115

سرمقاله

سرمقاله
(سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

اهمیت ایجاد کنسرسیوم در صنعت پتروشیمی

 

شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال های گذشته در چارچوب مسئولیت های حاکمیتی خود در صنعت پتروشیمی مطالعاتی را با مشارکت اساتید دانشگاه های معتبر کشور به منظور صادرات یکپارچه محصولات پتروشیمی انجام داده بود، که همزمان با تکمیل این مطالعات، در حاشیه برگزاری سمینار تولید کنندگان متانول ایران، شرکت های تولیدکننده متانول به منظور تاسیس یک کنسرسیوم و یا اتحادیه برای صادرات یکپارچه متانول به توافق رسیدند.

فعالیت یکپارچه هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی برای صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری علاوه بر اینکه می تواند منجر به هماهنگی تولیدکنندگان بر سر تعیین یک کف قیمتی برای صادرات محصولات پتروشیمی می شود، باعث افزایش سودآوری، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، بازرگانی، بازاریابی و صادرات محصولات پتروشیمی ایران در بازارهای منطقه ای و جهانی خواهد شد.

با توجه به حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تصمیم شرکت های تولیدکننده متانول به منظور صادرات یکپارچه و هماهنگ محصولات، این یکپارچگی بین شرکت های ایرانی منجر به تاثیرگذاری بیشتر ایران در بازارهای جهانی متانول خواهد شد.

فاز اول صادرات محصولات پتروشیمی ایران با محور متانول به صورت یکپارچه و در قالب یک کنسرسیوم صادراتی در حال انجام میباشد و امیدواریم در آینده این هماهنگی در بین تولید کنندگان سایر محصولات پتروشیمی و پلیمری همچون اوره، آمونیاک، پلی اتیلن ها و ... هم اتفاق بیافتد.

در شرایط فعلی ظرفیت تولید متانول در صنعت پتروشیمی ایران حدود 5.5 میلیون تن در سال بوده که با بهره برداری از چند طرح جدید شامل پتروشیمی مرجان، کاوه و بوشهر تا سال اینده ظرفیت تولید متانول ایران از مرز 10 میلیون تن در سال عبور می کند. پیش بینی می‌شود ظرفیت تولید متانول در صنعت پتروشیمی کشور تا سال 2020 میلادی به بیش از 17 میلیون تن افزایش یابد. بر این اساس ایران به زودی به یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده و صادرکننده متانول در سطح صنایع پتروشیمی جهان تبدیل خواهد شد.

بنابراین با توجه به افق روشن جایگاه جهانی صنعت متانول ایران و راه اندازی واحدهای جدید و حمایت همه جانبه صنعت پتروشیمی از جنبه تامین خوراک این مجتمع ها، همچنین با توجه به منابع گازی غنی کشور می توان بر اهمیت ایجاد کنسرسیوم واحدی در حوزه متانول و لزوم تاسیس کنسرسیوم های مشابه جهت دیگر محصولات پتروشیمی و به صورت تخصصی توجه بیشتری کرد.

مدیرعامل وقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی جناب آقای دکتر نوروز زاده در دومین سمینار تولیدکنندگان متانول ایران که ۲۹ مهرماه امسال برگزار شد، با اشاره تحریم‌های پیش‌رو، ایجاد کنسرسیوم واحد در حوزه متانول را ضروری دانست .در واقع الزام شرکت‌ها به همگرایی در شرایط کنونی و آینده، طرح‌های در حال ساخت را به استفاده از فناوری‌های روزآمد تشویق خواهد کرد. که صنعت پتروشیمی کشور با تکیه بر توان مهندسی داخلی، بتواند جایگاه مناسب خود را در این صنعت کسب نماید.

بنابراین با طرح صادرات یکپارچه محصولات مختلف پتروشیمی و پلیمری علاوه بر کاهش هزینه های صادرات، هزینه حمل و نقل محصولات را هم کاهش می دهیم ضمن آنکه شرکت های پتروشیمی با هم افزائی می توانند ضمن جلوگیری از موازی کاری و رقابت در بازارهای پتروشیمی سودآوری بیشتری از محل فروش و صادرات محصولات پتروشیمی داشته باشند.

برای داشتن سند راهبردی مدون و روزآمد و در عین حال اهتمام به انجام برنامه‌های آن و به‌کارگیری سیاست‌های حمایتی برای عبور از شرایط پیش‌رو، به ضرورت ایجاد تشکل‌های یکپارچه شرکت‌های پتروشیمی کشور تاکید بیشتری می شود. در شرایطی که شرکت‌های تولیدکننده روی بازار متمرکز می‌شوند، سیاست‌های بازرگانی شرکت‌های تولیدی باید بسیار هماهنگ و مناسب با شرایط گوناگون طراحی شده باشند. ایجاد کنسرسیومی در این زمینه می‌تواند حتی در تعیین قیمت‌های جهانی متانول نیز موثر باشد.

 

 

  رضا خلج – مدیر مسئول نشریه الکترونیکی پیام پتروشیمی

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی