته است. در مجموع، در حدود 100 پروژه در صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا معرفی شده یا آغاز به کار کرده اند. شورای مواد شیمیایی آمریکا[1](ACC) جزییات مربوط به این پروژه ها را بررسی کرده است. برخی از این پروژه ها سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) شرکت های تولید مواد شیمیایی در کشورهای برزیل، کانادا، آلمان، اندونزی، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، تایوان و غیره هستند. این پروژه ها شامل پروژه های تولید تقریبا 60 میلیون مترمکعب انواع محصولات پتروشیمی، رزین های پلاستیکی، سایر محصولات پایین دستی، انواع کودهای شیمیایی و سایر محصولات هستند.

شورای مواد شیمیایی آمریکا به منظور بررسی تاثیر اقتصادی این پروژه ها، که نتیجه مستقیم فراوانی و ارزانی خوراک در ایالات متحده آمریکا است، به جای حدس و گمان فقط پروژه های واقعی را در نظر گرفت. تخمین زده شده است که مجموع سرمایه گذاری انجام شده در این کشور تا سال 2020 رقمی  بالغ بر 7/71 میلیارد دلار آمریکا[2] خواهد بود. میزان افزایش سود سالانه سرمایه گذاری ها در صنعت مواد شیمیایی ایالات متحده آمریکا در جدول 1 نشان داده شده است.

آمار ارائه شده در جدول 1 حاکی از این هستند که هزینه های سرمایه ای صنعت مواد شیمیایی ایالات متحده آمریکا افزایش یافته است و دلیل آن تجدید رقابت پذیری در گاز شیل بوده است. یعنی، اثرات طرف عرضه. اثرات طرف تقاضا نیز در نظر گرفته نشده اند.

جدول 1- افزایش هزینه های سرمایه ای در صنعت مواد شیمیایی ایالات متحده آمریکا تا سال 2020 به دلیل کشف منابع گاز شیل- رقابت پذیری را افزایش داده است

(ارقام به میلیارد دلار آمریکا و به نرخ دلار سال 2012)

  

سال

12-2010

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

کل

سرمایه گذاری

7/5

8/7

3/11

6/14

4/12

1/7

4/4

7/4

7/3

7/71

این هزینه های سرمایه گذاری شامل احداث کراکرهای جدید به علاوه سرمایه گذاری های سرمایه ای است که هدف از آن گسترش ظرفیت تولید برای محصولات موجود، ایجاد ظرفیت تولید محصولات جدید، جایگزینی کارخانه و تجهیزات موجود، بهبود کارایی های عملیاتی، ذخیره سازی انرژی، ایمنی و سلامت، تولید محیطی و سایر پروژه ها است.

در سال 2012، میزان سرمایه گذاری در صنعت تولید مواد شیمیایی ایالات متحده آمریکا (به جز صنعت محصولات دارویی) مبلغی در حدود 8/31 میلیارد دلار آمریکا بوده است. بیش از 2/3 میلیارد دلار آن مربوط به پروژه های گاز شیل بوده که شامل سرمایه گذاری در شروع مجدد برخی از کارخانه ها، پروژه های مشکل دار و توسعه هایی شد که از سال 2012 آغاز شده بود. در واقع سرمایه گذاری های مربوط به گاز شیل در صنعت تولید مواد شیمیایی از سال 2010 آغاز شده بود. بین سال های 2010 و 2011، در حدود 5/2 میلیارد دلار دیگر در پروژه های مرتبط با گاز شیل سرمایه گذاری شده بود. بنابراین، در مجموع 7/5 میلیارد دلار از مخارج سرمایه ای تاکنون خرج شده است. بقیه 66 میلیارد دلار مخارج سرمایه ای مربوط به پروژه های گاز شیل نیز از سال 2013 تا 2020 خرج خواهد شد. تاریخ های برنامه ریزی شده برای شروع پروژه های معرفی شده حاکی از این هستند که مخارج سرمایه ای در سال 2015 (به نرخ دلار سال 2012) به رقمی حدود 6/14 میلیارد دلار آمریکا می رسید. این آمار در نمودار 1 نمایش داده شده اند.

نمودار 1- افزایش هزینه های سرمایه ای پروژه های مربوط به گاز شیل تا سال 2020

 سرمایه گذاری

نمودار 2 نیز ترکیب سرمایه جدید را به تفکیک نوع دارایی نشان می دهد. همانطور که در این نمودار مشاهده می شود کشتی های پرفشار، ستون های تقطیر، راکتورها، مبدل های حرارتی، لوله ها، کمپرسورها و سایر تجهیزات عمده در این فرآیند تقریبا 26 درصد هزینه های سرمایه ای را تشکیل می دهند. سهم سایر گروه های کالایی عمده از هزینه های سرمایه ای عبارت است از: ادوات لوله کشی و سوپاپ (5 درصد)، کاربرد وسایل و تجهیزات (8 درصد)، و موتورهای تبدیل، تبدیل کننده ها، لوله ها، سیم و کابل ها و سایر وسایل الکتریکی (4 درصد). ساختمان سازی نیز حدود 10 درصد را شامل می شود و سایر ساخت و سازهای غیر مسکونی نیز حدود 38 درصد از کل را تشکیل می دهند. خدمات مهندسی نیز در توازن نهایی محاسبه می شوند.

نمودار 2- ترکیب سرمایه جدید به تفکیک نوع دارایی

 سرمایه گذاری

ترکیب پروژه هایی که تاكنون معرفی شده اند بیشتر به سمت محصولات پتروشیمی حجیم متمایل شده اند،  که اساسا شامل کراکر بخار مخصوص اتیلن و تولید هدفمند پروپیلن می شود. در ماه های اخیر نیز پروژه های زیادی برای تولید متانول و آمونیاک و همچنین محصولات کودی و رزین های پلاستیکی تولید شده در صنایع پایین دستی معرفی شده اند. از آنجایی که محصول کراکرهای بخار عمدتا و به صورت اولیه برای تولید رزین های پلاستیکی به کار می رود، انتظار می رود که پروژه هایی که در آینده معرفی می شوند بیشتر برای تولید این محصول و نیز سایر محصولات پایین دستی باشد.

نمودار 3 برآوردهای ما را از روند افزایشی هزینه سرمایه در اثر کشف گاز شیل را نشان می دهد که باعث افزایش رقابت پذیری برای تولید این محصول شده است. احتمالا این سهم ها در طول زمان تحول پیدا خواهند کرد زیرا ظرفیت تولید محصولات پایین دستی همچون فرآورده های پتروشیمی به سرعت در حال افزایش است. در نتیجه، ترکیب هزینه های واقعی سرمایه به نحوی تغییر خواهد کرد که سهم محصولات پایین دستی و محصولاتی که ارزش افزوده بالاتری ایجاد می کنند، افزایش یابد. علاوه بر این، تولید بیشتر این مواد شیمیایی تقاضا برای محصولات نهایی تولید شده از این مواد (مانند کاتالیزورها) را افزایش می دهد.

نمودار 3- ترکیب جدید هزینه های سرمایه ای در صنعت مواد شیمیایی به تفکیک منطقه

 سرمایه گذاری

در شرایطی که خوراک در ایالات متحده آمریکا بسیار فراوان و ارزان شده است، صنعت پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی در این کشور بزرگترین فرصت را در طول 75 سال گذشته به دست آورده است. سرمایه گذاری های کلانی برای اجرای 100 پروژه انجام شده است. مزیت رقابتی آمریکا، چالش های جدیدی را برای صنعت جهانی پتروشیمی ایجاد کرده است. ایالات متحده آمریکا اکنون به عنوان منطقه ای نگریسته می شود که تولید در آن صورت می گیرد. تعداد بسیار زیادی از شرکت های پتروشیمی اروپایی و آسیایی در حال برنامه ریزی یا ارزیابی سرمایه گذاری در این کشور هستند. حتی یکی از بزرگترین شرکت های پتروشیمی خاورمیانه نیز در حال مذاکره برای سرمایه گذاری در آمریکا است. در واقع، تقریبا از 97 پروژه که در این تحلیل مورد بررسی قرار گرفته اند، 50 پروژه از سوی سرمایه گذاران خارجی انجام خواهد شد و تقریبا 51 درصد از هزینه های سرمایه ای توسط خارجیان تامین خواهد شد. اگرچه همچنان تامین نیازهای داخلی آمریکا یکی از مهم ترین مسایلی است که باید به آن پرداخته شود، اما تعداد بسیاری از این پروژه ها نیز برای افزایش صادرات در نظر گرفته خواهند شد.

 



[1]American Chemistry Council

[2]برآوردها بر اساس نرخ دلار در سال 2012 صورت گرفته است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی