120

نگاهی به نمایشگاه بیست و چهارم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

نگاهی به نمایشگاه بیست و چهارم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی
(یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که با شعار رونق تولید از روز چهارشنبه 11 اردیبشهت ماه آغاز به کار کرد.

دیروز شنبه، 14 اردیبهشت ماه، به کار خود پایان داد. نمایشگاهی که در شرایطی حساس برگزار می شد و چشم بسیاری از فعالان صنایع بالادستی و پایین دستی در اقصی نقاط جهان به آن دوخته شده بود.

در این گزارش  به مروری کوتاه بر فعالیت های صورت گرفته، کیفیت و کمیت حضور شرکت های داخلی و خارجی و دستاوردهای این رویداد بین المللی می پردازیم.

حضور گسترده شرکت های ایرانی، تکیه بر توان داخل

بنا بر اعلام محمد ناصری، مدیر اجرایی بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، در آیین افتتاحیه نمایشگاه،  ۱۰۴۷ غرفه داخلی و ۱۰۶ غرفه خارجی از ۲۱ کشور جهان حضور پیدا کردند که در این میان، ۶ کشور در قالب پاویون شرکت داشتند.  شرکت‌های داخلی  در ۳۵۹۷۷ متر مربع فضای سرپوشیده و ۸۹۸۶ متر مربع فضای باز و غرفه‌های خارجی نیز در ۲۰۹۴ متر مربع فضای سر پوشیده و ۱۶۵ متر فضای باز جانمایی شد.

حضور گسترده شرکت های داخلی در نمایشگاه امسال و برنامه های در نظر گرفته شده برای آنان با محوریت فناوری داخلی و شرکت های دانش بنیان ، نشان از عزم جدی دستگاه ها برای فراهم آوردن هر چه بیشتر زمینه برای فعالیت آن ها دارد. در همین راستا شاهد بودیم که در جدیدترین بخش نمایشگاه امسال، فضای بسیار مناسبی به استارتاپ ‌های نفتی اختصاص یافت و جلسات تخصصی فراوانی برای آنان برگزار شد.

 برنامه های یادشده با مدیریت و همکاری معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت صورت گرفت. گردهمایی های مختلفی نیز با محوریت معرفی ظرفیت دانشگاه ها، بورس نفت، بهینه سازی مصرف سوخت، راهکارهای افزایش سهم بخش خصوصی در بازارهای بین المللی، اتوماسیون صنعتی، امنیت سایبری، CNG و صنایع مرتبط، در حوزه مدیریت ایمنی فرآیند در صنایع نفت، مدیریت مشعل در صنایع نفت و مبارزه با آلودگی های نفتی با راهبری مسئولان، شرکت ها و دانشگاه‌ های مربوط برگزار شد.

در این دوره از نمایشگاه نفت تهران همچنین شاهد اتفاقات مهمی در بخش پتروشیمی بودیم. از جمله می توان به نخستین قرارداد تأمین کاتالیست تولید متانول میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی سبلان با حضور معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت اشاره کرد. از طرفی شرکت پتروشیمی مروارید برای تولید صنعتی کاتالیست هیدروژناسیون استیلن با شرکت نفت و گاز سرو تفاهم نامه همکاری امضا کرد. کاتالیست هیدروژناسیون استیل برای تولید الفین کاربرد دارد که با توجه به توسعه مجتمع های تولیدکننده الفین در کشور، بومی‌سازی این کاتالیست از اهمیت بالایی برخوردار است.

در حاشیه نمایشگاه امسال همچنین خبرهای مهمی از سوی مدیران صنعت پتروشیمی اعلام شد. مدیر عامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از داخلی‌سازی همه کاتالیست‌های راهبردی و پرمصرف صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۹۹ خبر داد. همچنین معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از افزایش ۴۶ درصدی درآمد حاصل از فروش محصولات پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ خبر داد. از دیگر رویدادها در این حوزه می توان به برگزاری چهلمین نشست خودکفایی شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی اشاره کرد.

تاکید مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر حمایت از سازندگان داخلی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به توانمندی های شرکت های ایرانی بر حمایت از سازندگان داخلی تاکید کرد.

 بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درحاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه نفت گاز، پالایش و پتروشیمی اظهارکرد: بازدید هایی سازنده و خوب از سالن های استصناُ ُ( انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت) ستصا، شرکت های دانش بنیان وهمچنین چندین غرفه دیگر صورت گرفت و درجریان آخرین دستاوردها و پیشرفت های سازندگان توانمند داخلی وهمچنین برخی مشکلات آنها قرارگرفتیم.

وی با تاکید برلزوم افزایش مشارکت سازندگان ایرانی در روند توسعه صنعت پتروشیمی با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید گفت: استفاده حداکثری از توان تولیدکنندگان، سازندگان تجهیزات، پیمانکاران و مشاوران داخلی برای انتقال دانش فنی، بومی سازی و توسعه فناوری های نوین و نیز گسترش فعالیت های پژوهشی از راهکارهای توسعه این صنعت است .

محمدی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت های موجود با بهره گیری از دانش و فناوری های روز جهان می تواند مسیر توسعه صنعت پتروشیمی ایران را هموار کند .

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به قابلیت های فراوان شرکت های ایرانی در زمینه های مختلف ادامه داد:  این شرکت از هر اقدامی که در مسیر توانمندسازی سازندگان و تولیدکنندگان به منظور بومی سازی فناوری های نوین و افزایش درصد ساخت و تولید تجهیزات، مواد شیمیایی و کاتالیست های مورد نیاز صنعت پتروشیمی باشد حمایت می کند .

 حضور قابل توجه شرکت های خارجی بر خلاف پیش بینی ها

بسیاری پیش بینی می کردند که مشارکت و حضور خارجی ها در این دوره از نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی احتمالا به دلیل مشکلات سیاسی و اقتصادی ایجاد شده برای ایران، کمرنگ و بی اهمیت باشد. با این همه حضور شرکت های خارجی از 21 کشور جهان که در میان آن ها شرکت های نامداری از اقصی نقاط دنیا حضور داشتند، نشان داد که ظرفیت های بازار ایران برای خارجی ها، به ویژه اروپایی ها، هرگز قابل چشمپوشی نیست.

از این رو شاهد بودیم که کشورهایی نظیر آلمان، ایتالیا، اسپانیا و روسیه در قالب پاویون حضور یافتند. این در حالیست که برای مثال شرکت های آلمانی زیادی به طور پراکنده و مستقل از پاویون، از طریق شرکت های ایرانی واسطه خود در نمایشگاه امسال حضور یافتند. نکته جالب دیگر حضور تنها شرکت آفریقای جنوبی بود که ضمن اعلام نداشتن محدویت برای مراوده مستقیم با طرف ایرانی، از آمادگی خود برای شرکت در نمایشگاه سال بعد در قالب پاویون خبر دادند.

تاکید خارجی های حاضر در این دوره بر تسهیل روابط مالی از طریق ایجاد ساز و کارهای جدید بود. برای نمونه، شرکت اسپانیایی توپه که چهارمین حضور خود در این رویداد بین المللی را تجربه می کرد، از برنامه خود برای دیدار و گفتگو با دفتر بازرگانی سفارت اسپانیا برای بررسی راه حل های پایدار توسعه همکاری میان طرفین خبر داد.

در پایان می توان گفت که نمایشگاه امسال با وجود تمام دشمنی ها و دشواری های موجود، چشم انداز روشنی را پیش روی بخش انرژی ایران  در هر دو حوزه بالادستی و پایین دستی قرار داد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی