104

چشم انداز تولید محصولات پایین دستی پتروشیمی در آسیا (اسیدها)

چشم انداز تولید محصولات پایین دستی پتروشیمی در آسیا (اسیدها)
(دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

آکریلونیتریل(ACN): رکود بازار در نیمه اول سال 2017 باعث شد که قیمت آکریلونیتریل در بازار آسیا افزایش یابد، اما بر اساس شنیده ها از منابع آگاه احتمال دارد که این روند در نیمه دوم و ماه های پایانی سال 2017 متوقف شود زیرا عرضه این محصول اندکی افزایش یافته است.

فصل رکود بازار در آسیا از ماه فوریه سال 2017 آغاز شد و در ماه مه به پایان رسید و همین امر باعث شد که قیمت آکریلونیتریل که شروع به افزایش کرده بود، روند کاهشی خود را آغاز کند.

قیمت آکریلونیتریل آسیا از ماه اکتبر شروع به کاهش کرد، اتفاقی که از ماه مارس تاکنون همه فعالان صنعت پتروشیمی منتظر شنیدن آن بودند و تحلیل گران بازار معتقدند که این روند نزولی تا اواخر سال 2017 میلادی ادامه خواهد داشت و تقاضای فصلی را کاهش خواهد داد.

شرکت اینئوسنیتریلز(INEOS Nitriles)در کارخانه گرین لیک (Green Lake)از تاریخ 15 ژوئیه 2017 اعلام شرایط فورس ماژور کرده است، زیرا بر اساس بررسی های صورت گرفته لوله اصلی تامین خوراک پروپیلن این کارخانه در اثر سیل آسیب جدی دیده بود.

قیمت آکریلونیتریل در شمال شرق آسیا به میزان 11 درصد کاهش یافته و به رقم 1.150 تا 1.250 دلار آمریکا به ازای هر تن (شامل هزینه حمل و نقل) رسیده است. در هند نیز قیمت این محصول به میزان 24 درصد کاهش یافته و به رقمی بین 1.000تا 1.100 دلار آمریکا به ازای هر تن رسیده است.

میزان دسترسی به حمل دریایی به آسیا در نیمه اول سال میلادی آینده به شدت کاهش خواهد یافت، زیرا بر اساس شنیده ها تولیدکنندگان اصلی آکریلونیتریل در ایالات متحده آمریکا شامل اینئوس نیتریلز، اسند پروفورمنس متریالز (Ascend Performance Materials)وکورنراستون کمیکال(Cornerstone Chemical)در ماه مه سال آتی تولیدات خود را کاهش خواهند داد.

یکی از مصرف کنندگان نهایی محلی معتقد است: «حمل بار از طریق آب های عمیق در نیمه اول سال 2017 کمتر خواهد بود زیرا تولیدکنندگان آمریکایی در ماه مه برنامه های تعمیر و نگهداری ماشین آلات خود را اجرا خواهند کرد.»اما بر اساس گزارش های تحلیلی در نیمه اول سال 2017 قیمت آکریلو نیتریل بسیار بالاتر از نیمه دوم خواهد بود.

نمودار 1- تغییرات قیمت آکریلونیتریل در بازار آسیا

صنایع پایین دستی  

منبع: ICIS.com

اسید استیک

قیمت اسید استیک در سه ماهه دوم و سوم افزایش یافته است، این افزایش به دلیل استانداردهای جدید برای ارزش های بالاتر خوراک متانول و نیز افزایش تقاضا برای تولید کارخانه های تبدیل متانول به اولفین(MTO) در چین و کاهش تولید کارخانه تولید اسید استیک به دلیل وقوع سیل است.

تولیدکنندگان و مبادله کنندگان اسید استیک تخمین می زنند که قیمت خوراک متانول در چین به طور بالقوه می تواند به سطح استاندارد جدیدی در حدود 300 دلار آمریکا به ازای هر تن برسد که این امر به دلیل افزایش تقاضا برای کارخانه های تبدیل متانول به اولفین است.

همچنین پیش بینی شده است که ارزش متانول تولیدی از زغال سنگ در چین به دلیل کاهش تقاضا برای بخش تبدیل متانول به اولفین همچین بالا باقی بماند.

جدول 1- برنامه تعطیلی کارخانه های تولید اسید استیک در سال 2017

صنایع پایین دستی

انتظار می رود که افزایش هزینه خوراک متانول ارزش اسید استیک را در بازار داخلی چین و همچنین آسیا تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه، قیمت های بالای اسید استیک فقط در سه ماهه دوم و سوم سال 2017 ادامه داشت و دلیل آن نیز تعطیلی واحدهای تولیدی اسید استیک در این دوره بوده است.

نمودار 2- تغییرات قیمت اسید استیک در بازارهای آسیا

صنایع پایین دستی

منبع: ICIS.com

جدول 2- پروژه های جدید اتیل استات

صنایع پایین دستی

منبع: ICIS.com

جدول 3- پروژه های جدید اسید ترفتالیک خالص (PTA)

 صنایع پایین دستی

منبع: ICIS.com

گزارشات حاکی از این هستند که برخی از تولیدکنندگان اسید استیک در شمال شرقی آسیا که تاکنون تمرکز اصلی شان بر روی فروش داخلی بوده است، مجبور هستند که از بازار نقدی اسید استیک وارد کنند تا بتوانند نیازهای مصرف کنندگان داخلی را تامین کنند.

قیمت اسید استیک در کل سال 2016 همیشه بالا بود که دلیل آن کمبود عرضه و موقعیت نرمال عرضه بوده است. اما این قیمت ها از ماه سپتامبر به بعد به دلیل کاهش تولید چندین کارخانه کلیدی در چین و نیز هزینه های بالاتر خوراک به شدت افزایش یافته اند.

از نظر میزان رشد تقاضا، فرصت های جدید تولید در بخش پایین دستی در سال 2017 برای چین، کره جنوبی و هند به وجود آمده است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی