شماره 79

استفاده از جوان های متخصص در پژوهش و تجاری سازی ( دکتر مجید دفتری بشلی )

استفاده از جوان های متخصص در پژوهش و تجاری سازی
( دکتر مجید دفتری بشلی )
(یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴) ۱۰:۱۷

در سال 1363 با قبولی در کنکور سراسری به دانشکده نفت رشته مهندسی شیمی گرایش پتروشیمی، دانشگاه نفت آبادان، راه یافتم. نهایتاً سال 1368 فارغ‌التحصیل و جهت خدمت سربازی با امریه وزارت نفت سال 1369 وارد صنعت پتروشیمی (پتروشیمی اراک) شدم.

دو سال اول استخدام را در پالایشگاه اصفهان در قسمت‌های مختلف که عملیات اورهال برقرار بود زیر نظر مهندسان با تجربه و ارزشمند کاراموزی کرده و با تمامی دستگاه‌ها و فرایند‌های موجود در پالایشگاه اصفهان آشنایی پیدا کردم و با گذراندن دوره‌های مختلف API دانش فرایندی خود را افزایش دادم. در این مدت به صورت شیفتی کار می‌کردم و کاملا با مشکلات شیفت در پالایشگاه‌ها آشنایی پیدا کردم.

بعد از اتمام کار در پالایشگاه اصفهان به پتروشیمی اراک منتقل و کار در CONSTRUCTION واحد‌هایLLDPE &Bu-1 را شروع کردم. تمامی مراحل عملیات ساختمان، نصب، پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی و عملیات نرمال این واحد‌ها را با همکاری پرسنل مجرب ایرانی و خارجی شرکت‌های تکنیمونت و فوکی و بی‌پی و ای‌افتاد‌پی پشت سرگذاشته و تجربه کار در قسمت‌های مختلف واحد شامل سایت، بورد، معاون شیفت، سرپرست شیفت، معاون واحد‌های پلیمر و اکستروژن و سپس ریاست این واحدها و در نهایت رئیس کارخانه پلی‌اتیلن سنگین و بوتن-1 را در طی 10 سال تجربه کردم که بسیار در آینده کاری اینجانب موثر بوده است. در این مدت 5 سال به صورت شیفت و 5 سال هم مسئولیتهای0ی در روز داشته ام.

از موفقیت‌های دوران کاری در پتروشیمی اراک افزایش 40 درصدی ظرفیت واحد LLDPE با تغییرات شرایط عملیاتی بدون تغییراتی در تجهیزات بود که میلیاردها تومان به نفع پتروشیمی اراک شد و نهایتا سبب ثبت پتنت در ایران شد.

شرکت پتروشیمی پویش مسئولیت بستر سازی مناسب برای تحقیقات کاربردی و صنعتی با احداث پایلوت‌های کوچک و بزرگ و بنچ‌های آزمایشگاهی را داشت. در بدو ورود من به این شرکت، احداث شش پایلوت که از روسیه دانش آن خریداری شده بود در مرحله نصب بودند، که سعی شد به آنها سرعت داده شود. سپس مذاکراتی را با شرکت‌های صاحب نام اروپایی که واحد‌های فراوانی در داخل کشور داشته‌اند در دستور کار قرار گرفت تا فناوری‌های جدید را به صورت مشترک توسعه دهیم. اینجانب با هدایت دکتر طائب عضو کمیته‌های راهبردی بین شرکت صنایع پتروشیمی و شرکت‌هایی مانند بازل، لورگی، تاپسو و‌ای اف پی .. بوده و توانستیم قراردادهای تحقیقاتی مشترک فراوانی را اغاز و سرآغاز خوبی برای تسریع در امر پژوهش و انتقال فناوری و بومی سازی آن منعقد کنیم. از جمله قرار داد‌هایی که در آن زمان منعقد شد قرار داد انتقال فناوری‌های پلی‌اتیلن سنگین، پروپیلن، متانول و دی ام‌ای و کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی بود.

از سال 1388 بعد از اخذ دکترا، مجددا به شرکت پژوهش و فناوری برگشتم .

در این مدت با تکیه بر نیروهای متخصص، جوان و با تجربه صنعتی و دانشگاهی علاوه بر تامین فناوری‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی توانستیم با عجین‌تر شدن مقوله‌های پژوهش و فناوری و تجاری سازی در ساختار شرکت، دستاوردهای مهم پژوهشی و به تبع آن دستیابی به فناوری ارزشمند را شاهد باشیم.

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی