110

چشم انداز مثبت بازار پلی اتیلن در سال 2018 و پیش بینی تا سال 2025

چشم انداز مثبت بازار پلی اتیلن در سال 2018 و پیش بینی تا سال 2025
(سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

انتظار می رود که نیمه دوم سال 2018 بازار پلی اتیلن رونق چشمگیری داشته باشد زیرا حجم پلی اتیلنی که از ایالات متحده آمریکا صادر شده است، افزایش داشته است.

خریداران اروپایی به دنبال منابع جایگزین عرضه در بازار خواهند بود که یادآور دوران سختی است که در سال 2015 برای خریداران به وجود آمده بود و در آن زمان پلیمرها به سختی در دسترس بودند.

در حال حاضر قیمت پلی اتیلن در بازار اروپا بسیار پایین است بنابراین ظرفیت جدید تولیدی ایالات متحده آمریکا و همچنین خاورمیانه و هند احتمالا به سایر نقاط دنیا صادر خواهد شد، اما انتظار می رود که در نیمه دوم سال جاری میلادی این ظرفیت اضافه وارد اروپا شود. ضمن اینکه بازارهای آمریکای لاتین نیز توسط ظرفیت های جدید تولیدی به خوبی پوشش داده خواهند شد.

در حال حاضر همه نگاه ها به سمت چین است و همه منتظرند تا ببینند چین چه کار خواهد کرد؛ به این ترتیب می توان متوجه نقش چین در بازار آمریکا شد. تقاضای چین برای آمریکایی ها بسیار حیاتی است و چین به دنبال هرگونه ظرفیت تولید جدید انواع اولفینهاست که حاکی از این است که تصویر همیشگی کمبود پلی اتیلن در چین در سال های آینده کاملا تغییر خواهد کرد.

نمودار 1 میزان تولید، مصرف و صادرات پلی اتیلن سبک خطی در ایالات متحده آمریکا را در سال 2017 و پیش بینی تا سال 2025 را به تصویر می کشد. اگرچه تا سال 2019، ایالات متحده آمریکا سالانه 5/6 میلیون تن ظرفیت جدید تولید پلی اتیلن را به خطوط تولید خود اضافه خواهد کرد. این به معنای افزایش 42 درصدی تولید پلی اتیلن است، البته میزان افزایش ظرفیت تولید تا سال 2022 نزدیک به 77 درصد خواهد بود.

تغییر جریان های تجاری پلی اتیلن یکی از ویژگی های بارز این بازار در سال های آتی خواهد بود؛ و در حالی که صحبت های بسیاری در مورد تاثیر احتمالی مازاد عرضه بالقوه پلی اتیلن وجود دارد، این پویایی های بازار است که اهمیت دارد.

تولیدکنندگان فرض می کنند که تقاضای جهانی برای پلی اتیلن با یک روند مثبت و منطقی افزایش خواهد یافت و در بازار اقتصادهای نوظهور آسیا، به ویژه آنهایی که در حال حاضر با کمبود پلی اتیلن مواجه هستند، از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی پیشی خواهد گرفت.

نمودار 1- میزان تولید، مصرف و صادرات پلی اتیلن سبک خطی در ایالات متحده آمریکا تا سال 2025

 صنایع پایین دستی

منبع: ICIS Supply & Demand Window

چندی پیش این نگرانی عمیق وجود داشت که افزایش ظرفیت تولید پلی اتیلن در خاورمیانه، باعث افول بازارهای پلیمر اروپا خواهد شد. به ویژه، رشد اقتصادی مناسب چین باعث شد که این نگرانی از بین برود.

چشم انداز کوتاه مدت بازار پلی اتیلن

امروزه درک بهتری از این موضوع وجود دارد که تولیدکنندگان خود را با شرایط متغیر بازار مطابقت می دهند و از رخ دادن بدترین شرایط ممکن اجتناب می کنند .فرض بر این است که، با این وجود، رشد تقاضا باعث خروج کسب و کارها از اوضاع بد اقتصادی خواهد شد.

در کوتاه مدت، این موضوع برای همه بنگاه های اقتصادی بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

باب پارتل، مدیرعامل لیوندل بازل[1]، در یک کنفرانس با حضور تحلیل گران مالی که در روز 30 آوریل سال جاری میلادی برگزار شد به این نکته اشاره کرد که این فصل دوره بسیار پررونقی برای پلی اتیلن است. رشد سالانه ای که در چهار فصل اول سال قبل اتفاق افتاده بسیار خوب بوده و انتظار می رود این روند امسال هم ادامه داشته باشد.

پاتل ادامه داد: با وجود قیمت بالاتر نفت و افزایش تقاضا در آسیا، تقاضا برای پلی اتیلن هم افزایش خواهد یافت.

«ما خواهیم دید که نیمه دوم سال جاری میلادی چه اتفاقی خواهد افتاد، اما به نظر می رسد تا آن وقت این میزان عرضه به موقع خواهد رسید تا بتواند رشد جهانی تقاضا را برآورده کند.»

بنابراین، اگر بخواهیم نگاه مثبت داشته باشیم در آغاز کنفرانس بین المللی پتروشیمی AFPM در ماه مارس هم این روند قابل پیش بینی بود. اما در بلندمدت تحلیل های تکنیکال می توانند نتایج بسیار متفاوتی داشته باشند.

تولیدکنندگان زمان کافی در اختیار داشته اند تا کانال های متفاوتی را به بازار ایجاد کنند تا بتوانند ارزش گریدهای مختلف پلی اتیلنی که تولید می کنند و تولید خواهند کرد را در بازارهای جغرافیایی مختلف افزایش دهند.

صادرات ایالات متحده آمریکا به اروپا

وقتی در مورد پتانسیل صادرات پلی اتیلن به اروپا از مدیر عامل لیوندل بازل پرسیدیم، وی گفت که شرکت او می تواند پلی اتیلن سنگین (HDPE) را به اروپا صادر کند و این همان محصولی است که بسیاری از شرکت ها خواهان آن خواهند بود.

بنابراین، اگر بخواهیم از نقطه نظر فناوری و ارزش برای مشتریان به پتانسیل های بازار نگاه کنیم، تصویر متفاوتی از تحلیلی بنیادین تغییرات عرضه و تقاضا ارائه خواهد داد.

تولیدکنندگان به فرصت های تولید دارایی بر اساس تولید دارایی توجه خواهند داشت اما در حال حاضر مزیت تولید اتان بسیار به مزایای تولید آن در خاورمیانه نزدیک است . این امر دارایی های تولیدی را در مکان های پر هزینه تر، مانند غرب اروپا، قرار خواهد داد که باعث ایجاد فشار بر روی تولید می شود.

شرکت کنندگان در کنفرانس جهانی پلی اولفین[2] در وین که توسط ICIS برگزار شده بود، عقدیه داشتند که اروپا بین 300 هزار تا 500 هزار تن پلیمر اضافی در سال نیاز خواهد داشت تا بتواند خود را با افزایش تقاضای 2 ای 3 درصدی در این منطقه مطابقت دهد.

بنابراین تقاضا برای واردات افزایش خواهد یافت.

راب اینگرام، مدیر کسب و کار در شرکت اولفین و پلیمراینئوس[3] می گوید: بیشتر پلی اولفینی که از ایالات متحده آمریکا صادر خواهد شد وارد چین خواهد شد، اما تولیدکنندگان اروپایی پلی اتیلن نیز به «تغییر دیدگاه» در مورد پلیمرهای متمایز نیاز دارند تا بدین ترتیب بتوانند با وجود افزایش ظرفیت تولید پلی اتیلن در ایالات متحده آمریکا رشد کنند.



[1]Bob Patel

[2]ICIS World Polyoleolefins conference in Vienna

[3]Rob Ingram, business director at INEOS Ole􀃒ns &Polymers

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی