94

مطالعه روندها و بازار پلاستیک اروپا/بخش اول: تولید پلاستیک در اروپا

مطالعه روندها و بازار پلاستیک اروپا/بخش اول: تولید پلاستیک در اروپا
(دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

شرکت PTFPlusOne دانش و فناوری تبدیل بهینه ضایعات پلاستیک قابل بازیافت (قابل استفاده مجدد) به سوخت های دریائی با سولفور پایین را دارد.

وقتی که فناوری های تبدیل با روش های محافظه کارانه قدیمی مورد ارزیابی قرار گرفت کارایی آنها حدود 60 درصد بود. تحلیل های اخیر که در آزمایشگاه هایی اصلی روتردام انجام شده است حاکی از این است که سوخت ترکیبی تولید شده به راحتی می تواند در دمای 190 درجه سانتیگراد تبدیل به نفتا (با حجم 28 درصد) شود، و بخش سنگین باقیمانده (با حجم 72 درصد) نیازمندی‌های مربوط به سوخت دریائی با سولفور پایین برآورده می کند که عمدتا برای سوخت کشتی ها یا قایق های تفریحی مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت PTFPlusOne سه کارخانه تبدیل به ظرفیت 200.000 تن در سال خواهد ساخت که قرار است ضایعات غیر قابل بازیافت پلی اتیلن و پلی پروپیلن را به عنوان مواد اولیه مرجع مورد استفاده قرار دهد. هر یک از این کارخانه ها حداقل 120.000 تن سوخت ترکیبی مایع تولید خواهد کرد که تقریبا مساوی 150 میلیون لیتر خواهد شد.

البته این تصمیم به این دلیل اتخاذ شده است که سودآوری بسیار مناسبی خواهد داشت زیرا موسسه انسیس انرژی پیش بینی کرده است که مصرف جهانی سوخت دریایی تا سال 2020 تا سطح 450 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

هدف از تهیه این سلسله گزارش ها این است که به کسب و کارهای مشابه شرکت PTFPlusOne کمک کند تا بتوانند مواد اولیه خود را به منظور تجاری سازی محصولات تولیدی خود به طور بهینه تخصیص دهند و فرهنگ بازیافت ضایعات پلاستیکی در سایر کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه نهادینه شود.

تولید پلاستیک در اروپا

بدیهی است که به منظور کمک به کسب و کارهای مربوط به بازیافت ضایعات پلاستیکی مخصوصا تبدیل ضایعات پلاستیکی غیر قابل بازیافت پلی اتیلن و پلی پروپیلن به سوخت دریائی با سولفور پایین، مطالعه مصرف پلاستیک و ضایعات مصرفی اروپا بسیار مهم تر از مطالعه تولید پلاستیک در اروپاست. با این وجود، درک بازار فعلی و روندهای انتظاری به منظور استخراج چرخه زندگی و برنامه عرضه بسیار حائز اهمیت است.

در حالی که بر اساس شواهد موجود تولید پلاستیک در جهان با رشد متوسط و تحت تاثیر رکود اقتصاد جهانی قرار نگرفته است، به رقم 299 میلیون تن در سال 2013 رسیده است، همانطور که در نمودار 1 مشاهده می کنید تولید پلاستیک در اتحادیه اروپا در سطح 57 میلیون تن در سال تثبیت شده است. البته در طول سال 2014 این تولید با رشد 1 درصدی مواجه شد زیرا وضعیت فعالیت های اقتصادی اندکی بهبود یافت.

نمودار 1

صنعت تولید مواد شیمیایی اروپا، شامل بازار پلاستیک، خیلی سریع و مستقیم به روندهای توسعه اقتصادی، نزولی و صعودی واکنش نشان می دهد.

مدیریت امور اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا[1] در گزارش پاییز سال 2014 توسعه اقتصادی را مورد ارزیابی قرار داده است. از آنجایی که اکثر قریب به اتفاق کشورهای اورپایی در طول سال 2013 و 2014 رشد اقتصادی خوبی داشتند، انتظارات زیادی وجود داشت که بهبود اقتصادی اروپا پایدار شود. اگرچه در نیمه اول سال 2014، رشد تولید ناخالص داخلی چندان جالب نبود، که همین امر باعث شد که نه تنها بهبود اقتصادی پایدار نباشد بلکه باعث شکننده بودن آن نیز شد.پیش بینی می شود که رشد تولید ناخالص داخلی سالانه اتحادیه اروپا در حدود 3/1 درصد باشد، در حالی که انتظار می رود رشد اقتصادی در منطقه یورو سالانه 8/0 درصد باشد.

البته همانطور که انتظار می رفت این بهبود در طول سال 2015 تقویت شده و در سال 2016 شتاب گرفته است. به طور متوسط رشد اقتصادی در سال 2015 به رقم 1.5 درصد و در سال 2016 به 2 درصد رسید. رشد اقتصادی منطقه یورو نیز در مدت مشابه در حدود 1.1 و 1.7 درصد بود. یکی از مهم ترین دلایل رشد اقتصادی در طول سال های 2015 و 2016 افزایش تقاضا بوده است. با این وجود، بهبود اقتصادی اتحادیه اروپا به طور خاص چندان خوب نبوده است، نه تنها در مقایسه با کشورهای پیشرفته بلکه در مقایسه با بهبودهای اقتصادی گذشته نیز چندان چشمگیر نبوده است.در جدول 1، تولید ناخالص داخلی کشورهای اصلی عضو اتحادیه اروپا و متوسط اتحادیه اروپا در مقایسه با ایالات متحده آمریکا، ژاپن و جهان نشان داده شده است.

 

جدول1

ارقام رشد اقتصادی کشورهای اصلی عضو اتحادیه اروپا یک معیار قابل اعتماد برای توسعه بازار پلاستیک است و حاکی از این است که رشد این بازار نیز ملایم خواهد بود. مصرف پایدار سال 2013 در مقایسه با سال 2012 دقیقا منطبق بر تغییر صفر درصدی تولید ناخالص داخلی است. نمودار 2 تولید مواد پلاستیکی را در مناطق مختلف نشان می دهد.

ضمن اینکه بر اساس اخبار غیر رسمی رشد بازار پلاستیک اروپا توسط انجمن پلاستیک اروپا، انجمن های صنعت مواد شیمیایی در آلمان، بریتانیا و هلند و نیز توسط عرضه کنندگان بزرگ پلی اولفین ها در اروپا تایید شده است.

اروپا یکی از صادرکنندگان نسبتاً کوچک پلاستیک است. با این وجود، به دلیل افزایش رقابت و انتقال بازارهای پلاستیک به آسیا و مخصوصا چین، انتظار می رود این معادلات در آینده تغییر کند. پیش بینی می شود که این تغییر هم در بازار عمومی پلاستیک و هم در بازارهای پلی اتیلن و پلی پروپیلن اتفاق افتد.

اتحادیه اروپا یکی از بازیگران اصلی بازار جهانی پلاستیک است که تقریبا 20 درصد کل تولید را به خود اختصاص داده است، اما تسلط بازار شرق دور بسیار واضح است و انتظار می رود که بیشتر افزایش یابد. در حالی که آسیا در حال حاضر 46 درصد کل تولید جهانی را به خود اختصاص داده است، کشورهای عضو نفتا و اتحادیه اروپا تقریبا میزان تولید یکسانی را به خود اختصاص می دهند. علاوه بر این، خاورمیانه و آفریقا نیز بازارهای در حال رشدی دارند در حالی که آمریکای لاتین کماکان بازیگر کوچکی در بازار جهانی است.


نمودار 2

نمودار 2 موقعیت تولید پلاستیک اتحادیه اروپا در بازار جهانی را در مقایسه با سایر قاره ها و مناطق نشان می‌دهد.

به دلیل انتظار افزایش تولید در آسیا، بر اساس گزارش Platts پروژه عقلایی سازی تولید پلی اولفین در اروپا ادامه خواهد یافت، جایی که انتظار می رود که تولید خاورمیانه نیز گسترش می یابد.

اروپا تقریبا حدود 300.000 تن در سال مصرف می کند که بیشتر از میزان تولید آن است. انتظار می رود که این شکاف افزایش یابد. جدول 2 لیست پیشنهادی بسته شدن کارخانه ها را نشان می دهد.


جدول 2

در عین حال، انتظار می رود که گسترش تقاضا در خاورمیانه ادامه یابد. بنابراین انتظار می رود که این منطقه همچنان صادرکننده پلی اتیلن باقی بماند و تمرکز اصلی آن گسترش کسب و کار در آسیا و آفریقا و سپس در شمال غربی اروپا باشد.

بروج[1]، یک شرکت سرمایه گذاری مشترک بین شرکت ملی نفت ابوظبی[2] و بورالیس[3]، برای افزایش صادرات پلی اولفین به اروپا برنامه ریزی می کند و قصد دارد در سال های آتی میزان آن را به 10 برابر برساند. هدف بروج این است که در انتهای دهه فعلی 20 درصد از محصول تولیدی خود را، که حاصل گسترش فعالیت است، به اروپا صادر کند.

تاکنون، فقط اندکی بیشتر از 100.000 تن در سال پلی اتیلن و پلی پروپیلن از بروج 1 (ابوظبی) و بروج 2 (سنگاپور) به اروپا وارد شده است.

پروژه 4.5 میلیارد دلاری بروج 3 ظرفیت تولید سالانه پلی اولفین در سایت را به 4.5 میلیون تن خواهد رساند. مجموع ظرفیت تولیدی سالانه بروج 1 و 2 به میزان 1.14 میلیون تن پلی اتیلن و 86/0 میلیون تن پلی پروپیلن خواهد بود.

جدول 3

[1]Borouge

[2]Abu Dhabi National Oil

[3]Borealis

[1]Irectorate General for Economic and Financial Affairs


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی