107

صنعت پتروشیمی نبض توسعه کشور

صنعت پتروشیمی نبض توسعه کشور
(یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

مجلس شورای اسلامی و دولت آمادگی دارند تا با حمایت از سرمایه گذاران در صنعت پتروشیمی مسیر را برای تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع تکمیلی با هدف ایجاد شغل های جدید تسهیل کنند.

سکینه الماسی، نماینده مردم شهرستان های جم، کنگان، عسلویه و دیردر مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پیام پتروشیمی با تاکید بر لزوم حمایت از توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و اهمیت آن در اشتغال زایی اظهارکرد: منطقه عسلویه می تواند به دلیل دارا بودن زیرساخت های مطلوب محور توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی باشد.

متن کامل این گفتگو درپی می آید:

نقش آفرینی پتروشیمی ها در توسعه صنایع تکمیلی در منطقه عسلویه را چگونه ارزیابی می کنید؟

عسلویه و بطور کلی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس می تواند با توجه به وجود قابلیت های موجود در مسیرتکمیل زنجیره ارزش  مکانی مناسب برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی باشد.

خوشبختانه باید به این نکته اشاره کرد که بعد از برجام وگشایش هایی که ایجاد شد روند توسعه رو به رشدی که در منطقه به خصوص در صنعت پتروشیمی به وجود آمد جهشی مطلوب را تجربه کرد و امیدواریم همگام با رشد صنایع بالادستی پتروشیمی شاهد توسعه صنایع پایین دستی نیز باشیم که این فرایند می تواند زنجیره چرخه تولید را کامل کند و شغل هایی جدیدی را در سطح منطقه ایجاد کند.

دیدگاه نمایندگان مردم در خانه ملت نسبت به توسعه صنعت پتروشیمی و لزوم تکمیل زنجیره ارزش چیست؟

مجلس این آمادگی را دارد که به شرکت های پتروشیمی در تکمیل زنجیره کمک کند و باید براین نکته تاکید کرد که مجلس همواره برای برطرف کردن مشکلاتی که برای راه اندازی صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی وجود دارد حمایت لازم را معمول خواهد کرد.

. بدون تردید اشتغال زایی و افزایش رفاه اجتماعی با تولیدی شدن طرح های توسعه ای می تواند رشد یابد و باید ازنیروهای بومی و کارآمد منطقه  در طرح های توسعه ای بیش از گذشته استفاده کرد .

گفتنی است که هرچند کارکرد صنایع استان بوشهر به خصوص در بخش نفت وگاز در بسیاری زمینه ها برای کشور مثبت بوده اما در سطح محلی و منطقه ای تاثیر مثبت این رخداد همچنان ناقص است و نیازمند عزمی جدی برای توسعه متوازن و ایجاد شغل های جدید هستیم.

حمایت مجلس از برنامه های «اقتصاد مقاومتی محور» پتروشیمی را چگونه ارزیابی می کنید؟

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند عزمی ملی است و مجلس از برنامه های موجود برای تحقق این راهبرد حمایت می کند .
بخش های دولتی و غیردولتی باید با تمام توان خود وارد فضای کسب ‌وکار شوند و با فعال شدن بخش عمرانی و تولید درکشور و همچنین گسترش صنایعی مانند پتروشیمی که ارزش افزوده مطلوبی دارند می توان جانی تازه به توسعه اقتصادی کشور ببخشد.


نفت و گاز و صنایع وابسته به آن از جمله مزیت‌های بسیار مهم ایران است، بنابراین باید از موهبت‌های موجود به نفع کشور بهره‌برداری کرد و در این مسیر پتروشیمی ها با توجه به کارکردهای تاثیر گذارشان می توانند بیش از گذشته نقش آفرین باشند.


صنعت پتروشیمی کشورمان در مناطف مختلف کشور از جمله منطقه عسلویه با اتکا به توان داخل درکنار سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قادر است بخش فراوانی از توسعه را محقق کند.

برنامه ششم توسعه و نقش صنعت پتروشیمی در توسعه اقتصادی کشور در این برنامه دارای چه جایگاهی است؟

در برنامه ششم توسعه راهبردهای وزارت نفت به منظور توسعه صنعت پتروشیمی مورد تایید مجلس قرار گرفته و از نظر قانونی مشکلی برای توسعه صنعت پتروشیمی وجود ندارد.

درچارچوب برنامه ششم توسعه اولویت های صنعت پتروشیمی تعیین شده است و امید است با توجه به حمایت های دولت و مجلس این صنعت بتواند برنامه های توسعه ای خود را برای افزایش تولید و رشد صادرات درکمترین زمان ممکن محقق کند.

مهمترین اولویت صنعت پتروشیمی دردولت دوازدهم جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی و استفاده از ظرفیت های جدید در راه انتقال دانش فنی با هدف بهره مندی از فناوری های نوین در مسیر توسعه این صنعت ارزش آفرین است.

در این میان باید این نکته را مورد توجه قرار داد که با عزمی ملی و با هدف توسعه کشور و حرکت به سوی کاهش خام فروشی و نیز تحقق اقتصاد مقاومتی باید دومین جهش در صنعت پتروشیمی رقم بخورد و در این مسیر همکاری دولت و مجلس اثر بخش خواهد بود.

 

آیا قوانین موجود برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی می تواند منجر به جذب سرمایه گذاری های جدید شود؟

صنعت پتروشیمی از صنایع مادر کشور است که باید هم در بخش توسعه و هم صادرات توجه لازم به آن صورت گیرد و یکی از موضوعات مهم این است که منابع مالی لازم چه از طریق سرمایه گذاری های داخلی و خارجی و چه شیوه های تامین مالی دیگر مورد توجه واقع شود ، قانون از سرمایه گذاری های جدید حمایت می کند ولی اگر نیاز به برخی بازنگری ها باشد آماده همکاری های لازم هستیم.

بهبود شرایط صنعت پتروشیمی کشور جدای از شرایط فضای کسب و کار در کشور نخواهد بود و طبیعی است که فراهم آوردن زمینه های مناسب  برای تکمیل طرح های توسعه ای و نیزصادرات و کسب سهم از بازارهای صادراتی در توسعه این صنعت موثر خواهد بود و بدون تردید افزایش سرمایه گذاری ها می تواند منجر به تحول در این صنعت پیشرو شود.

بهرام نیا در خصوص قانون سرمایه گذاری خارجی در کشور نیز گفت : سرمایه گذاران خارجی باید با شرایط تسهیل تر شده ای آنچه مسلم است این که سرمایه گذاری خارجی و داخلی زمینه ساز رونق اشتغال است و صنعت پتروشیمی از جمله صنایع اشتغال زایی است که باید توجه لازم به سهم آن در ایجاد شغل های جدید به صورت مستقیم و غیر مستقیم صورت گیرد .

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی