برنامه ریزی تاپیکو برای تداوم صادرات پایدار محصولات پتروشیمی

برنامه ریزی تاپیکو برای تداوم صادرات پایدار محصولات پتروشیمی
(چهارشنبه ۲۴ اَمرداد ۱۳۹۷) ۰۹:۴۹

هلدینگ تاپیکو برنامه ریزی های جامعی را برای تداوم تولید و صادرات پایدار انجام داده است.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، محمود مخدومی مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در جمع خبرنگاران در مورد راهکارهای مقابله با تحریم اظهارکرد: هرهفته جلساتی برای برنامه ریزی های مقابله باتحریم های احتمالی برگزار می کنیم و برای تمام موارد مانند تولید و صادرات و وصول حساب، برنامه ریزی کردیم. در حال حاضر ۱۱کشور همسایه داریم که با کمک کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می توانیم بخش زیادی از مشکلات صادرات را حل کنیم برای انتقال پول هم چند راهکار موازی برنامه ریزی کردیم.
مخدومی در مورد قیمت گذاری خوراک پتروشیمی گفت: هفته گذشته در جلسه ای با حضور انجمن صنفی پتروشیمی و همه هلدینگ ها قیمتی برای ارز پتروشیمی ها مشخص شد تا وزارت نفت بتواند بر اساس آن خوراک تعیین کند.در بخشنامه آمده ارزی که در سامانه نیما در حال حاضر عرضه می‌شود از محصولاتی است که قبلاً تولید شده. تولید کنندگان این محصولات باید مابه التفاوت نرخ فروش را به حساب دولت واریز کنند. بنابراین به نظر من اول باید همه با هم نرخ فروش در بازار ثانویه را برای یک بازه زمانی مثلا سه ماهه مشخص کنیم که وزارت نفت بر اساس آن قیمت خوراک را تعیین کند.
وی افزود: پیشنهاد همه در جلسه این بود که برای یک بازه قیمت عرضه ثابت شود تا آنها هم قیمت خوراک را ثابت کنند. قیمت خوراک قطعا بالا می رود زیرا اگر قیمت ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۸ هزار تومان رسیده بنابراین قیمت خوراک نیز متناسب با آن از ۳۸۰۰ تومان باید افزایش یابد.
مخدومی در مورد ادغام هلدینگ تاپیکو در هلدینگ خلیج فارس گفت: واگذاری بر مبنای نظر شستا است زیرا شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ۸۳ درصد از سهام تاپیکو را در اختیار دارد و قصد دارد ۱۰۳ شرکت خود را واگذار کند که در مجموعه تاپیکو ۳۷ شرکت برای واگذاری انتخاب شده اند و تاکنون ۷ شرکت قیمت گذاری شده و دوشرکت آگهی شده‌اند بر همین اساس شستا مذاکراتی با هلدینگ خلیج فارس برای واگذاری شرکت‌های پتروشیمی به این مجموعه انجام داده است.
وی در مورد برنامه‌های سال جاری هلدینگ تاپیکو در بخش پتروشیمی گفت: نهادهای عمومی غیردولتی بر اساس دستور رییس جمهور از بنگاه داری و اجرای طرح منع شده اند و باید سهامشان را تا حد ۴۰ درصد کاهش دهند اما به واسطه مسئولیت های اجتماعی ۲تا ۳طرح از قبل باقی مانده که نرخ بازگشت سرمایه خوبی دارد که شامل پروژه لاستیک در شهر الیگودرز، اوره و آمونیاک ۲ خراسان، پتروالفین، و حتی PVCدو است.
مخدومی در مورد تاثیر اجرای اصل ۴۴ و خصوصی سازی بر صنعت گفت: مجموعه های پتروشیمی بدون پالایشگاه های تامین کننده خوراک واگذار شدند و بعضی از پروژه‌ها به مجموعه های زیان ده تبدیل شدند که تدبیر اصلاحی برای این شرکت ها افزایش سرمایه و واگذاری آنهاست. در همین زمینه شرکت های پتروشیمی فارابی و آبادان قابلیت رشد و سوددهی را دارند .


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی