100

سرمقاله

سرمقاله
(پنج شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

مسئولیت اجتماعی شاهراه دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار و تعالی سودآفرینی شرکت ها با حاکمیت اخلاق اجتماعی

ارزش های سازمانی بیان گر مسئولیت‌های اجتماعی آن سازمان بوده  و در یکپارچگی فعالیت‌های سازمان کمک می کند. این سازمان‌ها انتظارات و الزامات قانونی، اجتماعی، محلی و حتی منطقه‌‌ای خود را از طریق مشارکت و فعالیت‌های آزاد ذینفعان، برآورده می‌کنند.

این سازمان‌ها، ضمن اینکه در مورد ریسک ها و مخاطرات، مدیریت صحیحی را اعمال می‌کنند، در تلاش برای اجرای پروژه‌هایی هستند که هم منافع سازمان و هم منافع جامعه را تأمین نماید و اطمینان کامل کلیه ذینفعان را نیز در نظر دارند. آن‌ها از تأثیرات حال و آینده سازمان بر جامعه آگاه بوده و مراقبت های لازم را برای حداقل نمودن اثرات زیان بار اعمال می‌نمایند. سازمان‌های که فراتر از چارچوب حداقل الزامات قانونی خود فعالیت می‌کند و در تلاش برای درک و پاسخگویی به انتظارات ذینفعان سازمان در جامعه می باشند در واقع سازمان‌هایی متعالی و مسئول پذیر هستند که  با ایجاد شفافیت و پاسخگویی مناسب به ذینفعان‌شان در قبال عملکرد خود و رویکرد استاندارد اخلاق جامعه ؛ به مسئولیت اجتماعی و حفظ محیط زیست حال و آینده توجه نموده و فعالانه آن را ترویج می‌دهند.

مدیران صنعت  با تاکید بر اینکه کیفیت محصول، ارتباط و تعامل با مشتریان و بازار از فاکتورهای مهم این صنعت است و مجتمع ها و شرکت ها ملزم هستند که نیازها و خواسته های مشتریان خود را شناسایی نمایند همچنین توصیه می توانند که برای ماندن طولانی مدت در چرخه اقتصاد و تجارت،  باید به دنبال سودهای بلندمدت و پایدار باشیم که یکی از  راهکارهای آن انجام مسئولیت های اجتماعی شرکت ها است.

هر چند هدف اصلی صنعت پتروشیمی، افزایش کارآیی و کسب سود است، ولی برای دستیابی به موفقیت در این بازار جهانی، باید به انتظارات اجتماعی و احکام اخلاقی، واکنش مناسب نشان دهند و به بهترین شکل این‌گونه انتظارات را با اهداف اقتصادی سازمان تلفیق کنند تا دستیابی به اهداف بالاتر و والاتری را امکان‌پذیر سازند. خوشبختانه پایبندی رهبران و مدیران صنعت پتروشیمی به اصول اخلاقی، توجه و تأکید بر اصول اخلاقی ، تدوین منشور اخلاقی سازمانی، اقدامات متناسب و سازگار با خواست و حساسیت‌های جامعه صنعتی، برنامه‌های آموزش اخلاقیات برای مدیران و کارکنان، از جمله اقداماتی است که خانواده  صنعت پتروشیمی در این زمینه انجام داده است .

براساس مطالعات انجام شده میان شرکتهای آمریکایی که دراقتصاد این کشور به مدت یکصد سال فعالیت مستمر داشته اند، به این نتیجه رسیده اند که هدف اصلی این شرکت ها در کنار فعالیت های اقتصادی خود، ارائه بالاترین و با کیفیت ترین خدمات به جامعه بوده است.

 

 

 رضا خلج - مدیر مسئول نشریه الکترونیکی پیام پتروشیمی

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی