114

تحلیل روندها در صنایع پایین دستی آمریکا

تحلیل روندها در صنایع پایین دستی آمریکا
(یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

مهم ترین ویژگی نیمه دوم سال 2017 افزایش شدید قیمت نهاده های تولید بود که مهم ترین آنها نفت بود که هم در صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد و در صنعت پلاستیک.

در اواخر سال 2014قیمت نفت با کاهش قابل توجهی مواجه شد و متوسط قیمت نقدی فروش ت خام وست تگزاس اینترمیدیت از حدود 100 دلار به ازای هر بشکه در نیمه اول سال به حدود 60 دلار به ازای هر بشکه در انتهای سال رسید. اما این تنها نقطه شروع یک روند کاهشی بود و قیمت ها شاهد کاهش های بیشتر نیز بود.

قیمت نفت به سقوط آزاد خود در طول سل 2015 و همچنین سال پس از آن ادامه داد و نهایتا در ماه فوریه سال 2016 به کمترین میزان یعنی 30 دلار به ازای هر بشکه رسید. پس از آن قیمت ها شروع به افزایش کردند اما در سطح 50 دلار به ازای هر بشکه ثابت ماندند، که تقریبا نصف حداکثر قیمتی بود که در سال های نه چندان دور تجربه شده بود.

اما اخیرا قیمت های نفت مجددا شروع به افزایش کرده اند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی EIA، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت به حدود 58 دلار به ازای هر بشکه تا دسامبر سال 2017 رسید، که این قیمت بالاترین سطح از حدود دو سال و نیم پیش است. این روند تا اوایل سال 2018 ادامه یافت، تا اینکه قیمت های نفت سطح 60 دلار به ازای هر بشکه را پشت سر گذاشتند. این روند در ماه های بعد  نیز ادامه یافت و بر اساس آخرین آمار منتشر شده قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت از سطح 80 دلار به ازای هر بشکه نیز عبور کرده است.

افزایش قیمت نفت و تاثیرات آن بر هزینه تمام شده در صنایع پتروشیمی و تولید پلاستیک کاملا احساس شده است. در طول سال گذشته بسیاری از محصولات پتروشیمی و پلاستیکی و رزین ها با افزایش قیمت مواجه شده اند. این افزایش قیمت در برخی محصولات بیشتر و در برخی کمتر بوده است و بستگی به این دارد که ماده اولیه تولید آنها نفت خام باشد یا یک محصول جایگزین دیگر.

از آنجایی که روند قیمت گاز طبیعی در طول سال گذشته تقریبا ثابت بوده است بنابراین محصولاتی که ماده اولیه تولید آنها گاز طبیعی است با افزایش قیمت چندانی مواجه نشده اند.

یکی از مهم ترین دلایل بزرگ تر شدن این اثر وقوع طوفان هاروی و ایرما در خلیج ساحلی در اواخر تابستان و اوایل پاییز 2017 بوده است. این طوفان باعث شد تا تولیدکنندگان عمده محصولات پتروشیمی و پلاستیک با زیان های جبران ناپذیری مواجه شوند. اگرچه تعمیرات و بازسازی این صدمات اندکی بعد آغاز شد اما تاثیر چشمگیری بر کاهش عرضه گذاشت.

تحولات بازار خوراک ها

اکثر محصولات پتروشیمی و انواع پلاستیک ها از نفت خام یا گاز طبیعی استخراج می شوند. هر نوسانی که در قیمت این خوراک ها ایجاد شود بخش های پایین دستی تولید محصولات پتروشیمی و پلاستیک را تحت تاثیر قرار می دهد.

نفت

در نیمه اول سال 2017، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت روند کاهش تدریجی خود را آغاز کرد، این روند با قیمت 55 دلار به ازای هر بشکه در ماه فوریه سال 2017 شروع شد و در نهایت در ماه ژوئن همان سال به قیمت 45 دلار به ازای هر بشکه رسید. بر اساس داده های منتشر شده توسط EIA، پس از آن قیمت نفت خام شروع به افزایش کرد و در 7 ماه پس از آن این روند افزایشی تا جایی ادامه یافت که قیمت نفت به بالاترین سطح یعنی 65 دلار به ازای هر بشکه در ماه ژانویه سال 2018 رسید و پس از در ماه فوریه اندکی کاهش یافت. نمودار 1 تغییرات قیمت نفت را در طول یک سال منتهی به 10 اکتبر سال 2018 را نشان می دهد.

نمودار 1- تغییرات قیمت نفت در یک سال منتهی به 10 اکتبر سال 2018

 صنایع پایین دستی

منبع: بلومبرگ

همانطور که در این نمودار مشاهده می کنید، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت در ماه اکتبر به حدود 74 دلار به ازای هر بشکه رسیده است.

گاز طبیعی

بر اساس برآوردهای EIA ذخایر گاز طبیعی قابل استحصال تا تاریخ 9 ماه مارس سال 2018 بالغ بر 1.532 میلیارد فوت مکعب بوده است، که نشان دهنده کاهش 9/31 درصدی نسبت به سال گذشته است. به طور کلی قیمت گاز طبیعی هنری هاب در طول 12 ماه گذشته مقدار اندکی کاهش یافته است و در اکثر مواقع تغییر نکرده است. در اوایل سال 2017 قیمت گاز طبیعی به زیر 3 دلار به ازای هر MBTU رسید اما در ماه های آوریل و مه افزایش یافت و در تابستان بار دیگر کاهش یافت تا به زیر سه دلار برگردد. نمودار 2 تغییرات قیمت گاز طبیعی را در یک سال منتهی به 10 اکتبر سال 2018 نشان می دهد.

 نمودار 2- روند تغییرات قیمت گاز طبیعی در یک سال منتهی به 10 اکتبر سال 2018

 صنایع پایین دستی

منبع: بلومبرگ

تحولات تولید محصولات پتروشیمی

بر اساس داده های منتشر شده توسط انجمن شیمی آمریکا، صنعت پتروشیمی سال 2018 را با یک روند بدون تغییر آغاز کرد، زیرا تولید محصولات جهانی پتروشیمی نسبت به ماه قبل ثابت مانده بود. اگرچه، این صنعت سال 2017 را با قدرت پشت سر گذاشته بود، در حالی که سود ماه به ماه آن در ماه های نوامبر و دسامبر سال 2017 به 6/0 و 3/0 درصد رسید.

میزان تقاضای محوصلات پتروشیمی تا حد زیادی وابسته به فعالیت تولیدی صنایع پایین دستی است. بر اساس آمار فدرال رزرو، سطوح تولید صنعتی در چند ماه گذشته مثبت بوده اند و از ماه آگوست تا ماه دسامبر به کندی افزایش یافته اند. اگرچه، تولید صنعتی 1/0 صدم درصد در ماه ژانویه سال 2018 کاهش یافت.

پروپیلن

پروپیلن در هنگام پالایش نفت و گاز به عنوان یک فرآورده جانبی تولید می شود. این محصول پس از اتیلن دومین خوراک مهم در صنعت پتروشیمی محسوب می شود.

استفاده اولیه از پروپیلن در صنایع پایین دستی برای تولید پلی پروپیلن است، اگرچه به عنوان خوراک برای تولید سایر محصولات شیمیایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی EIA، ذخایر پروپان و پروپیلن در هفته منتهی به 9 مارس سال 2018 مجموعا به 8/38 میلیون بشکه می رسد که نسبت به رقم 5/44 میلیون بشکه در هفته منتهی به 10 مارس سال 2017 کاهش یافته است.

اتیلن

اتیلن از کراکر بخار اتان و پروپان به دست می آید که از گاز طبیعی و نفت استخراج می شوند. این محصول به عنوان مهم ترین خوراک در صنعت پتروشیمی در نظر گرفته می شود و در تولید پلیمر و سایر محصولات شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

ICIS گزارش می دهد که طوفان هاروی تاثیر قابل توجهی بر عرضه اتیلن در ایالات متحده آمریکا گذاشت. در نتیجه این تاثیرات قیمت اتیلن در نیمه چهارم سال 2017 افزایش یافت و این محدودیت عرضه تاثیر خود را تا ابتدای سال 2018 نیز حفظ کرد.

پلی پروپیلن

پلی پروپیلن یکی از پرکاربردترین رزین های پلاستیکی است. قیمت رزین پلی پروپیلن در طول 13 ماه گذشته ثابت بوده است که این امر در مورد این ماده شیمیایی روتین است. قیمت ها از حدود 7/0 دلار به ازای هر پوند (واحد وزن) در ماه فوریه سال 2017 شروع شدند ولی در ماه آوریل همان سال خیلی سریع به قیمت 8/0 دلار آمریکا به ازای هر پوند رسید. اما پس از کاهش یافتند و در تابستان آن سال در بازه 65/0 دلار تا 7/0 دلار نوسان داشتند.

در ماه پاییز اختلالات عرضه و تولید باعث شد که قیمت ها به شدت افزایش یابند و این روند تا سال 2018 نیز ادامه یافت. قیمت پلی پروپیلن در ماه فوریه سال 2018 به 85/0 دلار به ازای هر پوند رسید. نمودار 3 روند قیمت پلی پروپیلن را نشان می دهد.

نمودار 3- روند تغییرات قیمت پلی پروپیلن

 صنایع پایین دستی

منبع: Great American Group

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی