مدیرعامل تاپیکو اعلام کرد:

رویکرد ایران پلاست از «پلی‌اتیلن» باید به «پروپیلن» تغییر کند

رویکرد ایران پلاست از «پلی‌اتیلن» باید به «پروپیلن» تغییر کند
(چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶) ۱۰:۲۷

مدیرعامل هلدینگ تاپیکو با تاکید بر اینکه رویکرد نمایشگاه های ایران پلاست باید از «پلی‌اتیلن» به «پروپیلن» تغییر کند، زیرا توسعه آتی صنعت پتروشیمی، پروپیلن محور است، گفت: ایران پلاست زمینه خودکفایی در تولید کاتالیست‌های پلیمری را فراهم کرد.

«محمد حسن پیوندی» در گفتگو با ستاد خبری یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با بیان اینکه از سال 81 همزمان با اوج توسعه صنعت پتروشیمی از طریق برنامه سوم در شرکت ملی صنایع پتروشیمی به این نتیجه رسیدیم وقت آن رسیده در سطوح بین‌المللی نقش بیشتری داشته باشیم، گفت: بر این اساس دو ابتکار جدید به خرج دادیم یکی طراحی همایش بین‌المللی پتروشیمی(IPF)  و دیگری برگزاری نمایشگاه ایران پلاست بود.

مدیرعامل هلدینگ تاپیکو با اعلام اینکه در آن ایام محصولات پلیمری ایران وارد بازار می شد و از طریق پارس جنوبی مزیت‌هایی در تولید محصولات پلیمری داشتیم، تصریح کرد: زیرا میدان گازی پارس جنوبی حدود 10 درصد ترکیبات دو کربنه به بالا دارد که ارزش افزوده بالایی بوده و 90 درصد باقی متان است.

این پیشکسوت صنعت پتروشیمی با بیان اینکه یعنی این متان یا سوخت کشور را تشکیل می دهد یا برای صادرات گاز استفاده می شود و یا به اوره و متانول می تواند تبدیل شود، اظهار داشت: در مورد 10 درصد دوکربنه به بالا 5.5 درصد آن اتان است و بهترین خوراک برای تولید اتیلن محسوب می شود از نظر حجم سرمایه گذاری، به عبارت دیگر برای نمونه سرمایه گذاری یک واحد یک میلیون تنی اتیلن که خوراک آن اتان است نصف واحدی است که با نفتا کار می کند.

پیوندی، افزود: بنابراین طبیعی است که محصولات اتیلن و پلی اتیلن فراوان بوده و اتان یا باید سوزانده شود و ارزشی معادل متان دارد از نظر انرژی و یا تبدیل به اتیلن شود. بنابراین قیمت آن از حدی بالاتر نمی‌رود و هزینه حمل کشتی های آن بسیار گران است.

مدیرعامل هلدینگ تاپیکو با یادآوری اینکه با توسعه پارس جنوبی ایران صاحب حجم زیادی اتیلن شد و امروز درحدود 5 تا 6 میلیون تن تولید اتیلن داریم که کمتر از یک میلیون تن آن به پروپیلن تبدیل می شود اما یکی از کارهای خوب در تولید پلی اتیلن سبک است، تاکید کرد:  بنابراین یک بعد فلسفه ایجاد نمایشگاه ایران پلاست  توانمندی ایران در تولید و عرضه محصولات پلی‌اتیلنی بود که به مرحله صادارت رسیده بود و باید بیش از گذشته در مجامع بین‌المللی شناخته می‌شدیم و حضور پیدا می کردیم.

به گفته این مقام مسئول مسئله بعد پروپیلن است و باید کار کنیم که سمت و سوی نمایشگاه ایران پلاست فقط پلی اتیلن نباشد به صورتی که عمده نیازهای پروپیلنی ما از طریق واردات تامین شود. در حال حاضر براساس آمار شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعداد شرکت‌های خارجی معادل شرکت‌های ایرانی شده است یعنی در کنار تاثیر مثبت برجام، بازار ایران برای آنها جذابیت خاصی پیدا کرده است بخش عمده این برای پروپیلن است.

پیوندی در ادامه با اعلام اینکه به شدت به کیفیت اعتقاد دارم، از نظم و انضباط غرفه ها، برنامه ها و ملاقات ها گرفته تا دیگر مسائل و باید ملاقات ها در نمایشگاه ایران پلاست هدفمند باشد که به دنبال دانش فنی هستیم، به دنبال فاینانس هستیم، گفت: در جمع بندی پایانی برگزاری نمایشگاه ایران پلاست اگر بتوانیم به حل شدن نبود دانش فنی کمک کنیم یا اگر به تجاری سازی کردن کاتالیست های تولیدی کمک کنیم، موفق خواهیم بود.

مدیرعامل تاپیکو با بیان اینکه جمعیت زیادی از نمایشگاه ایران پلاست بازدید می کنند و جامعه فنی و تخصصی برای نیاز به نمایشگاه می‌آیند، تصریح کرد: باید بتوانیم در این اتفاق برجام و نتایج آن را لمس کنیم؛ یکی از دلایل رشد کاتالیست‌ها همین نمایشگاه بوده که شرکتها متوجه شدند کاتالیست‌های مورد نیازشان ایرانی شده و از آن استفاده کردند.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی