82

رگولاتوری راهبرد تازه فعالیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی

رگولاتوری راهبرد تازه فعالیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی
(جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴) ۰۸:۰۰

حمیدرضا رستمی در گفتگو با پیام پتروشیمی اظهار داشت/ شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید به عنوان نماینده دولت با نقش تسهیل گری، صنعت را در رسیدن به اهداف کمی یاری کند

شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان سازمانی توسعه ای قرار است با برنامه ریزی های کلان، سیاست گذاری، رگولاتوری و بستر سازی مسیر توسعه صنعت پتروشیمی را پشتیبانی و حمایت کند.

همزمان با تغییر رویکرد فعالیت های شرکت ملی صنایع پتروشیمی این روزها مسئولیت این شرکت در حال ورود به ساختاری جدید و ایفای نقش رگولاتوری است و مهم ترین وظیفه آن، ترسیم نقشه راه جدید، توجیه طرح های جدید برای سرمایه گذاران، محرومیت زدایی و تولید محصولات استراتژیک است.

حمیدرضا رستمی مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با پیام پتروشیمی به تشریح برنامه های آینده صنعت و نیز بیان روند اقدام های انجام شده برای آینده این شرکت پرداخت و اظهار کرد: در نخستین گام برای ورود به رگولاتوری، لازم است استراتژی سازمان با استفاده از اسناد بالادستی، طرح های اجرا شده قبلی از جمله آینده نگاری و...، همچنین پروژه های آتی نظیر مدیریت دانش، اخلاق حرفه ای و ... با کمک بدنه سازمان تدوین و اجرا شود.

متن کامل این گفتگو در پی می آید:

· برنامه ریزی ها برای تغیر ساختار فعالیت شرکت ملی صنایع پتروشیمی و اجرای نقش رگولاتوری در چه مرحله ای قرار دارد؟

شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید به ایفای نقش سیاست گذاری توسعه صنعت پتروشیمی بپردازد و تغییر نقش شرکت، نقطه شروع ایجاد چالش های ذهنی و در نتیجه سرآغاز تدوین فعالیت های شرکت در حوزه جدید است و بر این اساس تدوین استراتژی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در فاز نخست، با توجه به تدوین بیانیه های مدیریتی و بهره‌مندی از خرد جمعی که موجب موفقیت این سازمان است به اتمام رسیده است.

ورود به مرحله جدید فعالیت های شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیازمند وجود زیرساخت های مستحکمی است و در تدوین بسته چشم انداز این شرکت، تعیین راهکارهای مناسب در ایجاد چالش های پیش رو و انتخاب یک مدل کسب و کار متناسب در قالب نقش جدید سازمان پیش بینی شده است.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید به عنوان نماینده دولت با نقش تسهیل گری،  صنعت پتروشیمی را در رسیدن به اهداف کمی یاری کند و این شرکت در قالب یک سازمان توسعه ای باید نسبت به تقویت روحیه مثبت، پاسخگو و مسئولانه کارکنان به عنوان یک الگو و پیشرو بر اساس ساختارهای موجود در صنعت نفت عمل کند.

· چه مواردی در تدوین استراتژی جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است؟

وظیفه شرکت ملی پتروشیمی در نقشه راه تدوین شده، به عنوان سازمان توسعه ای تغییر کرده است و برای تدوین این برنامه 18 جلسه مختلف برگزار شده است که شامل سرفصل هایی مانند، توسعه استراتژیک، گسترش امکان تامین منابع مالی با رویکرد سرمایه گذاری مستقیم خارجی، مشارکت در توسعه زیربناها و زیرساخت ها، تقویت و پشتیبانی از طریق نهادهای خدماتی و چند مورد دیگر است.

همچنین مدیریت خوراک و توجه به زنجیره ارزش، توسعه تکنولوژی، توسعه بازار، توسعه مدیریت عملیات و ... از اقدامات مهمی است که در این برنامه در نظر گرفته شده است.

بارزترین فعالیت های آینده ما نیز برنامه ریزی کلان، سیاست گذاری و تنظیم گری به منظور جلوگیری از انحصار، حفظ منافع ملی، بستر سازی و پشتیبانی از صنعت و توجه ویژه به سرمایه گذاری از اصلی ترین اهداف شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

· در ساختار جدید نحوه تعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با دیگر شرکت ها چگونه خواهد بود؟

شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اجرائی شدن اصل 44 قانون اساسی از تصدی گری و تولیدی بودن جدا شده است و اکنون باید به عنوان سازمانی توسعه ای فعالیت کند و همزمان با تدوین استراتژی به تدریج در نحوه فعالیت های این شرکت تغییراتی ایجاد می شود. جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش از بنیادی ترین برنامه های شرکت در آینده است و صیانت از محیط زیست و منابع ملی با حفظ مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای با رعایت حقوق ذینفعان و خلق ارزش با تعهد به توسعه پایدار و متعادل همواره مورد توجه  قرار دارد.

پس از تدوین هدف های بنیادین، ارزش ها و چشم انداز این شرکت تکمیل شده و بسته آرمانی در فاز نخست که به تصویب هیئت مدیره شرکت رسیده است در صورت تائید نهائی مقام عالی وزارت نفت نهایی می شوند.

· رگولاتوری در نقشه راه صنعت پتروشیمی چگونه نقش آفرین است؟

نقشه راه صنعت پتروشیمی در 7 جلد تدوین شده است و در یک برنامه 10 ساله که به دو بخش 5 ساله تقسیم می شود ظرفیت تولید قرار است به 180 میلیون تن برسد و برای رسیدن به این هدف نقشه راه برنامه ششم با هدف کوتاه مدت در حال تدوین است که بزودی نهایی می شود؛ اما در این میان نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای رسیدن به برنامه های آتی صنعت پتروشیمی بسیار تعیین کننده است و با تکیه بر برنامه ششم توسعه و نیز نقشه راه تلاش خواهیم کرد به برنامه ریزی های انجام شده دست یابیم.

 امروز حفظ منافع ملی در اولویت قرار دارد و پتروشیمی به عنوان صنعتی که ارزش افزوده بالایی دارد مورد توجه تمام متولیان امر قرار دارد و با توجه به خصوصی شدن بسیاری از شرکت های پتروشیمی و تجربه به دست آمده در سال های اخیر اکنون بیشتر طرح ها و شرکت ها خواستار حضور دوباره و ایجاد چتر حمایتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان تنظیم گر روابط یا رگولاتور در این صنعت هستند.

· نحوه همکاری با وزارت نفت چگونه است؟

 خوشبختانه با حمایت ویژه مهندس زنگنه، وزیر نفت مسیر و نقشه راه به خوبی در حال تدوین و نهایی شدن است. معاونت برنامه ریزی وزارت نفت نیز با همکاری و تعامل بسیار خوبی که با شرکت ملی صنایع پتروشیمی دارد، همواره این شرکت را در مسیر فعالیت های خود برای ورود به دوره جدید همراهی می کند.

بدون تردید اکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تکیه بر بیش از 50 سال تجربه و فعالیت خود از ارکان توسعه اقتصادی کشور به شمار می رود و حمایت وزارت نفت از فعالیت های آینده این شرکت می تواند بسیاری از چالش های موجود را که طرح ها و مجتمع های پتروشیمی با آن مواجه هستند برطرف کند.

· نقش منابع انسانی در ساختار جدید چگونه خواهد بود؟

صنعت پتروشیمی ایران دارای منابع انسانی متخصص و کارآزموده ای است و در آینده از ظرفیت های کارکنان به بهترین شکل استفاده خواهد شد؛ اما در ساختار جدید که بر مبنای سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت استوار است  باید چیدمان نیروهای انسانی به صورت تخصصی محقق شود و معاونت منابع انسانی NPC در این زمینه اقدام های لازم را معمول خواهد کرد.

واضح است که در بازمهندسی ساختارها، نیروی انسانی نقش مهمی را ایفا می کند و تشکیلات سازمان باید خود را باز آرائی کند و در چیدمان جدید و پس از نهایی شدن استراتژی های مورد نظر، از نیروها و کارشناسان به بهترین شکل استفاده خواهد شد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی