118

پژوهش محوری رمز توسعه صنعت پتروشیمی

پژوهش محوری رمز توسعه صنعت پتروشیمی
(دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

دکتر پژوهان با نشریه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به گفت‌وگو نشسته است و در این گفت‌وگو ضمن اشاره به تاریخچه مختصری از فعالیت های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به تشریح دانش فنی و تجاری سازی دانش های کسب شده در شرکت پژوهش و فناوری که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

صنعت پتروشیمی بعنوان یکی از صنایع راهبر و پیشرفته با ایجاد ارزش افزوده به مراتب بالا نقش تعیین کننده ای در شرایط اقتصادی و بین المللی ایفا میکند. پر واضح است که نقش این صنعت می تواند بیش از آنچه که تصور می شود در خروج از رکود و ایجاد اشتغال کمک نماید.

بعبارتی صنایع میان دست و پایین دست پتروشیمی می توانند موتور محرکه اقتصاد و افزایش GDP کشور لحاظ گردد. بر همین اساس مراکز تحقیق و توسعه در حفظ رقابت مندی شرکت ها و قدرتمند سازی این صنعت نقش مهمی ایفا می کنند.

شرکت ها و موسسات بزرگ صنعتی در دنیا بالغ بر یک سوم از درآمد خود را به پژوهش و تحقیق برای توسعه اختصاص می دهند. اما در ایران این رقم در بیشتر مراکز و صنایع کمتر از یک درصد است. که این امر حاکی از عدم تخصیص بودجه لازم و مناسب به امر پژوهش و تحقیق برای دستیابی به جایگاه ترسیم شده برای آینده صنعت است البته نکته ای که در این میان بسیار مهم است تعریف نقش و جهت گیری صحیح این مراکز در صنعت پتروشیمی است. آنچه که موفقیت و شکست این صنعت را رقم می زند .نحوه عملکرد آن است. در این راستا شرکت ملی صنایع پتروشیمی اقدامات خوبی در زمینه ی پویا سازی مراکز تحقیق و توسعه انجام داده است و در کنار مراکز تحقیق و توسعه ی مستقر در مجتمع های پتروشیمی، شرکت پژوهش و فناوری را تقویت کرده است که اولویت اصلی آن تامین نیازمندیهای فناورانه در داخل کشور برای رفع نیاز صنعت است که یکی از اصلی ترین نیاز تولید ، کاتالیست ها و مواد شیمیایی فرآیندی است. بر همین اساس گفتگویی با دکتر علی پژوهان مدیر عامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی صورت دادیم که در ذیل خواهید خواند:

تاریخچه مختصری از فعالیت های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از ابتدا تا کنون بفرمایید؟

شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در سال ۱۳۸۱ تاسیس شده است و قبل از آن بصورت امور پژوهشی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیگیر فعالیت های پژوهشی بود و در حال حاضر دارای سه مرکز فعال شامل مرکز تهران، اراک و ماهشهر است که وظیفه پژوهشی مرتبط با رفع نیاز مندی های صنعت پتروشیمی را بر عهده دارد.

رویکرد اصلی و استراتژی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی چیست؟

رویکرد اصلی شرکت تامین دانش فنی مورد نیاز صنعت پتروشیمی و نیز تامین دانش فنی تولید کاتالیست ها و مواد شیمیایی مهم و استراتژیک صنعت پتروشیمی است. علاوه بر آن ارتباط تنگاتنگ با مجتمع‌های پتروشیمی، تجاری‌سازی، حرکت به سمت زنجیره ارزش و چابک‌سازی از جمله اولویت‌های این شرکت است.

برنامه‌های آینده این مجموعه در خصوص توسعه صنعت پتروشیمی چیست؟

مشارکت با شرکتهای متقاضی دریافت دانش فنی و تجاری سازی دانش های کسب شده در شرکت پژوهش و فناوری مهمترین اولویت شرکت بود و مشارکت در حوزه تولید کاتالیست ها و مواد شیمیایی به دلیل شرایط خاص کشور به لحاظ تحریم های ظالمانه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در حال حاضر چه مجتمع هایی برای انجام تحقیق و پژوهش در حال همکاری با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی هستند؟

با اکثر مجتمع های پتروشیمی همکاری سازنده و فعال داریم از جمله با واحد های مستقر در خط اتیلن غرب، مجتمع های هلدینگ خلیج فارس، پتروشیمی مارون، پتروشیمی جم در زمینه تجاری سازی دانش فنی در حال همکاری هستیم و این همکاری ها رو به افزایش است.

آیا شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در تولید نیازهای پژوهشی صنعت پتروشیمی مانند تولید کاتالیست هدف گذاری کرده است یا انجام طرح‌های مختلف با لایسنس داخلی را نیز در برنامه خود دارد؟

همانگونه که ذکر شد هم تامین لیسانس تولید محصولات پتروشیمیایی مانند متانول، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، تبدیل متانول به پروپیلن و موارد دیگر جزو برنامه‌های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی است علاوه بر آن تامین دانش فنی تولید کاتالیست های فرآیندی پتروشیمی را نیز در برنامه کاری خود داریم.

آیا برای حضور در عرصه های بین الملل مانند کنفرانس ها و همایش ها همچنین ثبت پتنت و پرزنت دستاوردهای پژوهشی فعالیت خاصی صورت گرفته است؟

ثبت چند پتنت خارجی در حال حاضر در دستور کار شرکت قرار دارد که بخش عمده ای از کارهای اداری آن نیز انجام شده است و موضوعات دیگری نیز برای ثبت پتنت خارجی در برنامه داریم که بتوانند در فرآیند تجاری سازی در داخل و خارج از کشور موثر باشند. هر چند همکاران پژوهش و فناوری پتروشیمی در برخی از کنفرانس ها و همایش های بین المللی حضور پیدا می‌کنند اما اولویت تامین نیازمندیهای فناورانه در داخل کشور مهمتر بوده و راه اندازی واحدهای تولیدی با دانش فنی بومی زمینه ساز حضور پژوهش و فناوری در بازارهای بین المللی خواهد بود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی