108

جایزه تعالی راهبردی برای اعتبارصنعت پتروشیمی

جایزه تعالی راهبردی برای اعتبارصنعت پتروشیمی
(سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

تداوم ، استمرار، پایش و رصد کلیه رویکردها در فرایند تعالی یکی از شروط اصلی موفقیت صنعت پتروشیمی است.

به گزارش خبرنگار پیام پتروشیمی ، هشتمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی با بررسی 75 شرکت فعال در صنعت پتروشیمی در پنجمین روز اسفند ماه به کار خود پایان داد و از برگزیدگان در سطوح تقدیرنامه، تندیس، گواهی نعهد به تعالی و گواهی حضور تقدیر کرد بر همین اساس گفتگویی با محمد علی بساق زاده رییس شورای سیاستگذاری جایزه تعالی صنعت پتروشیمی  انجام شد که  متن  کامل این گفتگودرذیل آمده است:

 

قبل از توضیح جزییات آخرین دوره جایزه تعالی لطفا اهداف و اهمیت این جایزه را تشریح کنید؟

اولین اهمیت جایزه تعالی تاثیر آن در مسیر پیشرفت صنعت پتروشیمی و توسعه این صنعت است مدل جایزه تعالی صنعت پتروشیمی یک مدل معتبر جهانی برای بررسی و ارزیابی وضعیت مدیریتی و عملکرد شرکت ها به شمار می رود که تاکنون 7 دوره آن در کشور با مشارکت گسترده شرکت های پتروشیمی برگزار شده است.

 

تاثیر نتایج این جایزه در صنعت به چه شکل است ؟

حضور موفق شرکت های پتروشیمی درعرصه های مختلف سبب شده تا فعالان دراین صنعت پیشرو با شتاب گام به سوی تعالی و پیشرفت بردارند و با هدف حضور قدرتمند درعرصه های مختلف کمیت و کیفیت فعالیت های خود را با برنامه ریزی های جامع و دقیق افزایش دهند. مجتمع ها و طرح های پتروشیمی در جایزه سرآمدی و تعالی امسال همانند سال های قبل نقشی پررنگ و تعیین کننده خواهند داشت و امید است که این جایزه موجب تحرک و پویایی بیشتری در سطح مجموعه شرکت های پتروشیمی شود.

 

آیا این دوره ویژگی های خاصی نسبت به دوره های گذشته داشت؟

این دوره که با شعار سرآمدی سازمان زمینه ساز تحول اقتصادی بود را بر اساس رویکرد اقتصاد مقاومتی صنعت انتخاب کرده است فعالیت خود را از خرداد ماه آغاز کرده است و علاوه بر ارزیابی شرکت های ثبت‌نام کننده در حاشیه جایزه تعالی دوره های آموزش ارزیابان، تورهای تعالی، کارگاههای ارزیابی و دوره هایIAT توسط مدیرانEFQM نیز برگزار کرده است. تعریف دوره های توانمند سازی ارزیابان و کارشناسان شرکت های حاضر در جایزه بر اساس نظرات اصلاحی ارائه شده، برنامه ریزی جهت تخصصی شدن تیم های ارزیابی برای پویایی هر چه بیشتر فرآیند ارزیابی، تاکید و دعوت از شرکت های گروه ذینفعان صنعت پتروشیمی برای حضور و مشارکت فعال در اشاعه فرهنگ تعالی در سطح این شرکت ها ازجمله فعالیت های بهبود بخش در این حوزه است.

 

هشتمین دوره جایزه تعالی چند شرکت حضور داشتند ؟

در مجموع ۷۵ شرکت ثبت نام کردند که از بین آنها ۳۱ شرکت تولیدی، پشتیبانی و خدمات، ۵ طرح و پروژه در حال ساخت که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته اند، ۲۲ شرکت پیمانکاری و تامین کنندگان و سازندگان و ۱۷ شرکت از صنایع پایین دستی پتروشیمی بودند.

 

سطوح ارزیابی درخواستی شرکت ها به چه شکل بود ؟

بطور کلی از بین 75 شرکت حاضر در هشتمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی ۲۹ شرکت در سطح تعهد به تعالی شرکت کردند که ۲۳ شرکت انتخاب شدند و در سطح تندیس ۱۹ شرکت حضور داشتند که ۱۴شرکت موفق به اخذ تندیس شدند که از این تعداد ۲ تندیس سیمین و ۱۲ تندیس بلورین بود و در نهایت ۲۷ شرکت نیز در سطح تقدیر نامه شرکت کرده بودند که ۲۵ شرکت موفق به دریافت ستاره از ۵ تا ۲ ستاره شدند.

چه تعداد ارزیاب در این دوره وضعیت شرکت ها را بررسی می کردند؟

 در کل ۲۴۱ ارزیاب در این دوره حضور داشتند و بین ۳ تا ۶ نفر در هر تیم فعالیت کرده و ۸۱۱ نفر روز ارزیابی صورت گرفته است.

امتیازات میانگین کسب شده در هشتمین دوره جایزه تعالی چه ویژگی هایی داشت؟

 در بین امتیازات کسب شده در جایزه تعالی سال ۹۶، میانگین کل توانمندسازی ۴۷ امتیاز و میانگین کل نتایج ۴۵ بود این آمار نشان می دهد که در بخش نتایج بیشتر از توانمند سازی باید فعالیت کنیم تا اثربخشی صنعت پتروشیمی بیشتر شود.

بر اساس 8 دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی آیا میزان حضور و ارزیابی شرکت ها رشد داشته است؟

تاکنون درهشت دوره جایزه تعالی ۶۴۲ شرکت حضور داشتند و تعداد ارزیابان تربیت شده ۲۲۶۰ نفر بوده که متوسط سالانه ۲۸۳ نفر می شود و ۶۷۰۰ نفر روز صنعت پتروشیمی ارزیابی شده که متوسط سالانه آن ۸۳۸ نفر روز است و این نشان می دهد که ارزیابی مداوم صنعت پتروشیمی منجر به رشد این صنعت و رشد ۶.۲ درصدی در امتیاز کسب شده از ۳۰۴ به ۴۶۳ شده است.

آیا مدل جایزه تعالی نقشی در رشد و پویایی صنعت پتروشیمی داشته است؟

مدل تعالی صنعت پتروشیمی ابزار پویایی در تعالی صنعت نفت است و با تلاش صنعت پتروشیمی شرکت EFQM که مدل تعالی صنعت پتروشیمی براساس آن ارزیابی می شود سال گذشته دفتر خود را در ایران فعال کرده و بعضی از شرکت‌های صنعت پتروشیمی در سال جاری توانستند جوایزی را از این شرکت دریافت کنند . امیدواریم که سال آینده شرکتهای بیشتری در صنعت پتروشیمی مشارکت کرده و هلدینگ های صنعت پتروشیمی به سمت برگزاری جایزه تعالی در شرکت های زیرمجموعه خود بروند و برگزیدگان آنها در جایزه تعالی صنعت پتروشیمی شرکت کنند و مدل تعالی در همه شرکت ها نهادینه شود.

برگزیدگان جایزه تعالی صنعت پتروشیمی آیا در سطوح دیگری مثل وزارت نفت یا کشوری نیز مورد سنجش قرار می گیرند؟

پس از تعیین برگزیدگان صنعت پتروشیمی، شش شرکت ها در مدل تعالی وزارت نفت ارزیابی خواهند شد و برگزیدگان آن در سازمان استاندارد تحت ارزیابی کشوری قرار خواهند گرفت. سال گذشته در ارزیابی وزارت نفت شرکت های پتروشیمی توانستند رتبه های بالایی کسب کنند و نتایج این جایزه در هفته اول اسفند مشخص شد.

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی