113

پتروشیمی نبض اقتصاد ایران است

پتروشیمی نبض اقتصاد ایران است
(پنج شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

گفتگوی خبرنگار پیام پتروشیمی را با نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ذیل بخوانید:

ظرفیت بی‌نظیری در بخش پتروشیمی وجود دارد، پتروشیمی ایران می تواند با تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دستی، محصولات متنوعی را روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.

حسین امیری خامکانی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پتروشیمی را نبض اقتصاد ایران می داند، وی معتقد است صادرات محصولات پتروشیمی بخش بزرگ صادرات غیرنفتی و صادرات محصولات صنعتی ایران را تشکیل می دهد، پس باید از آن حمایت کرد و راه را برای توسعه آن هموار نمود.

گفتگوی خبرنگار پیام پتروشیمی را با نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ذیل بخوانید:

ظرفیت و جایگاه صنعت پتروشیمی ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

صنعت پتروشیمی ایران امکان توسعه زیادی دارد، موقعیت جغرافیایی ما در مقایسه با سایر کشورهای دارنده ذخایر گاز به نحوی است که می توانیم در توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی از آن استفاده کنیم.

ظرفیت بی‌نظیری در این بخش وجود دارد، پتروشیمی ایران می تواند با تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دستی، محصولات متنوعی را روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.

در شرایطی که با افزایش نرخ ارز در کشور مواجه هستیم، چه راهکاری باید وجود داشته باشد که اینگونه سرمایه ها، دلارها و ریال های سرگردان در بازار به صنعت پتروشیمی تزریق شود؟

استفاده از نقدینگی و اصطلاحا هدایت آن به سمت فعالیت های تولیدی، مسئله ای است که به اتفاق مورد تایید همه مسئولان و کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است.

در حالی که صنعت پتروشیمی می تواند به عنوان یک صنعت ارزآور بخشی از نیازهای ارزی کشور را تامین کند، دلارها و ریال ‌های سرگردان را باید به سمت توسعه این صنعت سوق داد.

 صنعت پتروشیمی جزو بزرگ‌ترین مزیت‌های کشور است، هرچه بتوانیم فرآورده‌ها را به کالای نهایی تبدیل کرده و ارزش افزوده بیشتری برای کشور خلق کنیم به نفع اقتصاد کشور عمل کرده ایم.

نظرتان در باره رگولاتوری در صنعت پتروشیمی چیست و ایجاد آن چه سودی برای این صنعت دارد؟

به نظرم رگولاتوری نبض و رکن توسعه صنعت پتروشیمی است، باید برای تشکیل رگولاتوری در این صنعت بیشتر تلاش کرد تا روند فعالیت ها در صنعت پتروشیمی تسهیل شود.

یک نهاد تصمیم گیر باید در پتروشیمی ها وجود داشته باشد که بتواند نقش های نظارتی و حاکمیتی را ایفا کند و رگولاتوری می تواند تنظیم کننده فعالیت پتروشیمی ها باشد.

ایجاد این نهاد با محوریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی موجب شفاف سازی هرچه بیشتر فعالیت‌های این صنعت شده و این موضوع حامی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صنایع پتروشیمی است.

برخی صنایع مانند صنعت پتروشیمی به دلیل کارکردهای تاثیرگذار خود امروز بیش از گذشته به نهاد رگولاتوری نیازمند هستند، البته در این مورد تکلیف و قانون داریم که امیدواریم هرچه زودتر اجرایی شود.

توسعه هرچه بیشتر صنعت پتروشیمی چه نقشی در اقتصاد ملی دارد؟

 همان طور که رئیس جمهور عنوان کرد، بهره برداری از طرح‌های پتروشیمی گامی در مسیر اشتغال‌زایی و ارزآوری کشور است، به اعتقاد بنده اجرای طرح‌های پتروشیمی و یا توسعه هرچه بیشتر این صنعت، گامی در مسیر اشتغال‌آفرینی برای جوانان، خودکفایی، اقتصاد مقاومتی و ارزآوری بیشتر برای کشور محسوب می شود.

توسعه صنعت پتروشیمی می‌تواند همزمان با افزایش صادرات غیرنفتی منجر به کاهش خام فروشی شود که پیامد آن گام برداشتن در راه تحقق اقتصاد مقاومتی است، توسعه صنایع ایجادکننده ارزش افزوده مانند پتروشیمی درچارچوب مشخص، ضمن آنکه از صادرات مواد خام در کشور می‌کاهد عواید بیشتری نصیب کشور می‌کند و سبب ایجاد اشتغال نیز خواهد شد.

بدون تردید حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی در همه ابعاد و بخش‌های کشور یک اولویت است، بنابراین بخش‌های که مزیت‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شوند برای تحقق این موضوع اولویت دارند.

مجلس شورای اسلامی چه حمایت هایی از صنعت پتروشیمی ایران دارد؟

مجلس شورای اسلامی با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش خام فروشی بدون شک از توسعه صنعت پتروشیمی ایران حمایت می کند، این صنعت در مسیر توسعه خود نیازمند حمایت است و باید با عزمی ملی از این صنعت حمایت کرد. قوانین و مصوباتی که به نفع پتروشیمی‌ها بوده و می‌تواند به فعالیت آنها رونق بخشد باید اجرایی شوند و مجلس در این مسیر آماده هرگونه همکاری است

سخن پایانی خود در مورد صنعت پتروشیمی ایران:

پتروشیمی امروز یک صنعت مهم و تاثیر گذاردر برابرخام فروشی است، ایران در حوزه پتروشیمی طی سال های اخیر موفقیت های خوبی کسب کرده است و امید است با همدلی و همکاری بتوانیم مسیر توسعه این صنعت را هموار کنیم.

خام فروشی نفت به ویژه درسال های گذشته در ایران روند رو به رشدی داشت، اما توسعه هرچه بیشتر صنعت پتروشیمی، سبب شد تا روند خام فروشی کاهش یابد، هرچند که نیازمند فعالیت های جدی تری هستیم.

معتقدم پتروشیمی از جمله صنایعی است که در چند سال اخیر موفقیت های بزرگی کسب کرده است که نقش بخش خصوصی نیز در این موفقیت قابل مشاهده است، باید به این بخش میدان داد، چرا که حمایت از این بخش توسعه اقتصادی را در پی دارد.

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی