91

استفاده از اینترنت، عامل افزایش تولید و سودآوری صنایع پایین دستی

استفاده از اینترنت، عامل افزایش تولید و سودآوری صنایع پایین دستی
(دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

برای دهه های متوالی، فعالان صنایع پایین دستی در سرتاسر جهان سعی کرده اند که هزینه های خود را پایین نگه دارند. آنها صنایع خود را آنچنان بهینه اداره کرده اند که محصولات با ارزش تر بتوانند ارزش افزوده بالاتری ایجاد کنند.

برای دهه های متوالی، فعالان صنایع پایین دستی در سرتاسر جهان سعی کرده اند که هزینه های خود را پایین نگه دارند. آنها صنایع خود را آنچنان بهینه اداره کرده اند که محصولات با ارزش تر بتوانند ارزش افزوده بالاتری ایجاد کنند. اما همه فرآیندها تا حدی می توانند بهبود یابند.

امروزه افزایش میزان تولید در صنایع پایین دستی هزینه بسیار زیادی در بردارد. استفاده از اینترنت در همه زمینه ها [1](IoT) می تواند به بهبود بیشتر این صنایع با عبور از موانع مالی کمک کند و چشم انداز جدیدی در مسیر افزایش تولید و ارزش افزوده ایجاد کند.

به صورت سنتی، صنایع پایین دستی به منظور کنترل و نظارت از راه دور از سیستم های کنترل نظارتی و استفاده از داده ها (اسکادا[2]) بهره می برند. اما سیستمی که پیشتر، فناوری تحت مالکیت شرکت بود و از طریق برنامه نویسی کار می کرد، حالا دیگر بر پایه پروتکل اینترنت[3] کار می کند. این سیستم با Wi-Fi، سیستم تکاملی بلندمدت[4](LTE)، یا سیستم های تحت شبکه جهانی کار می کند.

صنایع و شرکت های پایین دستی می توانند توانمندی ها و قابلیت های IoT را به سیستم زیرساخت عملیاتی خود که بر پایه اسکادا کار می کند، اضافه کنند.

نکته مهم در این مورد این است که IoT دنیای جدیدی را به روی این شرکت ها می گشاید: جایی که همه داده ها و چشم اندازها- به صورت مستقیم در موبایل شما قابل دسترس هستند.

بیشترین ارزش تجاری را در کمترین زمان ممکن خلق کنید

توسعه IoT این امکان را برای صنایع پایین دستی ایجاد می کند که روند تولید محصولات، انبارداری و توزیع را در زمانی نزدیک به زمان واقعی پیگیری کنند. این سیستم ها می توانند همه داده ها را در سراسر اکوسیستم موجود جمع آوری و تحلیل کنند.

به عنوان مثال، فناوری جدید مونیتور کردن مخازن به شرکت ها این امکان را می دهد که از راه دور سطوح مخاذن ذخیره نفت، مواد شیمیایی و گازهای فشرده را به دقت مونیتور کنند. اکثر کسب و کارها در صنایع پایین دستی برای تحویل به موقع به شبکه های توزیع وابسته هستند. حالا دیگر اطلاعات مربوط به سرعت، پشتیبانی و مدیریت عملیات سطوح ذخایر مخازن در زمان واقعی در اختیار آنها قرار می گیرد. این اطلاعات باعث می شود که آنها بتوانند بارها را در کمترین زمان ممکن تحویل دهند.

چنین تحولی در صنایع پایین دستی، باعث افزایش قدرت تصمیم گیری و استاندارد سازی فرآیندها می شود. اما فرصت واقعی زمانی به وجود می آید که مقادیر زیادی از داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند، که این امر نیز به نوبه خود باعث می شود ارزش تجاری بیشتر در زمان کمتر ایجاد شود.

امروزه، پالایشگاه ها و کارخانه های تولید محصولات پتروشیمی نقاط خاصی در اکوسیستم را تحت نظر می گیرند تا بتوانند توان عملیاتی خود را بهینه نگه دارند. اجراکنندگان حک و اصلاحات لازم را انجام می دهند تا انحراف داده ها را که توسط سیستم کنترل توزیعی ثبت شده، تصحیح کنند. علاوه بر این، داده های تاریخی نیز برای تولید گزارش های ادواری و قیاس آنها برای تعیین کارایی کلی مورد استفاده قرار می گیرند.

سیستم های اسکادای قدیمی این داده ها و کنترل فرآیندها را در طول ساخت واحد/ کارخانه در اختیار قرار می دهند.

اگر IoT فراتر از همه شبکه های فرآیندی موجود قرار گیرند، داده های بیشتری در دسترس قرار خواهند گرفت. با تحلیل های جهانی در زمان واقعی، بهبود سریع در همه مناطق و مکان ها دور از دسترس نخواهد بود. تصمیم سازان قادر خواهند بود که اطلاعات مورد نیاز خود را هر جا که باشند به صورت مستقیم و مجازی به دست آورند.

خود را در مقابل حمله های سایبری ایمن کنید

در حال حاضر دریافت کننده ها به صورت گسترده از طریق شبکه های خصوصی، شبکه های موبایل و حتی اینترنت های عمومی به هم وصل هستند. چنین اتصال گسترده ای در بخش انرژی که به منظور کاهش هزینه های عملیاتی، نگهداری و نظارت ضروری است- ریسک حمله های امنیتی سایبری را افزایش می دهد.

طراحان شبکه خصوصی مجازی[5](VPN) با نام های دسترسی اختصاصی و گواهینامه های امنیتی خودکار به تفکیک ترافیک IoT از اینترنت کمک کرده اند. چنین تجهیزاتی مانع ورود بدون اجازه و نشت داده ها خواهد شد.

 

چگونه می توان یک مدل امن تر را طراحی کرد؟

داده های غیر ضروری را کد گذاری کنید. نقطه های کنترل را که دستورالعمل های عملیاتی را محدود می کنند، فعال کنید و از مزیت کیفیت سطوح خدماتی مختلف که به عنوان بخشی از بافت شبکه های بی سیم شناخته می شوند، بهره بگیرید.

کنترل را از دست ندهید: به صورت مجازی، هر زمان و هر کجا

تحلیل داده ها، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به فعال کردن پروسه تصمیم گیری بدون مداخله مستقیم انسان کمک شایانی می کنند.

تصور کنید که چنین اطلاعات مفید و موثری در ابزارهای هوشمند دیگر نیز قابل دسترسی باشند. دسترسی به این اطلاعات به سادگی انتخاب بله یا خیر، هر زمان و هر کجا، است. راه حلی بسیار سریع و بدون اتلاف وقت.

این تصویر را در ذهن خود بسازید. زنگ خطر در یکی از تجهیزات خاموش شود. کسب و کارها دیگر نیازی نخواهند داشت که یک تکنسین را به محل اعزام کنند تا وی به صورت دستی مشکل را حل کند. این سیستم قادر است که در هر زمان و مکانی زنگ خطر را ارسال و دستور العمل های کنترل شرایط را دریافت کند.

این همان کارایی است که مد نظر ماست.

برخی از صنایع برای بهره برداری کامل از IoT به دلیل مکان، طراحی یا هر دو دلیل با چالش هایی مواجه هستند. زیرساخت های فلزی سنگین کارخانه ها یکی از موانع طبیعی در جهت گسترش سلولی، WLAN یا حتی شبکه های بی سیم با برد کوتاه است.

بسیاری از کارخانه ها در مکان های دور افتاده و نزدیک آب هستند که هیچ دسترسی به شبکه های بی سیم کلان ندارند. اما این تجهیزات هنوز هم جای پیشرفت دارند. فعالان صنایع پایین دستی در حال مذاکره با شرکت های ارتباطاتی هستند تا برای آنها شبکه های اختصاصی ایجاد کنند که کد گذاری شده باشند و بتوانند از داده های مهم حفاظت کنند تا بدین ترتیب بتوانند نیازهای IoT خود را برآورده کنند.

آیا هنوز هم نسبت به بکارگیری IoTتردید دارید؟

یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از شبکه های حمل تجاری برای استفاده از IoT هزینه بسیار پایین آن است.

حجم ابزارها باعث کاهش قیمت حوزه های ارتباطی می شود. در یک کارخانه با تجهیزات عظیم الجثه استفاده از یک شبکه رادیویی در یکی از تجهیزات کارخانه بسیار بهینه تر از مهندسی یک شبکه بی سیم دریافت اطلاعات است. بسیاری از تجهیزات مانند موتورها، پمپ ها و سایر تجهیزات را می توان به راحتی به این شبکه رادیویی متصل کرد.

اگر به دنبال افزایش ارزش کالای تولیدی و افزایش کارایی هستید، آنچه را که در نتیجه بکارگیری IoT به دست خواهید آورد در نظر بگیرید.

شرکت هایی که برای استراتژی های IoT خود برنامه ریزی می کنند، این موارد را در نظر می گیرند:

·         مشروط کردن و مدیریت خدمات اتصالی

·         مطالعات مربوط به طراحی فرکانس های رادیویی[6](RF) در کنار ظرفیت شبکه محلی

·         طراحی جدید تجهیزات و امکانات به جای جایگزین کردن آنها

·         امنیت IoT

·         ادغام عرضه کنندگان در مدل IoT

·         ادغام سیستم IoT با سیستم های جایگزین پشتیبانی

در صورت بکارگیری IoT، صنایع پایین دستی فرصت بسیار مغتنمی برای افزایش کارایی و صرفه جویی خواهند یافت. سیستم های اسکادا خیلی وقت است که از رده خارج شده اند و حالا دیگر وقت به روز رسانی است.



[1]The Internet of Things

[2]Supervisory control and data acquisition (SCADA)

[3]Internet Protocol (IP)-based

[4]Long-term evolution

[5]Virtual private network

[6]Radio frequenncy

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی