94

پتروشیمی ها نبض تپنده منطقه ویژه اقتصادی پارس

پتروشیمی ها نبض تپنده منطقه ویژه اقتصادی پارس
(دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵) ۰۸:۰۰

برای آشنایی بیشتر با چگونگی توسعه منطقه ویژه اقتصادی پارس و آخرین نتایج بدست آمده به سراغ مهدی یوسفی، مدیرعامل این منطقه رفته ایم، متن زیر ماحصل گفتگوی ما با ایشان است.

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را حالا دیگر کمتر کسی است که در داخل و خارج از مرزهای ایران نشناسد، منطقه ای زرخیز در ساحل خلیج همیشه فارس که شهرتش به واسطه منابع  غنی نفت و گاز میدان مشترک پارس جنوبی،گوش جهانیان را پرکرده و امنیت انرژی عمده کشورهای صنعتی جهان را برای سالیان آتی تضمین کرده است.

 این در حالی است که تا قبل از دهه 70 شمسی، این منطقه و به طور مشخص «عسلویه» سرزمین بی نام و نشانی بود که فقط بر روی نقشه، روستای کوچکی با چند خانوار سکنه داشت، اما امروز به واسطه فعالیت صنعت نفت در عسلویه این منطقه از روستا به شهر و از شهر به شهرستان تبدیل شده و روز به روز به کمیت و کیفیت ان افزوده می شود و در همین حال، کشورمان هم به واسطه توسعه این منطقه، به ثروت و جایگاه بیشتری دست می یابد، توسعه صفر تا صدی زیرساختهای این منطقه را سازمانی به نام منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بر عهده دارد، برای آشنایی بیشتر با چگونگی توسعه این منطقه و آخرین نتایج بدست آمده به سراغ مهدی یوسفی، مدیرعامل این منطقه رفته ایم، متن زیر ماحصل گفتگوی ما با ایشان است.

آقای مهندس برای شروع بفرمایید منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از چه سالی ایجاد شده و هم اکنون چه فعالیت های در آن انجام می شود؟

 هم اکنون منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به عنوان نهادی برای ایجاد زیرساخت توسعه بزرگترین میدان گازی کشور هجدهمین سالگرد تاسیس خود را تجربه می کند، به طوری که 24 فاز استاندارد میدان پارس جنوبی افزون بر ده ها مجتمع پتروشیمی در قالب فاز یک و دو در این منطقه در حال ساخت و تولید هستند، همچنین در فاز دو و سه نیز پالایشگاه های گاز و مایعات گازی به همراه مجتمع های پتروشیمی نیز در حال ساخت و تولید هستند. 31 مجتمع پتروشیمی در فاز یک و دو پارس جنوبی فعالیت می کنند، هم اکنون 15 مجتمع از این تعداد در حال تولید هستند و مابقی در مراحل مختلف طراحی، ساخت و راه اندازی به سر می برند به عنوان مثال پتروشیمی های مرجان، تخت جمشید و بوشهر به زودی راه اندازی خواهند شد.

این منطقه طی سال های گذشته به خصوص در طول عمر سه ساله دولت جدید چه میزان سرمایه گذاری را جذب کرده است؟

در سه سال اخیر طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در این منطقه جریان داشته است، یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها مجموعه پالایشی سیراف است که روزانه ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گازی را به نفتا تبدیل خواهد کرد، مجتمع پتروپالایشی کنگان برای جداسازی اتان از فاز ١٢ از دیگر طرحها به شمار می آید و انتظار می رود در مجموع در این ٢ طرح چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود.

چه میزان از سرمایه گذاری های صورت گرفته در منطقه در بخشهای پایین دستی و پتروشیمی بوده است؟

سرمایه گذاری‌های زیاد دیگر در پروژه‌های متفرقه منطقه در سال ٩٤ و ٩٥ انجام شده است، یکی از سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی فاصله گرفتن از خام‌فروشی و عرضه محصولاتی است که ارزش افزوده کمی دارند. قیمتهای گاز و میعانات گازی زیاد بالا نیست و محصولات پتروشیمی هم جزو محصولات میانی به شمار میروند و ارزش افزوده بالایی ندارند، به همین دلیل ما در منطقه بیش از یکهزار هکتار زمین را به طرح‌هایی اختصاص داده‌ایم که محصولات پتروشیمی را به محصولات پایین‌دست تبدیل می‌کند. در این حوزه ١١ طرح پذیرفته و واگذاری زمین انجام و عملیات اجرایی برخی از آنها نیز همچون طرح تبدیل اتیلن گلایکل به پت و تولید مشتقات پروپیلن آغاز شده است که ١١ هزار میلیارد تومان ارزش ریالی دارد.

این منطقه برای تسریع در کار شرکتهای فعال در منطقه تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

یکی از مسائل زمان بر و پر هزینه در بحث تعمیرات اساسی تجهیزات پالایشگاهی و پتروشیمی در منطقه نبود کارگاه های تعمیراتی قوی است، ما برای صرفه جویی در هزینه و کاهش زمان تعمیرات تجهیزات و در نتیجه تولید بیشتر محصول در منطقه با همکاری بخش خصوصی به زودی مجتمع تعمیرگاهی برای تجهیزات دوار احداث خواهیم کرد.

همچنین بحث تامین آب شیرین در این منطقه از اهمیت بالایی برخورد دار است، به همین دلیل هم اکنون با همکاری وزارت نیرو و حمایت همه جانبه وزارت نفت در پی افزایش ظرفیت تولید آب شیرین هستیم.

یکی از دغدغه های همیشگی در این منطقه آلودگی هوا است در این زمینه شما و همکارانتان چه اقداماتی انجام داده اید؟

 امروز در این منطقه توسعه بدون توجه به مردم و محیط زیست تعریف نمی شود، هم اکنون بیشترین دغدغه ما و مردم در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بحث محیط زیست است، به همین خاطر همواره در زمینه کاهش گاز فلر در منطقه کوشا بوده ایم. در سال 1387 هر هفته در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بیش از 56 میلیون متر مکعب گاز در فلر ها سوزانده می شد که امروز با تغییرات صورت گرفته در سیستم های پالایشگاهی و پتروشیمیایی و نیز تقویت واحدهای SRU این رقم هم اکنون به 5 میلیون متر مکعب رسیده است، این فعالیتها و نیز دیگر فعالیت ها در کمیته عالی محیط زیست پیگیری و کنترل می شود.

ما به دنبال ایجاد طرح توسعه پایدار در منطقه هستیم تا گاز فلرها را به سیکل پالایش بازگرانیم. انبارش مکانیزه گوگرد تولیدی در مجتمع های پالایشگاهی در پارس جنوبی نیز اقدامی مهم در کاهش آلودگی هوا در این منطقه است، انبار مکانیز موجود در منطقه ظرفیت انبارش 120 هزار تن گوگرد را دارد و گوگرد برای حمل و صادرات با نقاله جابه جا می شود، البته انبار روباز قدیمی به دلیل تولید غیر استاندارد گوگرد در برخی فازها همچنان دایر است.

هم اکنون چه تعداد نیروی انسانی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس فعالیت می کنند و سهم نیروهای چه میزان است؟

هم اکنون بیش از 61 هزار نفر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس مشغول به کار هستند، از این تعداد 10 هزار نفر در پالایشگاه های گازی، 20 هزار نفر در مجتمع های پالایشی و پتروشیمی و بیش از 30 هزار نفر نیز در پروژه های در حال ساخت مشغول فعالیت هستند، از این تعداد 30 درصد معادل 18 هزار نفر از نیروهای بومی منطقه هستند، این در حالی است که سه سال پیش سهم نیروی های بومی از اشتغال در منطقه 22 درصد بود. بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تلاش می شود سهم نیرویهای بومی در منطقه به بیش از 50 درصد برسد، بر رسیدن به این عدد همکاری زیادی با سازمان فنی و حرفه ای استان برای بالا بردن مهارت نیروی های بومی انجام شده است.

افزایش رفاه حال نیروی انسانی شاغل در منطقه و خانواده مورد توجه دولت است، بر اساس آخرین نتایج بدست آمده در جلسات مشترک با مسئولان مربوطه در وزارت نفت قرار است در اراضی باقی مانده در فاز یک و دو پارس جنوبی با همکاری وزارت مسکن و شهر سازی و بخش خصوصی شهرک های مسکونی ساخته شد، به عنوان مثال به زودی با تضمین وزارت نفت 7 هزار واحد مسکونی به همراه زیرساختهای مربوطه ایجاد خواهد شد. اخیرا با همکاری وزارت بهداشت و درمان بخش MRI بیمارستان کنگان را با هزینه وزارت نفت به بهره برداری رسیده است، همچنین بیمارستان شهرستان دیر را نیز با بودجه 11 میلیارد تومانی در قالب سفرهای استانی ریاست جمهوری افتتاح شد. در مجموع سفرهای استانی ریاست جمهوری به استان بوشهر بیش از 650 میلیارد تومان هزینه برای اجرای پروژه های زیرساختی وزارت نفت پرداخته است.

برگزاری کلاسهای کنکور برای 6 شهر جنوبی استان بوشهر، ساخت 90 درصد از جاده های جنوبی استان، ساخت ده ها مدرسه و مجموعه ورزشی، حمایت از تیمهای حرفه ای ورزشی استان و توسعه زیرساختهای شهری تنها بخشی از پروژه های عام المنفعه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است.

این منطقه به لحاظ گردشگری نیز دارای پتانسیل خوبی است، هم اکنون با همکاری شرکت عملیات غیر صنعتی پاسارگاد در حال ایجاد یک مجموعه گردشگری و تفریحی هستیم، ضمن آن که با تدابیر اندیشیده شده این مجموعه به جزیره کیش و شهرستان بوشهر از طریق دریا ارتباط خواهد داشت.

در صورت امکان آماری از میزان صادرات نفتی و غیر نفتی منطقه در 7 ماهه نخست امسال بفرمایید؟

در هفت ماه گذشته حدود ٢٠ میلیون تن کالا به ارزش ٩ میلیارد دلار از سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس صادر کردهایم که به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه پارسال ٣٧ درصد و از نظر ارزش نیز ١٩ درصد رشد نشان میدهد. کل صادرات سال ٩٣، ٢١ میلیون تن بوده و امسال در هفت ماه گذشته به حدود ٢٠ میلیون تن رسیده‌ایم، این رقم پارسال حدود ٢٤,٥ میلیون تن بود. در هفت ماه امسال شاهد رشد ٦٥ درصدی در افزایش صادرات میعانات گازی بوده ایم و در زمینه صادرات کالاهای غیر نفتی نیز شاهد افزایش ١٨ درصدی بودیم.

همچنین ماهانه 10 هزار تن کالا به این منطقه به ارزش 62 میلیون دلار وارد می شود، این آمار در مقایسه با سال های گذشته رو به کاهش است.

در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ده ها پالایشگاه و پتروشیمی مشغول فعالیت هستند، شما به عنوان متولی اصلی توسعه و نگهداری از این منطقه چگونه می توانید این میزان فعالیت را در کنترل و مدیریت خود داشته باشید؟

بعد از خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی مدیریت بحران در این منطقه دچار اختلالاتی شده بود، خوشبختانه از ماه گذشته با تشکیل فرماندهی ارشد مدیریت بحران زیر نظر منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است، از آن زمان تاکنون شناسایی نقاط بحرانی به لحاظ پدافند غیر عامل شناسایی شده و دستور العمل ها و وظایف مربوطه به واحدهای اچ اس ایی شرکت های فعال در منطقه توزیع شده، در این دستور العمل ها وظایف هر شرکت به هنگام حادثه مشخص شده است.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی