122

شرکت پتروفرهنگ وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان در حال حاضر مالک ۵۱ درصد از هلدینگ انرژی سپهر است.

شرکت پتروفرهنگ وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان در حال حاضر مالک ۵۱ درصد از هلدینگ انرژی سپهر است.
(شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸) ۰۸:۰۰

سرمایه‌گذاری‌های هلدینگ پتروفرهنگ شامل۲ بخش مجتمع‌ها و طرح‌های اجرایی می‌باشد.

شرکتهای تولیدی زیر مجموعه پتروفرهنگ شامل پتروشیمی مروارید تولید کننده اتیلن، پتروشیمی خراسان و پتروشیمی مارون است.

 این هلدینگ طرحهایی نیز در دست اجرا دارد و مالک ۸۸  درصد سهام طرح کیمیای پارس خاورمیانه تولید کننده متانول، طرح متانول سبلان، دنا و طرح اوره و آمونیاک شیمیایی لاوان در عسلویه و طرح متانول سیراف در بندر دیر است.  این شرکت همچنین پروژه های جدیدی نیز در دست بررسی دارد که مهمترین آن پتروشیمی کیان در فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پارس عسلویه است که پس از بهره برداری کامل یکی از بزرگترین مجتمع های پتروشیمی با واحدهای الفین (شامل الفین، بوتادین، استخراج بنزن و هیدرودی آلکیلاسیون)، واحد پروپیلن اکساید، واحد اتیل بنزن/ استایرن مونومر، پلی اتیلن سنگین و اکسوالکلها خواهد بود.

راه‌اندازی به موقع این پروژه‌ها به معنی سودآوری برای فرهنگیان عضو صندوق است. به همین منظور با مصطفی طاهری نجف آبادی مدیر عامل هلدینگ پترو فرهنگ و آشنایی با برنامه های این مجموعه به گفتگو نشستیم که در زیر آمده است.

با توجه به اینکه شرکت پترو فرهنگ (سهامی خاص) کمتر از 10 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است چشم انداز آینده آن به چه شکل است؟

بر اساس مزیت کشور در بهره مندی از منابع غنی نفت و گاز و همچنین موقعیت استراتژیک در بازار عرضه و تقاضا در منطقه آسیا تلاش کردیم در زمینه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی همچنین شاخه های متنوع امور بازرگانی و خدماتی با سوددهی بالا و صیانت از محیط زیست سرمایه گذاری کنیم که ضمن ایجاد ارزش افزوده اشتغال و سود آوری هر چه بیشتر سپرده فرهنگیان گام برداریم در راستای تحقق این اهداف و ترسیم آینده ای حرفه ای، نوآور و سرآمد در حوزه نفت ، گاز و پتروشیمی چشم انداز آینده ما تبدیل شدن به یکی از 5 هلدینگ برتر کشور در زمینه انرژی طی 10 سال آینده است. 

هلدینگ پترو فرهنگ تنها برای تولید متانول به عرصه صنعت پتروشیمی وارد شده است یا برای تکمیل زنجیره این محصول نیز برنامه ریزی کرده است؟

راهبرد موثراز طریق عبور متانول به MTP و MTO و نظایر آن است و تولید اتیلن و پلی پروپیلن از این طریق میتواند آینده تکمیل زنجیره صنعت پتروشیمی را تامین کند و برای تکمیل زنجیره ارزش متانول نیز برنامه ریزی شده و در صنایع پایین دست پتروشیمی مانند پلیمرها و مواد شیمیایی با ارزش افزوده بالا ورود خواهیم کرد.

زیرا صنعت پتروشیمی با ارزش افزوده بالا ضمن بازگشت سرمایه به صندوق ذخیره فرهنگیان موجب توسعه کشور نیز می شود وما به آینده رشد این صنعت بسیار امیدوار هستیم. تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی به ویژه متانول می تواند منجر به تولید محصولات نهایی و کاهش خام فروشی شود.

آیا سهام شرکت های زیر مجموعه هلدینگ پتروفرهنگ در بورس اوراق بهادار عرضه شده است و سهام شرکت پترو فرهنگ چه زمانی در بورس عرضه خواهد شد؟

بعد از بهره برداری از طرح کیمیای پارس خاورمیانه و ورود به مدار تولید ثابت این شرکت وارد بورس خواهد شد. هلدینگ پترو فرهنگ در نظر دارد بعد از بورسی شدن پتروشیمی مروارید(6 ماه آینده ) و پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه، سهام هلدینگ را نیز سال آینده در بورس عرضه کند.

صندوق ذخیره فرهنگیان با چه هدفی در عرصه صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری کرده است؟

نسبت به کل سرمایه گذاری هایی که در صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفته پتروشیمی درآمد بهتری داشته است. بنابراین صندوق در نظر گرفته که سرمایه گذاری های خود را در پتروشیمی متمرکز کند. در حال حاضر ۴۶ درصد سهام پتروشیمی مروارید در اختیار پتروفرهنگ است که تاکنون سودآور بوده و انتظار داریم با بهره برداری از طرح کیمیای پارس خاورمیانه در ماه های آتی و بازگشت سرمایه، بتوانیم طرح‌های پتروشیمی مجموعه انرژی سپهر را فعال و به موازات آن به اجرای پتروشیمی کیان شتاب دهیم.

یکی از طرحهای قابل توجه هلدینگ پتروفرهنگ سرمایه گذاری در طرح پتروشیمی کیان است این طرح در چه شرایطی قرار دارد؟

طرح پتروشیمی کیان یک طرح پرسود خواهد بود و تلاش داریم سرمایه خود را به سمت اجرای این طرح سوق دهیم. تاکنون قرارداد EPC  این طرح با یک شرکت ایرانی بسته شده و در تلاش هستیم تا با وجود تحریم، این طرح متوقف نشود.

برای کاهش وابستگی به توان کشورهای دیگر برای توسعه و استفاده از ساخت داخل چه اقداماتی صورت گرفته است؟

باید برای جلوگیری از وابستگی به کاتالیست های خارجی از توان داخل استفاده کنیم بر همین اساس با شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای تامین کاتالیست طرح پتروشیمی سبلان قراردادی منعقد کردیم و امیدواریم استفاده از این کاتالیست برای همه تولید کنندگان متانول نیز مطلوب باشد.

شرکت پتروشیمی سبلان با ظرفیت 1650 هزار تن در سال تولید متانول تاکنون بالای 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با بررسی های انجام شده مشخص شد که در کاتالیست تولید شده در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی کیفیت مورد نیاز را داشته وقابلیت رقابت با نمونه های درجه یک اروپایی رادارد وخوشحالیم که در راستای اقتصاد مقاومتی و در سال رونق تولید به جای واردات کاتالیست از نمونه ساخت داخل استفاده خواهیم کرد. تولید این کاتالیست در انحصار شرکت های اروپایی است و امیدواریم با همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در ساخت آن کمک کنیم و از خروج ارز جلوگیری کرده و ایجاد اشتغال داشته باشیم.

شرکت پژوهش و فن آوری نزدیک به ده سال است که روی فرآیند متانول و کاتالیست آن کار می کنند و با گذراندن مراحل مختلف از فازمطالعاتی، آزمایشگاهی، پایلوت و همینطور دمو موفق به دانش فنی کاتالیست سنتز متانول  شدند که در سالهای اخیر موفق به تکمیل  حلقه فناوری و محصول در مقیاس قابل قبول تولید نمایند .

متانول یکی از محصولاتی است که در میزان حجیم تولید خواهد شد و از سال ۱۴۰۴  ، صنعت سالانه به ۱۲۰۰ تن کاتالیست متانول نیاز خواهد داشت.در حال حاضر  طرح پتروشیمی سبلان با ظرفیت ۱۶۵۰ هزار تن بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ تن کاتالیست به ارزش اقتصادی ۵ میلیون دلار نیاز دارد.

کاتالیست تولید شده در شرکت پژوهش و فناوری به لحاظ کیفیت قابل رقابت با نمونه های درجه یک اروپایی است و مقایسه کاملی ازکیفیت کاتالیست داخلی به لحاظ کیفی با کاتالیست های خارجی انجام شده است.

 همچنین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای تامین دانش فنی، کمیکال و فرآیندهای مورد نیاز صنعت پتروشیمی برنامه های خاص دارد و در نظر داریم کلیه کاتالیست استراتژیک و پر مصرف پتروشیمی که عمدتا انحصاری هستند تا پایان سال 99 بومی سازی کنیم. در سال جاری حداقل ۵ کاتالیست تولید صنعتی خواهد شد و برای سال 99 نیز برنامه ویژه داریم.

امیدواریم با تولید و تامین این کاتالیست ها دیگر در آینده شاهد واردات کاتالیست متانول نباشیم

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی