84

گام های بلند پتروشیمی در مسیر توسعه

گام های بلند پتروشیمی در مسیر توسعه
(سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴) ۰۸:۰۰

ماموریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی، کاهش خام فروشی، تکمیل زنجیره تولید، برنامه ریزی کلان، سیاست گذاری، بسترسازی، تنظیم گری و پشتیبانی توسعه پایدار است

حمیدرضا رستمی مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با پیام پتروشیمی در مراسم 51 سالگی تاسیس پتروشیمی، با اشاره به تغییرات ارزشی و اهداف شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، آخرین دیدگاه های خود را درباره وضع کنونی این صنعت تشریح کرد و گفت: ارزش های پتروشیمی از "تلاش، آفرینش و بالندگی" به "خلق ارزش، پاسخگویی و تعهد به توسعه پایدار" تغییر پیدا کرده است.

متن کامل این گفتگو درپی می آید:

 

چشم انداز و آینده  صنعت  پتروشیمی چگونه است؟

صنعت پتروشیمی پتانسیل رشد و رسیدن به مقام اول ارزش تولید محصولات پتروشیمی را طبق سند چشم انداز، در افق 1404 دارد، ولی با اجرای سیاست های کلی اصل 44 و جدا شدن منابع مالی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، روند توسعه این صنعت تغییرکرده است. ظرفیت تولید 60 میلیون تنی موجود در آستانه سال 1395 باید به 120 میلیون تن در پایان  برنامه ششم توسعه می رسید و تداوم آن باید به 180 میلیون تن در پایان برنامه هفتم توسعه برسد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مسیر اجرای نقشه راه توسعه باید سازمانی اختیار دار باشد و بتواند به وظایف توسعه ای خود در مشارکت، هدایت و واگذاری طرح ها در زمان مناسب عمل کند.

 اصلی ترین چالش وضعیت فعلی صنعت پتروشیمی وضعیت انتقالی موجود و شکل گیری صنایع مختلف پتروشیمی با عناوین مختلف نظیر هلدینگ ها وعدم تبیین و تفویض اختیارات قانونی مطابق قانون مصوب نفت به شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

این مهم القا گر عدم وجود متولی توسعه صنعت پتروشیمی بوده و مزید بر آن خلا قانونی موجود در، شفاف کردن مسئولیت نقش توسعه ای در بدنه دولت را نیز لوث کرده است.

گفتنی است که مواردی نظیر ایجاد زیر ساخت های لازم در مناطق جدید توسعه، رفع محدودیت های بین المللی و عادی شدن نقل و انتقال اعتبارات بانکی، تنظیم روابط بین بخشی، ایفای نقش توسعه ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی در توسعه و چگونگی دسترسی به منابع مالی، برقراری تضامین لازم برای فاینانس خارجی ، نهایی شدن اساسنامه جدید و قوانین و مقررات برای ایفای نقش توسعه ای، تدوین سیاست ها و خط مشی های کلان  متضمن میزان و محدوده مداخله درامور حاکمیتی و اقتصاد ملی وتعیین و ابلاغ فرمول قیمت گذاری بلند مدت خوراک از دیگر چالش های مهم صنعت پتروشیمی است.

 

پتروشیمی در دوران پسا تحریم چه جایگاهی دارد؟

تغییر رویکرد ذهنی مدیران ارشد و اقدام متناسب با شرایط جدید و تفویض اختیارات قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت در امور مربوط به صنعت پتروشیمی به NPC، تعریف طرح های توسعه ای پایدار و با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش در محصول و در سهامداری شرکت ها و انتقال فنآوری  با تکیه بر محصولات  بازار محور ، طراحی روش فراخوان عمومی با توجه به اسناد بالادست و شرایط طرح و منطقه، توسعه هماهنگ با توجه به اصل پایداری در زیر ساخت های مناطق جدید و کمتر توسعه یافته، توجه ویژه به طرح های پترو پالایشگاهی ، شناخت و توسعه اتحاد های استراتژیک در کشور، منطقه و جهان در جهت توسعه واحدهای پتروشیمی و پتروپالایشگاه ها در خارج  از کشور  با توجه به مزیت های رقابتی ایران و دیگر کشورها، ایجاد صندوق های پروژه( به منظور تأمین مالی) و بیمه (به منظوربیمه و پوشش ریسک های سرمایه گذاری) با همکاری بانک مرکزی، جلو گیری از انجام کارهای موازی توسط سایر سازمان ها و تمرکز بخشی امر توسعه در شرکت مادر تخصصی وبکار گیری مهندسی معکوس در کنار فعالیت های مهندسی مستقیم در بومی سازی فناوری، از راهکار های مورد توجه است.

 

برای جذب سرمایه گذاری خارجی دردوران پسا تحریم چه برنامه ای دارید؟

دور جدید جهش توسعه صنعت پتروشیمی کشور نیازمند ورود سرمایه گذاران خارجی به همراه صاحبان دانش فنی روز است. بعلاوه همانطوری که اشاره شد سرمایه گذاری و مشارکت در واحدهای پتروشیمی و پتروپالایشگاهی دیگرکشورهای منطقه و جهان با توجه به مزیت های رقابتی برای توسعه و ورود به بازارهای جدید از اهمیت ویژه ای برخوردار است 

در این رابطه تصویب مدل و فرآیند توسعه صنعت پتروشیمی در طرح ها و مناطق ،  انتخاب و هدایت و همکاری های سرمایه گذار بانی (Developer)، توسعه مشارکت عمومی (Public-Private Partnership) و ایجاد همکاری های راهبردی (Strategic Alliance) با کشور های منطقه و جهان،  مشارکت NPCدر شروع کلیه سرمایه گذاری های کلیدی و استراتژیک داخلی و خارجی و رفع  موانع قانونی و تأمین بلند مدت خوراک کافی با قیمت رقابتی، رفع ابهامات قانونی سرمایه گذاران خارجی و تضامین لازم برای سرمایه گذاری و تسهیل آن از طریق پیشنهاد لوایح قانونی و آئین نامه ها و مقررات لازم، مورد توجه است.

 

نحوه همکاری بخش خصوصی در جذب سرمایه گذاری های جدید بر چه اساسی باید باشد؟

باتوجه به اینکه صنعت پتروشیمی علاوه بر سرمایه بربودن، صنعتی متخصص دارای فنآوری پیچیدگی و نیز ویژگی های فنی منحصر به فردی است  اما در زمان خصوصی سازی  اولیه شرکت های پتروشیمی ، یکپارچگی صنعت پتروشیمی و زنجیره آن مورد توجه قرار نگرفت. با توجه به این اصل پیشنهاد مشخص اولیه بنده، ایجاد اتحاد و یکپاچگی در چارچوب یک پروتکل تعریف شده  برای شرکت ها است. این همان اتحاد و قوام استراتژیک است. این اتحاد در زنجیره تولید، ضمن ایجاد پایداری در تامین خوراک های مبادلاتی و توزیع مناسب سود در زنجیره تولید، شرایط مناسبی را نیز جهت ایجاد مشارکت های بین المللی (جذب سرمایه گذاری) با استفاده از انواع محصولات  موجود برای تامین سرمایه و تضمین  آنها بوجود خواهد آورد.

 

دستاورد های IPF  دوازدهم را چگونه ارزیابی می کنید؟    

برگزاری این کنفرانس در زمان مناسب پس از توافقات هسته ای بازتاب خوبی داشته است و کاملا مثبت ارزیابی می شود. شرکتهای حاضر در کنفرانس IPF شرایط ایران پس از وقفه طولانی در همکاری های گذشته را که بواسطه محدودیت های بین المللی ایجاد شده بود، مورد ارزیابی قرارداده است و از طرف دیگر مقدمات لازم برای همکاری آینده را زمینه سازی کردند تا برنامه حضور خود را پس از رفع محدویت ها تنظیم کنند.

تعدادی از شرکت های اروپایی و آسیایی آمادگی خود را برای مشارکت و سرمایه گذاری در طرح های جدید اعلام کرده اند.تفاهم نامه و موافقت نامه هایی نیز به زودی مبادله خواهد شد. همچنین شرکت های مهم                 بین المللی بصورت جدی و با برنامه برای سرمایه گذاری وارد شده اند و باید در جذب آنها با برنامه مشخص و با سرعت و درستی عمل شود.

باید تاکید کرد که توسعه پایدار با توجه به تکمیل زنجیره ارزش و بهره مندی از منابع و امکانات موجود در کنار آبهای خلیج فارس و در یای عمان رویکرد اصلی توسعه صنعت پتروشیمی است. خصوصاً در مناطق کمتر توسعه یافته که مبتلا به کمبود سرمایه و مهارتهای کارآفرینی هستند، این توسعه ی مطلوب در سایه ی برنامه ریزی قابل تحقق خواهد بود و در قانون به نقش ویژه سازمان توسعه ای در این زمینه نیزتأکید شده است.

رویکرد پیشگیرانه و خلق آینده (آینده نگاری) صنعت پتروشیمی کشورو پایش تحولات صنعت پتروشیمی وشناخت استرتژی های جدید منطقه ای و جهان و توجه به تغییرات محیطی محتمل و اطلاع رسانی به کلیه ذینفعان وکسب بازخورد نسبت به برنامه ها و ارزیابی روندها برای تصمیم گیری در برنامه های آتی توسعه الزامی است.

در این راستا مهمترین وظیفه مدیریت برنامه ریزی تبیین، تثبیت و ایفای نقش جدیدشرکت ملی صنایع پتروشیمی در ساختار سازمان توسعه ای و در قالب قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت است. لازم است استراتژی های توسعه صنعت پتروشیمی بصورت شفاف باتوجه به اسناد بالا دست تبیین ومعرفی شود. کارکرد و نقش های جدید با ساختار جدید در سازمان طراحی و جایگزین شود، ابهاماتی که با این تغییر نقش ایجاد شده برطرف گردد و در نهایت جایگاه NPC در توسعه یکپارچه و پایدار صنعت باز سازی شود.

 

صنعت پتروشیمی ایران با بیش از نیک قرن تجربه چه جایگاهی در سطح بین المللی دارد؟

در شرایط پساتحریم مطمئنا ایران یکی از مناسب ترین کشورهای جهان جهت جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی به ویژه در صنعت پتروشیمی است. کشور عزیز مان ایران از نظر اقتصادی در مسیر توسعه روزافزون قرار گرفته و شرکت ملی صنایع پتروشیمی مصمم است با رعایت قوانین بین المللی، ضمن صیانت از محیط زیست، نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور ایفا کند.

صنعت پتروشیمی کشور موتور توسعه اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور بوده و نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی داشته و خواهد داشت . موقعیت ژئوپلتیک ایران بعنوان پل ارتباط قاره ای و همسایگی با پانزده کشور ، دسترسی به آبهای آزاد،  نیروی کار ماهر و متخصص ، برخورداری از زیرساخت های  مناسب و توانمندی های مهندسی و ساخت و اجرا ، بازار بزرگ و رو به رشد داخلی و حمایتهای قانونی از فعالیتهای سرمایه گذاری و مهم تر از همه امنیت و ثبات بی نظیر سیاسی و اجتماعی از مزیت های عمده ایران اسلامی است. علی رغم توسعه صنعت پتروشیمی در برخی از مناطق جهان براساس خوراک های حاصل از منابع غیرمتعارف ، ایران بدلیل برخورداری از مزیت هایی که ذکر شد و دسترسی به منابع متنوع خوراک هیدروکربوری از نادر کشورهایی است که بالاترین پتانسیل رقابتی در زمینه توسعه صنعت پتروشیمی را یکجا در اختیار دارد لذا امیدواریم با برنامه ریزی های دقیق و شرایط پیش گفته جهش دوم صنعت پتروشیمی راشاهدباشیم.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی