121

سقف شیشه ای

سقف شیشه ای
(چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

چرا زنان کم تر در پست های مدیریتی دیده می شوند؟

     عبارت سقف شیشه ای اولین بار در نشریه وال استریت در سال 1986 عنوان شد. سقف شیشه ای موانع ضمنی و نانوشته ای است که زنان را به خاطر جنسیت شان از صعود به مراتب عالی سازمانی بازنگه می دارد و حتی در صورت راه یابی زنان به سطوح مختلف مدیریتی نیز، آنان را در سطحی غیر استراتژیک قرار می دهند.

     این سقف شیشه ای است چرا که معمولاً یک مانع مرئی و دیده شدنی نیست و زنان از وجود آن تا زمانی که به این مانع برخورد کنند آگاه نیستند.

    امروزه موضوع مهم در زمینه آموزش و توسعه، که شرکت ها با آن مواجه هستند نحوه حرکت و انتقال زنان به پست های سطح بالای مدیریتی و چگونگی حذف سقف شیشه ای است. زنان گرچه حدود نیمی از متخصصان و مدیران را تشکیل می دهند، فقط در حدود 15-10 درصد از پست های بالای مدیریتی را در اختیار دارند.

      مدیریت یک هنر است، هنری که در آن خلاقیت های انسانی با بهره گیری از فنون معاصر، در کار سامان دادن به موضوع مدیریت است، بنابراین ما با مدیر زن یا مدیر مرد سروکار نداریم بلکه با مدیر توانمند و مدیر ضعیف سروکار داریم، این مدیر می تواند زن یا مرد باشد.

     توانستن یک مقوله ذاتی در همه انسان ها بوده و جزء طبیعت آن هاست که هم در زنان و هم در مردان وجود دارد و مختص به یکی از آنها نیست.

     دو سبک مدیریت را به مردان و زنان نسبت می دهند:

سبک رهبری تبادلی: در این سبک مدیریت، زیردستان با تعریف واضح نقش و مسئولیت ها رهبری میشوند.

سبک رهبری تحول: در این سبک مدیریت، افراد به شیوه ی کاریز ماتیک اداره میشوند.

      تحقیق ها نشان می دهند که مدیران مرد گرایش دارند سبک رهبری تبادلی را اتخاذ کنند در حالی که مدیران زن سبک رهبری تحول را بر می گزینند و مدیران با عملکرد بالا اغلب از هر دو سطح استفاده می کنند، بنابراین بر اساس نتایج تحقیق های انجام شده نمی توان به طور قطع سبک رهبری خاصی را به زنان نسبت داد.

راه کارهای سازمان ملل برای شکستن سقف شیشه ای:

آموزش

ایجاد شبکه های ارتباطی

اتخاذ سیاست های سازگار با مصالح خانوادگی

اصلاح بعضی از قوانین استخدامی

افزایش آگاهی عمومی به نقش و سهم اقتصادی رو به رشد زنان

      از بین بردن سقف شیشه ای - که ریشه در فرهنگی دیرینه دارد- فرآیندی آرام و تدریجی خواهد بود که تغییر آن نیاز به زمان و فرهنگ سازی دارد. رسیدن به اهداف سازمان ها و پیرو آن رشد و توسعه هر چه بیشتر جوامع در زمینه های گوناگون مستلزم حضور بهتر و بیشتر زنان و مردان متخصص در عرصه عمل می باشد و زنان باید بدانند که علی رغم تلاش های صورت گرفته هنوز هم در سطح وسیعی از بدنه مدیریتی تبعیض و تفکیک جنستی وجود دارد و برای رسیدن به برابری واقعی راه بس درازی در پیش است که حضور و یاری زنان و البته مردان بسیاری را طلب می کند.

البته در مقطع گذار از سقف شیشه ای، انگیزش و تلاش های مداوم و بی دریغ زنان بویژه زنان مدیر و مدیریت قوی و تاًثیر گذار آنها می تواند بسیار راهگشا باشد و تغییر فرهنگ مدیریتی را در زمان کوتاه تری منجر شود.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی