90

HSE ضامن توسعه صنعت پتروشیمی ایران

HSE ضامن توسعه صنعت پتروشیمی ایران
(جمعه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

آتش سوزی در مجتمع های پتروشیمی بوعلی و بیستون و نیز وقوع حادثه در مسیر خط لوله اتیلن غرب تغییر رویکرد و نگاه به مقوله ( اچ . اس. یی ) در صنعت پتروشیمی کشورمان را بیش از بیش ضروری ساخته است.

 صنعت پتروشمی کشورمان در یک ماه گدشته با حوادث مختلفی مواجه شد که این حادثه ها سبب شد تا یک بار دیگر نقش مهم و تاثیر گذار واحد های ایمنی، بهداشت و محیط زیست در طرح ها و مجتمع های پتروشیمی مورد توجه قرار گیرد.

 آتش سوزی در مجتمع های پتروشیمی بوعلی و بیستون و نیز وقوع حادثه در مسیر خط لوله اتیلن غرب تغییر رویکرد و نگاه به مقوله ( اچ . اس. یی ) در صنعت پتروشیمی کشورمان را بیش از بیش ضروری ساخته است.

مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی که هفته های پر حادثه ای را  طی یک ماه اخیرسپری کرده است در گفتگو با خبرنگار پیام پتروشیمی به تبیین آخرین دیدگاه های خود را در این زمینه پرداخته است ؛ که مشروح این گفتگو در پی می آید:

آیا با شرکت هایی که الزام های( اچ. اس. یی ) را رعایت نمی کنند برخوردی صورت می گیرد؟

شرکت های بخش خصوصی که الزام ها، قوانین و دستورالعمل های ایمنی را رعایت نکنند،بر اساس ابلاغیه  وزیر نفت با برخورد قاطع وزارت نفت از جمله قطع خوراک مواجه خواهند شد و بطور قاطع و قانونی با پتروشیمی هایی که قوانین و دستور العمل های HSE را رعایت نمی کنند، برخورد خواهد شد.

براساس دستور و ابلاغیه وزیرنفت، تمامی هلدینگ ها و مجتمع های پتروشیمی باید بطور کامل اصول HSE را رعایت کنند و با شرکت های متخلف برخورد های لازم انجام می شود وشرکت ملی صنایع پتروشیمی مسئول پایش و نظارت مستمر شرکت های پتروشیمی است و باید این نکته را یاد آوری کرد که با همکاری دولت و مجلس به دنبال آن هستیم تا نقش رگولاتوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی را نهایی کنیم.

 همکاری های لازم را برای اجرای این قوانین در صنعت پتروشیمی دارند؟

نمایندگان حامی صنعت پتروشیمی آمادگی خود را برای همکاری در راه تدوین و تصویب آئین نامه ها و ماده واحده های لازم اعلام کرده اند و با همکاری دولت امید است روند نهادینه شدن تصویب رگولاتوری برای ایفای نقش حاکمیت شتاب گیرد.

  نکته های کلیدی که شرکت ها باید رعایت کنند چیست؟

بخش نخست این بخشنامه ها در خصوص هشدار ایمنی درباره وقوع حوادث در فصل تابستان و نظارت بر فعالیت های پر ریسک و نیز اخذ پروانه برای تمامی فعالیت هایی که خطرزا هستند، است.

 همچنین بحث انجام کلیه فعالیت ها بر اساس دستور العمل های ایمنی عملیات sop نظارت بر گروه های سرپرستی بهره برداری و تعمیرات، فعالیت های خطرناک، خودداری از فعالیت های غیر معمول و بررسی تجهیزات از نکات مهم بخش نخست این بخشنامه است.

بخشنامه دوم ، نیز شامل لزوم انجام ممیزی ایمنی در مراحل پیش راه اندازی واحدهای پتروشیمی و طرح های جدید است.

از سوی دیگرلزوم به روزآوری منظم شبکه آبرسانی آتش نشانی، برقراری سیستم کشف گاز، برقراری سیستم فوم ریزی و کولینگ مخازن و انجام سایر ممیزی ها از دیگر نکات این دستورالعمل است.

بخش سوم نیز شامل مواردی از جمله به کارگیری اصول و توجه به نکات ایمنی در مخازن ذخیره سازی مواد شیمیایی و اطمینان از کارایی سیستم فوم ریزی و کولینگ سازی و همچنین اطمینان از برقراری شبکه آبرسانی اتش نشانی و بررسی های مستمر طراحی مخازن و سیستم های موجود است.

 در بلند مدت نیز به دنبال ممیزی طرح ها و مجتمع های پتروشیمی در بخش HSE هستیم و با همکاری مشاوران به دنبال آن هستیم تا رعایت اصول و الزام های ایمنی محیط زیست و آتش نشانی بطور کامل درشرکت های پتروشیمی محقق شود.

گفتنی است تجربه به دست آمده در حادثه پتروشیمی بوعلی و نیز بیستون  به سایر مجتمع ها اعلام می شود تا سایر شرکت ها موارد ایمنی را رعایت کرده و پیشگیری های لازم را معمول کنند.

 نحوه همکاری شرکت ها با شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مقوله اچ. اس.یی چگونه است؟

همکاری شرکت ها  باید افزایش یابد و همگرایی و همکاری ها گسترش یابد هرچند که باید یاد آوری کرد که پس از خصوصی سازی، ممیزی ایمنی و آتش نشانی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در حال انجام است، اما متاسفانه برای چنین اقدام هایی بخش خصوصی تمایل چندانی برای سرمایه گذاری ندارد و برخی شرکت ها به مخاطره های عدم سرمایه گذاری در این زمینه آگاه نیستند.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی