122

چشم انداز محصولات پایین دستی در بازار آسیا در سال 2019 – آروماتیک ها

چشم انداز محصولات پایین دستی در بازار آسیا در سال 2019 – آروماتیک ها
(شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

همزمان با رشد اندک تقاضا برای اسید ترفتالیک خالص (PTA)، پارازایلین (PX) در بازار آسیا با چالش مازاد عرضه در چین مواجه شده است.

احتمالا تحلیل بنیادی وضعیت بازار پارازایلین در آسیا بستگی به ظرفیت تولید جدیدی دارد که طبق برنامه ریزی ها قرار است به بازار عرضه شود. بازار آسیا در نیمه اول سال 2019 با محدودیت مواجه خواهد شد که طور سنتی در آسیا فصل تحول است، این در حالی است که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ظرفیت های تولید جدید پارازایلین از نیمه دوم سال 2019 به بهره برداری خواهد رسید و این به دلیل رشد محدود تقاضا برای اسید ترفتالیک خالص در صنایع پایین دستی است. با این وجود بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که این پروژه ها ممکن است با تاخیر مواجه شوند.

میزان ظرفیت تولید جدید پارازایلین به طور بالقوه در حدود 65/10 میلیون تن در سال است .که بخش عمده آن یعنی در 15/9 میلیون تن در سال در چین تولید خواهد شد، و همین امر باعث شده که این نگرانی به وجود بیاید که این میزان افزایش ظرفیت تولید واردات پارازایلین توسط چین را تحت تاثیر قرار دهد.

افزایش تدریجی عرضه از همین حالا اثرش را بر روی بازار گذاشته است به نحوی که قیمت پارازایلین در بازارها کاهش پیدا کند. در مورد قراردادهای بلندمدت، گزارش های اولیه حاکی از این است که خریداران پارازایلین همان قیمت های سال 2018 یعنی 3 دلار به ازای هر تن را به عنوان قیمت متوسط قراردادها در بازار آسیا قبول دارند و استدلال آنها این است که به زودی عرضه پارازایلین در بازار زیاد شده و باعث کاهش قیمت آن خواهد شد.

کل تقاضای پارازایلین چین در سال 2018 از حدود 4/4 میلیون تن به حدود 4/27 میلیون تن رسید، که یکی از دلایل آن آغاز به کار دو خط از سه خط 5/1 میلیون تنی اسید ترفتالیک خالص در فوجیان فوهائو، بهره برداری از خط تولید 4/1 میلیون تنی اسید ترفتالیک خالص در ژجیانگ هوئابین و خط تولید جدید 2/2 میلیون تنی اسید ترفتالیک خالص در مجتمع پتروشیمی جیاشینگ است.

در شرایطی که ظرفیت تولید داخلی پارازایلین در چین در حدود 12 میلیون تن است، 15 میلیون تن شکاف عرضه این محصول در چین باید توسط واردات تامین شود، که این واردات عمدتا از کشورهای شمال شرقی آسیا، هند و خاورمیانه صورت می گیرد.

یکی از معامله گران در این باره می گوید: «فرض کنید که همه ظرفیت های جدید تولید پارازایلین طبق اعلام قبلی به بهره برداری برسند، در این صورت میزان واردات پارازایلین در چین در سال 2019 به حدود 13 میلیون تن خواهد رسید. اگر این اتفاق نیفتد و ظرفیت های جدید به موقع به بهره برداری نرسند، چین در سال 2019 به 17 میلیون تن واردات پارازایلین نیاز خواهد داشت.»

بسیاری از فعالان بازار مشکوک هستند که این حجم از عرضه بتواند به موقع وارد بازار شود زیرا همیشه بهره برداری از ظرفیت های جدید با تاخیر همراه بوده است.

یکی از تولیدکنندگان در این باره می گوید: «سوال اساسی این نیست که آیا این میزان از پارازایلین می تواند به موقع به بازار برسد یا خیر بلکه سوال اصلی این است که آیا این سطح تولید می تواند به زودی به سطح پایداری برسد که بتواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد؟ ما در سال جاری شاهد اختلالات عرضه وسیعی از سوی پترو ربیعه بوده ایم، که برای تولید نفت خام به پارازایلین از فناوری مشابه مجتمع پتروشیمی هنگلی استفاده می کند.»

اکثر کارخانه های تولید محصولات آروماتیک از یک چرخه دو ساله توقف تولید پیروی می کنند، و از آنجایی که بسیاری از تولیدکنندگان پارازایلین آخرین توقف تولید خود را برای سال 2017 برنامه ریزی کرده بودند، در سال 2019 شاهد کاهش تولید به دلیل توقف تولید در بسیاری از این کارخانه ها خواهیم بود. بخش عمده ای از این توقف تولید در نیمه دوم سال 2019 برنامه ریزی شده است، که معمولا از آن به عنوان فصل توقف تولید یاد می شود، و این در حالی است که نزدیک به نیم میلیون تن از تولید پارازایلین در نیمه اول امسال کاهش یافته است. نمودار 1 اختلاف قیمت اسید ترفتالیک خالص در بازار داخلی چین را نشان می دهد و نمودار 2 اختلاف قیمت اسید ترفتالیک خالص در بازار چین و بازار آسیا را به تصویر می کشد.جدول 1 نیز فهرست کاملی از بهره برداری و توقف تولید پارازایلین و اسید ترفتالیک خالص در سال 2019 را نشان می دهد.

نمودار 1- اختلاف قیمت اسید ترفتالیک خالص در بازار داخلی چین (دلار آمریکا به ازای هر تن)

صنایع پایین دستی

منبع: S&P Global Platts

نمودار 2- اختلاف قیمت اسید ترفتالیک خالص در بازار داخلی چین و بازار آسیا (دلار آمریکا به ازای هر تن)

صنایع پایین دستی

منبع: S&P Global Platts

جدول 1- فهرست کامل بهره برداری ها و توقف تولید پارازایلین و اسید ترفتالیک در سال 2019

صنایع پایین دستیصنایع پایین دستیصنایع پایین دستیصنایع پایین دستی

منبع: Market sources, S&P Global Platts


 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی