115

مقایسه نوآوری در مجتمع های پتروشیمی اروپا و آسیا

مقایسه نوآوری در مجتمع های پتروشیمی اروپا و آسیا
(سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

در این مقاله سعی می کنیم تا نوآوری های انجام شده در صنعت پتروشیمی آسیا را با اروپا مقایسه کنیم.

این مقایسه باعث می شود که دید بهتری نسبت به مفهوم نوآوری که اروپا بر اساس آن اقدام می کند، ساختارهای سازمانی که اروپایی های از آن استفاده می کنند و انتخاب های عملیاتی که با آن مواجه هستند، پیدا کنیم. داده های مورد نیاز برای انجام این مقایسه از مطالعات انفرادی و اسنادی که توسط برخی از این مجتمع ها گردآوری شده است استفاده می کنیم؛ بر اساس داده های موجود متاسفانه نمی توانیم تحلیل سیستماتیک دیگری داشته باشیم.

مفهوم

مهم ترین عواملی که مفهوم نوآوری در مجتمع های پتروشیمی را شکل می دهند و نهایتا شانس آنها برای موفقیت- ماهیت موسسات دولتی و سیاست ها، شرایط کلی محیط کسب و کار و قدرت و پروفایل زیربنایی مجتمع که این نوآوری ها قصد انجام آن را دارند.

صنعت پتروشیمی اروپا با مفهومی مواجه است که به طور کلی برای نوآوری های انجام شده در مجتمع های پتروشیمی بسیار محبوب است. اما چالش های خاصی نیز وجود دارد که یک مجتمع پتروشیمی باید نسبت به آنها واکنش نشان دهد، که این واکنش هم می تواند از طریق انتخاب های سازمانی مناسب باشد و هم از طریق راه اندازی فعالیت های هدفمند.

·        دولت های منطقه ای تمایل دارند با شرکت های پتروشیمی همکاری کنند که هم میزان توسعه یافتگی آنها قابل توجه است و هم به خوبی در توسعه فعالیت های اقتصادی خود تلاش می کنند و در اکثر موارد تمایل به همکاری با بقیه شرکت ها دارند. دولت های ملی و سازمان های اروپایی در مورد تمایل کلی به توسعه اقتصادی مشترک هستند، اما درگذشته، به ویژه در سطح اروپا، بین بکارگیری همه امکانات مجتمع های پتروشیمی و سایر اهداف سیاستی تنش وجود داشته است.

·         مقررات مربوط به حفاظت از محیط زیست همیشه یکی از مهم ترین نقاط تمرکز در سیاست های اروپا بوده است. مقررات مربوط به مواد شیمیایی به واسطه موافقت نامه REACH یکی از مهم ترین تلاش های اروپا در این جهت بوده که تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد شرکت های پتروشیمی در این منطقه داشته است. گفتمان بین صنعت و آژانس های دولتی همیشه مشکل ساز بوده است و اعتماد متقابل لازم را برای مجتمع های ایجاد کرده است تا بتوانند با هم کار کنند.

·         قانون رقابت نیز یکی دیگر از ارکان سیاست های اروپاست. محدودیت کمک های دولتی و ریسک های ناشی از فعالیت های مشترک بین شرکت ها در تضاد با قانون رقابت بوده است و به عنوان یکی از موانع بر سر راه استفاده از نوآوری در مجتمع های پتروشیمی شناخته شده است.

·        محیط کلی فضای کسب و کار در اکثر مناطق اروپا بسیار خوب است، مخصوصا در مناطقی که مجتمع های پتروشیمی پیشرو قرار دارند. اگرچه، این نقاط قوت سنتی به شدت تحت فشار هستند.

·         زیرساخت های فیزیکی به خوبی توسعه یافته اند، اما رشد اقتصادی فشار زیادی بر دارایی های موجود وارد می کند، مخصوصا این فشار در بخش زیرساخت های حمل و نقل به شدت احساس می شود. مجتمع های پتروشیمی پیشرو در اروپا در مراکز اصلی اقتصادی واقع شده اند و به همین دلیل به شدت تحت تاثیر رشد کلی در بخش حمل و نقل قرار گرفته اند.

·         پایه مهارتی بسیار قوی است اما افزایش جمعیت و عدم هماهنگی بین عرضه و تقاضای مهارت ها باعث شده است که نگرانی های بسیاری در مورد کمبود مهارت های مورد نیاز به وجود آید.

·        مجتمع های پتروشیمی پیشرو در اروپا موقعیت های بازاری بسیار پیشرفته ای دارند و مجموعه قوی از صنایع حامی و مرتبط.

·         در حالی که بلوغ مجتمع های پتروشیمی مزیت بسیار آشکاری برای آنها به وجود آورده است، می تواند راه اندازی یک مجتمع پتروشیمی را پیچیده تر کند. میراث ارتباط می تواند تبدیل به یک مانع موثر برای همکاری موثر باشد. حضور بسیاری از شرکت های رقیب این احتمال را برای شرکت های انفرادی بسیار کم می کند که بتوانند نوآوری جدیدی به کار گیرند و یک هدف مشترک را دنبال کنند. به نظر می رسد که مجتمع های پتروشیمی که یک شرکت مادر دارند، مانند BASF در لودویگشافن[1]، بهتر کار کنند اما ممکن است امکان بالقوه کمتری برای اثرات مجتمع داشته باشند.

·         نرخ پایین تر رشد بازار در اروپا باعث کاهش سرمایه گذاری در این منطقه می شود، و این امر باعث می شود که ذخیره سرمایه مجتمع های پتروشیمی در اروپا بسیار قدیمی باشد. تنها 16 درصد از کل پروژه های سرمایه گذاری در مجتمع های پتروشیمی در اروپا صورت می گیرد، که این رقم در مقایسه با رقم 35 درصد در آسیای جنوب شرقی و 27 درصد در خاورمیانه بسیار اندک است.

صنعت پتروشیمی در سنگاپور، به رغم اختلافات ساختاری مشهود بین سنگاپور و اروپا،  نیز با سهمی مواجه است که بسیار قوی است. سهم صنعت پتروشیمی چین به این قدرت نیست اما در حال بهبود است.

·        دولت در توسعه اقتصادی سنگاپور، و نیز چین، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. در چین هم دولت ملی و هم دولت های منطقه ای به صورت مشترک در نوآوری در مجتمع های پتروشیمی نقش آفرینی می کنند.

·         دولت سنگاپور در کل دنیا به دلیل کارایی بسیار بالا و حرفه ای گری مشهور شده است. این کشور توسعه اقتصادی را در شراکت بین دولت و شرکت های خصوصی به عنوان اولین اولویت می شناسد.

·         آژانس های دولتی در چین ممکن است از کارایی پایین و فساد رنج ببرند، و این موضوع به رغم تمرکز شفاف بر روی رشد اقتصادی است. همچنین ممکن است عدم سازگاری بین تصمیمات آژانس های مختلف دولتی وجود داشته باشد.

·        فضای کلی کسب و کار در سنگاپور بسیار خوب است اما در مورد چین این موضوع کمی فرق می کند.

·         سنگاپور از یک ساختار بسیار بهینه برخوردار است، درجه باز بودن اقتصاد به روی خارجی های بسیار بالاست، در دسترس بودن نیروی کار محلی و نیروی کار خارجی، و حضور بسیاری از شرکت های کلاس جهانی در حمایت از صنایع مرتبط.

·         چین سرمایه گذاری قابل توجهی بر روی زیرساخت های فیزیکی کرده است، از تعداد زیاد تحصیل کردگان در بسیاری از رشته های فنی بهره می برد و به جذب شرکت های خارجی نیز تمایل بسیار زیادی نشان می دهد. تعداد بسیار زیادی پارک های صنعتی ایجاد شده است، برخی از آنها، مانند پارک چانگ‌ژو در منطقه صنعتی پتروشیمی نینگبو در جنوب شانگهای[2]، تمرکز اصلی شان بر تولید محصولات شیمیایی است. اما هنوز هم نقاط ضعف فراوانی وجود دارد و هنوز هم رتبه چین در معیارهای رقابت پذیری بسیار پایین است.

·        سنگاپور در نتیجه یک برنامه مشخص که در سال های متوالی ادامه داشته است، یک مجتمع پتروشیمی بسیار پیشرفته را احداث کرده است. چین تعداد بسیار زیادی سرمایه گذار جذب کرده است اما هنوز بسیاری از مجتمع های پتروشیمی در این کشور در مراحل اولیه قرار دارند.

·        مجتمع پتروشیمی سنگاپور هنوز هم در حال دریافت تعهدات سرمایه گذاری از شرکت های خارجی است.  خدمات پشتیبانی و مالی به طور گسترده در دسترس هستند و افزایش سرمایه گذاری در محصولات دارویی زیستی می تواند نشان دهنده فرصت های آتی باشد.

·        مجتمع های پتروشیمی چینی در مکان هایی ساخته می شوند که سرمایه گذاری های بسیاری در آنها صورت گرفته است ماند سرمایه گذاری مشترک بین سینوپک و BASF در نانجینگ.



[1] BASF in Ludwigshafen

[2] Changzhou Park in the Ningbo Chemical Industry Zone south of Shanghai

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی