111

چشم انداز بازار محصولات ساختمانی در صنایع پایین دستی پتروشیمی آمریکا

چشم انداز بازار محصولات ساختمانی در صنایع پایین دستی پتروشیمی آمریکا
(جمعه ۱۵ تیر ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

تاثیر طوفان هاروی

مهمترین تاثیر طوفان هاروی[1] کشته شدن بیش از 60 نفر انسان است که در طول بارندگی سیل آسا جان خود را از دست دادند، بارندگی که چندین روز به طول انجامید و در بسیاری از مناطق تگزاس و لوئیزیانا به بالاتر از 50 اینچ رسید. این طوفان که از نوع درجه 4 و شدیدترین نوع بوده است از 25 آگوست سال 2017 به سمت ساحل کورپوس کریستی[2] حرکت کرد، و قدرتمندترین طوفانی بود که در طول بیش از 50 سال گذشته تگزاس را درنوردیده بود.

این طوفان با جاری کردن بیش از 27 تریلیون گالن آب، بیش از یک میلیون نفر را آواره کرد و در مسیر تخریب خود که در گستره 300 مایلی حرکت می کرد، به 200 هزار واحد مسکونی خسارات بسیاری را وارد کرد. بر اساس گزارش آکوودر[3]، برآوردهای اولیه حاکی از این بودند که این طوفان خسارت مالی بالغ بر 190 میلیارد دلار ایجاد کرده است، که این رقم بیش از مجموع خسارتی است که طوفان کاترینا در سال 2005 و طوفان سندی در سال 2012 ایجاد کرده بودند.

در حالی که طوفان هاروی، خسارات جبران ناپذیری را به کارخانه های نفت و پتروشیمی در طول ساحل خلیج فارس وارد کرده بود، هزاران خانه و کسب و کار برای حدود 7 روز تحت تاثیر طوفان و سیل بودند.

این طوفان باعث توقف تولید یک چهارم از ظرفیت تولیدی کل آمریکا شد و بیش از 12 کارخانه پتروشیمی تولید خود را متوقف کردند. همه بنادر بسته شدند و خطوط لوله اصلی که به بخش های میدوست و شمال غربی گازرسانی می کردند به طور کامل یا ناقص از کار افتادند.

منابع اطلاعات صنعتی (IRR)، 42 پروژه سرمایه ای را رهگیری می کند که ارزش آنها در حال حاضر در مرحله ساخت و ساز بالغ بر 7.4 میلیارد دلار است و 19 پروژه سرمایه ای که ارزش تقریبی آنها 2.6 میلیارد دلار است قبل از شروع سال 2018 میلادی آغاز شد. این پروژه ها با تلاش های مربوط به بازسازی در زیرساخت، بخش های مسکونی و تجاری باعث افزایش هزینه ها شده و کمبود عرضه نیروی کار را نیز به وجود می آورند.

آنتونی سیلمی[4] از IRR در این باره می گوید: «کمبود نیروی کار در بلندمدت نیز مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.» وی می افزاید: «همین حالا نیز در بخش مکانیکی کمبود وجود دارد و این مشکلات به بخش های دیگر مانند تولید رنگ و ایزوله هم سرایت می کند.

بازار محصولات ساختمانی پتروشیمی در کوتاه مدت

 به دلیل هزینه پایین مایعات گاز طبیعی، یک خوراک اولیه برای تولید مواد شیمیایی مانند اتیلن، صنعت پتروشیمی ایالات متحده آمریکا هنوز هم اخبار خوش بینانه ای در مورد آینده سرمایه گذاری می شنود و در این صنعت هیچ نشانه ای از رکود وجود ندارد.

اطلاعات صنعتی حاکی از این است که مبلغی در حدود 2.68 تریلیون دلار آمریکا در پروژه های آمریکای شمالی هزینه شده است، که این رقم شامل 172 میلیارد دلاری است که از سال گذشته تا پایان سال 2018 قرار است در ایالت های تگزاس و لوئیزیانا هزینه شود. مانند سال های قبل، صنایعی که بر اساس تعداد پروژه های برنامه ریزی شده بیشترین ارزش را دارند صنعت پردازش مواد شیمیایی و صنعت تولید نفت و گاز است، که در هر یک از آنها به ترتیب 37.9 میلیارد دلار آمریکا و 59.9 میلیارد دلار آمریکا هزینه شده است.

تقاضای جهانی برای اتیلن و سایر مواد شیمیایی همچنان بالا خواهد بود، که فرصت های صادراتی زیادی را برای تولیدکنندگان آمریکایی فراهم کرده است، و همین امر باعث افزایش سرمایه گذاری در ایالات متحده آمریکا شده است.

بر اساس گزارش داده های منبع تامین اطلاعات بازار جهانی پتروشیمی، ICIS، قبل از پایان سال 2019 میلادی، در حدود 10.3 میلیون تن ظرفیت تولید جدید اتیلن وارد بازار ایالات متحده آمریکا خواهد شد. این به معنی افزایش 36 درصدی ظرفیت فعلی آمریکا تا سال 2019/2018 است.

جوزف چنگ، سردبیر جهانی کسب و کار تجاری پتروشیمی در ICIS می گوید: «در حالی که در میانه کاهش قیمت نفت خام در سال 2015- 2014، بسیاری از پروژه های پتروشیمی تعلیق شدند یا مورد تردید قرار گرفتند، ثبات نسبی اخیر در قیمت نفت همراه با تقویت این خوش بینی که رشد تقاضای جهانی بلندمدت صعودی خواهد بود باعث خواهد شد که شاهد اعلامیه های جدید آغاز به کار پروژه های پتروشیمی باشیم.»

پروژه های پتروشیمی به ارزش 86 میلیارد دلار آمریکا در این کشور آغاز و یا تکمیل شده اند، و 100 میلیارد دلار  دیگر هم قرار است برای این کار در نظر گرفته شود.

شورای شیمی آمریکا (ACC)[5] برآورد کرده است که در حال حاضر 310 پروژه در مرحله ساخت و ساز هستند و برنامه ریزی شده است که 185 میلیارد دلار آمریکا در سرمایه گذاری سرمایه ای تا قبل از سال 2017 به بهره برداری برسند، که این رقم نسبت به تعداد 97 پروژه و 72 میلیارد دلار آمریکا در ماه مارس سال 2013 میلادی بسیار بیشتر است.

رشد درآمد مثبت و تقاضای با ثبات موج دوم پروژه های ساخت و ساز مجتمع های پتروشیمی را رقم زده اند.

 

نمودار 1- وضعیت پروژه های پتروشیمی به تفکیک مرحله سرمایه گذاری

نمودار 1

منبع: ACC

آقای کال دولِی[1]، رئییس ACC، در سخنرانی خود در کنفرانس مهندسی، ساخت و ساز و نگهداری در بخش پایین دستی در شهر نیواورلئان[2]ایده جدیدی که «موج دوم سرمایه گذاری» نام گرفته مطرح کرد و گفت که این موقعیت بسیار مناسب و در ادامه همان پیشرفت های قبلی است. وی افزود: «ما همچنان شاهد مزایای رقابتی خواهیم بود زیرا ما توانایی این را داریم که به عرضه مقادیر زیادی گاز طبیعی دست پیدا کنیم.»

وی ادامه داد: «به نظر می رسد که هر بار که ما بررسی می کنیم ذخایر ما افزایش می یابند.» دولِی به مطالعه ای اشاره کرده است که آی. اچ. اس. (IHS) چهار سال پیش انجام داده بود و در آن پیش بینی کرده بود که ایالات متحده آمریکا حداقل تا 30 سال آینده می تواند به عرضه گاز طبیعی با قیمت 4 دلار آمریکا به ازای هر واحد حرارتی بریتانیا (MMBtu) ادامه دهد.

بر اساس مطالعه ای که در ماه آگوست سال 2017 توسط سازمان اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریکا (EIA)[3] منتشر شد، قیمت گاز طبیعی ایالات متحده آمریکا در کمترین سطح خود از سال 2002 تاکنون قرار دارد.

وی افزود: «موقعیت آمریکا به طور اساسی تغییر کرده است. 15 سال پیش ما یکی از پرهزینه ترین کشورها در تولید محصولات پتروشیمی بودیم، اما امروز بدون مبالغه آمریکا یکی از رقابتی ترین تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در دنیاست، و این امر به دلیل تجزیه آبی و گاز طبیعی ارزان است.»



[1] Cal Dooley

[2] Downstream Engineering, Construction & Maintenance Conference in New Orleans

[3] U.S. Energy Information Administration (EIA)

 



[1] Hurricane Harvey

[2] Corpus Cristi

[3] AccuWeather

[4] IIRs Anthony Salemme

[5] The American Chemistry Council (ACC)

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی