103

سرمقاله

سرمقاله
(شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

نمایشگاه ایران پلاست حاصل جمع تدبیر و عقلانیت

درست در ایامی که زمزمه تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی از محوری ترین سخنان مسئولان دولتی و دست اندرکاران این صنعت است، باید برگزاری یازدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست را در راستای تحقق این هدفگذاری مهم به فال نیک گرفت.

شاید اعتقاد برخی بر آن باشد که روال همیشگی این صنعت برگزاری نمایشگاه ایران پلاست در دوره های گذشته بوده است؛ اما برای فهم دقیق این مساله کافیست تا به سخنان شرکت کنندگان خارجی در این گردهمایی استناد کنیم، آنگونه که شرکت کنندگان خارجی که غایب چندین ساله این نمایشگاه بوده در توضیح حضور خود از بهتر شدن شرایط ایران و تغییر رویکرد در این نمایشگاه سخن می گویند.

به هر رو حضور بیش از 120 شرکت داخلی و خارجی از 24 کشور جهان از جمهوری اسلامی ایران، بلژیک، دانمارک، آلمان، فنلاند، فرانسه، یونان، هند، صربستان، ایتالیا، کره جنوبی، اتریش، لوکزامبورگ، سوئیس، اسپانیا، انگلیس، تایلند، چک، قبرس، ترکیه، تایوان، چین، ژاپن و امارات در نمایشگاه ایران پلاست موضوعی نیست که بتوان از کنارش آسان گذشت. حضور چشمگیری که تاثیر آن از یکسو در بهبود وضعیت صنعت پلیمری ایران خواهد بود و از دیگر سو با گشایش های پس از برجام برای فعالان این صنعت هم تکنولوژی و سرمایه به ارمغان خواهد داشت.

اهمیت این مساله وقتی مشخص می شود که نگاهی به برنامه ششم توسعه داشته باشیم که هدفگذاری طرح های پتروشیمی برنامه ششم به سمت تکمیل زنجیره ارزش که طی آن انواع طرحهای پلیمری و.. برای ورود به طرح های پتروشیمی است. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور تا سال 1404 به 180 میلیون تن خواهد رسید که حدود 30 طرح پتروشیمی در برنامه ششم توسعه به منظور تحقق این امر در نظر گرفته شده است. طی شدن این راه هم نیازمند سرمایه و تکنولوژی است همان خلاهایی که دوران تحریم از آن محروم ماندیم و به تبع آن از برنامه های توسعه ای کشور هم فاصله گرفتیم و برگزاری با کیفیت نمایشگاه هایی همچون ایران پلاست راه گشای موانع سال های نه چندان دور خواهد بود.

از آنجا که طرح های صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه بیشتر براساس ایجاد ارزش افزوده بالاتر، حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش و صنایع پایین دست پتروشیمی دیده شده است، با جرات باید اذعان کرد که برگزاری با کیفیت نمایشگاه ایران پلاست که کمیت و کیفیت را توامان با هم در خود داشت، می تواند راه گشای دست یابی به اهداف کلان سیاست های اقتصادی کشور در این برنامه باشد.

نکته مهمتر از موارد طرح شده درباره یازدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست آنکه در سطحی کلان تر برگزاری با کیفیت این دوره از نمایشگاه را باید به حساب دیپلماسی کشور نوشت که حاصل جمع تدبیر و عقلانیت در سطوح مختلف کشور شکوفایی و رونق را به ارمغان داشت و با گشودن قفل های تحریم نسیمی دوباره بر حیات صنعت پتروشیمی هم دمید.

 

 رضا خلج - مدیر مسئول نشریه الکترونیکی پیام پتروشیمی

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی