104

رگولاتوری رمز حضور موفق دربازار

رگولاتوری رمز حضور موفق دربازار
(دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

پیام پتروشیمی در گفتگو با رضا شیوا رییس شورای رقابت دیدگاه ایشان را درباره ضرورت دا را بودن یک نهاد رگولاتوری در صنعت پتروشیمی ایران جویا شده است که متن کامل این گفتگو در پی می آید:

تشکیل یک نظام قدرتمند رگولاتوری می تواند منجر به انسجام شرکت های پتروشیمی درتولید، عرضه و صادرات شود.

به گزارش خبرنگار پیام پتروشیمی این روزها بحث تشکیل یک سازمان یا نهاد رگولاتور درصنعت پتروشیمی دوباره مورد توجه کارشناسان و فعالان صنعت قرار گرفته است و این امردر صورت تداوم رایزنی ها و گفتگو های متولیان امر می تواند در کمترین زمان ممکن اجرایی شود.

بدون تردید رگولاتوری امروز یک نیاز برای صنعت پتروشیمی ایران است تا بتواند برنامه های مختلف را برای تحقق جهش دوم این صنعت محقق کند.

 

پیام پتروشیمی در گفتگو با رضا شیوا رییس شورای رقابت دیدگاه ایشان را درباره ضرورت دا را بودن یک نهاد رگولاتوری در صنعت پتروشیمی ایران جویا شده است که متن کامل این گفتگو در پی می آید:

 

رگولاتوری بطور کلی چه فعالیت هایی را در بر می گیرد؟

 

در تشریح واژه رگولاتوری باید گفت که سیاستگذاری، هدایتگری و تنظیم ضوابط، مقررات و رویه های اجرایی و پایش آنها  جهت بهبود وضع موجود و رسیدن به حد مطلوب را رگولاتوری می گویند.

حفظ و صیانت از منافع ملی، توسعه نقش و تثبیت جایگاه سیاستگذاری و نظارتی نهادهای حاکمیتی (دولت)، بهبود فضای کسب و کار و تسهیل حضور بخش خصوصی و ترغیب آن برای مشارکت حداکثری و شفاف سازی فرآیندها و کاهش زمینه های احتمالی بروز فساد از جمله اهداف رگولاتوری است.

 

آیا شورای رقابت بطور مستقیم در بحث تشکیل نهاد رگولاتور می تواند وارد شود؟

 

خیر ،  شورای رقابت برای تشکیل نهاد رگولاتور بطورمستقیم نمی تواند ورود کند اما شورای رقابت به ارائه طرحی برای ایجاد رگولاتوری را مجلس ارائه خواهد کرد و در این طرح، ترکیبی در نظر گرفته شده است که وزیر نفت نیز حضور خواهد داشت.

شورای رقابت می‌خواهد بر اساس شرح وظایفش انحصارزدایی را به صورت گسترده و با ایجاد رگولاتوری‌های مختلف اجرا کند؛ موضوعی که موجب شد تا این شورا رگولاتوری را برای بخش‌های دارای انحصار طبیعی (دولتی) معرفی کند و خواهان شروع فعالیت آنها شود.

 باید به این نکته اشاره کرد مه با همکاری سازمان ها و ارگان های ذیربط  بزودی  نظام رگولاتوری‌ها یا همان تنظیم‌کننده‌های بخشی را ایجاد خواهیم کرد تا بربرخی از انحصار‌های به وجود آمده در کشور غلبه کرده و شرایط رقابت را فراهم کنیم. بخش‌هایی همچون آب، برق، نفت، گازپالاش، پتروشیمی، شبکه‌های مخابراتی و ریلی.

 

آیا تاسیس یک نهاد رگولاتور می تواند رقابت را میان شرکت های حاضر در صنایع مختلف و بطور مشخص صنعت پتروشیمی شفاف سازد؟

 

پاسخ مثبت است و رقابت در میان صنایع انگیزه ایجاد می کند اما رقابت باید سالم باشد تا بهره وری و ابتکار عمل بالا رود اکنون120 کشور در دنیا صاحب رگولاتوری خاص خود هستند و رگولاتوری باید بومی هر منطقه و کشور باشد و استقلال در تصمیم گیری، بودجه، ساختار، تخصص اعضا و همکاری دیگر نهادهای مرتبط از شروط موفقیت در رگولاتوری است.

 

چه افراد و یا سازمان هایی باید در نهاد رگولاتور حضور داشته باشند؟

 

ترکیبات مختلفی از افراد متخصص و مستقل باید در نهاد رگولاتوری حضور داشته باشند و تداخل در وظایف رگولاتوری با عملکرد جاری وزارتخانه ها می تواند سبب به وجود آمدن چالش در ایجاد رگولاتوری می شود اما باید بر این نکته تاکید کرد که در رگولاتوری افرادی متخصص و مستقل باید حضور داشته باشند که وابسته به نهادی نباشند.

شورای رقابت تسهیلگر اتفاقات ضد رقابتی است و رگولاتوری می تواند قدرت افزون بر تشویق، تنبیه هم داشته باشد تا قدرتمند شود؛ حتی می تواند زیر نظر شورای رقابت هم نباشد

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی