83

لوزان و IPF

لوزان و IPF
(یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴) ۰۸:۰۰

در فرآیند جهانی شدن، ضرورت حرکت به سمت اقتصاد دانش پایه، لزوم تفکر سیستمی و جامع نگر برای تبدیل کردن ایران به یک قدرت منطقه ای برای تحقق بخشیدن به اهداف چشم انداز ملی در افق 1404 امریست انکار ناپذیر.

 از این رو، بازیابی و صادرات محصولات، حمایت از واحدهای میان دستی و پایین دستی پتروشیمی و استفاده از تکنولوژی های جدید که گاز طبیعی را تبدیل به پروپیلن از جمله برنامه های تدوین شده وزارت نفت در راستای پیاده سازی اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت پتروشیمی است. در مجموع می توان گفت هدف غایی آن است تا بتوانیم ظرفیت تولید پتروشیمی را از 25 میلیارد دلار فعلی به 80 میلیارد دلار تا سال 1400 برسانیم تا در سطح منطقه و جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم.

چه آنکه، به قول مهندس عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی «اکنون صنعت پتروشیمی آهسته در حال توسعه است اما حضور شرکت‌های خارجی در تهران و ابراز تمایل آنها برای حضور در صنعت پتروشیمی نوید بخش آغاز دوران جدید و حرکت پر شتاب صنعت در مسیر توسعه است. از این‌رو به نظر می‌رسد جهش دوم صنعت پتروشیمی، نزدیک است».

در این راستا، امیدواری به برداشته شدن تحریم‌ها پس از توافق لوزان چنان قوت گرفته است که از هم اکنون اغلب صنایع، موسسات و بازارها برای یک تغییر شکل کلی خود را آماده می‌کنند. صنعت پتروشیمی به‌عنوان مهم‌ترین‌ صنعت کشور پس از تامین نیاز صنایع داخلی هم اکنون توانسته است نزدیک به 40 درصد از صادرات غیرنفتی کشور را بر عهده بگیرد و این در شرایطی ست که اعلام آمادگی و تلاش بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی بزرگ جهانی مخصوصاً شرکت‌های اروپایی برای ورود به بازار ایران است که علاقه به سرمایه‌گذاری‌ها را به‌صورت واقعی نمایان می‌کند. اگرچه سفر هئیت های خارجی به ایران و مذاکره و بازدید از ظرفیت های بالقوه و موجود صنعت پتروشیمی برای بازیابی روابط تاکنون منجر به عقد قرارداد نهایی نشده است اما این رویکردها از یک تغییر نگاه جدی حکایت می‌کند و شاید بتوان گفت، در این بازه حساس زمانی گردهمایی بزرگان و نامداران صنعت پتروشیمی در تهران فرصت طلایی و اهرمی قوی برای نیل به اهداف توسعه پایدار صنعت پتروشیمی باشد.

از این جهت، دوازدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی به عنوان (IPF) یکی از معتبرترین گردهمایی ها درسطح جهان به شمار می رود و فرصت مناسبی را برای ذینفعان و فعالان اصلی در بخش های مختلف صنعت پتروشیمی در سطح بین الملل فراهم می آورد تا آخرین دستاوردها، پیشرفتها و تحولاتی که آینده این صنعت شکل می دهد را موردبحث و تبادل نظر قرار دهند.

این همایش فضایی است که به شناخت سرمایهگذاران و آگاهی بیشتر افراد کمک می کند و باید از همه کسانی که به هرچه پربارتر شدن این همایش کمک می کنند، سپاسگزاری کرد.به نظر می رسداگر بتوانیم به بهانه برگزاری این رویدادها، ظرفیت کشف استعدادها و توانمندی های خود را ارتقا دهیم، هدف اصلی این رویدادها محقق شده اند.

 

رضا خلج

مدیر مسئول نشریه الکترونیکی پیام پتروشیمی

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی