شماره 77

مسئولیت اجتماعی شرکت

مسئولیت اجتماعی شرکت
(سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴) ۱۰:۱۶

امروزه مسئولیت اجتماعی شرکت ها را مفهومی می دانند که به موجب آن شرکت ها مسائل زیست محیطی و اجتماعی را با فعالیت های تجاری وتعاملات خود با ذینفعان به صورت داوطلبانه توام می کنند.

شرکت های نفت و گاز به طرق مختلف و متفاوت از مفهوم CSR در فعالیت های خود بهره گرفته اند. به عنوان مثال می توان از شرکت توتال به عنوان یکی از سازمان های پیشگام در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت نام برد. توتال برنامه های خود را در حوزه CSR در سه موضوع اصلی محیط زیست ، جامعه و ایمنی تحت 8 راهبرد به شرح زیر پیگیری می کند:

1ـ توسعه راهکارهای انرژی زیستی 2ـ توسعه استخدام 3ـ توانمند سازی تامین کنندگان  4ـ بهره برداری و عملیات در کشور ها با ریسک بالا 5ـ ایمنی و بهداشت 6ـ استفاده مجدد، بازیافت و کاهش پسماند 7ـ آب 8ـ گازهای گلخانه ای.

خوشبختانه در سالهای اخیر در کشور، هم اقدامات بسیار خوبی در حوزه نظریه پردازی و عملیاتی کردن مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت انجام شده است .

یکی از مهم­ترین اهداف شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تولید پایدار و با کیفیت و توجه جدی به مسائل زیست محیطی، ایمنی و بهداشت فردی و صنعتی بوده است که از گذشته با ایجاد ساختار مناسب با عنوان مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست، استقرار سیستم­های مدیریت کیفیت، تنظیم دستورالعمل­های لازم، ارائه آموزش­های تخصصی، حفظ آمادگی مقابله با حوادث صنعتی که منجر به نشت عوامل شیمیائی در محیط زیست می­گردند، با برگزاری مانورهای منطقه ای و  مداوم ، به موضوع با اهمیت مسئولیت اجتماعی توجه راهبردی داشته است. البته امور دیگری به مانند توسعه پردیس­های دانشگاهی در قطب­های پتروشیمی، آموزش و پرورش مدیران، ورزش  و سلامت، و امور نوع دوستانه در جوامع محلی در برنامه های مسئولیت اجتماعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده است .

با استقرار دولت تدبیر و امید از جمله ماموریت هایی که در برنامه جناب آقای دکتر روحانی رئیس محترم جمهوری به آن تاکید شده است موضوع مسئولیت اجتماعی، حقوق شهروندی، محیط زیست، سلامت و توسعه، مشارکت های اجتماعی و تعالی اخلاق است.

در وزارت نفت نیز تاسیس بخش مشاوران اجتماعی وزیر و تشکیل شورای سیاست گذاری مسئولیت اجتماعی، در شرکت های تابعه حکایت و نشانگر آغاز حرکتی نو در توجه به مناسبات اجتماعی، حقوقی، دوستانه و محیط زیست در کنار فعالیت های صنعتی است.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز بر اساس راهبردهای وزارت نفت اقدام به تشکیل شورای راهبردی CSR و کمیته اجرایی آن کرده است و در دی ماه سالجاری نیز اولین کنفرانس مسئولیت اجتماعی را برای توسعه دانش و ارتقاء فرهنگ مسئولیت اجتماعی شرکتی در صنعت پتروشیمی برگزار خواهد کرد. برخی از ماموریت هایی که برای این اقدام ملی در نظر گرفته شده است عبارت است از :

-         تببین و تشریح مفهوم و اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت

-         CSR و توسعه پایدار در صنعت پتروشیمی

-         تاریخچه CSR در ایران و جهان

-         ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت (اقتصادی، اخلاقی ،زیست محیطی ، نوع دوستی )

-         راهکارهای اجرایی در تدوین استراتژی های CSR، استقرار و پایداری آن در صنعت پتروشیمی

در شرایط جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان یک سازمان توسعه ای خود را موظف به تعالی نظام مسئولیت اجتماعی شرکت در صنعت پتروشیمی می داند و بدون تردید یکی از راهکارهای اساسی برای پیوند مستمر نهاد حاکمیتی / توسعه ای پتروشیمی با شرکت هایی که اکنون با ساختار خصوصی اداره می شوند همین موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت است و توجه مستمر به این مهم اخلاقی زمینه ساز اثر بخشی و هم افزایی و در نهایت توسعه صنعت پتروشیمی و توسعه پایدار خواهد شد.

 عباس شعری مقدم

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی