115

مشوق های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی آمریکا

مشوق های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی آمریکا
(سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی دلایل بسیاری برای سرمایه گذاری در کارخانه ها و تجهیزات جدید دارند.

نیازهای جدید سرمایه گذاری شامل اقداماتی مانند توسعه ظرفیت تولید هم برای محصولات موجود و هم برای محصولات جدید، جایگزینی کارخانه ها و تجهیزات متروکه و مستهلک و بهبود کارایی های عملیاتی است. در مورد کارخانه های موجود خیلی طبیعی است که اقداماتی مانند برنامه های کامل مدرن سازی انجام شود که از آخرین فناوری های پردازشی بهره می گیرد، و اغلب این اقدامات به منظور از بین بردن محدودیت ها (یعنی حداکثر سازی فرآیند تولید در یک کارخانه موجود) صورت می گیرد. سایر دلایل سرمایه گذاری در کارخانه ها و امکانات تولیدی عبارتند از صرفه جویی در مصرف انرژی، پاسخ دادن به نگرانی های محیط زیستی در حال تغییر و سایر نوآوری هایی که همچنان رقابتی هستند.

زمان بسیار زیادی مورد نیاز است تا برنامه های مربوط به مخارج سرمایه ای در صنعت پتروشیمی مانند تامین بودجه، طراحی و تکمیل پروژه ها اجرا شوند. این مساله باعث می شود که تعدیلات کوتاه مدت بسیار سخت شود، زیرا مخارج سرمایه گذاری را نیم توان به سرعت شروع یا متوقف کرد. اگرچه، با توجه به ماهیت سرمایه بر آنها، کسب و کار پتروشیمی به شدت نسبت به هزینه های سرمایه ای و سطح جریان مالی حساس هستند.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت پتروشیمی آمریکا

سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) کانالی است که از طریق آن صادرات جریان می یابد. همزمان با رشد صادرات از اوایل دهه 1980، صنعت پتروشیمی به شکل قابل توجهی از نظر حوزه فعالیت جهانی شده است، و این امر باعث شده است که میزان سرمایه گذاری  آمریکایی در کشورهای خارجی و میزان سرمایه گذاری خارجی ها در ایالات متحده آمریکا افزایش یابد.

شرکت های آمریکایی از زمان های بسیار دور در بازارهای کشورهای خارجی حضور داشته اند، و بسیاری از این شرکت ها در دهه های 1950 و 1960 جهانی شده اند. این حضور همچنان ادامه یافته است. سرمایه گذاری در کشورهای اروپای غربی تقریبا بیش از نیمی از سرمایه گذاری های شرکت های آمریکایی را تشکیل می دهد. سایر مقاصد اصلی سرمایه گذاری آمریکایی ها در صنعت پتروشیمی مربوط به کشورهای کانادا، برزیل، چین، استرالیا، سنگاپور و تایلند است.

از آنجایی که موقعیت سرمایه گذاری بر اساس ارزش کاغذی محاسبه می شود، سرمایه گذاری خارجی ها در یالات متحده امریکا بیشتر در سال های اخیر اتفاق افتاده است، بنابراین میزان آن به لحاظ ارزش اسمی بیش از میزان سرمایه گذاری خارجی ها در آمریکاست. اگرچه، اگر بخواهیم این اعداد را به لحاظ ارزش جایگزینی مورد مقایسه قرار دهیم، ارزش سرمایه گذاری آمریکایی ها در کشورهای خارجی بیشتر خواهد بود. (نمودارهای 1 و 2)

نمودار 1- سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایالات متحده آمریکا در کشورهای خارجی

سرمایه گذاری

منبع: Bureau of Economic Analysis, American Chemistry Council analysis

نمودار 2- سرمایه گذاری مستقیم خارجی در صنعت پتروشیمی آمریکا

سرمایه گذاری

منبع: Bureau of Economic Analysis, American Chemistry Council analysis

هزینه های تعمیر و نگهداری

به منظور نگه داشتن عملیات کارخانه در سطحی بهینه و ایمن باید سرمایه قابل توجهی صرف تعمیر و نگهداری شود. این هزینه های شامل هزینه های تعمیرات روتین، اصلاحات برنامه ریزی شده و سایر تعمیرات است. از این میزان مخارج، تقریبا نیمی از آن به نیروی کار اختصاص می یابد و نیم دیگر صرف خرید مواد، یعنی تدارکات و قطعات اضافی، می شود.

مخارج، به عنوان بخشی از ارزش کالا، با شرایط عملیاتی کارخانه همبستگی دارد: میزان هزینه ها زمانی شرایط خدماتی سبک است بسیار پایین است و زمانی خدمات زیادی مورد نیاز است این هزینه ها افزایش پیدا می کند. به عنوان مثال استفاده از مواد خورنده و تجهیزات خاص، باعث افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری می شود. سار مواد شیمیایی که هزینه های تعمیر و نگهداری قابل توجهی ایجاد می کنند عبارتند از کودهای شیمیایی و برخی از عملیات خاص.

فناوری اطلاعات

شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی، مانند سایر بخش های اقتصادی، با گذشت زمان بیش از پیش نیازمند فناوری اطلاعات (IT) هستند. امروزه هم فرآیند تصمیم گیری و هم ابزارهایی که این شرکت ها با استفاده از آنها برنامه ریزی می کنند، توسعه و بکارگیری فناوری اطلاعات بیش از پیش پیچیده شده اند. سرمایه گذاری ها در حوزه فناوری اطلاعات به شرکت ها کمک می کند تا کارایی های عملیاتی، نوآوری و ارتباط با مشتری را در شرکت خود  بهبود بخشند.

اینترنت باعث شده است که چگونگی کارکرد شرکت ها تحت تاثیر قرار بگیرد. تقریبا همه جنبه های کسب و کار به نحوی تحت تاثیر فناوری اطلاعات قرار گرفته اند. امروزه تجارت الکترونیکی یک  اقدام روتین و معمولی است و به منظر سطح رقابت پذیری در بازارهای جهانی اجتناب ناپذیر است. ارتباطات بر پایه وب جایگزین فاکس و ملاقات حضوری شده اند و دیگر لازم نیست برای همکاری لزوما در یک اتاق مشترک بود. سایر زمینه هایی که هزینه های فناوری اطلاعات را به خود اختصاص می دهند عبارتند از مسایل امنیتی، برون سپاری رویه ها مانند حقوق و دستمزد، مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، توسعه درگاه، ادغام کاربری ها، استفاده از فضای ذخیره مجازی، و ذخیره داده ها است.

توسعه فناوری اطلاعات باعث افزایش سرعت تولید و توسعه فرآیند شده است. شرکت های پتروشیمی سرمایه گذاری های قابل توجهی در نظام های برنامه ریزی منابع کرده اند و در حال استفاده از نظام های مدیریت زنجیره عرضه، مانند نظام های مبادله داده ها (EDI) به منظور پوشش هستند. ادغام زنجیره عرضه باعث افزایش انعطاف پذیری به منظور نیازهای در حال تغییر مشتریان است و نیز افزایش سرعت فرآیند تصمیم گیری. شرکت ها به طور فزاینده ای به همکاری با مشتریان و عرضه کنندگان اقدام می کنند تا ارزش های بیشتری ایجاد کنند.

شرکت ها همچنین تلاش می کنند تا سیستم سرمایه هوشمند را در سازمان خود به کار گیرند. تاکید بسیاری بر روی مدیریت دانش وجود دارد، ابزاری که مهارت سازمان را در بر می گیرد و مدیریت دانش را در همه رویه های خود به کار می گیرد. مدیریت دانش در واقع نوعی مبادله دانش است. فناوری هایی مانند نظام های مدیریت محتوا، فعالیت در شبکه های مجازی و نظام های حمایت از تصمیم از ابزارهای اساسی برای عملی کردن این نوع دانش هستند.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی