105

چشم انداز تولید محصولات پایین دستی پتروشیمی در آسیا(بخش دوم)

چشم انداز تولید محصولات پایین دستی پتروشیمی در آسیا(بخش دوم)
(چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

اسید آدیپیک(ADA)

روند صعودی قیمت اسید آدیپیک در آسیا در فصل اول سال ضعیف شد، زیرا عرضه این محصول، به دلیل افزایش ظرفیت تولید چین و نیز کاهش تقاضا، به شدت افزایش یافت.

با عملیاتی شدن خط تولید کارخانه شرکت مواد شیمیایی مواد جدید تیائوئن ظرفیت تولیدی جدیدی به میزان 140 هزار تن در سال به تولید اسید آدیپیک اضافه شده است.

ضمن اینکه در هفته های منتهی به سال جدید چینی ها، که مصادف با 28 ماه ژانویه سال 2017 است، و همزمان با کاهش تولید کارخانه های مشتقات پایین دستی تقاضا برای این محصول پتروشیمی اندکی افزایش یافت.

اکثر کارگران مهاجر در بازارهای کلیدی چین برای جشن سال نو به شهر خود باز می گردند که ممکن است یک هفته کامل به طول انجامد. تعطیلات سال نو در چین از 27 ماه ژانویه تا 2 فوریه طول می کشد. سال جدید قمری همچنین در بخش های جنوب شرقی آسیا و شمال شرقی آسیا نیز جشن گرفته می شود.

یکی از خریداران محلی می گوید: «امیدوارم که تا پایان سال 2017 و پس از افزایش عرضه قیمت اسید آدیپیک به سطح معقولی افزایش یابد، زیرا قیمت های جاری سود ما را به طور قابل توجهی کاهش داده است.»

چین یکی از مهم ترین عرضه کنندگان اسید آدیپیک در آسیا است ولی همچنین این محصول را وارد هم می کند.

بر اساس گزارش ICIS، قیمت اسید آدیپیکتولید شده در چین از ماه سپتامبر سال 2016 تا کنون از حدود 1500 دلار آمریکا به ازای هر تن به حدود 1550 دلار آمریکا به ازای هر تن رسیده است که این قیمت شامل هزینه تولید و حمل و نقل این محصول نیز می شود. دلیل افزایش قیمت اسید آدیپیک افزایش هزینه خوراک بنزن و کاهش عرضه داخلی بوده است.

نمودار 1- روند تغییرات قیمتی اسید آدیپیک

 صنایع پایین دستی

منبع: ICIS.com

در همین حال، قیمت سایر محصولات تولید شده در آسیا نیز از ماه سپتامبر سال 2016 به میزان 26 درصد افرایش یافته و در مناطق شمال شرقی آسیا از حدود 1450 دلار آمریکا به ازای هر تن به حدود 1600 دلار آمریکا به ازای هر تن رسیده است.

به دلیل کاهش شدید حاشیه سود تولیدکنندگان چینی و نیز قوانین جدید دولت این کشور برای کاهش ظرفیت تولید این محصول، اکثر آنها کارخانه های خود را با 50 تا 60 درصد ظرفیت اداره می کردند تا بتوانند زیان خود را حداقل کنند.

به برخی از شرکت های پتروشیمی، شامل شرکت شاندونگهایلی، دستور داده شده بود که نرخ بهره برداری خود را کاهش دهند تا کیفیت هوا در مناطق شمالی چین بهبود یابد. اما این کاهش عرضه اخیرا و به دلیل از سرگیری تولید در یکی از مهم ترین کارخانه های تولید اسید آدیپیک کشور تا حدی جبران شد. تولیدکننده این کارخانه در حال حاضر فرآیند بازگشت به نرخ بهره برداری اولیه را طی می کند.

در هفته منتهی به 21 دسامبر هر سال، فعالیت بازار اسید آدیپیک به حالت تعطیل درمی آید زیرا فروشندگان حاضر نیستند با قیمت های کمتر بار جدید را تخلیه کنند و خریداران نیز با نزدیک شدن به پایان سال تمایلی ندارند که ذخیره انبار خود را افزایش دهند.

یکی از تولیدکنندگان عمده چینی در این مورد می گوید: «ما همه بارهای مربوط به ماه دسامبر را فروخته ایم و حتی همه بارهای تحویل ژانویه را نیز تحویل داده ایم، بنابراین در حال حاضر هیچ سفارش جدیدی نمی گیریم و فقط در حال تحویل سفارشات ثبت شده قبلی مشتریان خود هستیم.

فعالان بازار اسید آدیپیک معتقدند که در سال میلادی جدید یعنی سال 2018 قیمت این محصول از قیمت بازار خوراک بنزن تبعیت خواهد کرد.

اتیلن وینیل استات (EVA)

به گزارش ICIS تولیدکنندگان اتیلن وینیل استات (EVA) آسیا، به دلیل کاهش تقاضا در چین برای محموله های این محصول که آن هم به نوبه خود به علت افزایش ظرفیت تولید اتیلن وینیل استات (EVA) در چین و خاورمیانه بوده است، سال پر چالشی را پیش رو خواهند داشت.

در میان همه تولیدکنندگان اتیلن وینیل استات (EVA) شرکت پتروشیمی سیل بوتجیانگ شو چین برای تولید آزمایشی با ظرفیت 300 هزار تن در سال در کارخانه خود در شهر لیانیوگانگ در ایالت جیانگ شو در اواخر دسامبر برنامه ریزی کرده است، این در حالی است که برنامه افتتاح این کارخانه بارها عقب افتاده است.

یک تولیدکننده اتیلن وینیل استات (EVA) در کره جنوبی در این باره می گوید: «ظرفیت تولید اتیلن وینیل استات (EVA) در چین افزایش یافته است، بنابراین میزان واردات این کشور در سال پیش رو کاهش قابل ملاحظه ای خواهد یافت، بنابراین این موضوع برای ما بسیار سخت خواهد بود.»

تولید اتیلن وینیل استات (EVA) در چین تقریبا 35 درصد از میزان تقاضای این کشور را پوشش می دهد، اما این میزان از سال 2017 به بعد به حدود 50 درصد خواهد رسید.

چین در نه ماهه اول سال حدود 700 هزار تن از درجات اولیه اتیلن وینیل استات (EVA) را وارد کرده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته در حدود 9 درصد افزایش نشان می دهد.

تولیدکنندگان مختلف در آسیا به این موضوع اشاره می کنند که تمرکز تولید خود را به جای درجات عمومی فومی شکل بر روی درجاتی قرار خواهند داد که کمتر تولید شده اند و به این منظور محتوای وینیل استات (VA) را بین 14 تا 20 درصد قرار خواهند داد تا بتوانند پویایی های متغیر بازار را تحمل کنند.

اتیلن وینیل استات (EVA) با محتوای 14 تا 20 درصد وینیل استات در صنعت تولید فوم و کفش مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی دیگر از تولیدکنندگان اتیلن وینیل استات (EVA) کره جنوبی می گوید که «ما نسبت به ظرفیت های تولیدی جدید اتیلن وینیل استات (EVA) خیلی خوش بین نیستیم. طرف تقاضا در چین خیلی شفاف نیست اما به وضوح اتیلن وینیل استات (EVA) با درجه فومی اقیانوس سرخی از قیمت گذاری رقابتی را ایجاد خواهد کرد.»

سایر تولیدکنندگان در حال تنوع بخشی به تولیدات خود هستند و درجات مختلفی از اتیلن وینیل استات (EVA) با محتوای وینیل استات بالاتر را تولید می کنند و تولیدات خود را به بازارهای دیگری مانند اروپا، آمریکای جنوبی و آفریقا صادر می کنند.

اتیلن وینیل استات (EVA) با محتوای 22 تا 30 درصد وینیل استات در صنعت سیم و کابل و همچنین در صنعت تولید چسب های حراراتی مورد استفاده قرار می گیرد.

تولیدکننده اهل کره جنوبی می گوید: «در طول دو سه سال گذشته ما شروع به تنوع بخشی به تولید خود کرده ایم و محصولاتی مانند چسب های حراراتی، پنل های خورشیدی و اتیلن وینیل استات (EVA) با درجه مناسب برای سیم و کابل یا اتیلن وینیل استات (EVA) با محتوای وینیل استات بسیار بالا برای کاربرد فومی تولید می کنیم.»

حرکت از سمت تولید درجه وینیل فومی به این مفهوم است که برای برخی از تولیدکنندگان کره ای بسیار سخت خواهد بود که سهم بازار خود را در هند حفظ کنند.

اتیلن وینیل استات (EVA) تولید کره جنوبی در هند از تعرفه گمرکی معاف است در حالی که تولیدکنندگان خاورمیانه و شمال شرقی آسیا باید در حدود 5/7 درصد تعرفه وارداتی پرداخت کنند.

وی می افزاید: «ما برای اینکه بازار مناسب خود را پیدا کنیم، این بازار باید 15000 تا 20000 تن تقاضای جدید برای انواع درجات داشته باشد، اگرچه ممکن است این رقم کم به نظر بیاید اما همین قدر برای ما کافی خواهد بود.»

اگرچه در زمانی نه چندان دور تولیدکنندگان اتیلن وینیل استات (EVA)، چشم انداز روشنی را در مورد قیمت گذاری پیش رو خواهند داشت به این دلیل که فصل تولید حداکثری با مواد اولیه تولید کفش در صنایع پایین دستی در چین و هند و نیز در بخش های تولید چسب های حرارتی فرا رسیده است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی