116

تداوم همکاری اروپا با صنعت پتروشیمی ایران

تداوم همکاری اروپا با صنعت پتروشیمی ایران
(پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷) ۰۸:۰۰

"مصاحبه احمد پورفلاح، عضو اتاق بازرگانی تهران و رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیاست با خبرنگار پیام پتروشیمی"

شرکت‌های اروپایی به دنبال کسب مجوز از اتحادیه اروپا و کشورهای خود مطابق برجام برای حضور در صنعت پتروشیمی ایران هستند.

ایتالیا بزرگترین شریک تجاری اروپایی کشورمان و نیز بزرگترین خریدار نفت و مشتقات نفتی ایرانی در میان کشورهای حوزه یورو تا قبل از دوران تحریم بوده است. ایتالیایی ها همواره یک جمله معروف داشته اند و آنهم این است که بهتر است از ایران نفت بخریم؛ این جمله فقط به معنای قیمت و کیفیت مناسب نفت، فرآورده های نفتی و نیز محصولات پتروشیمی ایران نیست بلکه به معنای همخوانی طراحی صنایع و کارخانه های آنها با نفت و محصولات نفتی و پتروشیمی ایرانی است. این بخشی از صحبت های احمد پورفلاح، عضو اتاق بازرگانی تهران و رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیاست  در گفتگو با خبرنگار نیپنا است که در زیر می خوانید:

 

جایگاه صنعت پتروشیمی ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

صنعت پتروشیمی جایگاه ویژه‌ای در ظرفیت‌های توسعه‌ای کشور ایجاد می‌کند، همچنین با توجه به اینکه این صنعت از صنایع مهم کشور به شمار می‌رود، بدون شک در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز نقش موثری ایفا کرده و بنابراین، توسعه این صنعت اهمیت زیادی دارد که باید به آن توجه کرد. در شرایطی که موضوع اشتغال یکی از چالش‌های اصلی اقتصاد کشور است، توسعه هرچه بیشتر صنایع وابسته به صنعت پتروشیمی می‌تواند افزون بر ارزآوری برای کشور به افزایش اشتغال جوانان نیز کمک کند. معتقدم باید از ظرفیت‌های صنعت پتروشیمی به نفع اقتصاد کشور و ایجاد ارزش افزوده استفاده کنیم.

ایران در توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی ظرفیت بی‌نظیری دارد و در صورتی که به سوی تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم در آینده منافع بسیاری عاید کشور خواهد شد.

 

ارزیابی شما به عنوان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا و همکاری دو کشور در حوزه پتروشیمی قبل و بعد از تحریم‌های اقتصادی چگونه است؟

کشورایتالیا  همواره بزرگترین شریک تجاری اروپایی کشورمان و نیز بزرگترین خریدار نفت و مشتقات نفتی ایرانی در میان کشورهای حوزه یورو تا قبل از دوران تحریم بوده است. ایتالیایی ها همواره یک جمله معروف داشته اند و آنهم این است که بهتر است از ایران نفت بخریم؛ این جمله فقط به معنای قیمت و کیفیت مناسب نفت، فرآورده های نفتی و نیز محصولات پتروشیمی ایران نیست بلکه به معنای همخوانی طراحی صنایع و کارخانه های آنها با نفت و محصولات نفتی و پتروشیمی ایرانی است.

هم اکنون نیز ممکن است تحریم مشکلاتی ایجاد کند، این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست، اما بدون تردید آمریکا خود نیز می داند که تحریم نفت و پتروشیمی ایران بیهوده بود و راه به جایی نخواهد برد، روند توسعه‌ای این صنعت تداوم خواهد یافت. در حالی که دشمنان به جنگ اقتصادی با ایران روی آورده‌اند، باید همه ارکان اقتصادی کشور از این صنعت ارزشمند و سودآور حمایت کنند.

همچنین باید از ظرفیت‌های صنعت پتروشیمی به نفع اقتصاد کشور و ایجاد ارزش افزوده استفاده کنیم، آمریکایی‌ها تصور می‌کردند کشورهای اروپایی با تحریم‌های این کشور علیه ایران همراهی خواهند کرد، اما هم اکنون اروپا اعلام کرده که خواهان ادامه همکاری تجاری با ایران به ویژه در بخش صنعت نفت و دیگر فرآورده‌های مربوط به آن است.

 

بسیاری معتقدند در شرایطی که اقتصاد کشور با مشکلاتی مواجه است، صنعت پتروشیمی نقش مهمی در ارزآوری کشور ایفا کرده است. نظر شما در این باره چیست؟

بدون تردید صنعت پتروشیمی نقش پررنگی در توسعه اقتصادی و ارزآوری کشور به ویژه طی چند ماه گذشته داشته است، در شرایط تحریم‌ اقتصادی، صنعت پتروشیمی توانسته است ارزآوری خوبی برای کشور ایجاد کند و درصد بسیاری از صادرات غیرنفتی ما را تشکیل ‌دهد. معتقدم صنعت پتروشیمی محور و ستون توسعه اقتصادی کشور است.

تجربه مواجه شدن با تحریم‌ها در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که اگر نتوانیم به جایگزینی درآمدهای غیرنفتی فکر کنیم، آسیب‌پذیری ما در مقابل تحریم‌ها زیاد خواهد بود. در این راستا پتروشیمی‌ها منابع خوبی برای ارزآوری محسوب می‌شوند.

 

بخش خصوصی چه نقشی در این صنعت ایفا می کند؟

 باید از همه ظرفیت‌های این صنعت به نفع اقتصاد کشور و ایجاد ارزش افزوده استفاده کنیم و در این مسیر نقش بخش خصوصی بسیار تاثیرگذار است. امروز پتروشیمی ها به بخش خصوصی واگذار شده که این مهم بسیار با اهمیت است.

ظرفیت ایران در توسعه صنعت پتروشیمی بی‌نظیر است و باید با عزمی ملی از همه ارکان پتروشیمی حمایت کنیم.

 

چرا در شرایط کنونی ایجاد نهاد رگولاتوری در صنعت پتروشیمی ضروری است؟

این نهاد رکن توسعه صنعت پتروشیمی است، سازمان رگولاتوری به عنوان یک نهاد مستقل قانون‌گذار و نظارتی که نقش آن رقابتی کردن بازار و بالا بردن کیفیت محصولات است در توسعه سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی به منظور رونق بخشیدن به بخش خصوصی نقش بسزایی خواهد داشت. ایجاد سازمان رگولاتوری در صنعت پتروشیمی به منظور ایفای وظایف و اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی در روابط بین شرکت‌های پتروشیمی حائز اهمیت است.

 

چشم انداز و آینده صنعت پتروشیمی را چطور می بینید؟

 توسعه پتروشیمی بهترین مسیر برای رشد اقتصادی است، صنعت پتروشیمی را صنعتی پرسود می‌دانیم که توسعه هرچه بیشتر آن بدون تردید توسعه بخش‌های مختلف اقتصاد کشور را در پی خواهد داشت.

 پتروشیمی امروز یک صنعت مهم و تاثیر گذاردر برابرخام فروشی است، ایران در حوزه پتروشیمی طی سال های اخیر موفقیت‌های خوبی کسب کرده است و امید است با همدلی و همکاری و با غلبه بر تحریم ها بتوانیم مسیر توسعه این صنعت را هموار کنیم.

 

 

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

لوگو-پیام پترو

سایت اطلاع رسانی روابط عمومی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی