108

پتروشیمی صنعتی پویا در مسیر توسعه

پتروشیمی صنعتی پویا در مسیر توسعه
(سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

دستاوردهای کسب شده در تعالی سازمانی می‌تواند بسیار تاثیرگذار و نقش‌آفرین باشد و فرصت های ایجاد شده را با تفکری راهبردی و هوشمندانه در ارتباط با توسعه پایدار صنعت پتروشیمی ایجاد کند .

به گزارش خبرنگار پیام پتروشیمی ، برگزاری فرآیند جایزه تعالی درسطح صنعت ارزش آفرین پتروشیمی و گروه ذینفعان بدون تردید فرصت های بهبود زیادی را برای این صنعت ارزش آفرین فراهم کرده است. خلاقیت و نوآوری، بهره مندی از منابع انسانی با بهینه ترین فرآیندها، چابکی سازمانی از مهمترین مولفه های مورد نیاز برای خلق فردایی بهتر برای این صنعت عظیم است که بنا بر باور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اشاعه فرهنگ تعالی و سرآمدی در قالب تمرین مدلEFQM   در سطح شرکت های پتروشیمی و گروه ذینفعان مناسب ترین رویکرد برای خلق فردایی بهتر برای این صنعت است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی معتقد است که کیفیت و حصول به اهداف کیفی متعالی نیازمند تلاش مستمر و پشتکاریست که در کوتاه مدت حاصل نمی آید بنابراین باید به مقوله بهبود مستمر توجه ویژه کرد. این در حالی است که موفقیت در بازار رقابتی موجود به کارکنان خلاق نیاز دارد که در مدل EFQM به مفهوم «خلاقیت و نوآوری» توجه شده است. موضوع مهم دیگری که در مدل تعالی به آن توجه شده فرایند گرایی و بازنگری فرایند های کاری ماست که شامل محصول با کیفیت، مداوم و پایدار است و باید بصورت مداوم مورد پایش قرار گیرد.

هشتمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی با عنوان "سازمان سرآمد، زمینه ساز تحول اقتصادی" از خرداد 96 ثبت نام خود را آغاز کرده و در پنج اسفند با تقدیر از برگزیدگان در بخشهای تقدیر نامه 2 ستاره، 3 ستاره، 4 ستاره، 5 ستاره، سطح تندیس بلورین، سطح تندیس سیمین، سطح گواهی تعهد به تعالی و سطح گواهی حضور به کار خود پایان داد.

بساق زاده رییس شورای سیاستگذاری هشتمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی در آیین تقدیر از برگزیدگان این جایزه گزارشی از عملکرد صنعت پتروشیمی ایران در این دوره ارائه کرد و در خصوص شرکت های حاضردرهشتمین دوره تعالی صنعت پتروشیمی گفت: در مجموع ۷۵ شرکت ثبت نام کردند که از بین آنها ۳۱ شرکت تولیدی، پشتیبانی و خدمات، ۵ طرح و پروژه در حال ساخت که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته اند، ۲۲ شرکت پیمانکاری و تامین کنندگان و سازندگان و ۱۷ شرکت از صنایع پایین دستی پتروشیمی بودند.

نوروز زاده در مراسم تقدیر از برگزیدگان خاطر نشان کرد: برگزاری این جوایز و استفاده از مدل های علمی روز دنیا، خطوط راهنمایی برای سازمان ها ایجاد می کنند تا پیشرفت ها و عملکرد خود را در زمینه کیفیت و سرآمدی سازمانی اندازه گیری نموده و با تکیه بر نقاط قوت خود ضمن شناسایی و رفع نقاط ضعف در مسیر سرآمدی گام بردارند.

 

ویژگی های هشتمین دوره جایزه تعالی

 

تشکیل کمیته ارزیابی برای برنامه‌ریزی بهتر و زمان بندی بازدیدها، دریافت و توزیع اظهارنامه به صورت الکترونیکی و از طریق پایگاه جایزه و ایمیل، سنجش توانمندی ارزیابان و سرارزیابان و اعطای گواهینامه حضور به تمام نمایندگان شرکت ها و ارزیابانی که در دوره ها و کارگاه ها شرکت می کنند و در نهایت ارائه کتابچه راهنمای جایزه تعالی برای کمک به ارزیابان از نو آوری های این دوره نسبت به دوره های قبل است.

دبیر جایزه تعالی صنعت پتروشیمی اصلی ترین هدف فرآیند جایزه تعالی را بهبود مستمر می داند و می گوید به منظور اجرای یک رویکرد اثربخش همیشه بهبود مستمر مد نظر دست اندرکاران جایزه خصوصا دبیر خانه بوده است. در این راستا در هر دوره با دریافت نظرات و پیشنهادات در این فرایند نسبت به تعریف برنامه های بهبود، اقدام شده و همیشه کانال های ارتباطی برای دریافت این نظرات باز است.

 

پتروشیمی در جایزه سرآمدی نفت

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که پنج شرکت برتر در صنعت پتروشیمی با رویکرد ارزیابی یکپارچه به جایزه صنعت نفت معرفی خواهند شدکه پس از تعیین برگزیدگان صنعت پتروشیمی این شرکت ها در قالب جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت ارزیابی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

مرضیه شاهدایی قائم مقام وزیر نفت معتقد است چنین ارزیابی هایی با تکیه بر معیارهای مشخص شده برای رفع نقاط ضعف و بهبود شرکت ها کمک می کند. بر همین اساس وزارت نفت همواره برای تعالی شرکت ها جزو مجموعه های پیشرو بوده و از سال ٨٩ نیز مراسم جایزه تعالی صنعت پتروشیمی آغاز شده و شرکت ها در مسیر تعالی قرار گرفته اند.

وی با بیان این که علاوه بر پتروشیمی سایر شرکت های صنعت نفت نیز به برگزاری چنین برنامه هایی ابراز علاقه کردند، تصریح کرد: بر همین اساس در وزارت نفت جایزه سرآمدی و بهبود مستمر صنعت نفت سال گذشته با دستور وزیر نفت در دستور کار قرار گرفت و 4 شرکت اصلی زیرمجموعه وزارت نفت در این جایزه سرآمدی شرکت خواهند کرد. با توجه به تجربه برگزاری 8 دوره جایزه تعالی در صنعت پتروشیمی، این صنعت طلایه دار مدل جایزه تعالی است انتظار ما این است که شرکت های پتروشیمی دقیق تر به فعالیت های خود ادامه دهند و از مدیران پروژه ها نیز انتظار داریم در این دوره ها شرکت کنند تا پروژه ها نیز به روش های بین المللی اجرا شود.

دوره های آموزشی و تورها

تمرکز و تاکید دبیرخانه جایزه در هشتمین دوره جایزه تعالی توانمندسازی ارزیابان داخلی صنعت پتروشیمی از طریق برگزاری دوره های آموزشی داخلی، کارگاه های ارزیابی و دوره های آموزشی بین المللی مورد تایید بنیاد مدیریت کیفیت اروپا (EFQM) بود.

رییس شورای سیاستگذاری جایزه تعالی در مورد دوره های آموزشی گفت: علاوه بر ارزیابی شرکت های ثبت‌نام کننده در حاشیه جایزه تعالی دوره های آموزش ارزیابان، تورهای تعالی، کارگاههای ارزیابی و دوره هایIAT توسط مدیرانEFQM  نیز برگزار شد. تعریف دوره های توانمند سازی ارزیابان و کارشناسان شرکت های حاضر در جایزه بر اساس نظرات اصلاحی ارائه شده، برنامه ریزی جهت تخصصی شدن تیم های ارزیابی برای پویایی هر چه بیشتر فرآیند ارزیابی، تاکید و دعوت از شرکت های گروه ذینفعان صنعت پتروشیمی برای حضور و مشارکت فعال در اشاعه فرهنگ تعالی در سطح این شرکت ها ازجمله فعالیت های بهبود بخش در این حوزه است.

همپنین علاوه بر دوره های آموزشی دبیرخانه هشتمین دوره جایزه تعالی پتروشیمی تورهایی برای آشنایی مدیران صنعت پتروشیمی و ارزیابان با شرکتهای برتر در صنایع دیگر برگزار کرد. در همین راستا عباس زاده دبیر هشتمین دوره جایزه تعالی در مورد تورهای تعالی گفت: براساس مطالعه صورت گرفته شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان یک شرکت سرآمد جهت الگوبرداری در معیارهای مرتبط با توسعه منابع انسانی انتخاب شده است و در طول ارزیابی با حضور مدیران تعالی شرکت های پتروشیمی از آن بازدید و  با معیار های منابع انسانی و مدیریت دانش آشنا شدند.

برگزیدگان هشتمین دوره جایزه تعالی پتروشیمی

در پایان همایش از شرکت های برتربا اهدای لوح در سطوح مختلف تقدیر شد و خلاصه آمار شرکت کنندگان و اطلاعات لوح های اعطا شده در صنعت پتروشیمی و مجموعه نفت به شرح ذیل است:

در سطح تقدیر نامه 2 ستاره از شرکت پتروشیمی بیستون، طرح پتروشیمی گچساران، طرح شیمیایی صدف  عسلویه، شرکت کیمیاآران، شرکت آریا پالایش ایرانیان، شرکت مهندسین مشاور سازه پردازی ایران تقدیر شد.

برگزیدگان سطح تقدیر نامه 3 ستاره، شرکت پتروشیمی لاله، طرح پتروشیمی هنگام، شرکت پتروشیمی زاگرس، شرکت پتروشیمی کاویان، شرکت نیرومند پلیمر پارس، شرکت ماشین سازی پارس بودند.

در سطح تقدیر نامه 4 ستاره از شرکت پتروشیمی فن آوران، شرکت فراپیشتاز هونام فراراب، شرکت پتروشیمی کارون، شرکت پتروشیمی خوزستان، شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، شرکت بین المللی مهندسی ایران (ایرتک) تقدیر شد.

 همپنین برگزیدگان سطح تقدیر نامه  5 ستاره، شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد، شرکت پتروشیمی مروارید، شرکت پتروشیمی بوشهر، عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی، شرکت پتروشیمی اروند، شرکت پتروشیمی امیرکبیر، شرکت فاتح صنعت  کیمیا بودند.

 اما در بخش تندیس این دوره مانند دوره های قبل تندیس زرین نداشته و برگزیدگان سطح تندیس سیمین دو شرکت فراسان و شرکت پمپیران بودند و تقدیر شدگان در سطح تندیس بلورین شامل شرکت پتروشیمی شیراز، شرکت پتروشیمی رازی، شرکت پتروشیمی فجر، شرکت پتروشیمی پارس، شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، شرکت پتروشیمی مهر، شرکت پتروشیمی مبین، شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، شرکت پتروشیمی مارون، شرکت پتروشیمی خراسان، شرکت مهندسی و طراحی همپاانرژی، شرکت پتروشیمی تبریز بودند.

بر گزیدگان سطح گواهی تعهد به تعالی شرکت پتروشیمی مهاباد، شرکت پتروشیمی پلیمر کرمانشاه، شرکت پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه، شرکت پتروشیمی شیمی بافت، شرکت پترو فرهنگ، شرکت ارسا فرآیند، شرکت پلیمران سازه صبا، شرکت فرافن گاز تهران، شرکت تولیدی و بازرگانی آلیاژهای رازین پلیمر، شرکت لوله گستر خادمی، شرکت مجتمع پلاستیک طبرستان بودند.

در نهایت در سطح گواهی حضور از شرکت پژوهش و فن آوری پتروشیمی، شرکت بازرسی فنی فلات پژواک، شرکت یزد بسپار، شرکت صنایع پلاستیک خوزستان، شرکت نصب و تعمیرات نیروگاه های خوزستان، شرکت مدیریت کنترل پروژه ساخت پردیس، شرکت حنان پلاستیک، شرکت یزد پلیمر گلپایگان، شرکت راه اندازی تعمیر و نگهداری پارسیان آسیا، شرکت گروه صنعتی همارشتن، موسسه افق ارتباط بین المللی باران تقدیر شد.

نهمین دوره جایزه تعالی پتروشیمی

هنوز زمان زیادی از معرفی برگزیدگان هشتمین دوره جایزه تعالی نگذشته که دبیر خانه جایزه بر اساس تاکید مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بنا دارد در اولین فرصت، نسبت به طراحی فرآیند نهمین دوره اقدام نماید. به همین منظور برنامه کلی فرایند نهمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی به شرکت ها ارسال شده است که بر اساس آن ثبت نام از متقاضیان فروردین و اردیبهشت ماه 1397 ، آخرین مهلت تحویل اظهار نامه پایان شهریورماه 1397 و ارزیابی ها از  20 مهر ماه الی 10 آذر ماه 1397 و جشن پایانی نهمین دوره جایزه تعالی 8 دی ماه 1397 خواهد بود.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی