شماره 79

مولف 30 کتاب تخصصی در پتروشیمی ( محمدرضا نفری)

مولف 30 کتاب تخصصی در پتروشیمی
( محمدرضا نفری)
(دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴) ۱۲:۰۵

در دوره دانشکده ‌نفت به عنوان کارمند دانشجوی قرار‌دادی تلقی می‌شدم. سمت‌های سازمانی من در پتروشیمی رازی شامل مهندس فرآیند، مهندس ارشد فرآیند و هماهنگی کننده گروه‌های اعزامی به پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد به سرخس بود.

در پتروشیمی اراک سمت‌ها شامل مهندس طرح، مهندس ارشد طرح در دفتر شرکت اسنام پروجتی در ایتالیا، رئیس پروژه واحد PP در دفتر شرکت تکنی مونت در میلان ایتالیا، رئیس واحد تصفیه آب، رئیس بهره‌بردار سرویس‌های جانبی، رئیس خدمات فنی، رئیس خدمات فنی، معاون مجتمع و معاون مدیرعامل پتروشیمی اراک (در دوره چهار مدیرعامل) از سال 1380 تا زمان بازنشستگی‌ام یعنی سال 1389 باحفظ سمت سازمانی، مدیر پروژه‌های اجرایی طرح توسعه آن شرکت بودم. انجام طرح توسعه پتروشیمی اراک که با حفظ تولید بود متأسفانه به دلیل خصوصی بودن پتروشیمی اراک در آن مقطع از نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی دور ماند و چه خوب بود در همایشی نقاط مثبت و منفی این کار بزرگ مورد واکاوی قرار می‌گرفت و این تجربه با ارزش حداقل برای سایر مدیران مجتمع‌های پتروشیمی و مدیریت طرح‌ها و... بازگو می‌شد، کاری که هنوز بر انجام آن تاکید دارم.

در سال 1377 اولین کتاب فنی در سطح کشوری را منتشر کردم و از آن پس مرتبا کتابهای جدید یکی بعد از درگیر تالیف و ترجمه شد که تعداد کتابها به 30 جلد رسیده که انتشار این تعداد کتاب فنی/ کاربردی در صنعت پتروشیمی یک پدیده و در تاریخ یکصد ساله صنعت ‌نفت تهیه این تعداد کتاب در زمینه فنی / کاربردی توسط یک نفر امری بی‌سابقه است.

در دوره‌ای که مدیر پروژه‌های اجرایی طرح توسعه پتروشیمی اراک بودم یکبار به پاریس اعزام شدم تا امور در حال انجام پروژه واحد /  را که توسط شرکت ایرلیکوئید انجام می‌شد را بررسی و ضرورت ارسال وسایل را به پیمانکار گوشزد نماییم زیرا واحد /  ‌مهم ترین پروژه از نظر زمان طراحی بود و می‌بایست این واحد در زمان مقرر نصب شود تا هم در زمان توقف و هم در زمانی راه‌اندازی مجتمع ازت تامین نماید تا از بروز خطرات احتمالی انفجار واحدهای فرآیندی جلوگیری شود.

در شرایط فعلی عضو هیئت مدیره انجمن خوردگی ایران هستم. این انجمن غیر انتفاعی و زیر نظر وزارت علوم است ولی به تبع آن می‌توان به کل مخاطبان انجمن خوردگی در زمینه خوردگی خدمت رسانی کرد، کاری که در حال انجام است.

 در شرایط فعلی بیشتر وقتم صرف تالیف و ترجمه کتابهای علمی مورد نیاز صنعت و دانشگاه می‌شود و در طول چهار سال دوره بازنشستگی‌ام موفق به انتشار بیش از 10 جلد کتاب وزین علمی با سرمایه شخصی شدم.

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی