87

سرمقاله

سرمقاله
(چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

کسب و کار جهانی از شعار تا عمل

 

دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید.  مهمترین کاری که لازم است در پایان این نمایشگاه  -که عنوان بین المللی را یدک می کشد-  انجام پذیر، بررسی تاثیر و نقش آن در تحقق اهداف از پیش تعیین شده است.

شعار و در واقع هدف دائمی  نمایشگاه ایران پلاست فراهم کردن  فرصت کسب و کار جهانی است. اکنون  حال سوال اساسی اینجاست که  نمایشگاه دهم چقدر در تحقق این شعار موفق بود؟

ایران پلاست دهم اولین نمایشگاه معتبر بین المللی کشور پس از اجرای برجام بود. درواقع این نمایشگاه فرصتی شده بود برای محک تاثیر عملی اجرای برجام و برداشته شدن محدودیت های بین المللی حضور در ایران.

حضور بیش از 510  شرکت خارجی در نمایشگاه امسال در این زمینه آمار بسیار موفقیت آمیزی بود. آماری که در مقایسه با دوره گذشته از نظر تعداد نشان دهنده افزایش برابری و نظر وسعت حضور 3 برابری را نشان می داد. حضوری موفق از 4 قاره جهان، از 25 کشور معتبر و صاحب نام در صنعت پلاستیک، شامل  13کشور اروپایی، 10 کشورآسیایی و دو کشور از اقیانوسیه و آفریقای جنوبی. این حضور اما صرفا بخش بین الملل نمایشگاه را تقویت کرد و گرچه برای بسیاری از ایرانیانی که به عنوان بازدید کننده از نمایشگاه قصد خرید محصولات با فناوری بالا و روز جهان را داشتند بسیار ارزشمند بود. درواقع آنها با کمترین هزینه و بدون نیاز به رنج حضور در نمایشگاه های معتبر پلاستیک در آلمان، ایتالیا، چین و حتی ترکیه و امارات توانستند در کشور خودشان با فناوری روز جهانی آشنا شوند. این امر اما برای تولیدکنندگانی که به منظور بازاریابی و فروش محصولاتشان در این نمایشگاه حضور می یابند چندان موثر نبود.

یکی از مهمترین عوامل رضایت تولیدکنندگان داخلی حاضر در نمایشگاه، حضور خریداران محصولات در داخل و خارج کشور است. البته خریدارانی که در رقابت و مقایسه بین محصولات گران قیمت و مد روز  تولیدکنندگان اروپایی، ترجیح بدهند محصولات با کیفیت و ارزان قیمت تر ایرانی را تهیه کنند.

به همین منظور از ابتدا 4 کشور عراق، افغانستان، ترکمنستان و پاکستان به عنوان بزرگترین خریداران محصولات پلاستیک ایران هدف دعوت از ایران پلاست قرار گرفتند. با برنامه ریزی های گسترده و ارتباط با دفاتر بازرگانی سفارتخانه های ایران در این کشورها، زمینه دعوت تجار و  بازرگانان حوزه صنعت پلاستیک این کشور ها  فراهم شد. در نهایت از بین یک فهرست 10 هزار نفره از بیش از 30 کشور جهان، 200 نفر از 18 کشور جهان برای بازدید از ایران پلاست در ایران دعوت شدند.

این حضور، فرصت تجارت  بین المللی را برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم کرد. امری که در بررسی های اولیه نشان از رضایت شرکت کنندگان در نمایشگاه داشت. البته با ارائه نتایج نظرسنجی و اثربخشی نمایشگاه ایران پلاست که همزمان با برگزاری نمایشگاه انجام شد می توان دقیقتر درباره این اثربخشی صحبت کرد.

موضوع تحقق شعار نمایشگاه و سایر برنامه های ایران پلاست دهم ، موضوع ویژه این شماره پیام پتروشیمی است.

 

محمد مقاره

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی