شماره 79

از تجربه بازنشسته ها استفاده شود (مهندس بهرام دیلفانیان)

از تجربه بازنشسته ها استفاده شود
(مهندس بهرام دیلفانیان)
(یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴) ۱۰:۲۱

پس از دو سال کارآموزی اولین سمت اینجانب رئیس واحد برق مربوط به واحدهای آب و برق و بخار بود که زیر نظر اداره بهره‌برداری انجام وظیفه می‌کرد.

در رشته برق با درجه فوق لیسانس در خرداد ما سال 1354 فارغ‌التحصیل شدم. شرکت پتروشیمی در حال جذب نیرو بود.  صنعت پتروشیمی فقط متمرکز در مهندسی شیمی نیست و کلیه رشته‌های مهندسی را در بر می‌گیرد. البته ناگفته نماند چون صنعت پتروشیمی تازه تاسیس بود آنها احتیاج مبرم به جذب نیرو داشتند و لذا این تسهیلات استخدامی را تدارک دیده بودند.

پس از دو سال کارآموزی اولین سمت اینجانب رئیس واحد برق مربوط به واحدهای آب و برق و بخار بود که زیر نظر اداره بهره‌برداری انجام وظیفه می‌کرد.

اوایل سال 1348 برای آموزش حین کار بمدت شش ماه به پالایشگاه آبادان رفتم. این برنامه بمدت سه ماه آشنایی با عملکرد واحدهای آب و برق و بخار نیروگاههای پالایشگاه بود که حیطه کار و تولید آن خیلی بیش از کارخانه های کود شیمیایی شیراز بود. سه ماه بقیه دوره آموزشی من در اداره EID بود که مخفف اداره مهندسی و بازرسی بود.

در زمان جنگ تحمیلی در طرح گسترش پتروشیمی شیراز، در واحدهای یوتیلیتی و آفسایت حدود شصت درصد کارها باقی مانده بود. با شرکت کره ای شینوا، شرکت هندی EIL، با کلیه لایسنسورها بعلت تعهدات قرار‌دادی آنها ارتباط داشتیم خصوصاً در پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی واحدهای تحت لیسانس آنها که مسئول به تولید رساندن کیفی و کمی واحدها به ارقام گارانتی بودند.

در بهمن ماه سال 1364 به طرح آروماتیک اصفهان منتقل شدم. این طرح در جوار پالایشگاه اصفهان که تامین کننده خوراک بود تأسیس گردید. مسئولیت اینجانب در این طرح اجرای مهندسی اصولی و تفصیلی در مرحله اول و در مرحله دوم نظارت بر اجرای ساختمان واحدهای یوتیلیتی و آفسایت در سایت بود. در ابتدا برای اخذ زمینه مناسب برای طرح جلسات متعددی با مسئولان پالایشگاه داشتیم و نهایتاً ‌به علت توسعه پالایشگاه که مسئولان تاکید به آن داشتند زمینه مناسب مورد نظر ما را موافقت نکردند و زمین شیب‌دار دامنه کوه مجاور شمال پالایشگاه را که عملیات آماده‌سازی آن بسیار هزینه بر بود و موقعیت آن بسیار بادخیز بود موافقت کردند، به طوریکه در زمان ساخت کارخانه و دوران راه‌اندازی و تولید، صدمات قابل ملاحظه‌ای به مجتمع پتروشیمی آروماتیک زد.

به طور کلی بایستی اذعان کرد که در اجرای طرح اروماتیک اصفهان برای اولین بار در پتروشیمی دخالت تام از همه نظر در مراحل مختلف مهندسی، تدارکات، ساخت و نصب نظارت، راه اندازی، مسئولیت کار فرما و پیمانکاران داخلی حداکثر دخالت را داشتند و نهایتاً ‌اجرای طرح بنحو مطلوبی انجام گرفت و مورد تائید خارجی‌ها قرار گرفت.

راهکار بهره‌گیری بهینه از نیروهای کار آزموده بازنشسته به این صورت است که در مرحله اول بایستی بانک اطلاعاتی از کلیه بازنشستگان با تخصص مختلف به صورت BIODATA تهیه شود و به شرکت‌های ذیربط ارسال شود تا با توجه به تجربه آنها درخواست به کار شوند. در مرحله دوم برای انتقال تجربیات بخش آموزش پتروشیمی ارتباط مستمر با بازنشستگان داشته باشد تا از تجربه آنها به عنوان مدرس در شاخه‌های مختلف صنعت استفاده شود.

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی